200x draadloos?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1696

    200x draadloos?

    Bij het Kerstconcert 2008 van André Rieu in het Gelredome vroeg ik met toch af of werkelijk alles live was.
    De solisten hadden allen een headsetje, André twee revers en ook een soliste met trompet had een (bedrade) micro aan het instrument. De versterking was naar mij idee niet onverdienstelijk, dus hulde aan de geluidsmensen, maar.........
    Op zeker moment komt dan de maastreechter staar binnen, van achter het veld en loopt door de hele hall, zingend en wel en die stelt zich later op, op het podium. In close up geen microfoon te zien, geen headsets en ook geen revers, althans ik heb ze niet kunnen ontdekken. Toch werd het koor van ca 140 man prima versterkt. Als later een soort brass band (Edelweis)binnen komt lopen, maakt het niet uit hoe of waar ze staan, het klinkt fenomenaal, maar ook hier geen microfoons te bekennen. Ook bij de afmars geen verandering van de weergave, dus vaste micro´s lijken uitgesloten. Ook hier geen (instrumentenmicrofoons te ontdekken, ook niet via de grootbeeld schermen.
    Waren er hier nou zo´n 200 draadloze micro´s in bedrijf of werkte het op een andere manier......
    Helaas had ik een zitplaats op de tribune en kon niet bij de geluidsregie komen, die overigens gewoon achter het publiek op het middenveld zat, dus vragen kon niet. Wie was er ook bij?
    Speakertech
    Last edited by speakertech; 21-12-08, 20:58.
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1696

    #2
    Originally posted by speakertech
    Bij het Kerstconcert 2008 van André Rieu in het Gelredome vroeg ik met toch af of werkelijk alles live was.
    De solisten hadden allen een headsetje, André twee revers en ook een soliste met trompet had een (bedrade) micro aan het instrument. De versterking was naar mij idee niet onverdienstelijk, dus hulde aan de geluidsmensen, maar.........
    Op zeker moment komt dan de maastreechter staar binnen, van achter het veld en loopt door de hele hall, zingend en wel en die stelt zich later op, op het podium. In close up geen microfoon te zien, geen headsets en ook geen revers, althans ik heb ze niet kunnen ontdekken. Toch werd het koor van ca 140 man prima versterkt. Als later een soort brass band (Edelweis)binnen komt lopen, maakt het niet uit hoe of waar ze staan, het klinkt fenomenaal, maar ook hier geen microfoons te bekennen. Ook bij de afmars geen verandering van de weergave, dus vaste micro´s lijken uitgesloten. Ook hier geen (instrumentenmicrofoons te ontdekken, ook niet via de grootbeeld schermen.
    Waren er hier nou zo´n 200 draadloze micro´s in bedrijf of werkte het op een andere manier......
    Helaas had ik een zitplaats op de tribune en kon niet bij de geluidsregie komen, die overigens gewoon achter het publiek op het middenveld zat, dus vragen kon niet. Wie was er ook bij?
    Speakertech
    Tja,
    Het is misschien niet de muziek, die de boventoon voert op dit forum, of het is wellicht een te kleinschalig project (slechts 22.000 betalende bezoekers per avond), maar was er nou echt niemand bij dat concert die wat meer gezien heeft? Versterking van koren blijft toch een hot item, aangezien er een andere thread geopend is, die ook over versterking van een koor gaat.

    Speakertech
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

    Comment

    • Elmo
      • Jun 2006
      • 208

      #3
      je zou toch inderdaad zeggen dat er wel meer info beschikbaar moet zijn. Een mega productie uit Nederland en niemand hier weet er wat van??? lijkt me nogal frappant eigenlijk.

