Tom tom microfoon

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • J.S. Coolen
    • May 2008
    • 254

    Tom tom microfoon

    Voor de versterking van tom tom en snaire trommels ben ik op zoek naar een goede mic.

    Ik zit te twijfelen tussen de Senheiser E 904 en de Shure beta 56.

    Ik ben persoonlijk meer fan van Shure, maar de Sennheiser vond ik persoonlijk wat fijner klinken.

    Wat wordt er meer gevraagd/gebruikt in de live wereld?

    edit: Ik gebruik voor de bassdrum een Beta 52
    Last edited by J.S. Coolen; 16-11-08, 23:50.
    Account niet meer actief.
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

    #2
    Tjsa... goede vraag.
    Beide worden veel gebruikt en beide voldoen prima wat mij betreft.
    Het practische voordeel ligt in ieder geval bij de 604's met clip-on klem. Geen gefrunnik met statieven, gewoon klik, klaar.

    Als ze mee zijn pak ik meestal 604's vanwege dit practische voordeel, maar het is maar net wat er uit het kistje komt zetten :P
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

    Comment

    • Timo Beckman
      • Jul 2006
      • 1298

      #3
      In de meeste gevallen idd de sennheizer clip-on of als het een live opname of zo betreft ( of ik eens een gekke bui heb ) de 4011 van dpa . Dit is niet de goedkoopste maar dan heb je wat .

      Comment

      • MusicSupport
        • Feb 2006
        • 1016

        #4
        Ik zweer zelf bij de Beta56 met de A50D klem. Kan zo zonder statief op de tom gemaakt worden. Is niet zo makkelijk als een 604/904. Maar klinkt echt te gek. Absoluut beter dan de 604 in ieder geval. Tenminste mooi laag, warm mid en een duidelijk midhoog/hoog gebied waardoor je de toms ballen/punch en ook attack kan meegeven!

        En vergelijk met de 904 kan ik je niet geven.

        De Beta98D/S is ook erg vet trouwens. Met als nadeel dat de drummer er perongeluk op kan slaan. En daar kunnen die piepfijne condesatortjes niet zo goed tegen.
        d&b Audiotechnik

        Comment

        • RayM
          • Jan 2006
          • 742

          #5
          Originally posted by renevanh
          T Geen gefrunnik met statieven, gewoon klik, klaar.
          Behalve als de toms ISS, ITS of YESS of hoe ze ook allemaal mogen heten ophangsystemen hebben.
          Dan zijn de 604tjes lastig.
          Heerlijk die stilte

          Comment

          • MarkRombouts
            • Jan 2005
            • 1391

            #6
            als je de 604 tjes niet op de tom zelf kwijt kunt kun je zo ook nog gewoon op een microfoonstatief plaatsen, ze zijn dus altijd bruikbaar zou ik zeggen.

            Comment

            • jurjen_barel
              • Jun 2003
              • 3150

              #7
              Tijdens de vorige testdag ging mijn voorkeur (buiten de DPA 4011) uit naar de Electro Voice N/D 468. Klinkt gewoon een stuk fijner dat de 604/904 en Beta56. Misschien niet de kleinste mic en je moet nog even zoeken naar rimclips, maar dan heb je ook wel wat.

              Comment

              • berolios
                • Sep 2005
                • 1538

                #8
                Originally posted by MusicSupport
                Ik zweer zelf bij de Beta56 met de A50D klem [...]
                Ik vind de B56 voor toms persoonlijk echt bout... klinkt alsof je op een holle plank staat te meppen.
                Die EV's zijn tegek, maar niet altijd handig wat montage betreft.
                Ik zou gewoon die Sennheisers nemen, zit je altijd goed. Neem in ***snaam wel de 904's, die zijn echt 100 keer beter dan de 604's.... dat is wat je wilt!

                Verder moet je niet zomaar voor toms en snare dezelfde mic gaan gebruiken.... dat is net zoiets als een HiHat met een SM57 versterken . Zet die SM57 op snare en het komt altijd wel goed.

                Succes ermee!


                p.s. je kunt altijd even afwachten wanneer de files van de mic shootout online komen, dan kun je zelf de types op klank vergelijken thuis.
                Last edited by berolios; 17-11-08, 08:53.
                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                Comment

                • jakkes72
                  • Dec 2003
                  • 1015

                  #9
                  Zelf gebruik ik de AKG-D440 met bijbehorende klem:
                  D 440 (Discontinued)

                  Foto met klem:


                  Op plekken waar ik de D440 niet fijn kan plaatsen, door bv een "verende" ophanging van de tom gebruik ik de LP the Claw erbij:


                  Een aantal drummounts die ik heb op een rij:

                  vlnr:
                  LP The Claw, AKG D440 met bijbehorende klem, AKG D440 met Audix klem, en een Shure klem.

                  Zelf vind ik de D440 opener klinken dan de Sennheiser serie.
                  De grote broer van de D440 is de D550, deze gebruik ik op floortom.

                  Comment

                  • J.S. Coolen
                    • May 2008
                    • 254

                    #10
                    Het nadeel van de AKG is dat hij niet meer te koop is.

                    Als ik het allemaal zo hoor dan wordt het denk ik de 904 van Sennheiser. Ik ga van middag even praten met mijn verkooppunt en kijken wat zij zeggen.
                    Account niet meer actief.

