Versterkers voor JBL SRX lijn

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RobbieBeatpower
    • Jan 2009
    • 6

    Versterkers voor JBL SRX lijn

    Sehr geehrte musik freunden,

    Momenteel in het bezit van:
    2x JBL SRX712m
    MID: 800watt rms op 8 ohm
    HF: 75 watt rms op 8 ohm

    2x JBL SRX718s
    sub: 800watt rms op 8 ohm

    Helaas weet ik niet wat voor amps ik moet kopen :S
    Er wordt gezegd: rms vermogen speaker X 1.5 = 1200 watt rms versterkervermogen!
    Klopt die uitspraak? Is het een must?

    Ik dacht aan een CREST8001 voor de subs (2x 750watt 8 ohm), helaas is dat lang niet het nodige vermogen, maar zijn prestaties liegen er niet om.

    Voor te toppen heb ik de meeste vraagtekens:
    Doe ik er goed aan om echt 1200 watt rms op de 12 inch mids te gooien?
    Ik denk dat de JBL SRX/ VRX kenner dit het beste kan beoordelen.

    Weetjes:

    - De toppen wil ik bi-amp aansturen. (aanrader?)
    - Voorkeur DBX driverack PA of 260 (settings voor de JBL SRX beschikbaar)
    - Niet voor de verhuur, dus merknaam niet nodig.
    - Budget beperkt (hobby), maar wil wel kwaliteit (dus occasion amps.)

    Laat maar klinken.


    Greetz,

    Rob
    Last edited by RobbieBeatpower; 15-01-09, 21:30.
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

    #2
    Ha Rob,

    Die kasten kunnen best wat hebben, ben momenteel met 'n klusje bezig (herinrichting audio in 'n discotheek) waar SRX722 / 728 / 715 (delay) komt te hangen met Macrotech 3600 / 5000 / 2400. Als je amps 1,5 keer het opgegeven vermogen van je weergevers zijn loop je geen risico mits het wel 'n beetje kwaliteitsamps (en weergevers, maar die heb je al) zijn. Voor je toppen hoeft 1KW/8R geen probleem te zijn ... wel effe goed processen / limiten. Ik zie regelmatig dat mensen zich nogal blindstaren op al die vermogensspecificaties ... teruggerekend gaat het maar om 1 à 2 dB SPL, gewoon enigszins binnen de marges blijven en er gaat doorgaans weinig mis. SRX is geen poppenspul.

    Gewoon effe rondshoppen voor wat stevige amps. Als gewicht geen issue is kun je denken aan idd Crest Pro series, Crown Macrotechs, RAM BUX, etc. De betere lichtgewicht amps zijn tweedehands nog wat prijzig.

    Groeten en succes !
    Meer is minder, minder is meer

    Comment

    • Koen van der K
      • Aug 2005
      • 1146

      #3
      Ha Rob,

      ... risico in de vorm van de spreekspoelen opstoken agv teveel vermogen ... dat zal niet snel gebeuren met kwalitatief goed materiaal (zoals bijvoorbeeld JBL SRX).

      Een te lichte amp op "zwaardere" weergevers was mijns inziens vroeger meer een probleem dan nu; tegenwoordig zijn (zeker op de duurdere / betere) amps voorzien van goede limiters die geen vastlopers (blokgolf) op de output genereren.
      Wil je het maximale rendement / output uit je systeem dan pak je beter een amp die 1 tot 1,5 maal het opgegeven continu vermogen kan leveren.

      De SRX-en die ik ga installeren worden voorlopig passief aangestuurd. Mocht blijken dat het geluid kwa level of klank niet naar wens is kan dat altijd nog worden aangepast. 135dBA op 'n meter lijkt me voorlopig wel voldoende voor die applicatie ;-)

      Groeten !
      Meer is minder, minder is meer

      Comment

      • RobbieBeatpower
        • Jan 2009
        • 6

        #4
        QSC PL4.0 of 2x RAM BUX2?

        Wat is een goede kandidaat voor de subs?

        Comment

        • RobbieBeatpower
          • Jan 2009
          • 6

          #5
          Een Ram BUX 2.0 op de toppen of een Crown K2?
          Wat raden jullie aan?

          De K2 levert maar 2x 500 watt op 8 ohm aan vermogen, dat is eigenlijk te weinig. Is dat merkbaar, of is het verschil nihil?

          Comment

          Working...