      Comment

      • frederic
        • Jan 2006
        • 3511

        #4
        Originally posted by speakertech
        Bij het Kerstconcert 2008 van André Rieu in het Gelredome vroeg ik met toch af of werkelijk alles live was.
        De solisten hadden allen een headsetje, André twee revers en ook een soliste met trompet had een (bedrade) micro aan het instrument. De versterking was naar mij idee niet onverdienstelijk, dus hulde aan de geluidsmensen, maar.........
        Op zeker moment komt dan de maastreechter staar binnen, van achter het veld en loopt door de hele hall, zingend en wel en die stelt zich later op, op het podium. In close up geen microfoon te zien, geen headsets en ook geen revers, althans ik heb ze niet kunnen ontdekken. Toch werd het koor van ca 140 man prima versterkt. Als later een soort brass band (Edelweis)binnen komt lopen, maakt het niet uit hoe of waar ze staan, het klinkt fenomenaal, maar ook hier geen microfoons te bekennen. Ook bij de afmars geen verandering van de weergave, dus vaste micro´s lijken uitgesloten. Ook hier geen (instrumentenmicrofoons te ontdekken, ook niet via de grootbeeld schermen.
        Waren er hier nou zo´n 200 draadloze micro´s in bedrijf of werkte het op een andere manier......
        Helaas had ik een zitplaats op de tribune en kon niet bij de geluidsregie komen, die overigens gewoon achter het publiek op het middenveld zat, dus vragen kon niet. Wie was er ook bij?
        Speakertech
        Mijn ervaring is hoe beter het orkest/ koor/ zanger hoe minder problemen je hebt.
        Het gebruik van lavalier microfonen doet ook veel. Deze kan je zelfs niet zien op Cello's en contrabassen. ze worden ingeschoven via de pekkel van het instrument.
        Het gebruik van grootmembramen is ook een goede zaak. Zet die gewoon onopvallend tussen de pupieters, en je ziet ze ook niet.
        Last edited by frederic; 28-12-08, 01:00.

        Comment

        • VanVoorstStudio
          • Dec 2008
          • 35

          #5
          Tja, toch is het antwoord niet zo heel moeilijk.

          Een lopend orkest door zo'n groot stadion heen synchroon te houden met een orkest wat op het podium speelt is live gewoon niet mogelijk. Door de geluidsvertraging door het stadion heen kan een orkest nooit goed synchoon spelen en is dus niet live uit te versterken.

          Hoe dit nu opgelost? Heel eenvoudig. Je maakt van te voren een opname in de studio van het lopend orkest. Laat het orkest op het podium live meespelen met die opname. Vervolgens speelt het lopend orkest in de zaal gewoon mee met het geluid uit de installatie. Zo klopt het geluid overal dan weer! En je hebt geen microfoons nodig voor het lopende orkest. En dus kun je die ook niet zien.

          Comment

          • speakertech
            • Jan 2008
            • 1696

            #6
            Originally posted by VanVoorstStudio
            Tja, toch is het antwoord niet zo heel moeilijk.

            Een lopend orkest door zo'n groot stadion heen synchroon te houden met een orkest wat op het podium speelt is live gewoon niet mogelijk. Door de geluidsvertraging door het stadion heen kan een orkest nooit goed synchoon spelen en is dus niet live uit te versterken.

            Hoe dit nu opgelost? Heel eenvoudig. Je maakt van te voren een opname in de studio van het lopend orkest. Laat het orkest op het podium live meespelen met die opname. Vervolgens speelt het lopend orkest in de zaal gewoon mee met het geluid uit de installatie. Zo klopt het geluid overal dan weer! En je hebt geen microfoons nodig voor het lopende orkest. En dus kun je die ook niet zien.
            Die truc is ook toegepast tijdens het huwelijksfeest van Willem-Alexander en Maxima in de Arena, daar ging het geluid mee met de rondmarcherende bands.
            Je raakt hier dus de kern van mijn vraag, was alles live, of was de maastreechter staar toen die op het podium achter het orkest stond en de brass-band live of playback?
            Speakertech
            Last edited by speakertech; 30-12-08, 13:53.
            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

            Comment

            • moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5950

              #7
              Semi live noemen we het dan he
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

              Comment

              • frederic
                • Jan 2006
                • 3511

                #8
                Om te beginnen speelt iedere muzikant met inears (zoals op de Proms in Antwerpen) Dan is scyncroon spelen wel mogelijk.
                Dat in combinatie met lavaliers is dit perfect te doen.

                En wat live is synchronisatie is wil ik nog eens volgende clip tonen.
                YouTube - La marseillaise 200 aniversario Revolución Francesa - La mar

                Comment

                • VanVoorstStudio
                  • Dec 2008
                  • 35

                  #9
                  ca. 140 man koor met allen een lavalier? (of slechts een deel) Draadloos?1?! Dan ook 140 x inears? (Kan gelukkig allemaal over hetzelfde kanaal) Daarbij de hele bezetting van André Rieu met al hun kanalen? Worden er volgens mij best wel héééééél veel. En daarbij dan nog een soort Brass band.

