Meyer Sound CQ-1 - ervaringen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sjorsw
    • Jan 2009
    • 11

    Meyer Sound CQ-1 - ervaringen

    Beste mensen,

    Sinds een aantal weken ben ik geïnteresseerd geraakt in Meyer Sound. Wat zijn jullie ervaringen met de CQ-1?

    bijv. Hoe klinkt het systeem bij rock-bands, hoe veel mensen kun je er ongeveer mee voorzien (uitgaande van een gewone rechthoekige zaal), gaan ze wel eens kapot, etc?

    Graag hoor ik van jullie!
  • theo
    • Nov 2001
    • 503

    #2
    Wij hebben een aantal jaren gewerkt met de cq1.
    De top klinkt super zeker met een goede sub eronder in ons geval een hp700 op de kant.
    Maar een 650 of hp600 zal ook wel voldoen.
    Een mannetje of 300/400 zal ie wel kunnen doen ,over rock heb ik mijn twijfels.
    Het is een erg goed klinkende top maar scheurende gitaren is toch geen ding voor de cq1.
    De versterker is erg betrouwbaar en heeft ons in ieder geval nooit in de steek gelaten.
    Wel gaat fullrange de laag amp veel eerder clippen als de hoog amp.
    Maar met een goede sub en een linedriver is dit goed op te lossen.
    Verder is ie niet super geschikt om te gebruiken met andere toppen van meyer, want de kast is uit fase met de rest van de meyer spullen.
    Daar komt een upa weer beter tot zijn recht.

    Comment

    • Dirk Wijnen
      • Dec 2006
      • 189

      #3
      In het theater waar ik heb stage gelopen/ werk daar hebben zw Meyer CQ1 en CQ2 die klinken heel open.
      Het systeem kan best hard, Slagerij van Kampen heeft toen over de Meyer set gespeeld. Dat ging behoorlijk hard zonder te clippen, en zonder te vervormen.

      Het laag gebruiken we USW'tjes en een 700HP de 700HP loopt tot 50Hz de USW's nemen het dan over tot ongeveer 120Hz en dan beginnen de CQ1's.
      Veel gasttech's vinden het systeem helemaal te gek, het is maar net waar je het voor wilt gebruiken.
      Uiteindelijk komt alles goed! Vraag niet hoe, maar dat is de uitdaging ;-) En blijf lachen!

      Comment

      • sjorsw
        • Jan 2009
        • 11

        #4
        Bedankt alvast voor de replies!

        Vinden jullie dan dat dit geen goede optie is voor bands en artiesten?

        Comment

        • sjorsw
          • Jan 2009
          • 11

          #5
          Originally posted by Dirk Wijnen
          Het systeem kan best hard, Slagerij van Kampen heeft toen over de Meyer set gespeeld. Dat ging behoorlijk hard zonder te clippen, en zonder te vervormen
          Hoeveel mensen waren er toen ongeveer aanwezig in die zaal?

          Originally posted by theo
          Verder is ie niet super geschikt om te gebruiken met andere toppen van meyer, want de kast is uit fase met de rest van de meyer spullen.
          Ik twijfel niet aan je kennis; toch heb op meerdere sites gelezen dat ze veel als downfill worden gebruikt onder line-arrays. Hoe zit dat?

          Comment

          • theo
            • Nov 2001
            • 503

            #6
            Ik twijfel niet aan je kennis; toch heb op meerdere sites gelezen dat ze veel als downfill worden gebruikt onder line-arrays. Hoe zit dat?[/quote]

            De cq1 heeft een fase switch die achterop de versterker zit .
            Als je m gebruikt als infill, moet je deze op ipv van 2 hot op 3 hot zetten.
            De cq1 moet dan ook laagaf gefilterd worden.

            Zie ook dit topic:


            Daar word t verder uit de doeken gedaan.
            Ik had eigenlijk spijt toen ik erachter kwam dat ik niet gekozen had voor de upa.

            Comment

            • Dirk Wijnen
              • Dec 2006
              • 189

              #7
              [quote=sjorsw;497561]Hoeveel mensen waren er toen ongeveer aanwezig in die zaal?

              Volgens mij waren er ongeveer 700 man in de zaal.
              Maar we hebben wel meer speakers dan alleen die 4 Meyer CQ1 en CQ2
              Ook nog een aantal Upa'tjes
              Uiteindelijk komt alles goed! Vraag niet hoe, maar dat is de uitdaging ;-) En blijf lachen!

