Geluidsinstallatie voor in kelder

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • brammiej
    • Jan 2009
    • 10

    Geluidsinstallatie voor in kelder

    Hallo,

    In onze kelder komt nu een soort van kroegje voor eigen gebruik.
    Er komt een pooltafel, bar etc. etc.
    Nu wil ik hier een muziekinstallatie in hebben. Omdat ik hier nogal een leek in ben vraag ik jullie hulp.

    Een aantal dingen:

    1. De kelder is 10,30m x 6,30m x 2,35m
    2. Het geluid moet hard genoeg gaan dat ik er een leuk feestje in kan geven

    Budget:

    Ik wil zo ''goedkoop mogelijk'' en dat ik dan goed geluid heb in de kelder zodat als hij helemaal vol zit ik toch goed muziek kan draaien. Dus zo goed mogelijke prijs/kwaliteit en dit mag dus bij wijze van spreken € 500,- zijn maar ook € 1500,- want ik geef liever 1x goed mijn geld uit!

    Ik heb nodig:

    1. Mengpaneel;

    Hier zal mijn computer op worden aangesloten, mijn beamer, een xbox, een koptelefoon, een microfoon en nog wat andere dingen.

    2. Speakers
    3. Mogelijk een versterker

    Een aantal vragen:

    1. Welke merken raden jullie me absoluut niet aan/welke wel?
    2. Raden jullie me passief of actief aan?
    3. Wat voor combinatie raden jullie me aan dus bijvoorbeeld 1x sub en 2x top etc.

    Als ik dingen nog verder bij moet lichten hoor ik het wel!
    En ik hoop dat mensen me hierbij kunnen helpen!

    BVD,

    Bram Dekkers
  • brammiej
    • Jan 2009
    • 10

    #2
    Het klopt inderdaad dat ik daar ook geinformeerd heb, maar het kan nooit kwaad om van meerdere mensen advies te krijgen omdat mensen vaak maar ervaring hebben met een paar merken en dat iedereen daar weer andere ervaringen mee heeft

    Comment

    • 4AC
      • Nov 2007
      • 1791

      #3
      Beste Brammiej,

      In jou situatie zou ik niet gaan voor grote pa-luidsprekers als de behringer-pro serie. Deze moeten hard staan om een beetje leuk te klinken, en als je dan een keertje op normaal volume wilt gebruik maken van je set zal het niet optimaal klinken.

      Mijn advies:
      Koop 4x een topje. (elke hoek 1)
      Koop daarbij een subwoofer.

      Een uitgebreider- en specifieker advies kan ik alleen geven als jij aangeeft hoe veel mensen er ongeveer in de ruimte kunnen (dus inclusief meubilair) en wat voor muziek jij meestal draait op je 'feestjes'.

      Mvg,

      Teun
      uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
      Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

      Comment

      • moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5950

        #4
        Kelder...Beton, of hout? Galmbak? Tapijt op de vloer?

        Knallen? Achtergrondje? bandje? cdeetje? filmpje kijken?
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

        Comment

        • jens
          • Aug 2004
          • 1067

          #5
          60 meter

          nou goed 2 toppen en een subje lijkt me zat om een dansvloertje van te maken om mee te beginnen...toppen erbij kan altijd nog!

          mensen willen ook nog mischien met elkaar ouwehoeren...

          laatst bij eeen maatje in ze kroeg/hok caffee bar wat bandjes gedaan en tussen de bands door keihard knallen met alle soorten muziek

          stonden 2x 18'sub 2 x 15" top voor een ruimte van 8x10x 2,50 m dat ging echt hard zat, dat hok is trouwens gebouwt van 18 cm geisoleerde koelcel panelen...als je buiten staat hoor je idd niet veel meer

          maar afijn,

          of je nou 2 of 4 toppen heb & of 1 mono ,2 of 4 subs

          2 versterkers heb je zo ie zo nodig, een crossover en een mixertje

          denk om dat je daar al moeite voor moet doen om met 1500 klaar te zijn

          een mixertje beetje goeie zit je zo aan de 400
          2 ampjes ook wel een 350 het stuk van een cheap merk
          een crossover voor 250

          en dan nog je speakers..

          zou eens naar 2e hands op zoek gaan

          Comment

          • brammiej
            • Jan 2009
            • 10

            #6
            Geluidsinstallatie voor in kelder

            Originally posted by 4AC
            Beste Brammiej,


            Mijn advies:
            Koop 4x een topje. (elke hoek 1)
            Koop daarbij een subwoofer.

            Ik heb ook al het advies om 2x top te kopen zodat ik de muziek aan 1 kant wat harder heb en dat je aan de andere kant wat meer rust hebt omdat niet iedereen er van houd om de hele avond de muziek in je oren te hebben.