                  Als er al via inaers wordt gesyngroniseerd dan is dat voor het deel van het publiek wat vlak bij de bewegende artiesten staat duidelijk waarneembaar. In het geval van de brass band zal het publiek eerst het geluid rechtstreeks van de brass band horen en dan pas vanaf de PA die wat delay betreft afgesteld is op het gebeuren op het podium. En het Gelredome is toch wel dusdanig groot dat het best een behoorlijk hoorbaar verschil zal opleveren. En zelfs bij het koor zou je het dan kunnen zien.

                  Denk ik? Want ook ik was er helaas niet bij.

                  Emiel

                  Comment

                  • frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

                    #10
                    Voor 140 man lavaliers en inears is op dat niveau geen enkel probleem. Trouwens het is niet draadloos. Op de proms is er een koor van 100man en een orkest van een dikke 100 man aanwezig. Allemaal met headsets of lavalier en inears. Wat het dirct geluid betreft zijn die decors zo danig groot, dat de meeste mensen een meter of 30 van het gebeuren staan. Laatst leden in brussel heeft Rieuz het paleis van Wenen nagebouwd op een Voetbalveld in Brussel. De mensen zitten zodanig ver van de muzikanten dat het in de massa niet eens opvalt dat er een delay aanwezig is.

                    Comment

                    • VanVoorstStudio
                      • Dec 2008
                      • 35

                      #11
                      In dit geval wel draadloos. Tenminste als het allemaal live is. Het koor loopt vanachter uit het stadion naar voren. Midden tussen het publiek door dus. Anders wel een hele grote multi met kabelsjouwers erbij
                      Het orkest op het podium hoeft uiteraard niet draadloos. Op een enkele solist en André Rieu zelf na dan.

                      Daarom ook denk ik de titel van deze topic. 200x draadloos

                      Emiel

                      Comment

                      • speakertech
                        • Jan 2008
                        • 1696

                        #12
                        Originally posted by VanVoorstStudio
                        ca. 140 man koor met allen een lavalier? (of slechts een deel) Draadloos?1?! Dan ook 140 x inears? (Kan gelukkig allemaal over hetzelfde kanaal) Daarbij de hele bezetting van André Rieu met al hun kanalen? Worden er volgens mij best wel héééééél veel. En daarbij dan nog een soort Brass band.

                        Als er al via inaers wordt gesyngroniseerd dan is dat voor het deel van het publiek wat vlak bij de bewegende artiesten staat duidelijk waarneembaar. In het geval van de brass band zal het publiek eerst het geluid rechtstreeks van de brass band horen en dan pas vanaf de PA die wat delay betreft afgesteld is op het gebeuren op het podium. En het Gelredome is toch wel dusdanig groot dat het best een behoorlijk hoorbaar verschil zal opleveren. En zelfs bij het koor zou je het dan kunnen zien.

                        Denk ik? Want ook ik was er helaas niet bij.

                        Emiel
                        Zoals ik al gezegd heb, was de geluidsversterking voor zover ik dat beoordeel prima. Wat synchronisatie betreft is er in dergelijk grote ruimtes toch wel een probleem, niet in het minst omdat er grote videoschermen staan. Ik zat ter hoogte van een gedelayede line-array, uitstekend gedaan, op het gehoor niets mis mee. De solisten op de grootbeeldschermen liepen duidelijk voor. Zal in de orde van grootte 70 meter, dus ca 250 msec zijn, maar heel goed waarneembaar. Volgens mij is daar geen oplossing voor als de schermen op de buhne staan. Maar ja, zonder die schermen, is zelfs een vrij groot orkest amper te zien en het oog wil ook wat.
                        Speakertech
                        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                        ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                        Comment

                        • SPS
                          • Mar 2004
                          • 1662

                          #13
                          Wat je wel kunt doen met de videoschermen, dat je de beelden zoveel mSec verschoven weergeeft, dat je redelijk in het midden van het publiek qua afstand uitkomt.
                          Dus, voorste publiek op 30 m en de laatste op 70m; gemiddelde beeldweergave instellen op 50m (ca. 150 mSec). Maakt het voor iedereen aanvaardbaar.

                          Paul.
                          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                          Comment

                          • partydrivein
                            • Jul 2008
                            • 389

                            #14
                            wat mij wel altijd opvalt bij Rieu is dat hij vaak geen kosten spaart lijkt me prettig werken

                            dat koor is wel een raadsel laatst in maastricht werd hetzelfde uitgevoerd maar daar kon ik het ook niet zien even vragen aan het geluidsbedrijf?
                            deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?

                            Comment

                            • esound
                              • Oct 2004
                              • 193

                              #15
                              Moet je effe bellen met Solotech in Canada

                              Comment

                              Working...