Bassist hoort zich onvoldoende

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NuckingFutz
    • Oct 2008
    • 4

    Bassist hoort zich onvoldoende

    Hallo allemaal,

    We hebben een knelpuntje met onze bassist. Hij wil graag zijn eigen basversterker lekker hard zetten, want als ie te zacht staat, hoort ie zich niet (of hij hoort zich met vertraging vanuit de zaal). Ik snap natuurlijk ook dat dat niet lekker speelt.

    Als ie echter met zijn eigen versterker te hard staat, dan heeft regelen via de mixer geen zin meer, en wordt het hele klankbeeld niet om aan te horen.

    De bas loopt dus ook via de mixer naar de zaal-PA.

    Mogelijke oplossing: een in-ear? Is dat zinvol met lage tonen? Welke oortjes zou je dan aanbevelen? Of heb je een andere oplossing?

    We gebruiken voor de overige bandleden (nog) geen in-ears.
    Qua tafel hebben we voldoende mogelijkheden (GL2800 ).

    Mocht je extra info nodig hebben dan hoor ik het wel...

    Alvast bedankt
    Alex
  • djberjo
    • Aug 2008
    • 130

    #2
    Wat heeft de basist op zijn monitor staan?

    Losse monitortafel of monitors vanuit de zaal?

    Want dan kan je hem een beetje op zijn monitor geven eventueel zo eqen dat hij in de zaal lekker blijft klinken.

    In ears is ook aan te raden, dit vind ik zelf beter dan hem harder op zijn monitor zetten omdat je dan ook een beetje last krijgt van het feit dat hij tehard gaat.

    Comment

    • kees22
      • Feb 2007
      • 110

      #3
      wat ook kan helpen is dat je de basversterker goed op de bassist richt.

      je kan de versterker schuin neerleggen of ergens op zetten.
      zodat je de versterker echt op zijn oren richt en niet op zijn benen, want daar hoort ie toch echt niks mee.

      bijkomend voordeel is ook dat je dan het geluid richting het plafond stuurt en niet rechtstreeks de zaal in.

      om te beginnen zorgen dat de versterker goed staat en dan pas gaan denken aan andere maatregelen zoals harder zetten.

      grt
      chris
      Ik kan niet zingen, maar mijn installatie helaas wel.

      Comment

      • berolios
        • Sep 2005
        • 1538

        #4
        Originally posted by kees22
        wat ook kan helpen is dat je de basversterker goed op de bassist richt.

        je kan de versterker schuin neerleggen of ergens op zetten.
        zodat je de versterker echt op zijn oren richt en niet op zijn benen, want daar hoort ie toch echt niks mee.

        bijkomend voordeel is ook dat je dan het geluid richting het plafond stuurt en niet rechtstreeks de zaal in.

        om te beginnen zorgen dat de versterker goed staat en dan pas gaan denken aan andere maatregelen zoals harder zetten.

        grt
        chris
        Je haalt me de woorden uit de mond Chris!
        Begin inderdaad eens met die speakers op zijn gezicht te richten, dat zal waarschijnlijk een stuk schelen!

        Succes ermee!
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

        Comment

        • MarkRombouts
          • Jan 2005
          • 1391

          #5
          Vaak hebben bassisten een 4x10" cabinet (of vergelijkbaar).

          Klinken natuurlijk erg goed. het nadeel is echter dat deze pas op enige afstand echt beginnen te klinken. Als de bassist zelf erg dicht op zijn versterker staat zal hij hem dus veel harder willen zetten dan nodig is.

          Ook staan basversterkers inderdaad vaak gewoon op de grond, omdat ze dan meer bas geven, door de koppeling met de grond. Hierdoor staat de versterker dus ook heel vaak tegen de enkels of knieën van de speler te blazen, en daar hoor je niet zo heel veel is gebleken.

          Comment

          • NuckingFutz
            • Oct 2008
            • 4

            #6
            yep, we hebben inderdaad een 4x10 van Ashdown.
            En inderdaad op de grond.

            Ik ben altijd blij met eenvoudige, doch heel zinvolle tips, zoals tikkie dichter bij zijn oren, en wat meer afstand.

            Allemaal bedankt alvast, als er meer reacties komen lees ik ze graag!

            Comment

            • Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

              #7
              Originally posted by NuckingFutz
              yep, we hebben inderdaad een 4x10 van Ashdown.
              En inderdaad op de grond.

              Ik ben altijd blij met eenvoudige, doch heel zinvolle tips, zoals tikkie dichter bij zijn oren, en wat meer afstand.

              Allemaal bedankt alvast, als er meer reacties komen lees ik ze graag!
              wat meer afstand = minstens 5 meter...100 hz = 3.40m...

              Comment

              • jurjen_barel
                • Jun 2003
                • 3150

                #8
                Originally posted by NuckingFutz
                heel zinvolle tips, zoals tikkie dichter bij zijn oren, en wat meer afstand.
                Alleen tegelijk uitvoeren van die twee wordt lastig.

