AKG C214 = C414-light-edition?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

    AKG C214 = C414-light-edition?

    Beste vrienden,

    Zoals jullie wellicht weten heeft AKG de C214 op de markt gebracht [KLIK].

    Voor zover ik begrijp is het feitelijk een uitgeklede C414 met pad en low-cut, waar je alleen geen patterns op kunt instellen - is dit correct??

    Reden van dit topic is natuurlijk de vraag: hebben er al mensen met deze mic gewerkt en zoja... wat zijn de bevindingen ??

    Mensen die reeds een A/B met een 414 hebben gedaan, please share !!

    Gracias!
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

    #2
    Zo, zeg... niet normaal... al die reacties ... ik kan het bijna niet bijbenen, dit topic... zo hard loopt het ... !!

    Erg jammer dat er nog vrijwel niemand mee aan de slag is gegaan, die C214... ik hoop dat we een paartje kunnen regelen voor de mic shootout in december.
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

    Comment

    • G.flater
      • Dec 2007
      • 35

      #3
      De C414 is hetzelfde idee als destijds (ca 20jr terug) het CK4 kapsel met een C460B voorversterker. Enkel heeft de C414 de mogelijkheid om te schakelen tussen je patronen.

      Dit had het losse CK4 kapsel op de C460B voorversterker dus niet. Enkel wel de laag-af en high-cut functie. Zelfde diafragma, zelfde voorversterker. Enkel ligt uitgekleed.

      Ik ga er vanuit dat ze dit principe weer nieuw leven ingeblazen hebben, door te komen met een nieuwe uitgeklede C414, de C214.

      Tenminste, zo beweert AKG het zelf op zijn website dat deze microfoons hetzelfde kapsel delen. Dan mag je er ook wel vanuit gaan dat dit het geval is. Ik kan me dan alleen weer niet voorstellen dat de voorversterker van de C414 ook in de C214 zit verstopt.

      Een mailtje naar AudioXL doet wellicht wonderen
      "Ik stuur onvervormd +45Db uit, en jij?.."

      Comment

      • berolios
        • Sep 2005
        • 1538

        #4
        Thanks voor je bijdrage!

        De kern van het verhaal dat je geeft was me al bekend inderdaad... maar het is maar de vraag in hoeverre dat klankmatig ook daadwerkelijk naar voren zal komen. Als er hetzelfde diafragma en pre-amp inzitten, zou het in theorie hetzelfde moeten klinken... Maarja.. bij Midas vertelde ze ook dat er in een Legend 3000 een XL-4 pre-amp en XL-3 EQ zit... is toch ook niet met elkaar te vergelijken... dus ik ben nog even wat skeptisch wat dat soort beloftes betreft.

        Ik denk dat ik anders maar eens zal proberen ze een keer op proef mee te krijgen of zo... een keertje gebruiken zegt meer dan 1000 woorden natuurlijk ...

        Thanks in ieder geval!
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

        Comment

        • MarkRombouts
          • Jan 2005
          • 1391

          #5
          Ik heb mijn eerste ontvangen C214 afgelopen weekend gebruikt bij een opname project. Hij is daarbij ingezet voor opnames van zang en tuba's via een Aphex 207D die ik op proef had ontvangen.

          Microfoon is zeer goed bevallen. Mooie open klank. Weinig overspraak (voor een cardioide grootmembraam dan hè). Zeker op zang een duidelijk verschil met de ook gebruikte Rode NT-1 en Apex 430 Grootmembraam microfoons. Ook niet gek geziek het prijsverschil natuurlijk. de C214 kwam duidelijk beter uit deze vergelijking.

          Ik hoop deze mic op kort termijn ook live in de kunnen gaan zetten, en zal mijn bevindingen dan zeker posten.

          Comment

          • peterwagner
            • Oct 2008
            • 317

            #6
            Originally posted by G.flater
            De C414 is hetzelfde idee als destijds (ca 20jr terug) het CK4 kapsel met een C460B voorversterker. Enkel heeft de C414 de mogelijkheid om te schakelen tussen je patronen.

            Dit had het losse CK4 kapsel op de C460B voorversterker dus niet. Enkel wel de laag-af en high-cut functie. Zelfde diafragma, zelfde voorversterker. Enkel ligt uitgekleed.

            Ik ga er vanuit dat ze dit principe weer nieuw leven ingeblazen hebben, door te komen met een nieuwe uitgeklede C414, de C214.

            Tenminste, zo beweert AKG het zelf op zijn website dat deze microfoons hetzelfde kapsel delen. Dan mag je er ook wel vanuit gaan dat dit het geval is. Ik kan me dan alleen weer niet voorstellen dat de voorversterker van de C414 ook in de C214 zit verstopt.

            Een mailtje naar AudioXL doet wellicht wonderen
            Ik heb geen idee hoe je aan deze info komt, maar de 414 was oorspronkelijk bedoeld als de non-tube versie van de befaamde C12. De eerste versie van de 414 had ook hetzelfde kapsel als de c12. Een 414 is net als een c12 ook een grootmembraam en geen kleinmembraam als de c461.

            Comment

            • SM
              • Oct 2004
              • 129

              #7
              Gehoord

              Originally posted by berolios
              Thanks voor je bijdrage!

              De kern van het verhaal dat je geeft was me al bekend inderdaad... maar het is maar de vraag in hoeverre dat klankmatig ook daadwerkelijk naar voren zal komen. Als er hetzelfde diafragma en pre-amp inzitten, zou het in theorie hetzelfde moeten klinken... Maarja.. bij Midas vertelde ze ook dat er in een Legend 3000 een XL-4 pre-amp en XL-3 EQ zit... is toch ook niet met elkaar te vergelijken... dus ik ben nog even wat skeptisch wat dat soort beloftes betreft.

