Instellen van limiters

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • EVfreak
    • Jan 2006
    • 146

    Instellen van limiters

    Ik heb reeds de zoekfunctie gebruikt voor mijn vraag maar ben niet direct iets wijzer geworden.Ik ben ondertussen van mijn QSC's afgestapt en overgeschakeld naar Crown MA's voor mijn EV MT2-set.Nu,zoals jullie weten knipperen de "Signal/IOC"leds bij een vervorming hoger dan 0.05% feller dan normaal.Op de hoogdrivers heb ik momenteel nog een MA601 staan(deze wordt binnenkort vervangen door een MA1200 of MA2400)Is het juist dat ik de limiters heb afgeregeld net voor(1dB) de ledjes fel gaan knipperen?De drivers zijn de befaamde 2X DH1a's per kast,dus 150Wrms/300Wprog/600Wpeak...De -1dB instelling gebruik ik ook voor de mid-en laagsectie, waar ik een MA2400 resp. MA5000vz voor gebruik.
    Ik hoop het van jullie te horen.
  • metalteacher
    • Dec 2007
    • 467

    #2
    Ik zit min of meer met hetzelfde probleem. Ik heb er uiteindelijk maar overal pip clp modules gezet. Omdat ik geen verschil hoorde bij normaal knipperen en fel knipperen. En ook dat felle knipperen erg moeilijk waarneembaar vind. Konden ze daar niet gewoon ff een rood of geel lampje voor gebruiken?

    Enniewee, ik heb nog wel een pip clp voor je liggen eventueel...
    Steelwing - Full Speed Ahead!!!

    Comment

    • Poelmans
      • Feb 2004
      • 806

      #3
      Heh, indertijd heb ik hier ook mijn kop over gebroken... Ik limitte met een driverack 260, en stelde zijn overschoot zo in, dat bij zelfs zwaar misbruik de signal leds niet fel gingen oplichten.

      Toch heb ik altijd het gevoel gehad dat die Crown veel meer aankonden, mede omdat ik het verschil gewoon niet hoordde .

      Ondertussen doe ik niet actief meer aan geluidstechniek, en zijn bij die firma alle amps vervangen door Itechs met een heerlijke ingebouwde RMS en piekspannings-limiter, maar ik zou toch graag het fijne weten hiervan

      Comment

      • EVfreak
        • Jan 2006
        • 146

        #4
        Mijn MA601 heeft een PIP CLP module,de MA2400 en de MA5000vz nog niet.Voor de MA2400 zou ik er wel één willen.DE MA5000vz heeft ingebouwde compresoren dus dat heeft denk ik niet zoveel nut om daar nog een CLP-module gaan in te steken.Dus als je me zo een werkende CLP-module kunt regelen houd ik me aanbevolen "Metalteacher" Nu alleen nog een MA1200 vinden,dan is het versterkervermogen gelijk aan het prog.vermogen van de drivers...Lijkt me dan wel goed te zitten denk ik.Tja de i-tech,ik ben niet zo weg van PWM voedingen,maar geef toe die oude MA's klinken toch wel goed. Voorheen had ik QSC's maar de Crown's klinken op de set nog nét iets beter,vooral de "speaker-offset" op de 5000 is geld waard.

        Comment

        • metalteacher
          • Dec 2007
          • 467

          #5
          je kunt me mailen op [verwijderd, anti spam]
          Last edited by Mathijs; 05-10-08, 11:20.
          Steelwing - Full Speed Ahead!!!

          Comment

          • Timo Beckman
            • Jul 2006
            • 1298

            #6
            Je zou de max voltages die de EV speakers aan kunnen en dan de bij behoorende voltages op vragen die de versterkers afgeven bij welk ingestuurd voltage . Deze info zou je zo moeten kunnen krijgen . Om het veilig te spelen dan iets onder deze max voltages gaan zitten .

