Kinderkoor bij Proms-concert

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

    Kinderkoor bij Proms-concert

    Beste allemaal,

    Volgend jaar ga ik het geluid verzorgen voor een Proms concert. Het is een jeugd concert, met een jeugdorkest, jonge solisten, en dus een kinderkoor. Een concert voor en door de jeugd wordt het wel genoemd.

    Techniek voor de versterking van het orkest is geen probleem daar ben ik grotendeels al wel aan uit. Gebaseerd op ervaringen bij grote mensen Proms concerten, waar ik al vaker aan heb meegewerkt.

    Echter het kinderkoor is voor mij nog een klein vraagteken. Het koortje bestaat uit ongeveer 20 kinderen en zal zowel een aantal solo nummers uitvoeren als een aantal backing vocals. Bij de solo's staan ze uiteraard voorop het podium, bij de backing vocals staan ze achterop het podium.

    Voor de uitversterking is helaas een beperkt budget voorhanden. Een set met 20 headsetjes is dus helaas niet mogelijk (ook niet draadgebonden).

    Ik heb in mijn ogen dus de keuze tussen:
    - 2 of 4 overhead microfoons (zoals Oktava MK-012)
    - een beperkt aantal zangmicrofoons (maximaal 6 ivm beschikbare kanalen) (zoals Beta87 oid)

    Iemand ervaring met een dergelijk "probleem" ???
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

    #2
    Originally posted by MarkRombouts
    Beste allemaal,

    Volgend jaar ga ik het geluid verzorgen voor een Proms concert. Het is een jeugd concert, met een jeugdorkest, jonge solisten, en dus een kinderkoor. Een concert voor en door de jeugd wordt het wel genoemd.

    Techniek voor de versterking van het orkest is geen probleem daar ben ik grotendeels al wel aan uit. Gebaseerd op ervaringen bij grote mensen Proms concerten, waar ik al vaker aan heb meegewerkt.

    Echter het kinderkoor is voor mij nog een klein vraagteken. Het koortje bestaat uit ongeveer 20 kinderen en zal zowel een aantal solo nummers uitvoeren als een aantal backing vocals. Bij de solo's staan ze uiteraard voorop het podium, bij de backing vocals staan ze achterop het podium.

    Voor de uitversterking is helaas een beperkt budget voorhanden. Een set met 20 headsetjes is dus helaas niet mogelijk (ook niet draadgebonden).

    Ik heb in mijn ogen dus de keuze tussen:
    - 2 of 4 overhead microfoons (zoals Oktava MK-012)
    - een beperkt aantal zangmicrofoons (maximaal 6 ivm beschikbare kanalen) (zoals Beta87 oid)

    Iemand ervaring met een dergelijk "probleem" ???
    Bij PVL sound kun je een koorset huren voor 7€/headset + bekabeling.
    Ik denk dat je voor een 150€ de volledige koorset hebt hebt.
    PVL Sound & Light

    Voor 150€ zou ik niet beginnen sukkelen hoor!

    Zorg voor een lichtvlek met de belichting als ze solo moeten zingen. Dan moet je ze niet verzetten. De rest is dan toch donker
    Last edited by frederic; 17-12-08, 17:14.

    Comment

    • MarkRombouts
      • Jan 2005
      • 1391

      #3
      Headsets gaat helaas niet werken ben ik bang, daar is toch echt geen budget voor, ook omdat er dan een grotere mengtafel zou moeten komen. Je bent er dus echt niet met die 150 euro extra, en zelfs die 150 euro (per voorstelling) wordt al een probleem. Er zijn 3 voorstellingen trouwens, vrijdag, zaterdag en zondag met op donderdag de soundcheck en generale.

      Ze willen het koor per sé voorop het podium hebben bij de solo's en voor de rest op een vaste plaats achterin. Ik had ook al voorgesteld om ze op één vaste plaats te zetten, dat komt met de kanaalverdeling ook makkelijker uit, maar helaas.

      Comment

      • Whitefarmer
        • Oct 2003
        • 1244

        #4
        20 kindertjes is niet zo veel,

        derhalve zou ik:

        achterzijde podium 2 overheads (voor backvocals), voor op podium 4 overheads (solo) heb je je maximum van 6 kanaaltjes bezet/benut.

        Misschien dat het werkbaar is voor je.

