Akoestiek versus Techniek

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

    Akoestiek versus Techniek

    Hallo allemaal,

    Het frustreert me nog altijd met (te) grote regelmaat dat er behoorlijk wat geld wordt uitgegeven aan technische hulpmiddelen (denk aan dikke mengtafels etc), terwijl een investering in het verbeteren van akoestiek een VEEL groter positief effect gehad zou hebben op de kwaliteit van een show.

    Het meest duidelijke voorbeeld hierin zijn natuurlijk feesttenten. Dat geluid klettert alle kanten uit, zodat er eigenlijk standaard al echt helemaal niks meer van te maken is. Gelukkig ben ik hier niet meer zo veel in te vinden, maar als ik weer een keer in een feesttent kom denk ik: "wat zouden strategisch geplaatste backdropjes of andere demping hier een verschil maken zeg !"... KANSLOOS is het woord dat ik in 99 van de 100 feesttenten het meest toepasselijk vind, zeker als de PA niet goed is neergezet (NIET op het zeil mikken jongens !!). Die pa***e-tenten zijn dan nog het minst erg, maar die zijn nogal in de minderheid.

    Als een iets minder heftige illustratie zou je ook kunnen denken aan een jazzfestival met een zeer respectabel programma dat draait op zo'n typisch open-air podium dat Gigant/ StageCo en aanverwanten levert. Helemaal veilig en stevig en zo... wat dat betreft geen probleem... maar wel natuurlijk dichtgelegd met ZEIL... Met andere woorden: schel en keihard podiumgeluid. Met een band waarbij de 8 (!) vocalen zeer zacht en subtiel zingen en de blazerssectie volle gas geven voel je de bui al hangen: je kunt je helemaal lamlendig mixen, maar het BLIJFT heel indirect klinken. Zo'n act hoort te klinken alsof ze in het theater staan... niet in een badkamer !!

    Dit vind ik trouwens ook al bij pop-bandjes op een dergelijk podium... terwijl dat wel de podia zijn die je 99 van de 100 keer tegenkomt op een klus.

    Dan vraag ik me af: ben ik de enige die zich hard probeert te maken om bij de basis te beginnen en eerst de akoestiek te verbeteren (lees: minder KANSLOOS te maken), voordat we over de verder technische invulling gaan praten? Wat heeft het voor een nut om een Heritage in een feest-tent neer te leggen? Als je voor dat geld een minder dikke tafel meeneemt, maar een paar extra kisten backdrop strategisch ophangt, ben ik ervan overtuigd dat het VEEEL beter resultaat op zal leveren. Het lukt zeker niet altijd dit erdoor te krijgen (zeker ook omdat de PA-bedrijven hier vaak niet echt voor willen gaan --> dat snap ik eigenlijk ook niet), maar ik hoop dat als we een 'revolutie' op dat gebied kunnen ontketenen, de kwaliteit in NL weer flink vooruit springt .

    En dan nu mijn vraag: hoe kijken jullie hier tegenaan? Hoe gaan jullie hiermee om? Hoe wordt er door jullie klanten/ opdrachtgevers gereageerd als je over dit soort dingen begint?

    Viva la revolution !!
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."
  • ljanton
    • Sep 2003
    • 373

    #2
    Wat ik kan zeggen is dat er wel degelijk goede tenten kunnen geleverd
    worden, ivm de akoestiek en geluidsdemping. Zo'n tentje zijn ze op dit
    eigenste moment aan het opbouwen in Vlissingen, voor het film by the sea
    festival maar louter en alleen om de omwonenden geen last te bezorgen,
    en op weiden etc is dit minder van belang.
    Verder zie ik in Antwerpen toch vaak podiums die inplaats van zeil
    een soort gaas gebruiken, dat de wind wat beter doorlaat, maar toch voldoende beschermt tegen regen en jou geluidsprobleem verhelpt.
    Misschien ipv backdrops zo'n gaas?
    Verder heb ik of de geluidstech. het nog nooit daarover gehad met
    anderen omdat het simpel niet ons stukje van de taart is.
    Oke qua geluid misschien wel, maar dit komt niet vaak ter sprake lijkt me zo.

