DMX over multikabel

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • S.A.N.
    • Dec 2008
    • 17

    DMX over multikabel

    Muziekgenoten,

    Wie heeft er een antwoord op onderstaande vraag.

    Kan ik over de multikabel waarover het geluid van de band loopt tevens een aderpaar ge(mis ?)bruiken om vanaf de zaal locatie een dmx lichtbestring mee te laten lopen ?

    Nico
  • koentjes
    • Dec 2007
    • 333

    #2
    het kan, maar daar is alles mee gezegd,

    Het werkt niet erg bevordelijk voor je audiosignalen (zeker als er voor meerdere kanalen dezelfde aardes worden gebruikt)

    De audio-multi is geen dmx-kabel.... en heeft niet de impendantie van een goede dmx-kabel (110 [FONT=Arial]Ω ), wat als gevolg kan hebben dan je dmx-apparatuur niet meer goed naar behoren reageert.[/FONT]

    Comment

    • som
      • Nov 2002
      • 787

      #3
      ik doe het meestal wel, tot nu toe nergens last van gehad,
      gewoon proberen lijkt mij.
      Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

      Comment

      • jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3150

        #4
        Het hangt af van je multikabel hoe goed het presteert. DMX prefereert speciale kabels (impedantie van 110 Ohm), maar het werkt ook met microfoonkabel (en dus multikabel). Hoe goed het gaat hangt voor een groot deel af van de afstand, want je hebt eerder last van signaal verlies. Daarbij zou ik aan het eind een booster plaatsen. Het is allicht het uitproberen waard.

        Comment

        • peterwagner
          • Oct 2008
          • 317

          #5
          Ik zou het niet doen. Ik heb het een aantal keren geprobeerd maar ik heb altijd een nare brom gehad. Zelfs als alles een eigen aarde heeft, het was puur de interferentie.
          Maar je kan het altijd proberen.

          Comment

          • speakertech
            • Jan 2008
            • 1696

            #6
            Originally posted by peterwagner
            Ik zou het niet doen. Ik heb het een aantal keren geprobeerd maar ik heb altijd een nare brom gehad. Zelfs als alles een eigen aarde heeft, het was puur de interferentie.
            Maar je kan het altijd proberen.
            Bij een goede multi, heeft elk aderpaar een eigen afscherming, als was het of je allemaal losse microkabels hebt. Als alle audiosignalen bovendien ook nog symmetrisch zijn, gaat het wel werken. Ik gebruik een multi van 40 meter en daar geeft het totaal geen probleem. Het is echter niet de perfecte kabel, want die moet een karakteristieke impedantie hebben van ca 110 ohm. Dus als het DMX signaal niet tjokvol zit en de afstanden niet te groot zijn, is er waarschijnlijk geen probleem.

            Speakertech
            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

            Comment

            • Poelmans
              • Feb 2004
              • 806

              #7
              Ik zou het ook gewoon doen. Als je interferentie krijgt, dan is er gewoon iets mis met je multi...

              IK heb trouwens bij een firma gewerkt die alle DMX met microfoonkabel aansloot. Dit heeft nooit problemen gegeven. Wat we daar wel deden was op strategische plaatsen een booster leggen. Bijvoorbeeld op het podium, net waar de DMX uit de multi komt.

              Comment

              • S.A.N.
                • Dec 2008
                • 17

                #8
                Allen,


                Bednakt voor jullie praktijkervaringen, de interferentie en/of brom was waar ik bang voo was. Ik ga het dus (net als jullie) proberen.

                Bedankt !

                Nico

                Comment

                • DJ Antoon
                  • May 2005
                  • 1681

                  #9
                  Mijn ervaring is dat het grootste probleem is de storing die het DMX signaal veroorzaakt. Voor een rock 'n' roll band en een redelijk goede multi vaak wel acceptabel. (Ik heb wel eens een kanaal daarvoor omgestoken) Theater achtige dingen, probeer ik het niet eens, dan komt er een aparte DMX (microfoon) kabel.

                  Comment

                  • S.A.N.
                    • Dec 2008
                    • 17

                    #10
                    Weer bedankt voor de reactie, het is mij duidelijk ! Ik ga voor een aparte DMX kabel waarmee ik inteferentie, brom, etc. kan uitsluiten. Jullie praktijkervaringen maken absoluut duidelijk dat het kan maar niet altijd probleemloos, een extra separate DMX-kabel dus.