              Comment

              • Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

                #8
                het verhaal gaat dat de CQ's als broertje van de msl-4 bedacht zijn, met een bredere afstraling en een minder diepe kast. En dus gen slechte kast, totdat iemand erachter kwam dat de hele kast op 3 heet stond. Polatiteit-switchje erop, en klaar is klara.
                Voorwaar, geen slecht ding , hoor... Ook voor de kleinere rockbands best geschikt, en als infill onder de Milo's enzo: gewoon gaan .

                Tegenwoordig is de UPQ uit, een Ultra-serie - 15"er die de filosofie van de aloude en oerbekende UPA vertegenwoodigt. Eigenlijk weer de tweelingbroer van de cq. maar dan weer zonder die polariteit-switch, enzo...

                dus maar ff googlen op meyer sound com.

                Sinds een aantal weken ben ik geïnteresseerd geraakt
                lol

                Comment

                • sjorsw
                  • Jan 2009
                  • 11

                  #9
                  Zouden jullie stellen dat het onverstandig is de CQ-1 te kiezen? Zou deze te combineren zijn met bijvoorbeeld RCF TT?

                  Originally posted by MacGyverSounds
                  lol
                  In ieder geval in de CQ-1 specifiek. Meyer heeft altijd geboeid natuurlijk

                  Comment

                  • Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

                    #10
                    Originally posted by sjorsw
                    Zouden jullie stellen dat het onverstandig is de CQ-1 te kiezen? Zou deze te combineren zijn met bijvoorbeeld RCF TT?



                    In ieder geval in de CQ-1 specifiek. Meyer heeft altijd geboeid natuurlijk
                    dan kun je de rcf TT wel thuislaten, denk ik... Het grote voordeel van Meyer vind ik dat de stemmen in je bandje of opname er veel makkelijker uitkomen... Net alsof ze een meter voor de luidprekers staan. En dat heb ik verder nog bij geen enkel ander systeem gehoord. Maar een keer proberen lijkt me t handigst voor jou.

                    Comment

                    • sjorsw
                      • Jan 2009
                      • 11

                      #11
                      Dat is mooi om te horen! Bedankt voor je reacties ook!

                      Stel dat ik een bepaald aantal mensen van geluid moet voorzien wat de CQ-1 niet alleen trekt (rondom de 800?); krijg ik dan problemen in fase wanneer ik daar een ander type speaker naast zet (á la RCF TT)?

                      Comment

                      • theo
                        • Nov 2001
                        • 503

                        #12
                        Stel dat ik een bepaald aantal mensen van geluid moet voorzien wat de CQ-1 niet alleen trekt (rondom de 800?); krijg ik dan problemen in fase wanneer ik daar een ander type speaker naast zet (á la RCF TT)?[/quote]

                        Dat zou heel goed mogelijk zijn.
                        Zou er dan nog een cq1 of cq2 bij plaatsen, maar zou toch zelfde spul houden.

                        Comment

                        • sjorsw
                          • Jan 2009
                          • 11

                          #13
                          Originally posted by theo
                          Zou er dan nog een cq1 of cq2 bij plaatsen, maar zou toch zelfde spul houden.
                          Over die CQ-2 gesproken. Die heeft een andere graden waarin hij straalt. Zou die ook geschikt zijn om stand-alone te gebruiken? Welke verschillen zal ik dan merken vergeleken met de CQ-1?

                          Comment

                          • theo
                            • Nov 2001
                            • 503

                            #14
                            Originally posted by sjorsw
                            Over die CQ-2 gesproken. Die heeft een andere graden waarin hij straalt. Zou die ook geschikt zijn om stand-alone te gebruiken? Welke verschillen zal ik dan merken vergeleken met de CQ-1?
                            Zou nooit alleen een cq2 gebruiken dit met de graden, of t moet een heel lang smal zaaltje zijn.
                            Als je 1 top per kant gebruikt zou ik altijd voor de cq1 gaan.
                            Als je 2 gebruikt zou ik 2 cq2 gebruiken of een combi cq1/cq2.
                            Ik zou zelf nooit cq2 kopen maar gewoon voor cq1 gaan.
                            Of als je weet dat t groter moet 2 msl4 met een upa als infill.
                            1 msl4 gaat ook weer niet ook dit omdat de msl 35 graden spreiding heeft.
                            Kun je de kleinere klussen met je upa doen.

                            Comment

                            • sjorsw
                              • Jan 2009
                              • 11

                              #15
                              Dat wordt dan een lastige keuze. Ik heb een adres gevonden waar ik 4x CQ-2 tegen een interessante prijs kan kopen.

                              Dien ik nog ergens op te letten als deze al in de verhuur gebruikt zijn enkele jaren?

                              Comment

                              Working...