                    Comment

                    • jakkes72
                      • Dec 2003
                      • 1015

                      #11
                      Dat de fabrikant ze niet meer fabriceert wil nog niet zeggen dat ze niet meer verkocht worden????

                      Met google binnen 2 minuten een aantal hits

                      Comment

                      • J.S. Coolen
                        • May 2008
                        • 254

                        #12
                        Ik kan er maar 1 vinden en deze heeft ze niet op voorraad en moet ze bestellen. Misschien in het buitenland, maar in Nederland levert google weinig op.

                        Persoonlijk denk ik dat het wel een goede reden zal hebben dat ze niet meer gemaakt worden.
                        Een ander nadeel is dat wanneer ik er 1 wil vervangen ik ze dan nergens meer kan krijgen.

                        edit: excuses typfout, er zijn wel meer winkels die ze verkopen.
                        edit2: niemand heeft ze op voorraad, wel gaan overal de demo modellen en ex verhuur mic's de deur uit. Dus waarschijnlijk is het wel einde verhaal voor de d440. Wellicht is er al een opvolger?
                        Last edited by J.S. Coolen; 17-11-08, 14:31.
                        Account niet meer actief.

                        Comment

                        • MusicSupport
                          • Feb 2006
                          • 1016

                          #13
                          Originally posted by berolios
                          Ik vind de B56 voor toms persoonlijk echt bout... klinkt alsof je op een holle plank staat te meppen.
                          Argumenten? Een holle plank zegt me niks. Een goed gestemd drumstel en een drummer die goed speelt als referentie nemen lijkt me makkelijker. Ik ben er erg tevreden mee.
                          d&b Audiotechnik

                          Comment

                          • berolios
                            • Sep 2005
                            • 1538

                            #14
                            Originally posted by MusicSupport
                            Argumenten? Een holle plank zegt me niks. Een goed gestemd drumstel en een drummer die goed speelt als referentie nemen lijkt me makkelijker. Ik ben er erg tevreden mee.
                            Neem een goede drummer met een goed gestemde kit. Zet een set EV 468's alsook een set B56's op toms en luister naar de verschillen. Ik PERSOONLIJK (dat betekent dus dat ik voor mezelf spreek) vind B56's echt niet fijn op toms. Zeker niet als er veeeel betere alternatieven zijn. Zelfs in bovenstaande situatie vind ik de toms dan meestal (zonder EQ-ing) klinken alsof de drummer op een stel holle planken (of holle palen, wat je wilt) staat te meppen. Als je je daar niks bij voor kunt stellen: neem een holle plank (of paal) en sla daar met een drumstok op... dat is ongeveer wat ik bedoel... geen mooie attack, geen mooi laag, gewoon geen mooie ronde sound... en dat is dus niet echt wat ik onder een fijne tomsound zou rekenen. Uiteraard heb jij recht op je eigen mening, maar ik deel hem dus niet.

                            Ik ben persoonlijk ook geen fan van een B91 als 'solo' kick microfoon. Als je die onge-EQ-ed afluisterd klinkt het ook alsof die drummer op een plank staat te trappen. Maar dat is misschien mijn mening... doe mij maar een lekkere ronde sound.

                            Verder @TS: wacht af totdat de opnames online komen van de mic shootout. Hierin gaan we zeker ook EV 468's met Sennheiser 904's vergelijken op toms (ook Audix, AT, etc). Als je nog twijfelt kun je dat zeker als goede input gebruiken !
                            Last edited by berolios; 17-11-08, 16:40.
                            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                            Comment

                            • MusiQmaN
                              • Sep 2006
                              • 328

                              #15
                              Originally posted by berolios
                              Neem een goede drummer met een goed gestemde kit. Zet een set EV 468's alsook een set B56's op toms en luister naar de verschillen. Ik PERSOONLIJK (dat betekent dus dat ik voor mezelf spreek) vind B56's echt niet fijn op toms. Zeker niet als er veeeel betere alternatieven zijn. Zelfs in bovenstaande situatie vind ik de toms dan meestal (zonder EQ-ing) klinken alsof de drummer op een stel holle planken (of holle palen, wat je wilt) staat te meppen. Als je je daar niks bij voor kunt stellen: neem een holle plank (of paal) en sla daar met een drumstok op... dat is ongeveer wat ik bedoel... geen mooie attack, geen mooi laag, gewoon geen mooie ronde sound... en dat is dus niet echt wat ik onder een fijne tomsound zou rekenen. Uiteraard heb jij recht op je eigen mening, maar ik deel hem dus niet.

                              Ik ben persoonlijk ook geen fan van een B91 als 'solo' kick microfoon. Als je die onge-EQ-ed afluisterd klinkt het ook alsof die drummer op een plank staat te trappen. Maar dat is misschien mijn mening... doe mij maar een lekkere ronde sound.

                              Verder @TS: wacht af totdat de opnames online komen van de mic shootout. Hierin gaan we zeker ook EV 468's met Sennheiser 904's vergelijken op toms (ook Audix, AT, etc). Als je nog twijfelt kun je dat zeker als goede input gebruiken !
                              Ik zie trouwens op de dv's van de grote sterren steeds vaker de Beta 98d opduiken op de toms. Is dit inderdaad zo'n fijne mic?

                              Qua plaatsingsmogelijkheid lijkt het me (vooral met de splashes etc die steeds lager hangen) een uitkomst.


                              (Christina/madonna's drummer)
                              Drummer en techniek freak.
                              _____________________________________________

                              Comment

                              Working...