    Greetzz

    Comment

    • berolios
      • Sep 2005
      • 1538

      #3
      Originally posted by ljanton
      Wat ik kan zeggen is dat er wel degelijk goede tenten kunnen geleverd
      worden, ivm de akoestiek en geluidsdemping. Zo'n tentje zijn ze op dit
      eigenste moment aan het opbouwen in Vlissingen, voor het film by the sea
      festival maar louter en alleen om de omwonenden geen last te bezorgen,
      en op weiden etc is dit minder van belang.
      Verder zie ik in Antwerpen toch vaak podiums die inplaats van zeil
      een soort gaas gebruiken, dat de wind wat beter doorlaat, maar toch voldoende beschermt tegen regen en jou geluidsprobleem verhelpt.
      Misschien ipv backdrops zo'n gaas?
      Verder heb ik of de geluidstech. het nog nooit daarover gehad met
      anderen omdat het simpel niet ons stukje van de taart is.
      Oke qua geluid misschien wel, maar dit komt niet vaak ter sprake lijkt me zo.

      Greetzz
      Ja, dat klopt inderdaad. Sommige tent-leveranciers kunnen de hele binnenkant bekleden. Maar buiten het evenementen-circuit (waar esthetische overwegingen geld mogen kosten) ben ik deze nog maar zelden tegengekomen, aangezien dit nogal prijzig is (maar wel akoestisch helemaal goed inderdaad !!).

      Dat gaas-doek op open-air podia is akoestisch mooi en aardig (hoewel het dak altijd zeil zal blijven --> probleem dus maar gedeeltelijk opgelost), maar het houdt echt een evt stortbui niet goed tegen. Die gaatjes raken verzadigd en met wat wind erop heb je nog altijd een hoop nattigheid binnen.

      Kernpunt voor mij is eigenlijk vooral het feit dat er vaak met redelijk beperkte middelen grote winsten behaald kunnen worden qua akoestiek, maar ik het maar zelden (vrijwel nooit eigenlijk) meemaak dat hier iets mee wordt gedaan. Daarbij wordt er dan in sommige situaties extra geld uitgegeven voor technishce hulpmiddelen (bijvoorbeeld een dikkere tafel), terwijl dat geld veel meer kwaliteitswinst had opgeleverd als het voor akoestiekverbetering was ingezet.

      Als ik moest kiezen tussen een feesttent met een XL-4, zonder demping... of een tent met een MH-3, maar met adequate demping, wist ik wel wat mijn keuze zou worden !!
      Last edited by berolios; 03-09-08, 23:35.
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

      Comment

      • ljanton
        • Sep 2003
        • 373

        #4
        Ja 100 procent gelijk, maar vaak kun je niet beslissen.
        De baas koopt wat ie wil, of zie ik dit verkeerd?
        Wat we welleens deden trouwens in de studio of ergens waar we opnamen
        deden met m'n bandje is houten schotten plaatsen on stage.
        Is een raar gezicht, maar we hadden ze in moderne vormpjes
        gezaagd aan de bovenkant...

        En velen zullen dan nog van mening zijn dat ze EN goede akoestiek willen EN dikke tafel tegelijk...

        greetzz

        Comment

        • DiGiCowboy
          • Jul 2006
          • 60

          #5
          Ja, dan wil men natuurlijk JUIST een dikke tafel ed. , omdat de zaal/tent/boomhut beter klinkt !

          Maar euh..ik sta hier wel achter idd. Al die gasten die zeiken dat er een tafel zus ipv. zo staat, en een PA van A en niet van B....... En het zou niet alleen wenselijk zijn in tenten, laatst stond ik weer in zo'n kansloze hal (type jaarbeurs zegmaar) och och wat is dat toch altijd weer een gevecht om daar iets redelijks voor elkaar te krijgen.

