Multikabel, haspel of achtjes

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • O.koek
    • Apr 2007
    • 16

    Multikabel, haspel of achtjes

    Hallo forumleden,

    Onlangs heb ik een 50 meter multi aangeschaft, van 50 meter.
    Nu wil ik hier een kist voor maken, maar de vraag rest: moet de kabel in achtjes (zoals ik hier en daar wel heb gezien), maar als ik de zoekfunctie gebruik kom ik telkens op haspels.
    Wat vinden jullie handig? En wat gebruiken jullie?

    Bij voorbaat dank!
  • MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

    #2
    Ik heb zelf laatst gekozen voor een 50 meter multi op haspel. Ik ben regelmatig alleen op pad en dan blijkt een haspel toch iets handzamer dan een kist met de kabel in achtjes.

    Voor de rest maakt het eigenlijk niet zo heel veel uit, is maar net wat je zelf handig vind. Ik denk wel dat een haspel wat duurder is dan een kist waar de kabel in kan.

    Comment

    • J.S. Coolen
      • May 2008
      • 254

      #3
      is ook afhankelijk van het type kabel. Goedkopere multie vinden het niet leuk als je ze oprolt, vaak leven ze langer wanneer je ze als achtjes oprolt.
      Account niet meer actief.

      Comment

      • O.koek
        • Apr 2007
        • 16

        #4
        Ja, ik overweeg ook om voor een haspel te gaan, deze lijken me wat compacter in het vervoer e.d.
        Het is een kabel van Sommercable, de FMC40+2 wel te verstaan. Met een diameter van 20.5mm folie geshield.

        Bedankt voor de reacties!

        Comment

        • geenstijl21
          • Jan 2008
          • 462

          #5
          Hier in het bedrijf is een W4 multikabel van 130 meter op haspel.....het laatste gaat zo zwaar!!!!!!

          Een kabel van 50 meter kan nog een keer op een haspel. Voor mij gaat opachten in een standaard flightcase 120 bij 60 het snelst.
          "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

          Comment

          • berolios
            • Sep 2005
            • 1538

            #6
            Originally posted by O.koek
            [...] Onlangs heb ik een 50 meter multi aangeschaft, van 50 meter. [...]
            Ha ha... ik heb laatst ook een 50 meter multi aangeschaft... maar die van mij is 75 meter !!
            Wat een flauw dinsdagmiddaggrapje he ...

            Afijn:
            een 8 draaien in een kist, met daarin twee kolommen om de lussen omheen te draaien (als je snapt wat ik bedoel)... dat is wat je wilt.

            niet vergeten gaten in 3 zijkanten te maken, zodat je de kist kunt dichtklappen en het overschot erin kunt laten steken.

            Succes ermee!
            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

            Comment

            • MEEO Licht en Geluid
              • Nov 2005
              • 950

              #7
              Hallo,

              Hier collega van Oscar (O.Koek),
              Ik zie nog niet echt de echte meningen over de haspel en de achtjes,

              Waarom kiezen jullie hiervoor?
              Verlengt het de levensduur van de kabel sterk of maakt dit niet zoveel uit?
              Haspel is compacter,

              @ berolios: welke afmetingen heeft jou kist?
              MEEO Audio Licht Rigging,
              Mark van der Werff
              Groningen

              Comment

              • martijn verkerk
                • Nov 2005
                • 300

                #8
                waarom er vaak voor 8en gekozen word is een snelle manier van opruimen en je kan het makkelijk alleen
                haspel moet je toch netjes oprollen en dat moet je eigenlijk met z'n 2en doen (een draaien andere begeleiden)
                ander voordeel van 8en is als je nog wat lengte nodig hebt hoef je niet je multi los te koppelen.
                als je haspel pakt zorg dat je en connector op de drum monteerd en geen losse kabel want die slaat kapot.

                Comment

                • berolios
                  • Sep 2005
                  • 1538

                  #9
                  een 8 krult ook minder als je niet zo'n goeie kabel hebt ...
                  let er bij zo'n kist op dat de basis breed blijft, anders kiepert ie om als je je kabel aan het leggen bent
                  Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                  Comment

                  • sparky
                    • Apr 2002
                    • 2104

                    #10
                    waarom achjes en geen haspel...

                    Achtjes zijn makkelijk in en uit een kist te halen, ook in je eentje.

                    Haspels met een dikke multi van 50m rollen simpelweg zwaar. Je moet ze op remwieltjes zetten omdat je ze anders wegtrekt als je ze afrolt en ze zichzelf wegtrekken als je ze weer oprolt, vind ik niet handig werken. je moet zo'n haspel altijd remmen als je em afrolt anders draait deze door, waardoor de kabel te ruim op de haspel komt te zitten. Deze mag je dus eerst volledig afrollen voordat ie opgerold kan worden, dat remmen werkt ook nooit handig. En dat doordraaien gebeurt dus vaker dan je lief is.

                    Nope, ben geen fan van haspels.

                    Daarbij komt natuurlijk nog dat een haspel ook gewoon in een case moet. Naar mijn mening geef je als je voor een haspel kiest dus extra geld uit om onhandiger te kunnen werken...
                    Last edited by sparky; 07-10-08, 22:35. Reason: toevoeging
                    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                    Comment

                    • BJD
                      • Oct 2007
                      • 771

                      #11
                      Originally posted by martijn verkerk
                      waarom er vaak voor 8en gekozen word is een snelle manier van opruimen en je kan het makkelijk alleen
                      haspel moet je toch netjes oprollen en dat moet je eigenlijk met z'n 2en doen (een draaien andere begeleiden)
                      ander voordeel van 8en is als je nog wat lengte nodig hebt hoef je niet je multi los te koppelen.
                      als je haspel pakt zorg dat je en connector op de drum monteerd en geen losse kabel want die slaat kapot.
                      Connector op drum is de meest nette oplossing. Maar door een spin aan het einde van je multiconnector te knopen kun je hem meestal wel aan de haspeldrum vasthaken zodat hij netjes op de drum blijft liggen.

