PA maximaal geluidsrendement halen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Perdido
    • Jan 2008
    • 14

    PA maximaal geluidsrendement halen

    Graag wat advies.
    Wij zijn een band die puur voor hobby speelt, af en toe een optreden doet, en dansmuziek speelt. Niemand van ons is een echte geluidstechnicus, dus elk advies is welkom.
    Nu hebben wij een Behringer powermixer PMP 3000 aangeschaft die volgens opgave 2 x 600 Watt RMS aan 4 Ohm kan bieden.
    Nu de vraag: Wij hebben 4 boxen van elk 250 Watt 8 Ohm die we daar op aan kunnen sluiten. We willen graag het maximale rendement aan geluid kunnen halen, want af en toe spelen we vor een publiek van 300 tot 400 man. We sluiten de boxen als volgt aan: we sluiten twee boxen aan op de linker en rechter uitgang van de powermixer. Vervolgens lussen we deze twee boxen door naar de volgende twee boxen. Aan zowel de linker uitgang als de rechter uitgang hangen dus twee boxen van 250 Watt RMS. Doen we het zo goed ? Halen we zo het maximale rendement aan geluid ? Of kan het beter ? Graag reactie.
  • salsa
    • Jan 2007
    • 1315

    #2
    Zo doe je het prima hoor, je versterker levert waarschijnlijk 2x600 Watt RMS en je sluit twee luidsprekers van 250 Watt parallel per kanaal, dat maakt het dus 500 Watt RMS. Da's mooi, heb je iets headroom van je versterker maar zorg wel dat deze uit de CLIP zone blijft!

    Ik denk dat je zo maximaal uit je speakers haalt.

    Dave
    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

    Comment

    • RenéE
      • Oct 2006
      • 291

      #3
      Overigens ga je de opgegeven hoeveelheid mensen niet halen met die 4 fullrange kastjes (dat neem ik tenminste aan dat ze zijn?). Let er dus op dat je de grenzen van je set wel kent.

      Comment

      • jens
        • Aug 2004
        • 1067

        #4
        maar voor een 100 tot 150 man kan het best goedkomen als je aleen maar wat zang en toetsen versterkt...

        wat voor speakers heb je erop staan? daar ben ik ook wel benieuwt naar

        Comment

        • Perdido
          • Jan 2008
          • 14

          #5
          De speakers die er achter staan zijn 2 stuks van LD type LDPN 112 en 2 stuks Lem type Avalon, lichtgewicht, allemaal hebben ze 12 " speakers met een hogetonen speaker erbovenin.
          We hebben gisteren gespeeld in een zaal met 150 personen en in het begin ging het wel, maar toen we het geluid zo geleidelijkaan wat opvoerden ging de boel vervormen. Regelmatig zat hij in de clipzone. Dus helemaal tevreden zij we nog niet. We willen de powermixer niet kwijt omdat deze geweldige geluidsmogelijkheden heeft, met effecten uitgangen en speparate uitgangen voor monitors enz. Wat de monitors betreft, we hebben er twee voor ons staan, een actieve die we vervolgens doorlussen naar een passieve, beide van MusicStore in Dld, type SM150 MK2, elk van150 W.
          Ook deze gingen vervormen. Dat het totale geluid gaat vervormen, ligt dat nu aan te lichte speakers? Moeten we kiezen voor zwaardere, bv. 300 of 350 Watt per stuk of is er een andere oplossing ?

          Comment

          • Perdido
            • Jan 2008
            • 14

            #6
            ben nog vergeten te vertelen dat we er ook een zware actieve subwoofer van Generalmusic type Blacksub ( 350 Watt) achter hebben staan die we apart aansturen via de powermixer.

            Comment

            • salsa
              • Jan 2007
              • 1315

              #7
              Ik denk dat je het beste een compr/limiter als 'versterker-limiter' kan zetten, daarmee voorkom je dat je teveel 'clipt' want daarna begint het te vervormen.
              Met een Compr/limiter bescherm je je versterker tegen 'clipping' en je kan tevens de compressor gebruiken om het signaal 'harder' te laten klinken terwijl dit niet echt het geval is..

              Een dbx 166XL voldoet al goed..

              Dave
              [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

              Comment

              • speakertech
                • Jan 2008
                • 1696

                #8
                Originally posted by salsa
                Zo doe je het prima hoor, je versterker levert waarschijnlijk 2x600 Watt RMS en je sluit twee luidsprekers van 250 Watt parallel per kanaal, dat maakt het dus 500 Watt RMS. Da's mooi, heb je iets headroom van je versterker maar zorg wel dat deze uit de CLIP zone blijft!

                Ik denk dat je zo maximaal uit je speakers haalt.

                Dave
                Ik zou zeker een fasetest doen, dat kan ontzettend veel schelen. Meestal klopt het wel, maar het zal niet de eerste keer zijn dat het mis gaat.

