Ervaringen Martin audio, L-Acoustics of Adamson

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ralph van dijk
    • Sep 2008
    • 52

    Ervaringen Martin audio, L-Acoustics of Adamson

    Wie heeft er ervaring met deze merken en wil zijn mening er over geven.

    Wij zijn een klein middel bedrijfje en draaien nu de grote klussen vanaf 800 man tot 2500 man met Dynacord Cobra 4 erg mooi systeem en klinkt ook nog geweldig alleen het grote nadeel is dat het niet overal bekend is, en er ook kwa inhuur niet zo veel op de markt is, en vooral het vliegen niet echt heel makelijk is.

    Wij zijn ons nu aan het orienteren op eventueel een ander systeem zoals L-Acoustics DV-Dosc, Martin Audio W8LM of WL8C, of eventueel Adamson Spektrix of Y10. 3 goeie systemen naar mijn idee en het behoord bij de goed geaxcepteerde markt.

    Ik merk al dat ieder systeem zijn voordelen en nadelen heeft logisch natuurlijk, belangrijk punt is dat het systeem goed te stacken is.

    Ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen over de verschillende systemen.
  • J.S. Coolen
    • May 2008
    • 254

    #2
    Er is onlangs een heel topic geweest over martijn audio. Lees dat eens door. Als je wilt kun je natuurlijk ook eens gaan luisteren bij TM audio.
    Account niet meer actief.

    Comment

    • ralph van dijk
      • Sep 2008
      • 52

      #3
      Waar kan ik deze topic vinden? wij hebben ook inderdaad de komende tijd verschillende afspraken staan bij TM audio en volgende week ook bij Adamson. ik merk alleen dat de verschillende merken verschillende theorien er op na houden de een zegt aparte kasten voor het laag mee vliegen en de andere zegt dat er genoeg laag uit de top zelf komt, naar mijn idee kan er uit een 8" of een 10" geen genoeg laag komen om een goede punch te krijgen.
      Last edited by ralph van dijk; 07-10-08, 19:09.

      Comment

      • berolios
        • Sep 2005
        • 1538

        #4
        Voordat we een goed onderbouwd advies kunnen geven, moeten we eerst wat meer achtergrond info hebben. Wat voor klussen (theater, rock 'n roll)? Wat voor gelegenheden (open air, tenten, congreshallen)?

        En: wat verwacht je van het systeem? Waarom je op zoek naar een line-array? Gaan jullie de voordelen van een line-source array nodig hebben/ gebruiken?

        Wat mij betreft zou het tussen L'Acoustics en Adamson gaan. Buiten dat Martin W8-compacten een bepaalde eigen rock-sound hebben en ik het persoonlijk daardoor niet voor alle soorten muziek (bijv subtiele klassieke dingen) geschikt vind, zijn de Martin systemen namelijk ook GEEN LINE-SOURCE-ARRAYS !! Echt geen verkeerde PA hoor, begrijp me niet verkeerd, maar uit dit rijtje hebben de andere twee wat mij betreft veel meer te bieden.

        Verder is er al een en ander te vinden op het forum over deze systemen, misschien geen directe vergelijking met de drie systemen die jij noemt, maar zeker wel ook tussen Adamson en L'Acoustics.

        Laat even wat weten adhv de vragen die ik eerder stelde.
        Cheers!

        p.s. met wie zijn jullie in gesprek om Adamson te leveren??
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

        Comment

        • MusicSupport
          • Feb 2006
          • 1016

          #5
          Betrek D&B Q1 er ook even bij voor het gemak

          Hier heb je mijn pers. mening

          Wij hebben zelf regelmatig klusjes met Q1 en daarvan kan ik alleen maar zeggen dat ik ronduit tevreden ben. Het is erg geschikt voor funk, soul & discobandjes, theater, musical, spraak, en met wat afregeling en eindcompressie ook voor rock & roll. Wij draaien alles op D&B dus mijn mening is beetje bevooroordeeld. Maar ik zeg hier niet dat Q1 de beste optie is. Ook vrij prijzig vanwege de D12 Amps die je erbij moet kopen.
          Overweeg ook J serie als je toch gelijk groot gaat. Helemaal top die 4 keer dat ik het heb gehoord; wat een systeem !!

          Martin W8L(C)(M) is een geliefd line array maar volgens velen niet te matchen of vergelijken met (d)V-Dosc zijn kwaliteit. W8L(C)(M) klinkt prima maar mist het op een groot aantal vlakken toch wel en is naar mijn mening te vlak. Dit kan natuurlijk met afregeling te maken hebben, maar ik en veel andere goede technici met mij hebben dit al vaker geconstateerd.

