HD24 en Yamaha O1V probleem

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laurens123
    • Jan 2009
    • 27

    HD24 en Yamaha O1V probleem

    Dag mede forummers,

    Ik heb een probleem met master slave/ clock source of iets in die richting, en ik krijg het maar niet goed...

    Ik zal mijn situatie even uitleggen: Ik krijg 24 kanalen binnen vanaf stage, deze gaan in preamps en vervolgens in de Alesis HD24 (analoog nog steeds). 1-16 gaan er analoog uit en komen op de 16 kanalen binnen van mijn Yamaha O1V (niet lachen).

    17-24 gaan jack in de Alesis en Adat uit, vervolgens Adat in in de O1V.

    Nu heb ik uit deze opstelling geluid gekregen, maar binnen no-time kapte de HD24 ermee. Hij ging letterlijk in één keer uit. Ik vond het geluid ook niet zo goed klinken als wanneer ik een analoog kanaal gebruik.

    Ik heb zitten zoeken en doen maar ik snap weinig van het master/ slave/ clock source enzovoort. In de handleiding van een van de twee hebben ze het bijvoorbeeld over twee optical kabeltjes inplaats van één. (dus ook eentje tussen out van O1V en in van HD24)

    Jullie kunnen me vast helpen, bij voorbaat dank.
  • dokter dB
    • Nov 2003
    • 1535

    #2
    als je zorgt dat de 01v qua wordclock slaved aan de alesis zal je probleem waarschijnlijk verholpen zijn.
    Over het algemeen zal degeen die de ad conversie doet de master moeten zijn.

    maw sluit een bnc wordclockkabel aan (alesis wclock-out naar 01v wclock-in), als de o1v tenminste wordclock heeft ?.
    je moet op de 01v wel ergens slave/clocksource etc instellen
    wat ook waarschijnlijk kan is de 01v te laten luisteren/synchen aan de adat input
    Last edited by dokter dB; 22-01-09, 00:53.
    knoppen en waarden :)

    Comment

    • Laurens123
      • Jan 2009
      • 27

      #3
      Dus hoeveel kabels heb ik tussen beide apparaten uiteindelijk lopen?

      Comment

      • berolios
        • Sep 2005
        • 1538

        #4
        Wacht effe... je zegt dat het geluid niet goed was als je een ANALOOG kanaal gebruikte ?

        Dat kan dan eigenlijk niks met je clock te maken hebben in mijn optiek. Heb je de beschikking over een analoog mixertje? Hoeft niet groot te zijn, maar dan kun je even de output van de alesis afluisteren...
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

        Comment

        • berolios
          • Sep 2005
          • 1538

          #5
          Wat voor O1V heb heb je? Een O1V96 ?? V1 of V2??

          HIER vind je een review van de O1V96 v1 en daar wordt inderdaad wordclock i/o op BNC genoemd.

          FYI:
          Voor het feilloos laten werken van de digitale overdracht (maar die klonk al goed, toch?), moet je de een als master en de ander als clock-slave laten werken. Ook ik zou de HD-24 als clock master nemen en de Yamaha als slave (zoek in het 'setup' menu hoe je dit moet instellen en waar hij het clock-signaal vandaan moet halen). De mixer zou in principe het clocksignaal uit de optical input moeten kunnen halen. Als dat niet werkt, kun je inderdaad een aparte BNC kabel aansluiten tussen de HD-24 en O1V96, dan neemt de mixer het clock-signaal van deze word-clock ingang.

          Succes ermee !!
          Last edited by berolios; 22-01-09, 09:12.
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

          Comment

          • SoundOfSilence
            • Mar 2007
            • 766

            #6
            Originally posted by Laurens123
            Hij ging letterlijk in één keer uit.
            Hoe uit, als in displays van de HD24 dood, als in audio weg, maar wel meters op de HD24, als in alles lijkt te werken, maar 'k zie geen audio op de HD24?

            Er zijn een paar punten die "belangrijk" zijn.

            Ten eerste de HD24's clock. Die heeft weinig last van jitter, maar als je hem op 44.1 instelt doet ie stiekum 44.025. Dus advies: gebruik 48k óf slave je HD24.