                    Dank !

                    Wat mij betreft kan dit topic gesloten worden.

                    Comment

                    • moderator
                      Moderator
                      • Apr 2001
                      • 5950

                      #11
                      Nou, geloof het of niet, maar in de toekomst zijn er vast weer anderen die deze vraag willen voorzien van een aanvulling, dus een slotje doen we niet.

                      Wel leuk om te lezen: Aan de ene kant gaan er steeds meer oplossingen komen die dmx omzetten in ethernet, dan Cat5 naar waar je maar wil, aangekomen in de buurt van de dimmers/fixtures weer naar dmx.
                      Aan de andere kant het gemak wat wordt gezocht door een kabel minder uit te rollen.
                      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                      Comment

                      • w00Dy
                        • May 2006
                        • 257

                        #12
                        Nu je het toch over CAT5 hebt, DMX gaat hier gewoon over CAT5 in DMX protocol maar niet in Ethernet. Het leuke aan CAT5 kabel is dat het geen drol kost en fysisch in staat is DMX te vervoeren.

                        Momenteel ben ik bezig DMX draadloos te krijgen met de hulp van een wireless usb server en een Enttec dongle.
                        Alles begint bij Neutrik

                        Gitaren verdienen beter dan een SM 57

                        Comment

                        • PeterZwart
                          • Jan 2008
                          • 402

                          #13
                          Wat gebeurt er eigenlijk wanneer je dmx door CAT5 stuurt.. vervolgens door een netwerkswitch heen en dan naar de FOH?

                          Ben ik best wel benieuwd naar..

                          Al met al hoort het waarschijnlijk niet in dit onderwerp.. maar t gaat over multikabels & DMX.. waarschijnlijk geldt het zelfde voor een digitale geluidsmulti..

                          Met het idee van het doorversterken van het signaal..
                          Groeten fan 'n gek ut Fryslan

                          Comment

                          • Robert H
                            • Jan 2006
                            • 378

                            #14
                            Wij draaien al meer dan 10 jaar probleemloos met (tegenwoordig zelfs tweemaal) DMX door de multi. Het gaat hier om 60 meter reguliere 36-parige kabel van goede kwaliteit. Zelfs met 3 dimmers, 16 moving heads en een rookmachine doorgelust is er niets aan het handje. En dan gebruiken we vaak ook niet eens een terminator (waar lag die ook alweer?).

                            Mits de aarde geen problemen oplevert kan het dus prima...

                            Comment

                            • Poelmans
                              • Feb 2004
                              • 806

                              #15
                              @PeterZwart: als je gewoon DMX met een verloopje naar Cat5 kabel brengt, dan mag je geen switchen oid gebruiken: een switch verstaat enkel ethernet, geen DMX. Hier wordt dus gewoon de Cat 5 bekabeling gebruikt.

                              Wat wOOdy dan weer van plan is (draadloos via een 801.11g access point) kan enkel via DMX over ethernet: dan heb je een apparaat nodig dat je DMX frames inkapselt in ethernet frames. (Edit: of het moest zijn dat wOOdy nog net iets anders van plan is. But you get my point....)

                              En zelf volg ik de moderator hier in: er worden vanalle DMX naar ethernet en audio naar ethernet oplossing op de markt gebracht, terwijl voor de gemiddelde lokaal-tot-medium verhuurder een 32 kanaals multi voldoende is.

                              Want nu is trouwens de discussie: mogen we DMX over de audio multi heen sturen. Maar met al die ethernet toestanden: mogen we hetzelfde ethernet netwerk gebruiken voor zowel DMX, remote control van de versterkers (zoals iTech enzoverder), en audio over ethernet (digitale consoles)? En dan zal er wel iemand zijn die zegt 'jamaar, voor de latency is het beter dat je 2 ethernet kabels legt'.

                              Zo zal er altijd wel enig bezwaar zijn... Doe gewoon wat je gemakkelijk lijkt, en je houdt een 2de oplossing (lees: kabelhaspel met DMX kabel) klaar voor als je grote problemen krijgt: dan mag die stagehand nog eens door het publiek rennen met een haspel

                              Comment

                              Working...