geluidsinstallatie koor

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • reneos
    • Nov 2008
    • 5

    geluidsinstallatie koor

    Ik ben lid van een Shanty koor en ben bezig om een nieuwe geluidinstallatie voor het koor te vinden
    De installatie die wij nu hebben stelt niet veel voor alleen hebben we twee goede microfoons van sennheiser md421
    het koor bestaat uit twee accordions piano(digitaal) gitaar en saxofoon
    solo zang en uiteraard het koor (ongeveer 30 man)
    (de bekende vraag) ik wil wat advies welke speakers ( evt aktief) versterkers microfoons mengpaneel etc
    de optredens zijn meestal binnen maar soms ook buiten.
    alvast bedankt voor de moeite
    René
    Walzangers Rotterdam
  • Big Bang
    • Apr 2008
    • 652

    #2
    Aan welk budget moeten we denken? Hoe groot is het publiek?
    It's time to play the music, It's time to light the lights ...

    Comment

    • renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

      #3
      Hoe ik het zo doen als het gaat om de microfoons en budget geen belemmering is:

      Sax met SM57, accordeons met SM57 en KM184 (met alleen een SM57 werkt ook, maar iets minder. Aan de andere kant heb je 2 accordeons wat opzich al een bak herrie geeft). Piano gaat met een DI natuurlijk en gitaar (electrisch of accoustisch) ook met een SM57 (of de 'direct out' van de gitaaramp gebruiken).

      Koortjes met deze omvang heb ik ook mee geexperimenteerd en 2x een XY opstelling met AKG SE300B (CK91) of iets vergelijkbaars als KM184 werkt het mooiste.

      Mengtafel: iets van een fatsoenlijk merk wat genoeg kanalen heeft, kijk eens 2de hands.
      Voor een geluidssetje is een actief setje waarschijnlijk het makkelijkste, simpelweg 2 actieve speakers op een statief, klaar.


      Overigens: dergelijke koortjes vragen mij ook wel eens om advies. De aanschafprijzen zijn doorgaans gelijk aan de kosten om mij 15 keer in te huren, dus dat adviseer ik dan ook. Meestal worden deze setjes alleen voor de koortjes gebruikt, en voor 4x per jaar optreden vind ik het weggegooid geld.
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

      Comment

      • reneos
        • Nov 2008
        • 5

        #4
        Ons budget is nu ongeveer 2000,- om te beginnen en we hoeven niet alles in een keer aan te schaffen het publiek is verschillend de ene keer een bejaardentehuis, buurt feest kroeg of een Shanty festival

        Comment

        • w00Dy
          • May 2006
          • 257

          #5
          Waar werk je nu al mee? Dan kunnen we advies geven waar je best eerst upgrade.

          Want met 2000,- van scratch opbouwen is heel krap, zelfs voor 2de hands.
          Alles begint bij Neutrik

          Gitaren verdienen beter dan een SM 57

          Comment

          • reneos
            • Nov 2008
            • 5

            #6
            Wij hebben een setje van het merk Gatt was zeer goedkoop mixer /versterker en twee speakers
            een paar samson microfoons en het enige goede wat we hebben zijn twee sennheisser md421 microfoons

            Comment

            • frederic
              • Jan 2006
              • 3511

              #7
              Als ik jullie was, zou ik voor een goede mengtafel van 32 kanalen en een set actieve klankkasten zorgen. Koop microfonen voor de instrumenten.
              Voor een optreden, huur een koormicrofoonset. (headsets) Reken die kosten gewoon door..
              Last edited by moderator; 23-11-08, 10:09.

              Comment

              • bones2001
                • Aug 2003
                • 741

                #8
                Originally posted by frederic
                Als ik jullie was, zou ik voor een goede mengtafel van 32 kanalen en een set actieve klankkasten zorgen. Koop microfonen voor de instrumenten.
                Voor een optreden, huur een koormicrofoonset. (headsets) Reken die kosten gewoon door..
                Jij zou dus elk koorlid zijn eigen micro geven, en dan liefst natuurlijk ook nog draadloos ?!?

                Meeste shantykoren die ik hier in de buurt zie, werken met een
                Dynacord Powermate aangevuld met Dynacord / EV300 topjes.
                Last edited by moderator; 23-11-08, 10:11.
                Mixen is net als schilderen.
                Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

                Comment

                • reneos
                  • Nov 2008
                  • 5

                  #9
                  Ik denk niet dat wij deze kosten door kunnen berekenen
                  De kosten voor een optreden zijn al minimaal.

                  Comment

                  • drummerke
                    • Oct 2006
                    • 432

                    #10
                    Waarom zou je iedere koorzanger een eigen micro willen geven? Tenslotte gaat het toch om het totaal klankplaatje van het koor.

                    Ik heb ook zo een klein vermoeden dat het hier niet gaat om mega openlucht optredens voor 1000 man? Zou echt gewoon de basis nemen en zorgen voor 2 degelijke actieve speakers (rcf, jbl, mackie, etc) en een micro of DI plaatsen bij ieder instrument. Solo zangers een zangmicrofoontje (alle shure SM58) en 2 overheadsmicrofoons (of 4). En dan kan je met een simpele 16 kanaals mixer (die ook nog eens in een 19" rackje past waar je de rest van je materiaal in kwijt kan) al heel veel doen.

                    Zoals aangehaald is er helaas niet overal voldoende budget beschikbaar. Dan toch liever wat minder spulletjes maar van betere kwaliteit.

                    Comment

                    • reneos
                      • Nov 2008
                      • 5

                      #11
                      Ok, en voor de oveheadmicrofoons" welke zijn daar geschikt voor (en betaalbaar)
                      en inderdaad 1000 koppig publiek zit er nog niet in (misschien volgend jaar op de wereld haven dagen in Rotterdam)

                      Comment

                      • SPS
                        • Mar 2004
                        • 1662

                        #12
                        Originally posted by reneos
                        Ok, en voor de oveheadmicrofoons" welke zijn daar geschikt voor (en betaalbaar)
                        en inderdaad 1000 koppig publiek zit er nog niet in (misschien volgend jaar op de wereld haven dagen in Rotterdam)
                        Ja, maar dan zul je waarschijnlijk wel op een podium staan waar geluid aanwezig is.
                        Dus richt je vooral op de behoefte die je hebt bij 90% van je optredens, en laat die overige lekker door de organisatie opknappen....

                        Paul
                        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                        Comment

                        • MarkRombouts
                          • Jan 2005
                          • 1391

                          #13
                          Overhead mic's die ik erg geschikt vind zijn de Rode NT-5. Deze zijn iets van 300 euro per twee en dus redelijk betaalbaar.

                          Onder deze prijs heb ik eigenlijk nooit iets fatsoenlijks kunnen vinden.

                          Comment

                          • frederic
                            • Jan 2006
                            • 3511

                            #14
                            Originally posted by MarkRombouts
                            Overhead mic's die ik erg geschikt vind zijn de Rode NT-5. Deze zijn iets van 300 euro per twee en dus redelijk betaalbaar.

                            Onder deze prijs heb ik eigenlijk nooit iets fatsoenlijks kunnen vinden.
                            tochwel, Oktava MK012

                            Comment

                            • MarkRombouts
                              • Jan 2005
                              • 1391

                              #15
                              De MK-012 heb ik ook in bezit, maar is volgens mij in prijs ongeveer gelijk, of iets duurder dan een setje NT5's, anders moet ik eens op zoek naar een andere leverancier voor de Oktava's denk ik.

                              Comment

                              Working...