          (d)V-Dosc is gewoonweg top. Ik heb nog nooit naar een vervelend klinkende set (d)V-Dosc mogen luisteren. Erg goed en gewoon via Sennheiser NL te koop tegenwoordig. Wel duur.

          Maar nu komt het: Stiekum ben ik gewoon Adamson geil. Heb de eer gehad twee keer met Y10 wat te mogen doen en ik was gewoon zo onder de indruk over de helderheid, klank, transparatie en body van het systeem . Daarnaast twee keer op Spektrix een bandje gedaan en toen overkwam me hetzelfde! Daarnaast is bijvoorbeeld Spektrix niet duur en niet amp afhankelijk! Te verkrijgen via Soundandlight (Wilbert)

          Spektrix moet je zeker kopen als het om het stacken gaat en heeft echt meer ballen in huis dan een gestackte Q1 set. Gewoonweg omdat het 3 weg is!
          Last edited by MusicSupport; 07-10-08, 19:59.
          d&b Audiotechnik

          Comment

          • berolios
            • Sep 2005
            • 1538

            #6
            Originally posted by MusicSupport
            [...] Gewoonweg omdat het 3 weg is!
            Spektrix is 2,5-weg ... 1 speaker gaat hoger door dan de ander... houdt me ten goede, maar eentje loopt van xxHz tot 200 Hz of zo en de ander van xxHz tot iets van 1 kHz. Dit is gedaan om meer vermogen in het laag te krijgen (door daar 2 speakers voor te gebruiken), zonder interferentie tussen die twee speakers (afstand max 1/2 van de golflengte van de grootst weer te geven frequentie om koppeling te krijgen).

            Ik heb zelf redelijk wat ervaring met Adamson Y-18/ Y-10/ Spektrix, L'Acoustics (V-Dosc/ dV-Dosc/ ARCS) en Martin W8c's en er zijn voor zowel de L'Acoustics als de Adamson systemen voors en tegens te verzinnen. Beide kunnen waanzinnig goed klinken, dat heb ik vaak genoeg aan den lijve mogen ondervinden, maar het blijft staan of vallen met de techneuten die erop staan. Wat dat betreft zijn de settings-libraries van L'Acoustics een stuk volwassener dan die van Adamson. Met de laatste LA settings hoef ik bij V-Dosc nog maar bar weinig te EQ-en...
            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

            Comment

            • MusicSupport
              • Feb 2006
              • 1016

              #7
              Originally posted by berolios
              Spektrix is 2,5-weg ... 1 speaker gaat hoger door dan de ander... houdt me ten goede, maar eentje loopt van xxHz tot 200 Hz of zo en de ander van xxHz tot iets van 1 kHz. Dit is gedaan om meer vermogen in het laag te krijgen (door daar 2 speakers voor te gebruiken), zonder interferentie tussen die twee speakers (afstand max 1/2 van de golflengte van de grootst weer te geven frequentie om koppeling te krijgen).

              Ik heb zelf redelijk wat ervaring met Adamson Y-18/ Y-10/ Spektrix, L'Acoustics (V-Dosc/ dV-Dosc/ ARCS) en Martin W8c's en er zijn voor zowel de L'Acoustics als de Adamson systemen voors en tegens te verzinnen. Beide kunnen waanzinnig goed klinken, dat heb ik vaak genoeg aan den lijve mogen ondervinden, maar het blijft staan of vallen met de techneuten die erop staan. Wat dat betreft zijn de settings-libraries van L'Acoustics een stuk volwassener dan die van Adamson. Met de laatste LA settings hoef ik bij V-Dosc nog maar bar weinig te EQ-en...
              Berolios uit de specs van Spektrix haal ik dit:

              [FONT=AvantGardeITCbyBT-Book][FONT=AvantGardeITCbyBT-Book][LEFT]LF 94.5dB / 80 Hz ā€“ 250 Hz
              MF 99dB / 250 Hz ā€“ 900 Hz[/LEFT]
              HF 112dB / 900 Hz ā€“ 18 kHz
              [/FONT]
              [/FONT]
              Kun je dVdosc ook stacken? VDosc in ieder geval niet toch? En Adamson Y10 ook niet toch?
              d&b Audiotechnik

              Comment

              • noot
                • Nov 2005
                • 37

                #8
                [quote=Kun je dVdosc ook stacken? VDosc in ieder geval niet toch? En Adamson Y10 ook niet toch?[/quote]

                Ik weet dat dVdosc zeker wel te stacken is. zowel op de dV-dub als op SB 218 en SB 28 (je stacked het gewoon op de bumper waar je ook je dVdosc mee vliegt). Vdosc kun je ook stacken alleen moet er wel bij zeggen dat als je 6 hoog moet op een deck van 2x2 is niet echt een pretje.