              Ik denk dat ik anders maar eens zal proberen ze een keer op proef mee te krijgen of zo... een keertje gebruiken zegt meer dan 1000 woorden natuurlijk ...

              Thanks in ieder geval!
              Hee Berolios,

              Ik kreeg er recent 2 in mijn handen gedrukt en even naast mijn 414's gehouden. Sowieso is 414 en 414 al een wereld van verschil. De XL-II versies en al die andere met gefokt tophoog versus de huidige XLS, B-ULS en EB's en zo. Ik haal ze ook nog wel eens door elkaar :-).

              Heb ze even naast XLS-en, naast B-ULS-en en naast een setje oude EB's gehouden. Prima microfoon, maar niet de diepte van z'n dure broertjes. En moet zeggen dat ik de B-ULS-en het slechtst vind klinken. XLS en EB zijn rijker en lijken mooiere dieptewerking te geven. Zal wel in electronica zitten. Mijn oude setje EB's bromt inmiddels ook heel lichtjes, afhankelijk van de tafel die eraan hangt.

              Kortom: kopen die dingen, want ze zijn hartstikke mooi en bruikbaar. Maar nee, het is net niet een 414.

              S.

              Comment

              • berolios
                • Sep 2005
                • 1538

                #8
                Hey Sebas,

                Thanks! Ben nog altijd in dubio, maar neig toch weer meer naar de 414 (B-XLS)... ook omdat ik die nu voor een interessante prijs kan kopen. 214 heeft ook maar 1 membraam itt de 2 membramen van een 414, wat ook weer een klankverschil met zich meebrengt.

                Helaas heb ik ze nog niet naast elkaar kunnen houden, want feit blijft dat je voor de prijs van een 414 bijna 2 214's kunt kopen...

                Wordt vervolgd !!
                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                Comment

                • MarkRombouts
                  • Jan 2005
                  • 1391

                  #9
                  Heeft iemand de AKG C214 ook wel eens vergeleken met de AKG C3000 ?

                  Ik ben erg benieuwd naar de verschillen/overeenkomsten tussen beide. Ik heb een setje 214's en gebruik deze naar volle tevredenheid. Ik zou wellicht nog een aantal grootmembramen willen aanschaffen en daarbij is de C3000 wellicht ook een optie. Veel duurder dan de 214's wil ik eigenlijk niet gaan.

                  Ik zou ze willen gebruiken voor versterking van drumkits en met name blaasinstrumenten (trombone/trompet e.d.)

                  Comment

                  • Breur
                    • May 2007
                    • 80

                    #10
                    Zo, even een diertje uit de sloot trekken:

                    De AKG C214... heeft er iemand ondertussen meer ervaringen met deze microfoon? Reden van vraag: ik zoek een bredere inzetbaardere grootmembraan voor zowel live als opname. Live uiteraard te denken aan de standaard overheads, blazers, etc. Qua opnames als spot-mic's voor o.a. brass bands.

                    Ik lees veel verschillende meningen (vooral dat hij niet kan tippen aan een C414, logisch gezien het prijsverschil). Iemand meningen/ervaringen?

                    Comment

                    • hugovanmeijeren
                      • Oct 2004
                      • 1436

                      #11
                      Behalve dan dat het uiterlijk en de naam van de C214 op die van de C414 lijken, hebben de microfoons niet zo gek veel met elkaar te maken.
                      Ik denk dat je het beste de C214 helemaal los van de C414 kunt zien.

                      De rest is alleen maar slimme marketing van AKG, door de C214 op het succes van de C414 te laten meeliften. Niets ten nadele van de C214, maar je moet hem gewoon niet vergelijken met de C414 omdat het hele principe van de microfoon al totaal anders is (elektret vs condensator, enkel membraan vs dubbel membraan, etc.).

                      Groeten Hugo
                      Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

                      "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

                      Comment

                      • Breur
                        • May 2007
                        • 80

                        #12
                        Hugo, bedankt voor je reactie! Dit is ook precies de reden waarom ik op dit topic inhaak; ik wil weten hoe de C214 stand-alone is. Heb je daar misschien ervaringen mee/over? Oftewel; is de mic zijn geld waard?

                        Comment

                        • BJD
                          • Oct 2007
                          • 771

                          #13
                          Ik heb sinds een jaar een stereosetje C214's in gebruik. Ben er erg tevreden mee. Hij geeft wel iets kleuring mee, maar vaak is dat juist positief.

                          Comment

                          • hugovanmeijeren
                            • Oct 2004
                            • 1436

                            #14
                            Hey Breur, sorry had je reactie even gemist.

                            Helaas heb ik alleen ervaring met de C414, dus ik kan geen oordeel over de klank geven van de C214.
                            Uit de specs weet ik alleen dat de bouw van de C214 heel anders is dan de C414, dus vandaar mijn waarschuwing dat een rechtstreeks vergelijk tussen de 2 niet eerlijk is (in de zin van: de C214 is geen C414 met alléén een cardiodide karakteristiek).

                            Groeten Hugo
                            Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

                            "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

                            Comment

                            • frederic
                              • Jan 2006
                              • 3511

                              #15
                              Het is gewoon het zelfde membraam als de 414, maar bij de 214 kun je de amplitude niet veranderen.

                              Comment

                              Working...