        GRoeten John
        Groeten John
        ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
        Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

        Comment

        • SPS
          • Mar 2004
          • 1662

          #5
          Originally posted by Whitefarmer
          20 kindertjes is niet zo veel,

          derhalve zou ik:

          achterzijde podium 2 overheads (voor backvocals), voor op podium 4 overheads (solo) heb je je maximum van 6 kanaaltjes bezet/benut.

          Misschien dat het werkbaar is voor je.

          GRoeten John
          Wat natuurlijk van groot belang is, is de vraag of het orkest ook speelt tijdens de zang van het koor upfront.
          Zo ja, dan wens ik je veel succes met oh's. Gaat niet werken. Het orkest komt dan waarschijnlijk harder door op de oh's dan de kids.
          Moet je toch closer miken. Zet ze bijvoorbeeld per 4 rond een mike (ca. kwart rondje natuurlijk). (Hopelijk vind de choreograaf/dirigent/leider dat ok). Zet de mikes dan LAAG neer zodat de zangertjes het orkestgeluid wat afschermen.

          Op backing heb je de front/back verhouding van je mikes beschikbaar om de kids er uit te halen.
          Zet de mikes dan echt TUSSEN orkest en koortje in met front naar de kids natuurlijk. Liever gewone niertjes dan super ivm slechtere demping van super/hyper naar 180 graden achter. Ook daar liever per 4 een mike.
          Als ze in twee rijen staan ipv breed uit makt dat het ook makkelijker.

          Door de mikes per twee te combineren haal je het met 6 ingangen.
          Gaat best goed. Doe ik vaak met koorversterking. Met kinderen is het helemaal makkelijk omdat je nog geen rekening hoeft te houden met SATB verdelingen per groepje.


          Paul.
          Last edited by SPS; 17-12-08, 21:03.
          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

          Comment

          • berolios
            • Sep 2005
            • 1538

            #6
            Vrijwel de enige methode die voor mij bruikbare resultaten opleverd bij zachte stemmen/ kinderen is ze per groepje van 4 of 6 een goede condensator mic in de handen duwen (of ze rond een statief laten opstellen). Zodra het een beetje spannend wordt, gaan OH's niet meer werken.

            Succes ermee.
            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

            Comment

            • MarkRombouts
              • Jan 2005
              • 1391

              #7
              Ik denk dan inderdaad dat ik ga werken met een mic per 5 kinderen. 4 microfoons op Front en Backing positie moeten het werk dan gaan doen.

              Welke mic's zouden het beste kunnen gaan werken:

              - Shure Beta 87 (4 beschikbaar)
              - Sennheiser E865 (5 beschikbaar0
              - AKG C214 (2 beschikbaar)
              - AKG C414 (2 beschikbaar)

              Indien eventueel toch bruikbaar heb ik de volgende overhead microfoons beschikbaar:

              - Rode NT-5 (6 stuks)
              - Oktava MK-012 (4 stuks)
              - AKG C451 (4 stuks)
              Last edited by MarkRombouts; 17-12-08, 21:44.

              Comment

              • frederic
                • Jan 2006
                • 3511

                #8
                Mijn ervaring met kinderkoortjes is dat je die nooit of the nimmer met overheads boven een orkest krijgt. Alleen een fluitconcert zal je hebben.
                De Wienersangerknapen of de Poolse Nachtegalen meschien wel, maar met Belgische of nederlandse kinderkoortjes... kortweg neen dus.

                Je moet die organisator voor het blok stellen. Headsets of niet... Want als het niet lukt is het uw kop die zal hangen.
                Last edited by frederic; 18-12-08, 01:33. Reason: a

                Comment

                • bones2001
                  • Aug 2003
                  • 741

                  #9
                  Frederic,

                  mischien even langs Hans Anders ??
                  Mixen is net als schilderen.
                  Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

                  Comment

                  • berolios
                    • Sep 2005
                    • 1538

                    #10
                    Originally posted by MarkRombouts
                    Ik denk dan inderdaad dat ik ga werken met een mic per 5 kinderen. 4 microfoons op Front en Backing positie moeten het werk dan gaan doen.