            Da's wat ik (met mijn oude yamaha tafeltje, een O3D... beetje de voorloper van de O1v) altijd doe.
            Dus:
            Yahama is clockmaster (wel even goed instellen), er loopt een BNC-touwtje van mijn wordclock uit van de yamaha naar de wordclock in van de HD24. De sync op de HD24 stel je in op "Digital" (of heette dat nou external?).
            Je audio loopt dan analoog vanaf de pre's naar je HD24, van de analoge uitgangen naar je O1v en 8 kanalen middels Adat naar je o1v. De sync van de adat gaat goed omdat de zendende kant én de ontvangende kant al sync lopen (dankzij de wordclock).
            It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

            Comment

            • showband
              • May 2001
              • 4524

              #7
              is de ene niet 16 bits en de andere 20 bits?
              lekker belangrijk!

              Comment

              • SoundOfSilence
                • Mar 2007
                • 766

                #8
                Nee, de HD24 is 24 bits en de o1v (uitgaande van een oude) 20 bits.

                Hoeft geen probleem te zijn, de 4 lsb's vallen eraf. Daarnaast kun je in je o1v dithering aanzetten, waardoor dit ook opgelost zou worden (maar nog nooit hoeven doen)
                It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

                Comment

                • Laurens123
                  • Jan 2009
                  • 27

                  #9
                  Okee, het begint duidelijk te worden. Vraag alleen is hoeveel kabels ik nu moet hebben lopen. Twee dus lijkt mij. Een BNC en één optical kabeltje.

                  Het is een O1V. Dus geen 96 of verder. Het klinkt juist beter als ik een analoog kanaal gebruik. HD24 viel uit als in alles, ik zag het beeldschermpje een flits geven en weg was ie, alles uit.

                  Ik ga in ieder geval even een BNC kabeltje kopen, en ook meteen een extra optical kabeltje. Morgen ga ik het testen, dank voor reactie's so far.

                  Comment

                  • SoundOfSilence
                    • Mar 2007
                    • 766

                    #10
                    Originally posted by Laurens123
                    Okee, het begint duidelijk te worden. Vraag alleen is hoeveel kabels ik nu moet hebben lopen. Twee dus lijkt mij. Een BNC en één optical kabeltje.

                    Het is een O1V. Dus geen 96 of verder. Het klinkt juist beter als ik een analoog kanaal gebruik. HD24 viel uit als in alles, ik zag het beeldschermpje een flits geven en weg was ie, alles uit.

                    Ik ga in ieder geval even een BNC kabeltje kopen, en ook meteen een extra optical kabeltje. Morgen ga ik het testen, dank voor reactie's so far.
                    1 BNC en 1 toslink is mooi genoeg.

                    Flits en uit? Moet je zorgen gaan maken... is iets wat ik nog nooit gezien heb bij een HD24 (afgezien van die van een klant die in rook opging).
                    Het is wel bekend dat soms de voedingen van de HD24 kuren heeft en onder redelijke belasting er gewoon mee kapt. Even meten/controleren/in de gaten houden.
                    It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

                    Comment

                    • berolios
                      • Sep 2005
                      • 1538

                      #11
                      Owja, nu zie ik het ik had het woordje 'als' over het hoofd gezien...


                      Check dus wel even of er ook inderdaad een word-clock i/o op jouw mixer zit, voordat je kabeltjes gaat kopen.

                      Verder den kik dat je met de diverse tips hier al een behoorlijk eind zou moeten kunnen komen.

                      Succes in ieder geval !
                      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                      Comment

                      • Laurens123
                        • Jan 2009
                        • 27

                        #12
                        Leuk hoor, kan ik straks 24 kanalen mixen op een O1V!

                        Comment

                        • showband
                          • May 2001
                          • 4524

                          #13
                          Originally posted by Laurens123
                          Het is een O1V. Dus geen 96 of verder. Het klinkt juist beter als ik een analoog kanaal gebruik. HD24 viel uit als in alles, ik zag het beeldschermpje een flits geven en weg was ie, alles uit.
                          eh... stond er geen fantoom aan op de o1V?
                          lekker belangrijk!

                          Comment

                          • Laurens123
                            • Jan 2009
                            • 27

                            #14
                            Fuk... Dat zou best eens kunnen... Hoewel de fantoom volgens mij niet naar èn de jack inputs èn de XLR inputs wordt gestuurd... Volgens mij alleen naar de XLR's.




                            Toch?

                            Comment

                            • SoundOfSilence
                              • Mar 2007
                              • 766

                              #15
                              Originally posted by Laurens123
                              Fuk... Dat zou best eens kunnen... Hoewel de fantoom volgens mij niet naar èn de jack inputs èn de XLR inputs wordt gestuurd... Volgens mij alleen naar de XLR's.




                              Toch?
                              Zekers. Fantoom op jacks gebeurt niet, tenzij je O1v stuk is.
                              It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

                              Comment

                              Working...