            Een uitgebreider- en specifieker advies kan ik alleen geven als jij aangeeft hoe veel mensen er ongeveer in de ruimte kunnen (dus inclusief meubilair) en wat voor muziek jij meestal draait op je 'feestjes'.

            De ruimte is 10,30 m X 6,30 m X 2,35
            Dus zeg maar 70 m2.
            Hier komt nog een kleine bar te staan en verder een paar sta tafels bij feesten
            Dus als ik dan ongeveer uitreken dat er 1 persoon per 0,5m2 kan - bar etc. kunnen er zeker 100 mensen in
            Mijn muziek is eigenlijk alles, rock, R'n B, hardcore, Nederlandstalig dus voor mijn hardcore wil ik een goede bas en mijn R'n B, maar voor Nederlandstalig lijken me goede tops toch ook wel belangrijk.


            Teun
            Zie antwoord in quote!
            Hopelijk is het nu iets duidelijker!
            Last edited by brammiej; 16-01-09, 23:29.

            Comment

            • brammiej
              • Jan 2009
              • 10

              #7
              Originally posted by moderator
              Kelder...Beton, of hout? Galmbak? Tapijt op de vloer?

              De kelder is van beton met in de vloer vloerverwarming en daarop natuursteen. Dan komt er een 'uitstekende laag' van stenen met daarop een houten rand om glazen op te zetten en daarboven komt een laag van ongeveer 1 meter van een soort tapijt om de demping tegen te gaan. In het dak zit een kliksysteem

              Knallen? Achtergrondje? bandje? cdeetje? filmpje kijken

              Eigenlijk alles maar dit heb ik al beantwoord in mijn vorige post?
              Zie boven in quote
              Hopelijk is dit ook weer duidelijk

              Comment

              • RayM
                • Jan 2006
                • 742

                #8
                Originally posted by brammiej
                ongeveer 1 meter van een soort tapijt om de demping tegen te gaan
                Je bedoelt om reflecties tegen te gaan? Dus, om te dempen?
                Heerlijk die stilte

                Comment

                • brammiej
                  • Jan 2009
                  • 10

                  #9
                  Ja dat tapijt is als demping, het staat er inderdaad niet goed

                  Comment

                  • SPS
                    • Mar 2004
                    • 1662

                    #10
                    Met 100 man in zo'n hokkie?
                    Hopelijk heb je ook een goed luchtverversingsysteem geinstalleerd?
                    (Want er mag vast wel gerookt worden....)

                    Paul
                    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                    Comment

                    • brammiej
                      • Jan 2009
                      • 10

                      #11
                      Nee er word niet gerookt, dat kan boven in de garage en verder zit dat wel goed. Maar daar ging het niet om

                      Comment

                      • @lex
                        • Jul 2006
                        • 1087

                        #12
                        Originally posted by brammiej

                        Ik wil zo ''goedkoop mogelijk'' en dat ik dan goed geluid heb in de kelder zodat als hij helemaal vol zit ik toch goed muziek kan draaien. Dus zo goed mogelijke prijs/kwaliteit en dit mag dus bij wijze van spreken € 500,- zijn maar ook € 1500,- want ik geef liever 1x goed mijn geld uit!
                        Wie heeft die klant al gehad die het "zo duur mogelijk" wil hebben...

                        Zucht

                        @ lex
                        Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

                        Comment

                        • djtom
                          • Jan 2009
                          • 142

                          #13
                          ik raad je het merk omnitronic skytec hqpower af dat zijn slechte merken ik zouw kijken voor passievee of actieve maak niet zo veel uit kijk een naar dap de soundmate 1 is 2 topjes van 130 watt rms en 1 sub van 400 watt rms
                          Last edited by Mathijs; 31-01-09, 17:23.

                          Comment

                          • sjorsw
                            • Jan 2009
                            • 11

                            #14
                            Ik heb nog eens vier actieve Omnitronic speakers gekocht; met een beetje EQ gingen ze best goed! (Was wel hun 'duurste' actieve set)

                            Heb je al eens voor dB-technologies gekeken? Die hebben ook aardige speakers voor toch wel budget prijzen. Ik kan je tot 20% korting regelen, maar dan moet je effe mailen (contactgegevens via homepage; of mag dit niet?)
                            Last edited by sjorsw; 29-01-09, 11:00.

                            Comment

                            • brammiej
                              • Jan 2009
                              • 10

                              #15
                              En ik stel voor om weer over het onderwerp te praten
                              Ben langs een winkel geweest en die heeft mij de samson DB300A (2x € 500 per stuk)aangeraden met mogelijk nog de sub erbij (samson DB1500A € 600 er stuk) Blijkbaar komt hier echt wel een goed geluid uit, iemand een mening hier over?

                              Comment

                              Working...