                En wat Jeroen (Berolios) zegt over de presets op de LA amps klopt ook wel. Daarnaast kun je ook altijd nog de presets verkrijgen voor de normale processors (XTA, Dolby Lake e.d.) zodat je altijd nog de amps erachter kunt zetten die je mischien nog hebt staan (alhoewel mijn voorkeur dan toch wel uitgaat naar de LA 48).

                Verder heb ik ook wel ervaring met het WL8C, maar sluit me verder aan bij Jeroen over het gebruik daarvan.

                Verder erg weinig met met Adamson, dus Jeroen.......vul me daar maar in aan.

                Comment

                • Outline
                  • Feb 2006
                  • 1434

                  #9
                  Q Audio in Den Bosch heeft ook Adamson. Misschien dat je na hun ervaringen kunt vragen?

                  Comment

                  • Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

                    #10
                    het stikt van de LineArray's tegenwoordig..

                    reken ff uit \
                    a wat het kost ( versterkers, kabels, grids. transploft)
                    b hoeveel ruimte het in je wagen kost (ook hier versterkerracks)
                    c wat het over 5 jaar bij inruil/verkoop weer oplevert

                    en dan toch maar s kijken bij de bovengenoemde merken.
                    Of bij meyer / milo / mica / m'elodie misschien.

                    Slecht klinken doen de topmerken geen van allen (meer)...

                    Comment

                    • salsa
                      • Jan 2007
                      • 1315

                      #11
                      Originally posted by MacGyverSounds
                      het stikt van de LineArray's tegenwoordig..

                      reken ff uit \
                      a wat het kost ( versterkers, kabels, grids. transploft)
                      Minder kabels, dmv doorlussen,minder versterkers,grid zat er bij, transport een stuk lichter!!
                      b hoeveel ruimte het in je wagen kost (ook hier versterkerracks)
                      Stukken minder dan de ouwde 'hornloaded' system
                      c wat het over 5 jaar bij inruil/verkoop weer oplevert
                      L'acoustics?? I don't worry!!!
                      en dan toch maar s kijken bij de bovengenoemde merken.
                      Of bij meyer / milo / mica / m'elodie misschien.
                      Franse/Canadese merken!!!
                      Slecht klinken doen de topmerken geen van allen (meer)
                      Nee, gelukkig ligt dat nu echt nog aan de techneut.......

                      Zo zie je maar dat overstappen van een 'ouwe' hoorn systeem naar Line Array zeker wel voordelen heeft!!!

                      Dave
                      [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

                      Comment

                      • berolios
                        • Sep 2005
                        • 1538

                        #12
                        Originally posted by MusicSupport
                        Berolios uit de specs van Spektrix haal ik dit:

                        [FONT=AvantGardeITCbyBT-Book][FONT=AvantGardeITCbyBT-Book][LEFT]LF 94.5dB / 80 Hz – 250 Hz
                        MF 99dB / 250 Hz – 900 Hz[/LEFT]
                        HF 112dB / 900 Hz – 18 kHz
                        [/FONT]
                        [/FONT]
                        Kun je dVdosc ook stacken? VDosc in ieder geval niet toch? En Adamson Y10 ook niet toch?
                        Huh? Laat me even voorop stellen dat ik die data-sheet nooit gezien heb. Maar ik weet toch wel vrijwel zeker dat Spektrix 2,5-weg is. Of ben ik nou wappie aan het worden?? Dat zal het wel zijn denk ik ... Mmmm...

                        In principe kun je al deze systemen stacken. Enige waarbij ik dat zelf nog niet gedaan heb is Y-18. Maar V-Dosc, dV-Dosc, Y-10, Spektrix, W8c zijn allemaal te stacken met behulp van het vliegframe, zoals noot al aangaf... oefening baart kunst, dat wel ... en je kunt niet oneindig veel kasten op elkaar leggen... 6 stuks bij V-Dosc is ECHT de max (meer mag officieel trouwens ook niet!).