            Comment

            • EVfreak
              • Jan 2006
              • 146

              #7
              Die heb voltages heb ik hier in de datasheets van de boxen staan.Nu,dat is geen probleem.Maar ik stel mij de vraag of ik een -3dB regel moet handhaven.Indien ja,dan zou de limiter aan moeten spreken bij een 150W(op de hoogdrivers)Wat heb ik dan nog aan het program vermogen van mijn speakers,immers als een limiter in werking komt zou ik geen 160W meer uit de amp mogen krijgen.Wat tegelijk neerkomt op geen dynamiek meer.Of moet ik de limiter instellen wanneer de amp het prog.vermogen van de speakers leverd? D.w.z. 300Watt.Ik kan er natuurlijk 1dB onder blijven om de speakers wat extra te beschermen,2X 300W hoog is voor mijn toepassingen toch niet direct nodig(denk ik)
              Heb trouwens geen idee hoeveel hoog twee DH1a's gekoppend aan één hoorn kunnen produceren.Ik wil ze alleen optimaal beschermen,je wordt er immers niet zo vrolijk van als er zo eentje stuk gaat...

              Comment

              • sjoerd
                • Apr 2004
                • 341

                #8
                bedoelen jullie de signaal leds die feller gaan knipperen? dat is mij iig nog nooit opgevallen. Wordt de onderste led nog niet rood op dat moment? Dat is iets waar ik uiteraard wel op let. Wij werken ook met Crown MA op MT2. (24x6 voor mid/hi en 5000 op low) En er kan behoorlijk wat hoog uit die hoorns komen inderdaad... De 24x6 heb ik trouwens ook nog niet in het rood gehad, het laag gaat vrij makkelijk rood, maar dat gaat ook prima eigenlijk

                Comment

                • EVfreak
                  • Jan 2006
                  • 146

                  #9
                  Ja,de "Signal/IOC" led's knipperen bijna eens zo fel als de amp meer dan 0.05% THD gaat leveren,overgens een prachtige eigenschap vind ik gezien je de set eigenlijk nooit kunt laten vervormen(dat kan natuurlijk wel allemaal als je daar allemaal geen rekening mee houd) De MA5000vz heeft extra "I load-I limit" leds die groen knipperen als de versterker stroom leverd aan de belasting,als de versterker over de max.stroomgrens moet gaan wordt deze led rood(gebeurt mij immers enkel bij een 2Ohm belasting en dan serieus doorduwen)Je moet maar eens goed kijken naar de signaal-leds als je serieus aan het doorduwen bent.Als het goed is kleeft er ook een sticker boven op de versterkers waar de uitleg op beschreven staat hoe de leds werken Dus jullie werken dus ook met de MA600 op het hoog en de MA2400 op het mid?IK had eigenlijk al in gedachte om beide versterkers te gaan vervangen door de MA3600vz en de MA1200 omdat ik dan dichter ik de buurt ben van het prog.vermogen van de speakers...

                  Comment

                  • sjoerd
                    • Apr 2004
                    • 341

                    #10
                    Het is al weer lang geleden dat ik de handleiding van de Crowns gelezen heb... In mijn opinie heb je zeker genoeg aan het vermogen op mid/hoog. Wij draaien met 1 24/6 op twee topkasten per kant, en 1 ma5000 per kant op 4 bassen. En aangestuurd met de originele XEQ crossovers, overigens zonder limiters. En toevallig hebben we ook nog racks met QSC PL die we er wel eens op gebruiken.
                    In eerste instantie was ik bang om te weinig vermogen op mid te hebben maar in de praktijk heb ik de top versterkers nog nooit zien clippen, en dan gaat het zeker niet zachtjes...

                    Comment

                    • EVfreak
                      • Jan 2006
                      • 146

                      #11
                      Tja dat vermogen,het mid is 600Wrms en een MA2400 levert een 510Wrms dus ik dacht dat dat nét wat te weinig was om de kast alles te laten geven wat ze in haar mars heeft.Jullie draaien met twee toppen op één versterker,dan krijgt dus iedere kast op het mid een 400Wrms.Dat is nog minder dan hier bij mij.Nu,jullie hebben wel de luxe van 2 of meerdere toppen per kant.Zal wel vooruit gaan denk ik Ik moet het met eentje doen per kant,hoewel ik daar zéér tevreden mee benIk gebruik ook de originele settings in de DX34's (die binnenkort vervangen gaan worden door de DC-One)Wat ook alweer een punt is wat "Metalteacher" schrijft.Hij heeft CLP-modules in de versterkers gestoken,dus het vermogen wordt automatisch begrensd wanneer de versterker aan zijn max.zit en zo eigenlijk bijkomende limiting overbodig wordt...Bovendien beweerd Crown een extra 13dB headroom te creëren door gebruik te maken van de CLP- modules.

