Hoe CX-2300 instellen?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJBartt
    • Sep 2006
    • 26

    Hoe CX-2300 instellen?

    Beste Forummers,

    Het lukt me maar niet, na 100x de handleiding door gelezen te hebben en heel het forum afgezocht te hebben, kom ik er maar niet uit.

    Ik heb 2x Dap K112 met 2x Dap AX-15b in mijn bezit.
    Daarbij heb ik een T.amp TA2400 voor op de AX-15b's en een Radon 600 voor op de K112's (die wordt vervangen door een TA1050 of TA1400). Hier naast me heb ik een Behringer CX-2300 liggen (met limiter) die ik er graag wil tussen zetten.
    Maar volgens mij krijg ik gewoon niet hét geluid eruit wat ik wil, want als ik mijn toppen doorlus via de filter van de AX-15b's komt er een veel mooier geluid uit (maar naar mijn mening iets te schel, en daar wil ik iets aan doen..)

    dus, is er misschien iemand die deze newbie wilt helpen?
    want ik ben echt ten einde raad!

    Bij voorbaat dank!
    Wie niet zuipt, moet niet zeiken
  • Dikke Foaf
    • May 2003
    • 618

    #2
    Als je de manual hebt gelezen dan weet je hoe je de crossover moet instellen.
    Zorg dat hij op stereo 2-weg staat en zet de crossover frequentie op 125Hz.
    Ga van de low out L en R naar je TA2400 en vandaar naar je bassen.
    Ga van de high out L en R naar je Radon 600 en vandaar naar je toppen.

    Wat best zou kunnen is dat de crossover ingebouwd in de subs ook wat EQ doet of een minder steile slope heeft waardoor je toppen anders klinken als je de cx2300 gebruikt. 2 oplossingen.
    Bij het oude systeem blijven en je toppen op je bassen aansluiten ofwel een EQ aanschaffen zodat je met de klank kan spelen.

    Als het verdacht veel anders klinkt, moet je even uitzoeken of alles juist is aangesloten en of hij wel op 2w stereo staat en niet op 3w mono oid.

    Comment

    • DJBartt
      • Sep 2006
      • 26

      #3
      Beste,

      Bedankt voor je post

      Originally posted by Dikke Foaf
      Als je de manual hebt gelezen dan weet je hoe je de crossover moet instellen.
      Zorg dat hij op stereo 2-weg staat en zet de crossover frequentie op 125Hz.
      Ga van de low out L en R naar je TA2400 en vandaar naar je bassen.
      Ga van de high out L en R naar je Radon 600 en vandaar naar je toppen.

      Wat best zou kunnen is dat de crossover ingebouwd in de subs ook wat EQ doet of een minder steile slope heeft waardoor je toppen anders klinken als je de cx2300 gebruikt. 2 oplossingen.
      Bij het oude systeem blijven en je toppen op je bassen aansluiten ofwel een EQ aanschaffen zodat je met de klank kan spelen.

      Als het verdacht veel anders klinkt, moet je even uitzoeken of alles juist is aangesloten en of hij wel op 2w stereo staat en niet op 3w mono oid.
      Zoals ik al zei heb ik de handleiding al 100x gelezen, maar IK kan er niet aan uit (zal wel aan mij liggen...)
      En uiteraard weet ik wel hoe ik het moet aansluiten, zover was ik ook wel
      Maar het gaat mij erom echt kwa instellen, ik snap echt helemaal niets van aantal Hz. enz,..
      Ik heb al genoeg gezocht op forums, maar ik wordt er eigelijk niet echt wijzer van...

      En ik hoor van vele mensen dat als je alles actief aanstuurt dat je beter de filter kan uitschakelen, want dan heb je een beter geluid?
      In hoeverre klopt dit?

      alvast bedankt, heren (én damens )

      Mvg,

      Bart Reijns
      Wie niet zuipt, moet niet zeiken

      Comment

      • Dikke Foaf
        • May 2003
        • 618

        #4
        Laat om te beginnen al de rest op 0 staan want je kan een lf delay instellen, input gain, lf gain en hf gain nog aanpassen, maar dat is voor later. Zet ook je limiter gewoon af om te beginnen.
        Zorg gewoon dat je xover freq op 125Hz staat (let op de x10 switch voor de frequency range en verzet deze zeker NIET als je systeem aan staat want dat geeft een grellige knal).

        Ik zie op volgend plaatje dat je bas tot 125Hz doorloopt, vandaar dat je je xover freq daarop insteld.


        Je begrijpt toch wat een crossover filter doet?
        Het hele audiospectrum 20Hz-20kHz door 1 speaker weergeven is verschrikkelijk moeilijk. Vandaar gaan we met het filter het audiospectrum in 2 delen, het gebied van 20Hz tot 125Hz gaat nu naar je bassen die geweldig goed zijn in het weergeven van de lage tonen, alles daarboven gaat naar je toppen. De frequentie die je instelt is de frequentie waarop je bassen stoppen en tegelijk ook je toppen zullen beginnen. Frequentie in het audio gebeuren is synoniem voor toonhoogte.
        Elektrisch filter - Wikipedia


        Het filter in je bassen laat je voorlopig nog maar even hangen waar het hangt. Je zal hier toch niks meer op aansluiten en je zal toch afsnijden met je xover op de frequentie waar het filter ook op afsnijdt dus je hebt voorlopig geen last van het filter.

        Het enige wat die crossover doet is je frequentieband in 2 stukken delen. Hij zal niks doen met de klank, daarvoor heb je een EQ nodig. Als je speakers te schel klinken is je speakerontwerp niet goed of heb je een EQ nodig om te corrigeren.
        Last edited by Dikke Foaf; 07-09-08, 20:09.

        Comment

        Working...