Sound Projects SP4 ervaringen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mega
    • Sep 2008
    • 25

    Sound Projects SP4 ervaringen

    [FONT=Verdana]Hallo allemaal, ik ben hier nieuw op dit forum.

    Mijn kennis van geluidsinstallaties is erg klein, en heb een aantal vragen.

    Wij gaan een geluidsinstallatie huren van Sound Projects SP4. Nu is mijn vraag wat het verschil is in de uitvoering van die speakers, want we hebben SP4 Diamiond toppen en bassen, maar er bestaat ook een SP4 versie 15"ofzoiets, is hier verschil tussen?

    Is er ook een groot verschil merkbaar tussen de SP3 en SP4 uitvoering? komt er bijvoorbeeld meer druk uit de speakers? We hebben namelijk een aantal jaren geleden een set SP3 gehad, en het geluid ervan was super.

    Alvast bedankt,

    Groeten Mega
    [/FONT]
  • Dirk Wijnen
    • Dec 2006
    • 189

    #2
    Mijn ervaring is echt top,

    Ik moest ongeveer een jaar geleden een klusje doen met deze set, gaat behoorlijk hard en klinkt enorm goed. Alleen 1 nadeel, dat ze lomp zwaar zijn!
    Ik had toen de SP4 mee.
    Uiteindelijk komt alles goed! Vraag niet hoe, maar dat is de uitdaging ;-) En blijf lachen!

    Comment

    • 4AC
      • Nov 2007
      • 1791

      #3
      Het is heel makkelijk. Er zijn 2 modellen:
      Sound Projects SP4-Diamond
      Sound Projects SP4-15

      De 'Diamond' is de top (voor zover het een top te noemen is...) en de '15' is de aanbevolen subwoofer voor onder de 'Diamond'. En dan zal al snel de '15' de Diamond sub genoemd worden.
      uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
      Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

      Comment

      • gertgeluid
        • Dec 2006
        • 520

        #4
        Voorzichtig met plaatsen. Ze koppelen vrij lullig. Niet strak tegen elkaar aan, maar een vuistje ertussen. Minstens. En dan beginnen met rommel rond de 630 weghalen, want die krijg je cadeau bij koppelen.

        Comment

        • salsa
          • Jan 2007
          • 1315

          #5
          Persoonlijk vindt ik de aansluiting tussen subs en toppen niet erg geweldig en de subs ronduit 'troebel' soms' bagger'...

          Nee, zeker niet mijn keuze F.O.H, zwaar en veel te groot!

          Misschien dat Dr.dB meer info kan geven!

          Dave
          [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

          Comment

          • berolios
            • Sep 2005
            • 1538

            #6
            Wij draaien met de nieuwe (aangepaste) SP4 subjes en topjes. Deze subjes kun je fullrange schakelen en dan in je systeem-processor crossen, delayen en EQ-en.

            An sich vind ik ze wel OK, je moet ze alleen niet te hoog door laten lopen, omdat ze echt strakke punch missen. Ik vind ze qua sound dan ook wat log en ze komen ietwag 'langzaam' op me over, als je begrijpt wat ik bedoel.

            Wat ik wel graag eens zou willen horen is hoe ze zich gedragen in een grote setup met 16 kasten of zo, vaak komen subjes dan wat beter tot hun recht.

            Recentelijk is Sound Projects trouwens met nieuwe laagjes/subjes uitgekomen: SB210. Nu maken we een 5-weg systeem met SP-4 subs, 210-en en Linex en dat werkt toch erg goed. Ik moet zelf mijn draai nog vinden welke setup het beste werkt in welke situatie, maar Dr dB heeft daar ondertussen al wat meer ervaring mee en die wordt er behoorlijk blij van, zo begrijp ik .

            SP-4 toppen zijn erg OK, maar je moet er wel wat aan processen/ EQ-en.

            Cheers!
            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

            Comment

            • berolios
              • Sep 2005
              • 1538

              #7
              Originally posted by salsa
              ...Nee, zeker niet mijn keuze F.O.H, zwaar en veel te groot!...
              Voor 'grote PA' subben vind ik ze juist heel handelbaar !! Zeker als je bedenkt dat er al amps in zitten!

              Die bekleding kom ik dan wel weer niet bij... blijf dat toch niet super tof vinden op de een of andere manier.
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

              Comment

              • Husss
                • Jul 2003
                • 220

                #8
                Sp4 is een snel plug en play systeem!
                topje op het subje en de midhoog sectie staat gelijk op de goede hoogte. (dit is bij andere systemen vaak een manco)
                Het gewicht kun/moet je maar op de koop toenemen, je hebt immers geen losse versterkers mee te sjouwen.
                Het laag is inderdaad een beetje wollig( een oplossing is idd om je sub iets hoger door te laten lopen en iets te delayen t.o.v de hornloaded 15"van de top via een XTA oid. Je haalt hierdoor wat meer punch uit het geheel.
                Dit is bij de nieuwere 415's makkelijker uit te voeren door de uitschakelbare highpass.

