multikabel problemen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • digidirk100
    • Dec 2008
    • 2

    multikabel problemen

    hallo kan iemand mij misschien helpen met onderstaand probleem.

    Ik heb een multikabel voor een jongerencentrum in elkaar gesoldeerd,(ik kan netjes solderen) aan bijde kanten heb ik nieuwe neutrik pluggen/chassis connectors gebruikt.
    Alles is correct gesoldeerd. Aarde op 1 enz,
    wat aan de ene kant "Hot" is is aan de andere kant ook "Hot" enz en signalen komen verder ook goed door

    er is echter een probleem, op het moment dat ik een xlr snoer in een chassis connector blok stop, ontstaat er een korte knal (zowel op de PA als op de monitoren systeem)
    en als ik hem er weer uit haal ook,
    Tussendoor geen storingen, dus alleen als ik de plug er uit of er in stop

    weet iemand hier raad mee?
    groetjes Dirk
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

    #2
    Schakel de phantom eens uit, dat wil nog wel eens helpen.
    Waardoor die knal precies veroorzaakt wordt weet ik niet, maar ik heb wel al regelmatig meegemaakt dat het optreed als de phantom aan staat. Zet ik die dan uit, dan geen knal.
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

    Comment

    • martindecrock
      • Dec 2008
      • 36

      #3
      Maak er een goeie gewoonte van uw kanalen te muten als u prikt. Niet alle drie de pinnekes in de XLR maken tegelijk kontakt. Op volle vermogen kan dit wel eens uw hoog speakers opblazen, zeker met phantom op.
      Zeker oppassen met in-ear monitoring ( in dit geval de oren).

      Comment

      • Stoney3K
        • Sep 2007
        • 1399

        #4
        Originally posted by martindecrock
        Maak er een goeie gewoonte van uw kanalen te muten als u prikt. Niet alle drie de pinnekes in de XLR maken tegelijk kontakt. Op volle vermogen kan dit wel eens uw hoog speakers opblazen, zeker met phantom op.
        Zeker oppassen met in-ear monitoring ( in dit geval de oren).
        Daarop nog aanvullend: Jackpluggen prikken met fantoomvoeding aan is ook geen goeie combinatie!
        First make it work, then make it look pretty!

        Comment

        • frederic
          • Jan 2006
          • 3511

          #5
          Dacht dat pluggen inprikken altijd moet gebeuren als de kanalen dicht staan?

          Comment

          • RayM
            • Jan 2006
            • 742

            #6
            Originally posted by Stoney3K
            Daarop nog aanvullend: Jackpluggen prikken met fantoomvoeding aan is ook geen goeie combinatie!
            Fantoomvoeding vind je alleen op xlr inputs, nooit op jack.

            En inderdaad, prikken bij voorkeur met de kanalen op mute.
            Als je alleen de faders dicht hebt en je stuurt je monitors aan vanaf de FOH tafel dan 'knallen' alsnog je monitors.
            Heerlijk die stilte

            Comment

            Working...