Soundcraft Si3

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vasco
    • Oct 2003
    • 2567

    Soundcraft Si3

    Op de Plaza werd deze al getoond en ik heb er ondertussen even mijn vingers op kunnen leggen bij de importeur. Ze gaven duidelijk aan dat de software nog beta is in de tafel en dat was goed te merken aan de spontane herstarts als je te snel drukt op knoppen bijvoorbeeld. Het is dan ook nog beta en er wordt aan gewerkt. Verwachting is dat deze tafel in november klaar is en op de markt komt.

    Niet kunnen horen hoe deze tafel klinkt maar er wel even mee kunnen spelen. Moet zeggen de bediening is even wennen en heel wat anders dan bij de Vi serie.

    Het meest vreemde vond ik de channel mode aanvoelen waarbij je hele verticale channelstrip op de rotaries horizontaal staan. De rotaries horen dan niet meer bij het verticale kanaal waarin ze zitten maar zijn dan de channelstrip van het geselecteerde kanaal. Je kan ouderwets mixen door een channelstrip alleen zit deze nu horizontaal. Goed over nagedacht maar denk dat hier wel de fouten gaan worden gemaakt in deze mode omdat het niet natuurlijk mixen is.

    Dan heb je de global mode waarbij de rotaries bij het verticale kanaal blijven horen maar steeds een andere functie hebben binnen je channelstrip. Deze manier vond ik natuurlijker aanvoelen al moet je nu wel voor elke functie scrollen door het kanaal "van boven naar beneden".

    Deze tafel heeft twee layers waardoor je de 64 kanalen kunt bedienen. Hiervoor hebben ze links en rechts naast het centrale VCA/master deel knoppen geplaatst. Punt hier vond ik dat de layer knoppen links ook alleen voor de linker helft werkt en die van rechts alleen rechts. Een mooie oplossing zou hier zijn dat als je de layerknop iets langer vasthoud de hele tafel naar de andere layer gaat en niet alleen één helft. Nu kan het gebeuren dat je links op layer A zit en rechts op layer B. Niet erg als je hier van bewust bent maar is wennen en kan zeker voor fouten zorgen in de hitte van de strijd.

    Verder heeft deze tafel alle in-/outputs gewoon aan bord op XLR en inserts op stereo jack in het console zitten. Er is vooralsnog geen planning om dit via de MADI interface uit te breiden of gebruiken. Dit betekend dat je geen gebruik kan maken van de stagebox van de Vi serie maar bent aangewezen op de klasieke multikabel.

    Dit is in het kort mijn eerste indruk van de Si3. Ben benieuwd naar die van andere als ze die nu al hebben of straks krijgen en hoe deze tafel in de praktijk tot uiting gaat komen tussen de eigen grote broers Vi4/Vi6 en andere merken.
    Last edited by vasco; 17-09-08, 13:19.

  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

    #2
    Als ik het goed begrijp moet je deze Si3 dan ook tegenover een M7CL oid zetten? Ben eens benieuwd naar de klank.
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

    Comment

    • AVES
      • Sep 2008
      • 1

      #3
      Heb deze tafel ook even mogen bekijken tijdens de besprekingen van de (software) Update voor de Vi4 en V16. Naar mijn mening een totaal foute tafel (zoals de 328) en zeker geen concurent voor de M7CL. Voor een soundcheck was de tafel nog niet klaar op 23/9/08. Vasco zit helemaal juist met zijn opmerkingen. Vreemd is trouwens dat ze voor de 'glowing fader' funkties een andere kleurcode hebben gebruikt dan voor de Vi4 en Vi6. Maar dat zou nog worden gewijzigd bij de final release.

      Comment

      • Cake Music NL
        • Sep 2008
        • 60

        #4
        Tot mijn plezier heb ik dit prachtige slagschip mogen bewonderen en er zelfs audio doorheen gemixt, een multitrack gesynct bij een concert DVD. Ja er komt audio door, Ja hij klinkt o.k. En ja, je kunt mixen zonder handleiding en direct aan de gang zonder enige digitale kennis. Meer niet. Ja, een beginnende digitale mixer, afkomend van een analoge bak zal 5 minuten blij zijn, maar daarna enorm struikelen als er wordt geprobeerd om toch de voordelen van digitaal werken te gaan gebruiken.

        Elk gevoel van overzicht ben je na 2 kanalen al weer volledig kwijt. Enorm leuk geprobeerd, vooral de rotary/LCD sectie in het midden, die als kanaalstrip of als mastersectie of als FX controller kan dienen en als.... en wederom ben je het overzicht kwijt.

        Het oude paard van Spirit by Soundcraft, de horizontale strip is weer uit de kist opgegraven terwijl we het toch allemaal met de 328 en 324 en de Broadcast plechtig diep in een kist onder de aarde hadden gestampt, niet zonder enige reden.

        De psychologie achter de Si3, en de grote reclamekreet bij Soundcraft is " Eindelijk mixen zoals een normale analoge mixer en eindelijk geen schermen meer". Hahahaha, dat is de mooiste valkuil waar ze zelf al invallen nadat je 5 minuten op de mixer werkt, of b.v een demo doet en 5 enthousiaste engineers krijgen alle 5 een rolberoerte na de uitleg van ome James.

        Deze tafel moet namelijk concureren met Yamahatafels en andere goedkope digitale consoles. Awel, daar kwamen de vragen: hoe maak ik een snapshot? hoe wijzig ik een naam van een kanaal, hoe route ik een ander kanaal en tal van basisvragen voor een digitale mixer. Nou, berg je dan maar! Midden boven op deze kolos van staal en faders zit TOCH een touchscreen! (neem wel een vergrootglas mee). En nog erger dan Yamaha, Behringer, Korg of wie dan ook... menu achter menu achter menu.
        En dan wil je een naam intypen, hahaha, koop alvast een sateprikker, want het qwerty toetsenboord op dit kleine schermpje is bijna kleiner dan op menige mobiele telefoon.

        Ik ben geen Soundcraft fan, maar de Vi4 en 6 waren zo leuk, flexibel en werden eindelijk geaccepteerd. Lieve heren bij Soundcraft bouw a.u.b. een Vi3 of 2 of 1, en ja graaf die kist van die 328 maar op en gooi deze er bij.

        Comment

        • Outline
          • Feb 2006
          • 1434

          #5
          Net zoals je zegt, het is geen V. Dat lijkt mij al reden 1 om het te wantrouwen. Je begint namelijk niet met een nieuwe naam-reeks als je eigenlijk uitbreiding zoekt op de bestaande...

          Comment

          • Olaf Duffhuës
            • Oct 2000
            • 2477

            #6
            Sinds afgelopen week ook de Si2...;-)
            Olaf Duffhuës

            **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

            Comment

            • frederic
              • Jan 2006
              • 3511

              #7
              Wel ik heb gisteren kunnen mixen op de SI3. Ik vond het toch wel tamelijk eenvoudig. En als het voor mij eenvoudig is, dan is het eenvoudig.
              Die kleine schermpje vond ik ook geen probleem, gezien ik alle instellingen en routing via een laptop heb ingesteld. Ook kanaalnamen kun je via de laptop instellen.

              De klank vond ik ook best OK. En die is veel beter dan bij yamaha
              Last edited by frederic; 22-08-09, 13:31.

              Comment

              Working...