                        Bedenk wel dat de rigging bij Spektrix niet heel rigide is. Bij Spektrix neem ik daarom ook altijd wat blokjes hout mee (om de achterkanten uit elkaar te duwen) en een spanband (om de voorkanten tegen elkaar aan te trekken).

                        Maar voor een goed advies L'Acoustics vs Adamson moeten we toch eerst weer wat input van de TS hebben.

                        p.s. Meyer kan ook, maar ook dit zijn geen echte line-source-arrays (toch? Mac?). Of dit een probleem is moet je voor jezelf uitmaken. Persoonlijk vind ik het mooie erg PA-tjes (mijn ervaring beperkt zich tot MILO en M'Elodie), maar zie er vooral toch toepassing voor in het theater/ evenementen ... en minder voor dikke vette ranzige rock 'n roll ...

                        Originally posted by noot
                        [...]
                        Nope... ik weet het nog steeds niet ... mail staat in mijn profiel...
                        Last edited by berolios; 08-10-08, 09:38.
                        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                        Comment

                        • ottink
                          • Jan 2007
                          • 19

                          #13
                          Als de TS zich aan het oriƫnteren is dan zou ik in zijn geval heel zeker even naar dit kijken: K-Array Systems - Sound of the future
                          Sinds kort ook in Nederland en op z'n minst verbazingwekkend te noemen...

                          Comment

                          • Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

                            #14
                            Originally posted by berolios
                            p.s. Meyer kan ook, maar ook dit zijn geen echte line-source-arrays (toch? Mac?). Of dit een probleem is moet je voor jezelf uitmaken. Persoonlijk vind ik het mooie erg PA-tjes (mijn ervaring beperkt zich tot MILO en M'Elodie), maar zie er vooral toch toepassing voor in het theater/ evenementen ... en minder voor dikke vette ranzige rock 'n roll ...


                            .
                            Metallica en LedZeppelin vonden het anders vet genoeg.... En true-line? ik heb die definitie nooit begrepen. Volgens mij is een systeem dat zn maximale golflengte binnen 1/derde van de afstand tussen zijn weegevers heeft best wel een line.

                            Voor de echte liefhebber van natuurkunde: Huygens heft dit in zijn Licht als golfverschijnsel ergens eind 1690 al beschreven, en de echte natuurkundige haalt de Tralie-theoriƫn er dan bij. Voila, de line-theorie.

                            Bij de M3d, m2d en m1d kun je je bedenkingen hebben, maar de Milo-family heeft de REM-techniek. Niks aan de hand, zovond Big Mick ook al.

                            Maar alle waar naar z'n geld, dus zie vooral mn eerdere post...

                            Comment

                            • berolios
                              • Sep 2005
                              • 1538

                              #15
                              Originally posted by MacGyverSounds
                              Metallica en LedZeppelin vonden het anders vet genoeg.... [...]
                              Ha ha... precies die bandjes die ik in gedachten had !! Was ook een beetje provocerend bedoelt !

                              Die 1/3 versus 1/2 lambda discussie is wel vaak genoeg gevoerd (het is 1/2).

                              Eerlijk is eerlijk... ik heb geen ervaringen met rock 'n roll op grote Meyer-rigs en weet dus ook niet uit eerste hand hoe die zich in zo'n situatie gedragen... Misschien dat als ik er een keer over draai, ik er opeens totaal anders tegenaan kijk... maar voor mezelf heb ik momenteel het gevoel dat Meyer heel precies en subtiel is en daardoor beter geschikt voor theater/ evenementen... en als ik kijk naar de typische inzet van die spullen, dan denk ik dat dat geen verkeerde gedachte is... maar nogmaals: grote rigs rock 'n roll niet uit eerste hand ervaring !! Grootste M'Elodie set was 12 kastjes per kant, grootste MILO set was 8 kasten per kant.

                              Als de TS zich weer wat van zich laat horen met antwoorden op eerder gestelde vragen, is snel genoeg te bepalen welke systemen voor hem aan te raden zijn en of Meyer in het rijtje thuis hoort.

                              Adios!

                              p.s. ik vind die Galileo trouwens wel erg geil !! iedere idioot (including myself ) kan er binnen 2 minuten mee werken... poepsimpel !! Kun je van een Lake niet zeggen... Galileo klinkt ook niet slecht trouwens...
                              Last edited by berolios; 08-10-08, 10:53.
                              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                              Comment

                              Working...