Roland M400 + Sonar REAC

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • V7 Productions

    Roland M400 + Sonar REAC

    Hallo mensen van het goede leven,

    Ik heb voor een klus binnenkort een Roland M400 als F.O.H. mixer.
    Volgens de site van Roland kun je heel simpel met een ethernet (cat5) kabel naar de ethernet port van je PC en dan met Sonar 48 sporen uit de m400 recorden.
    Is er iemand die enige ervaring heeft met deze tafel en/of de opname mogelijkheid via cat5?

    En denken jullie dat het noodzakelijk is om een 2e cat5 naar mn Digisnake te trekken (Zoals ik hier om mij heen hoor) voor als hij weigert?

    Alvast bedankt,

    V7
    Last edited by Guest; 01-11-08, 22:08.
  • purplehaze
    • Jul 2004
    • 692

    #2
    Hoi ik draai inmiddels 4 maanden met de M400 en ik ben erg te spreken over de klank en de bediening van de tafel.
    In het begin moest ik nog ff wennen omdat ik gewend was te werken met de 01V96.
    Maar ik ben blij dat ik de overstap gemaakt heb naar de M400 met digisnake.
    Die digisnake werkt foutloos, een 2e lijn leggen lijkt me niet zinvol of je moet verwachten dat er ergens een breuk op zou kunnen treden door onvoorziene extreme externe factoren.
    Qua opname:
    Ik heb inmiddels een PC systeem ingericht om dit te kunnen doen echter door tijdgebrek heb ik dit nog niet kunnen testen :-(
    Je moet wel een solide systeem hebben met behoorlijke specs om 32+ kanalen tegelijkertijd te kunnen opnemen (volgens mij is 40 kanalen het opname-maximum trouwens).
    Denk aan: WinXP SP2 met 3 Gb geheugen, 2 of meer SATA 7200RPM schijven met RAID-controller, duocore processor >2Ghz. En Cakewalk sonar software natuurlijk.

    Comment

    • JeroenVDV
      • Mar 2004
      • 963

      #3
      Originally posted by V7 Productions
      En denken jullie dat het noodzakelijk is om een 2e cat5 naar mn Digisnake te trekken (Zoals ik hier om mij heen hoor) voor als hij weigert?
      Ik zou voor de zekerheid (zeker gezien de - relatief lage - prijs van CAT5-kabels) minimaal 1 spare leggen. Het is nou eenmaal een vrij kwetsbaar kabeltje dat direct voor problemen zorgt bij een kabelbreuk(je).
      Creating shows beyond Imagination

      Comment

      • purplehaze
        • Jul 2004
        • 692

        #4
        je kunt een cat5kabeltje vrij gemakkelijk van de grond houden waardoor schade nogal mee zal vallen.

        Comment

        • MEEO Licht en Geluid
          • Nov 2005
          • 950

          #5
          Ik gebruik CAT 7 kabel van Sommer Cable. Zit een dikke PVC laag omheen. Het zelfde als je XLR kabeltje
          MEEO Audio Licht Rigging,
          Mark van der Werff
          Groningen

          Comment

          • JeroenVDV
            • Mar 2004
            • 963

            #6
            Beste mensen... Uiteraard probeer je 'm van de grond te houden. En uiteraard heeft'ie een prachtige mantel. Maar je gaat toch zeker voor een klus niet alles af laten hangen van 1 dun (!!) draadje waar elke beschadiging een groot risico op storingen is?

            Een analoge multi kan een aderbreuk hebben zonder dat je er echt last van hebt, of het is met omprikken op te lossen. Een CAT5/6/7 met een aderbreuk betekent een (spreekwoordelijke) ramp! Neem geen risico en leg er een 2e naast. Kost amper wat extra en in geval van problemen (en die heb ik meegemaakt) prik je ZO om!
            Creating shows beyond Imagination

            Comment

            • RWJ
              • Nov 2007
              • 12

              #7
              Ik heb inmiddels een werkend opname set in gebruik met de M400 en Sonar, al eens gebruikt werkte prima 30 sporen. Je kan de split output op je M400 gebruiken of met een switch bij je S4000 blok werken.

              Je hebt wel degelijke Windows machine nodig ik gebruik Intel duocore 2,8 Ghz, 4 G ram, 500 G HD.


              Originally posted by V7 Productions
              Hallo mensen van het goede leven,

              Ik heb voor een klus binnenkort een Roland M400 als F.O.H. mixer.
              Volgens de site van Roland kun je heel simpel met een ethernet (cat5) kabel naar de ethernet port van je PC en dan met Sonar 48 sporen uit de m400 recorden.
              Is er iemand die enige ervaring heeft met deze tafel en/of de opname mogelijkheid via cat5?

              En denken jullie dat het noodzakelijk is om een 2e cat5 naar mn Digisnake te trekken (Zoals ik hier om mij heen hoor) voor als hij weigert?

              Alvast bedankt,

              V7

              Comment

              • Memling7
                • Jan 2009
                • 3

                #8
                Wij zijn al enige tijd bezig om meerdere sporen op te kunnen nemen vanuit de m400 in Sonar 7.

                Dit wil echter nog niet zo makkelijk lukken. zo lang het een paar sporen zijn gaat het redelijk maar bij meerdere sporen toch duidelijk haperingen.

                Volgende de specs. van Sonar heb je verschillen in het interne geheugen van de pc, snelheden van de harde schijf waar je naar toe wilt schrijven en de verbinding daarvan..

                Ze geven ook aan om 40 sporen op te kunnen nemen dat je idd een dikke pc nodig hebt met 4 gb Intern geheugen en een harde schijf met raid 0 configuratie...

                Verbindingen met Firewire en USB geven ze aan dat je tot 24 kanalen op kunt nemen, als ik me niet vergis..

                Comment

                • GalaX
                  • Dec 2007
                  • 16

                  #9
                  Heb imiddels via REAC ook een (inderdaad maximaal) 40 kanalen opname gemaakt.
                  Niets aan het handje op m'n notebook.
                  Is een dualcore P8700 2,53MHz, 7200 rpm interne schijf, 3Gb ram.
                  Draait onder Windows 7.

                  In Sonar kun je de buffers hoger instellen evenals de latency. Als je niet direct wil monitoren tenminste. Anders zou de vertraging uiterst vervelend kunnen zijn. Maar van haperingen zul je dan geen last meer hebben.

                  Had er om te experimenteren een 10 Mb, 100Mb en 1Gb switch tussen gezet. De 10Mb werkte niet maar de 100Mb en 1Gb vlekkeloos.
                  Draadloos met 300N werkt niet, teveel vertraging in het ethernet signaal.
                  Voldoende bandbreedte (40 kanalen blijkt ongeveer 50Mb doorvoer te vergen) maar dat is niet het enige dat telt.

                  Het enige waar ik nog mee experimenteer is de WordClock. Via Midi, tafel als Master of Sonar als Master en eventueel een externe klok (Apogee BigBen ofzo). Helaas zit er geen WordClock aansluiting op de tafel.

                  Overall ben ik dik tevreden met de mogelijkheden om (live) op te nemen.

                  Grtz,
                  Ron.

                  Comment

                  Working...