K112 Vliegen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1696

    K112 Vliegen

    Voor een projectje buiten wil ik 8x DAP K112 vliegen. Het is voor spraakversterking. Ik denk daarbij aan twee wind-ups van een meter of vier en aan elke wind up vier K112. Heeft iemand al eens van die kastjes gevlogen en hoe zag de hardware eruit. In de m8 inserts heb ik weinig vertrouwen, zeker als een tweede kastje daaronder hangt. Vier naast elkaar aan een T-bar lukt ook nog wel denk ik. Heeft iemand een goed idee?
    De wind-ups moet ik inhuren, dus daarop hoef ik niet te bezuinigen.

    Speakertech
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı
  • Big Bang
    • Apr 2008
    • 652

    #2
    De K-112's zijn niet gemaakt om mee te vliegen. Enige methode is om een stalen frame te lassen wat om de speaker heen valt, dat aan de nodige veiligheidstesten onderwerpen en dat frame de lucht intakelen. Niet echt realistisch voor een kastje van 150 euro dus.

    Wil je persé gaan vliegen zal het handiger zijn om ook maar meteen andere speakers in te huren en anders toch gewoon maar de dapjes over het veld verdelen op ouderwetse paaltjes .
    It's time to play the music, It's time to light the lights ...

    Comment

    • vasco
      • Oct 2003
      • 2567

      #3
      Zie Big Bang, lekker op een paaltje zetten.

      Comment

      • Robert H
        • Jan 2006
        • 378

        #4
        In lange feesttenten vliegen wij achter de mix meestal een delayclustertje van twee van deze speakertjes. Lijken wel wat op die DAP's, qua vormgeving althans ;-)



        Op een stevige windup bevestigen we een trusspijp tussen de clamps van zo'n geval (met uiteraard de clamps 90 graden gedraaid). Deze pijp steekt aan beide kanten ca. 50 cm. uit:

        Voor die FBT-speakers bestaan speciale beugels. Die kunnen middels M10-bouten vastgeschroefd worden in die kastjes. Het is gewoon een grote omgedraaide "U" met een Doughty-klem bovenop. Op die manier hangen we aan weerskanten van het statief de speakers aan het trusspaaltje. Paar safeties erom en klaar....

        Comment

        • nightline
          • Oct 2002
          • 1001

          #5
          Ik heb ooit een hoop RVS U-beugels laten zetten bij een metaalbwerkings bedrijf. Deze heb ik voorzien van een truss-clamp. en zo worden ze verschillende keren per jaar gevlogen.

          Mvg

          Jack
          Powered by AudioMadness....

          Comment

          • speakertech
            • Jan 2008
            • 1696

            #6
            Originally posted by Big Bang
            De K-112's zijn niet gemaakt om mee te vliegen. Enige methode is om een stalen frame te lassen wat om de speaker heen valt, dat aan de nodige veiligheidstesten onderwerpen en dat frame de lucht intakelen. Niet echt realistisch voor een kastje van 150 euro dus.

            Wil je persé gaan vliegen zal het handiger zijn om ook maar meteen andere speakers in te huren en anders toch gewoon maar de dapjes over het veld verdelen op ouderwetse paaltjes .
            Dan zou ik niet weten waar die inserts voor zijn, betrouwbaar of niet. Van geluidsversterking heb je helaas weinig begrepen. Zolang ik geluid doe en dat is toch al een jaar of 40, hangen we de luidsprekers hoog , met een fantastische reikwijdte. Dat fenomeen is herontdekt met de uitvinding van het linearray. Dat werkt ook pas goed als het lekker hoog hangt. Dat je dan de afstraalkarakteristiek nog kunt beïnvloeden is mooi meegenomen. Luidsprekers op statieven werkt wel, maar je komt er niet ver mee, zeker niet als het druk is. Op een hoogte van vier meter kom je met dezelfde luidsprekers en versterkers vele malen verder. Statieven is dus geen oplossing voor mijn vraag. Er zijn inmiddels al wel wat suggesties gemeld Kennelijk heeft EV ook een soort harnasje. Omdat de DAPJes wel iets van weg hebben van bepaald types voor wat betreft de vorm (verder vergelijk ik ze niet!) ga ik die beugels ook eens bekijken. Moeten wel na te maken zijn

            Speakertech
            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

            Comment

            • renevanh
              • Oct 2004
              • 2371

              #7
              Originally posted by speakertech
              Dan zou ik niet weten waar die inserts voor zijn, betrouwbaar of niet.
              Dat weet eigenlijk niemand, maar het is niet meer dat een schroefdraad in de plastic. Dat gaat nooit de 20kg van de speaker houden.
              Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

              Comment

              • speakertech
                • Jan 2008
                • 1696

                #8
                Originally posted by renevanh
                Dat weet eigenlijk niemand, maar het is niet meer dat een schroefdraad in de plastic. Dat gaat nooit de 20kg van de speaker houden.
                Ietsje meer!
                Het zijn busjes met schroefdraad, die aan de binnenzijde van de kast een flens hebben. Dat zegt natuurlijk nog niet zo gek veel over de sterkte. Ik heb helaas geen EV'tjes, zoals de SX300. Wat zit daarin als schroefdraad voor de rigging ogen, vooral aan de binnenzijde. Wie heeft al eens zo'n kast opengeschroefd?. Overigens mogen ook bij EV de inserts niet in alle richtingen even sterk belast worden en worden ook safeties aanbevolen.