                Speakertech
                Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                Comment

                • Perdido
                  • Jan 2008
                  • 14

                  #9
                  Ik heb vandaag de boel bij mij thuis eens opgebouwd om het een en ander nog eens te beluisteren en te testen en zonodig bij te stellen.
                  Daarbij heb ik ontdekt dat ik mijn instellingen op de powermixer niet helemaal goed had staan. Ik gebuikte o.a. niet het normale of volle vermogen van mijn versterker, maar had de totaalvolumeregelaar maar op iets meer dan de helft staan. deze heb ik allereerst maar eens op ca. 85 % gezet. Daarna de schuifpotentiometers van zowel de microfoons als het keyboard ook op 80 % van het totaalvolume en vervolgens de gain wat teruggedraaid ( stond nagenoeg voluit) naar 70 %.
                  Toen klonk het heel anders en zonder vervorming! Vervolgens heb ik het geluidvolume met de totaalvolumeknop wat opgeschroefd en het geheel bleef nog steeds onder de clipzone. (voor de goede orde: was alleen thuis - vrouw had afspraak elders en ik heb een behoorlijk grote kamer en geen al te lastige buren). De volgende stap was het opschroeven van het keyboardvolume en de microfoons. Op een gegeven moment had ik alles vol open staan, harder kon niet. Het bulderde letterlijk door het huis, de ramen stonden nagenoeg bol, maar er clipte nagenoeg niks !
                  Weet je, dit was een pak van mijn hart. Heb er meteen maar een biertje op gedronken. Dit betekent dus gewoon dat ik mijn installatie niet goed had afgeregeld. Heb de huidige stand van alle regelaars voor de zekerheid genoteerd, maandag moeten we opnieuw optreden voor een publiek van een paar honderd man en dan merken we wel hoe het met de huidige afregeling klinkt in een zaal. Kunnen jullie meegaan in mijn conclusie van deze verkeerde afregeling waardoor de boel vervormde ?

                  Comment

                  • Jorg
                    • Oct 2007
                    • 28

                    #10
                    Behringer is voor zijn prijs kwalitatief zeker niet slecht naar mijn mening. Maken veel leuke dingen die prima werken voor weinig geld.

                    Mijn ervaring bij Behringer is dat de getalletjes die ze op de apparatuur zetten niet altijd kloppen. dit is vooral gebaseerd op de speakers en versterkers die ze op de markt hebben gebracht. Het klinkt zeker niet slecht voor z'n prijs, maar naar mijn mening komt er niet uit wat er op staat...
                    Het is de kunst om van geluidsoverlast een buurtfeest te maken!

                    Comment

                    • Smit-PA
                      • Oct 2006
                      • 63

                      #11
                      ik ben zelf ook begonnen met een behringer set, en moet zeggen dat als je de overstap maakt naar bv. mackie/eaw je niet weet wat je overkomt. Gewoon 300% rendamend alleen maar door de speakers te veranderen.
                      Moet zook toegeven dat ik soms ook nog wel eens een behringer versterker er achter set, op van die feestwagens met K*T agregaat. Die dingen doen het erg goed, dus dat zal in die powermixer ook zo wel zijn.

                      Het belangrijkste vind ik altijd dat het goed klinkt, dan maar iets minder volume maar een strake mix. Als je zorgt dat je vanuit het begin signaal de boel netjes in het gereel houd dan gaat het vaak wel goed. bv. behringer is heel gevoellig voor oversturing in de gain.

                      ps. maar gebruik de 4 topkastjes ook echt als top of staan ze fullrange te draaien?
                      Geluid is een levenswijze.
                      Wie niet horen wil moet, maar voelen.

                      Comment

                      • Perdido
                        • Jan 2008
                        • 14

                        #12
                        Ze draaien full range, met als extra ondersteuning zoals eerder genoemd een subwoofer van 350 Watt ( Generalmusic).
                        Op de powermixer wordt met de 3-bands regeling de bas van de twee keyboards wat teruggedraaid zodat de 4 boxen daar niet teveel werk voor hoeven te doen. De microfoons worden gewoon normaal afgeregeld, en meer krijgt de powermixer niet voor zijn kiezen. De basonderbouw voor de keyboards regelen we we dan met de subwoofer. Ik moet zeggen dat dit een heel acceptabel geluid weergeeft. Het gitaarwerk in onze band heeft zijn eigen aparte versterking. Ik ken mackie niet, heb wel van de naam gehoord. We zijn echt niet ontevreden over de geluidkwaliteit van onze boxen, maar hadden het idee dat het totaalvolume wat te wensen overliet. Maar door een betere afregeling - zoals vermeld - is het nu al stukken beter. Is het echt zo dat mackie het volume doet toenemen ?
                        Over welk type praat je dan ?

                        Comment

                        Working...