                    Welke mic's zouden het beste kunnen gaan werken:

                    - Shure Beta 87 (4 beschikbaar)
                    - Sennheiser E865 (5 beschikbaar0
                    - AKG C214 (2 beschikbaar)
                    - AKG C414 (2 beschikbaar)

                    Indien eventueel toch bruikbaar heb ik de volgende overhead microfoons beschikbaar:

                    - Rode NT-5 (6 stuks)
                    - Oktava MK-012 (4 stuks)
                    - AKG C451 (4 stuks)
                    neem bij voorkeur zoveel mogelijk dezelfde mics... als je moet gaan twijfelen tussen 414/214 of andere mics is de keuze toch snel gemaakt, of niet dan?



                    Verder mag je mij nu ook effe helpen door uitgebreid verslag te doen van hoe de 214's bevallen ... echt vrijwel hetzelfde als 414?
                    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                    Comment

                    • MarkRombouts
                      • Jan 2005
                      • 1391

                      #11
                      Originally posted by berolios
                      neem bij voorkeur zoveel mogelijk dezelfde mics... als je moet gaan twijfelen tussen 414/214 of andere mics is de keuze toch snel gemaakt, of niet dan?



                      Verder mag je mij nu ook effe helpen door uitgebreid verslag te doen van hoe de 214's bevallen ... echt vrijwel hetzelfde als 414?
                      Ik heb ze nog niet naast elkaar gehoord, dat gaat dan pas gebeuren. Ik heb zelf 2 C214's en bij de gehuurde set zitten twee 414's. Ik zal je zeker berichten over mijn bevindingen.

                      Comment

                      • w00Dy
                        • May 2006
                        • 257

                        #12
                        nooit een koor voor het orkest/harmonie/... dat lukt gewoon niet. Niet bij kinderen niet bij (onzekere) volwassen.

                        Ik vrees zelf voor je kinderkoortje als ze achter het orkest staan.

                        Oktava's MC012 met hypercardiod cell XY, zeker niet te hoog hangen en richten per rij kinderen. Daarna opvullen met een shitload aan SM 58's / Beta 58. Solo's zeker opvangen met close-micing, want kinderen in de spotlight zingen nog stiller.
                        Alles begint bij Neutrik

                        Gitaren verdienen beter dan een SM 57

                        Comment

                        • Gitarist 62
                          • May 2006
                          • 278

                          #13
                          Mark,

                          ja ik heb veel ervaring met (kinder) koor achtige settings.
                          Enige wat echt werkt is per max 3 zangers close miking. sm 58 is dan goed genoeg. Meer zangers per mike werkt niet, afstand/openingshoek klopt niet meer. Belangrijk dat je in een stil moment vooraf het koor goed uitfluit! dus apart eq-en. Zet de mikes op een statiefje zonder hengel (lekker laag en staat minder in de weg) En ten slotten: Oefen goed met de kids dat ze inderdaad CLOSE-miken. Solisten nog een eigen colo micro voor het koor. Dus zit je vast aan 8-10 kanaaltjes... Het is niet anders

                          Succes
                          ~Clearsound~

                          Comment

                          • Koert
                            • Nov 2002
                            • 86

                            #14
                            Heb net weer korenslag voor de EO gedaan dus ik weet weer wat voor ellende het is!
                            We zijn daar begonnen met 4 condensators boven het koor en een Shoeps ORTFje ook gehangen voor het koor. Maar dit bleek snel niet te werken bij de kleinere koren.
                            Dus ook nog 4 Shoeps-stelen erbij op de grond ter hoogte van de mond. Je kunt nu het koor niet helemaal meer mooi in balans brengen, maar je kunt dan wel level maken opm het PA. Dus ik zou voor een aantal condensators (zo veel mogelijk) op statieven gaan ter hoogte van de mond.

                            Comment

                            • frederic
                              • Jan 2006
                              • 3511

                              #15
                              Originally posted by Koert
                              Heb net weer korenslag voor de EO gedaan dus ik weet weer wat voor ellende het is!
                              We zijn daar begonnen met 4 condensators boven het koor en een Shoeps ORTFje ook gehangen voor het koor. Maar dit bleek snel niet te werken bij de kleinere koren.
                              Dus ook nog 4 Shoeps-stelen erbij op de grond ter hoogte van de mond. Je kunt nu het koor niet helemaal meer mooi in balans brengen, maar je kunt dan wel level maken opm het PA. Dus ik zou voor een aantal condensators (zo veel mogelijk) op statieven gaan ter hoogte van de mond.
                              Je kan dan net zo goed een koorsysteem - headsets huren

                              Comment

                              Working...