                Speakertech
                Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                Comment

                • Big Bang
                  • Apr 2008
                  • 652

                  #9
                  Originally posted by speakertech
                  Dan zou ik niet weten waar die inserts voor zijn, betrouwbaar of niet. Van geluidsversterking heb je helaas weinig begrepen. Zolang ik geluid doe en dat is toch al een jaar of 40, hangen we de luidsprekers hoog , met een fantastische reikwijdte. Dat fenomeen is herontdekt met de uitvinding van het linearray. Dat werkt ook pas goed als het lekker hoog hangt. Dat je dan de afstraalkarakteristiek nog kunt beïnvloeden is mooi meegenomen. Luidsprekers op statieven werkt wel, maar je komt er niet ver mee, zeker niet als het druk is. Op een hoogte van vier meter kom je met dezelfde luidsprekers en versterkers vele malen verder. Statieven is dus geen oplossing voor mijn vraag. Er zijn inmiddels al wel wat suggesties gemeld Kennelijk heeft EV ook een soort harnasje. Omdat de DAPJes wel iets van weg hebben van bepaald types voor wat betreft de vorm (verder vergelijk ik ze niet!) ga ik die beugels ook eens bekijken. Moeten wel na te maken zijn

                  Speakertech
                  Zeg, ik weet ook wel dat het erg prettig is om speakers te vliegen, maar met die DAPjes moet je dat niet zonder meer doen. Dat is vragen om ongelukken, en ik heb liever een slecht bereik dan ongelukken.

                  Leuk dat ze die schroefdraad er in hebben gedaan, maar als daar een k-112 aan hangt dan ga ik er niet onder staan. Begrijp me niet verkeerd, we hebben een stapel dapjes voor verhuur e.d. en het zijn leuke dingen voor het geld, maar je kunt nou eenmaal niet te veel verwachten van een speakertje van 150 euro...
                  It's time to play the music, It's time to light the lights ...

                  Comment

                  • SPS
                    • Mar 2004
                    • 1662

                    #10
                    Met de beugel van EV voor de sx serie, zit het kastje vast tussen de onder en bovenzijde van de beugel.
                    En de beugel vlieg je dus.. en dat is wel betrouwbaar.
                    Volgens de specs van EV bij de beugelserie, mag je er ook twee met beugels daisy-linken onder elkaar. (= 40 kg)

                    Paul.
                    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                    Comment

                    • moderator
                      Moderator
                      • Apr 2001
                      • 5950

                      #11
                      Paul, vraagje... Geeft EV ook aan of dat beugeltje ook buiten kan worden toegepast?

                      Heb wel eens 3 K112 op een statief gezien, niet aan, maar erop.
                      Een spigot op een kokerprofiel gemoneerd, spigot valt in de hoofdvbuis van het statief.
                      Op het kokerprofiel 35mm buisjes gelast waar drie van deze speakers op werden geplaatst.
                      Achterzijde van de speaker heeft een bout, daaraan was een sjorbandje bevestigd.

                      Op zich een creatieve oplossing, ik heb geen kokerprofiel op een trekbank gezien, maar uit de bedenker gaf wel aan met de constructie rekening te hebben gehouden met een overdimensionering. Kwam doordacht over, was ook gen lullig stukje staal waar die kastjes op stonden.

                      K112 wel eens open gezien, die ophang oogjes hebben geen verbinding met een frame, zit namelijk helemaal geen frame in die kastjes.
                      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                      Comment

                      • jans
                        • Feb 2003
                        • 869

                        #12
                        [quote=moderator;493065]Paul, vraagje... Geeft EV ook aan of dat beugeltje ook buiten kan worden toegepast?

                        Heb wel eens 3 K112 op een statief gezien, niet aan, maar erop.
                        Een spigot op een kokerprofiel gemoneerd, spigot valt in de hoofdvbuis van het statief.
                        Op het kokerprofiel 35mm buisjes gelast waar drie van deze speakers op werden geplaatst.
                        Achterzijde van de speaker heeft een bout, daaraan was een sjorbandje bevestigd.


                        Je kunt ze op deze wijze niet tilten, wat toch zal moeten als je de hoogte in gaat.
                        Koppelen, wat geluid betreft, die kastjes een beetje fatsoenlijk?
                        Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

                        Comment

                        • moderator
                          Moderator
                          • Apr 2001
                          • 5950

                          #13
                          Tilt was inderdaad waardeloos, gewoon 0,0 maar voor een braderie heb je daar niet echt hinder van.
                          Koppeling: als een lul op een drumstel.

                          Sorry voor het taalgebruik, maar kon het niet treffender omschrijven.

                          En toch werk ik graag met die kastjes!
                          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                          Comment

                          • speakertech
                            • Jan 2008
                            • 1696

                            #14
                            Originally posted by moderator

                            K112 wel eens open gezien, die ophang oogjes hebben geen verbinding met een frame, zit namelijk helemaal geen frame in die kastjes.
                            Dat wist ik al, maar zit er bij EV wel inwendige versteviging in?

                            Speakertech
                            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                            Comment

                            • moderator
                              Moderator
                              • Apr 2001
                              • 5950

                              #15
                              Die heb ik nog nooit open gezien, geen idee derhalve.
                              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                              Comment

                              Working...