                      Comment

                      • Vincent Buttstedt
                        • Jul 2008
                        • 42

                        #12
                        Hey allemaal,

                        Ik werkte bij een bedrijf die ook allemaal crowns hadden. En er ging elke week wel een speaker stuk... waarom vroegen zei zich af..
                        Nou, nadat ik die crowns aan een osciloscoop heb gehangen, blijkt dus dat als dat groene led fel gaat branden, is de amp aan het clippen. Die clippen is voor een versterker "distortion". Dat is wel een min puntje van die macro tech series, er wordt niks verteld over clippen, alleen dat het fel gaat branden als het signaal in-out niet meer 100% hetzelfde is.
                        Voor crown versterkers heb je 3 gain settings, 0,7V;1,44V en 26dB gain structure.
                        Er zijn gewoon reken sommetjes om uit te rekenen welke limiter settings je moet hebben, en met welke input gain van je amp.
                        Ik heb zo'n excel met die formulas erin. Als je iets nodig hebt. neem dan contact met me.

                        Comment

                        • EVfreak
                          • Jan 2006
                          • 146

                          #13
                          Dat zou kunnen kloppen wat je zegt van dat clippen,immers hebben de MA's standaard geen limiters ingebouwd(uitzondering MA5000vz)hiervoor heb je de PIP CLP-module.Daarbij komt ook dat het verschil in vermogen bij een transistorversterker tussen 0.05% en 1% clipping uiterst weing is,hiermee wil ik zeggen dat het best mogelijk kan zijn dat als de IOC led feller gaat branden dat de versterker gaat vervormen,PIP CLP moet dit voorkomen... De firma die jij kent zullen waarschijnlijk dan ook geen CLP modules in hebben gebouwd of extra limiters ingesteld.Iedere versterker die je over zijn grens probeerd te sturen zal uiteindelijk gaan clippen.

                          Comment

                          • Vincent Buttstedt
                            • Jul 2008
                            • 42

                            #14
                            Ja, er zaten geen modules in.
                            Heb die 5000VZ vaak dat roode lampje aan zien gaan, met subs op 2 ohm draaien.
                            Het is simpel om clippen te voorkomen. Gewoon een goeie limiter kopen. Bijvoorbeeld XTA DP4 series, hebben limiter+clip limiter(look ahead)
                            Dus als die 5000VZ op 0,775V ( 0dB) gewoon zorgen dat je clip limiter (standaard 2dB above) dus nooit boven de 0dB uitkomt (dus limiter treshold op -2 of minder)
                            Ik gebruik bijna altijd de 32dB gain structure, crown heeft dan 26dB, maar dan kan je bijvoorbeeld, 1x MA2400 en 1x 5000VZ naast elkaar, limiter instellen voor je 2400, en je 5000VZ zou dan hetzelfde vermogen moeten geven.
                            En dan je geluid dan mooi oploopt, vanwege dezelfde gain structure.

                            Comment

                            • hugovanmeijeren
                              • Oct 2004
                              • 1436

                              #15
                              Even een aanverwant vraagje: ik ben bezig met het opnieuw afregelen/programmeren van de processors (XTA DP200).
                              Nu kan ik kiezen voor een aantal verschillende 'operating levels' (op de ingang), namelijk: +3dB, +8dB, +15dB en +20dB.

                              Volgens de manual moet het operating level niet lager gekozen worden dan de rest van de apparatuur in de keten erna (lijkt me nogal logisch...).

                              Eindtrappen zijn Crest CA series, als ik vanuit mijn tafel met de toongenerator een sinus van 1Khz laat lopen en ik stuur uit op precies 0dB dan begint de eindtrap te clippen.

                              Als ik de XTA op +3dB zet, dan begint deze vrijwel na de 0dB uitsturing te clippen (er zit een veiligheidsmarge van 3dB ingebouwd), is het nu verstandig dat ik als operating level +8dB kies? (Geeft een ruime hoeveelheid headroom.)
                              Of is het sowieso handiger om gewoon de hoogste hoeveelheid headroom te gebruiken op de processor? (Dus standaard op +20dB zetten).

                              De manual schiet hier een beetje in te kort, er wordt namelijk niets genoemd over het kiezen van een (veel) hogere waarde?!


                              Graag een paar tips, in ieder geval alvast bedankt voor de moeite.

                              Groeten Hugo
                              Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

                              "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

                              Comment

                              Working...