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #12
                        Originally posted by geenstijl21
                        Hier in het bedrijf is een W4 multikabel van 130 meter op haspel.....het laatste gaat zo zwaar!!!!!!

                        Een kabel van 50 meter kan nog een keer op een haspel. Voor mij gaat opachten in een standaard flightcase 120 bij 60 het snelst.
                        Een 50 meter kabel van 50 meter in een flight case van 120*60 verdwaald wel een beetje in die case....
                        Zou voor 50 meter gewoon voor een haspel gaan, kun je ook makkelijker kwijt op een kleine locatie en is door één man nog net te tillen.
                        En als het te zwaar is kun je hem op locatie eerst afrollen en dan op het podium tillen.
                        Een case heb je altijd twee man voor nodig.
                        Zelf heb ik een haspel in een stolpcase met twee openingen om de kabel door te laten.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • Poelmans
                          • Feb 2004
                          • 806

                          #13
                          Originally posted by MusicXtra
                          Een 50 meter kabel van 50 meter in een flight case van 120*60 verdwaald wel een beetje in die case....
                          Wie zegt dat je enkel je multi hierin mag leggen?

                          Veel bedrijven hebben nog wat drijfkracht nodig voor hun geluid, een 10m multi naar de monitortafel, kleinere eindjes om sub-stageblokken aan te sluiten, misschien zelfs de multi voor de FX los, enzover enzoverder.

                          Het komt erop neer dat je 50m multi niet de enige dikke kabel is, maar wel dat dat de enige kabel is die in de kist moet blijven (overschot). Dus eerst je drijfkracht en alle andere nest eruit (die heb je toch nodig), en dan multi leggen, en geen verloren plaats in de kist.

                          Wat je trouwens ook kan doen is een set van lage kisten maken met microfoons en dergelijke, die je bovenin je multikist kan leggen. In de kist heb je dan hier en daar een latje gemonteerd waarop deze steunen. Zo heeft mijn vroeger firma het gedaan. Alleen moet je wat opletten dat je microfooncompartimenten er dan nog gemakkelijk uit te tillen zijn. Bij ons was dat 1 bak van 120x60x30, vol met klein gerief, en dus niet te tillen 2x 60x60x30 zou een pak gescheeld hebben

                          Ik ben trouwens ook anti-haspel: moet je veel te precies afrollen, doorrollen is idd een ramp, en die (korte) krul zal er ooit wel in blijven staan. Een kabelkist werkt sneller dan je denkt.

                          PS: Ohja, onze stageblok ging er ook in, die was net 30 hoog (of iets in de buurt), en ging dus perfect naast zo een compartiment. Als je de stageblok eruit haalde had je onmiddelijk ook plaats om je multi naar boven te geleiden (de stageblok zat voor het gat voor de kabel door de laten uit een gesloten kist)
                          Last edited by Poelmans; 08-10-08, 08:33.

                          Comment

                          • Carl
                            • Nov 2000
                            • 907

                            #14
                            Ik ben het er wel mee eens, dat het makkelijker werkt, goedkoper is en wellicht wat minder zwaar.
                            Een groot voordeel van een haspel kan zijn dat de kist maar de helft zo groot is.
                            Mijn 50m. 22 paar zit in een kissie van 52 x 51 cm, zo'n 60cm. hoog en inderdaad op remwielen. Stageblok zit er ook bij in, dat is een platte bak, die er rechtop naast staat, "tegen" de multiconnector.
                            Hij is een beetje zwaar om alleen te tillen, maar op een rackje tippen is alleen wel te doen. Als er een aardig stuk afgerold is, en zonder hoed, til ik hem wel op het podium of op een rack.
                            Helaas heb ik er destijds geen gaten voor kabel in gemaakt, dus hij kan niet dicht in gebruik.

                            Comment

                            • MEEO Licht en Geluid
                              • Nov 2005
                              • 950

                              #15
                              haha, vind het erg amusant om te zien dat het nu ongeveer gelijk op gaat

                              Nog even details: kabel is 20,5 mm in doorsnede, 40 paars. Bevat harting 108 polig female aan bijde kanten. "Stageblock" zit in 19" kist (zie topic over multikabelsystemen), dus hoeft er niet bij in.
                              Kabel is dus 50 meter lang.

                              Veder hebben we monitorkabel van 15 meter, ook 40 paars.

                              Ik zie dus nu voordelen in een achtkist: [LIST][*]levensduur kabel gaat vooruit[*]makkelijk en snel[/LIST]Nadelen:[LIST][*]grote case[/LIST]
                              Haspel: Voordelen:[LIST][*]kleine kist[*]1 persoon kan het doen[/LIST]Nadelen:[LIST][*]Rollen van kist (op te lossen met 4 remwielen)[*]Duurder dan achtkist[*]slagen in de kabel[/LIST]Klopt dit zo ongeveer?!
                              MEEO Audio Licht Rigging,
                              Mark van der Werff
                              Groningen

                              Comment

                              Working...