                Dichter bij de oren zal dus niet veel uithalen.
                Als het puur is voor je zaalgeluid, kun je het cabinet altijd nog dwars over het podium laten 'stralen'. Zal je niet zalig van worden, omdat lage frequenties over het algemeen lastig te sturen zijn, maar alle beetjes helpen.

                Comment

                • showband
                  • May 2001
                  • 4524

                  #9
                  klein "monitorvormig" extra 10 inch kastje erbij plaatsen naar zijn oren gaat wonderen doen.

                  Voor 200euro heb je tegenwoordig van die oefenruimtecombo's met 8 of 10 inch. Als je zo een kast erbij plaatst bovenop zijn/haar stack (meestal een hij in dit soort gevallen) en naar de oren richt hoor je ineens noten.

                  (en als de PA goed klinkt en er niet van sjouwen gehouden wordt wil nog wel eens die enorme stack na een paar maanden sneuvelen wegens "geen zin" hahaha)
                  lekker belangrijk!

                  Comment

                  • RayM
                    • Jan 2006
                    • 742

                    #10
                    Originally posted by MacGyverSounds
                    wat meer afstand = minstens 5 meter...100 hz = 3.40m...
                    Staat hij achter de leadvocalist

                    Eeven serieus, dit maken wij regelmatig mee in ons poppodium.
                    Zelfde geldt soms ook voor de drummer die zijn kick niet hoort via de drumfill.
                    Wat ik vaak doe is de bassist vragen om wat meer midlaag weer te geven, dat is op korte afstand wel te horen. In de meeste gevallen werkt dit.
                    FOH heb je er geen last van vanwege de DI.
                    In de drumfill doe ik hetzelfde. En ineens zit er een tevreden drummer.
                    Misschien een onconventionele manier maar het werkt prima.
                    Heerlijk die stilte

                    Comment

                    • Hansound
                      • Apr 2006
                      • 832

                      #11
                      Deze discusie heb ik toch wel met de helft van alle muzikanten die ik tegenkom.
                      Het heeft er ook veel mee te maken dat ze zelf "gewend"om op een podium te staan met 110 tot 115 db kabaal van een snare, een gitaar en een trompet.
                      Voor hun gevoel staat het helemaal niet hard en zijn ze gewoon lekker aan het spelen.
                      Dat andere mensen het wel hard vinden, begrijpen ze dan niet.
                      Als ze mee willen werken aan een goede sound over de PA dan moeten ze zachter spelen, waar heb je anders een pa voor nodig

                      Comment

                      • Yojo
                        • Oct 2008
                        • 2

                        #12
                        Buttkicker

                        Je kunt natuurlijk ook een buttkicker gebruiken..[FONT=verdana,arial]Shaker gemonteerd op plank met speakon-aansluiting.. Geeft alle frequenties als voelbare trillingen weer op een plank.. heeft hetzelfde effect als je bas amp op standje 10 zetten.. Een geweldige oplossing.

                        Enige nadeel, dat je dus wel op die plank moet blijven staan.. Ze zijn niet goedkoop, maar voor 500 euro heb je zeker al een goede

                        Groetjes Jordi
                        [/FONT]

                        Comment

                        • NuckingFutz
                          • Oct 2008
                          • 4

                          #13
                          oplossing gevonden

                          Hi all,

                          ik wilde jullie nog even laten weten dat met name de tip om het bascabinet verder weg te zetten en meer midlaag erin, de oplossing was.

                          Bassist hoort zich nu prima, zaal heeft er geen last meer van (hij hoeft zichzelf nu niet kneiterhard te zetten om zichzelf te horen) en de zangers die pal naast het cabinet staan, hebben er geen last van.

                          Alles weer helemaal top.

                          Groeten
                          Alex

                          Comment

                          • cobi
                            • Aug 2002
                            • 1083

                            #14
                            Originally posted by NuckingFutz
                            Hi all,

                            ik wilde jullie nog even laten weten dat met name de tip om het bascabinet verder weg te zetten en meer midlaag erin, de oplossing was.
                            Ook iets voor muzikanten, alleen 'erbij' draaien. Vaak scheelt het al om het standje Smiley/Wekamp gewoon weer recht te zetten.

                            Ik heb wel eens voor de gein een gebruiksaanwijzing gelezen van een bas-preamp, bleek dat de potmeter van het laag was om 30Hz erbij te draaien. Leuk als je op Pinkpop sta maar in een gemiddeld theater heb je er alleen maar last van.
                            Spelingvouten onder voorbehout...

                            Comment

                            • dwali
                              • Jun 2002
                              • 92

                              #15
                              Originally posted by MacGyverSounds
                              wat meer afstand = minstens 5 meter...100 hz = 3.40m...
                              huh??

                              dat zou mooi wezen... een laagdriver van een in-ear zit ongev. 2cm van je trommelvlies.. dus onder de 17K hoor je niks??

                              het gaat hier om het ontwerp/rendement vh cabinet, niet om de golflengte..

                              gr.dwali
                              For those about to rock, we salute you...

                              Comment

                              Working...