                Geen zin in al dit getweak..... Zonder dit klinkt het ook prima

                Over de nieuwe kastjes, dit zijn de SP18 (18"BR actief) en de SP210(dubbel 10 hoorngeladen aktief)
                De SP18 voor het sub en de SP210 voor het laagmid
                Beide kastjes compact en toch een flinke output.
                Als laatste komt er nog een top in deze lijn

                Met vr gr,

                Husss

                Comment

                • mega
                  • Sep 2008
                  • 25

                  #9
                  Dank jullie wel voor de vele reacties. Ben al weer wat wijzer geworden. En zo te horen is iedereen wel te spreken over de SP4.
                  Ik lees ook van sommige dat de bassen niet zo lekker klinken? De bassen van de SP3 klonken toen erg lekker, en je voelde ze ook.

                  Is de SP4 serie speciaal ontworpen om in de buitenlucht te spelen? Hiermee bedoel ik of het geluid buiten ook goed klinkt, en niet dat je na 10 meter toch een volume grote volume vermindering hoort/voelt.

                  Comment

                  • MarkRombouts
                    • Jan 2005
                    • 1391

                    #10
                    Een enkel SP4 systeem klinkt zeker al prima. Als je meerdere toppen en bassen per kant gaat gebruiken gaat het nog meer leven. Vooral het midlaag komt dan veel beter mee met het sub en het hoog.

                    Buiten komt het systeem prima tot zijn recht, door de hoorngeladen top draagt het ver en blijft het tot zeker 35 meter prima klinken. Afhankelijk van de verwachte bezoekersaantallen kun je eventueel een extra subje plaatsen, of per kant een SP2-15 extra.

                    Comment

                    • Husss
                      • Jul 2003
                      • 220

                      #11
                      Het verschil tussen een 315 en een 415 is puur het kastvolume. Verder zijn ze electronisch en speakertechnisch identiek. Door het grotere kastvolume kan de 415 op lagere frequenties luider doorspelen, hierdoor klinkt de 415 idd wat dieper/wolliger net hoe je het noemen wilt.

                      Wanneer je inderdaad meerdere sp4diamond toppen per kant gebruikt gaat de 15" midhoorn koppelen(groter totaal hoornoppervlak) en wordt het laagmid een stuk steviger.
                      Bij meer als 2 toppen per kant kun je het beste de hoorn een kwartslagdraaien en de kasten mbv een flyframe liggend stacken. (hybrid line array noemen ze dat)

                      Met vr gr,

                      Husss

                      Comment

                      • mega
                        • Sep 2008
                        • 25

                        #12
                        Aah oke, mooi het knalt dus een 30tal meter flink door.

                        We zijn van plan om 6 bassen en 6 topps te pakken, dat met die hoorn een kwartslag draaien moet ik nog even kijken hoe dat zit/werkt. Deze kasten komen dan naast en op elkaar te staan.

                        Welk vermogen zou een aggregaat moeten hebben om deze installatie van voldoende stroom te voorzien? Moet ik hierbij denken aan 20KW?

                        Groeten,
                        Mega

                        Comment

                        • salsa
                          • Jan 2007
                          • 1315

                          #13
                          Originally posted by berolios
                          Voor 'grote PA' subben vind ik ze juist heel handelbaar !! Zeker als je bedenkt dat er al amps in zitten!

                          Die bekleding kom ik dan wel weer niet bij... blijf dat toch niet super tof vinden op de een of andere manier.
                          Ach, tegenwoordig met die licht gewicht versterkers heb je een hoop vermogen zonder enige vorm van rugpijn hoor
                          Daarbij moet je altijd met z'n tweeen zijn om een stack te plaatsen!!

                          Dat bedoelde ik!
                          [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

                          Comment

                          • MarkRombouts
                            • Jan 2005
                            • 1391

                            #14
                            @Salsa: Welke stacks van vergelijkbare prestaties kun je wel alleen opbouwen. Meeste grote toppen wegen toch al minimaal 50 / 60 kg. Dat lukt ook nooit alleen ??

                            Comment

                            • L'ucoustics
                              • Sep 2008
                              • 6

                              #15
                              hee hansje enn informatie aan het inwinnen haha carnaval wordt wel weer te dik nu we ''gefuseerd'' hebben

                              Comment

                              Working...