          Berolios,... misschien moet je er maar eens een toko in beginnen, mobiele akoestische aanpassing verhuur ofzo

          Comment

          • RayM
            • Jan 2006
            • 742

            #6
            Ik denk niet dat dit ons pakkie an is.
            Ik ben het wel met je eens Jeroen dat we vaak onder belabberde akoestische omstandigheden moeten werken.
            Maar als je in iedere feesttent/feestzaal/concertzaal/poppodium je ook bezig moet gaan houden met de akoestiek dan kost je dit wel een paar uurtjes extra. En het zijn vaak al van die lange dagen.
            Je kunt het hooguit aangeven maar als de organisatie er niets mee doet, einde verhaal.
            Heerlijk die stilte

            Comment

            • berolios
              • Sep 2005
              • 1538

              #7
              Originally posted by DiGiCowboy
              ... En het zou niet alleen wenselijk zijn in tenten, laatst stond ik weer in zo'n kansloze hal (type jaarbeurs zegmaar...
              Ja, precies, die hallen en ijhockey-ringen wordt je vaak ook niet echt vrolijk van ... ik nam effe feesttenten als voorbeeld, omdat iedereen hier zich daar wel iets bij kan voorstellen.

              Ik ben er zelf niet bij geweest, maar ik heb begrepen dat Rieu in de Arena gewoon een plafond erin heeft gehangen (!) en dat dat inderdaad een erg goed resultaat gaf... kijk... daar houd ik dus van: mensen die met visie 'buiten de hokjes' durven te denken om een superieure kwaliteit te bereiken !! Maatrichtenaar he... goed volk

              Natuurlijk, in sommige gevallen kun je met technische hulpmiddelen wel een eind komen. Ga je bijvoorbeeld met een line-source-array werken ipv conventioneel, dan kun je veel beter 'mikken' en muren en plafonds vermijden, waardoor de akoestische overlast een stuk beperkt wordt. Maar helaas is de PA lang niet altijd de enige bron van geluid... vaak is de basis-overlast die je hebt ten gevolge van het podiumgeluid al dusdanig ernstig dat het type PA dat je gebruikt weinig meer uitmaakt.

              Ha ha, ja... misschien moet ik maar zo'n toko beginnen inderdaad... maar het is juist mijn bedoeling hier een discussie op gang te brengen die tot gevolg heeft dat we ons met z'n sterk maken om dit soort maatregelen een vaste plek in onze technische 'toolcase' te geven... Bij de basis beginnen... dat is wat je wilt!
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

              Comment

              • berolios
                • Sep 2005
                • 1538

                #8
                Originally posted by RayM
                Ik denk niet dat dit ons pakkie an is...
                Hi Ray,
                Jouw reactie is een redelijk goed voorbeeld van de typische reactie die ik vaak tegenkom. Je hebt wel een punt dat het tijd kost natuurlijk... bij hele heftige one-offs (in 1 dag erin, show en eruit) met dezelfde crew wordt het aanpassen inderdaad misschien een moeilijk verhaal als er niet echt tijd/ geld voor voorbereiding is... Maar toch zou ik er ook in zo'n geval naar kijken !! Gewoon standaard een extra kist backdrops mee misschien?

                Het is redelijk zinloos te vechten om bij een of andere kleine lokale show akoestische maatregelen te nmen, als ze al blij zijn dat ze met veel korting 'boxen' hebben kunnen huren. Maar ik heb het hier vooral over een opvallende 'hypocratie' in het grote(re) circuit waar er wel 'geld wordt uitgetrokken om voor kwaliteit te gaan', dus meestal wel ruime tijd om te bouwen etc... Deze mensen zouden toch eigenlijk beter moeten weten, toch?

                Wie zijn verantwoordelijkheid dit is, is een punt van discussie... het is natuurlijk het handigste als dit soort maatregelen reeds zijn getroffen voordat we met onze trailer aan komen rijden... dan kunnen we gewoon snel erin en GAAN! Uiteindelijk zal de organisatie er wel voor moeten kiezen hier nadruk op te leggen (en misschien iets extra aan te spenderen). Maar verreweg de meeste organisaties doen heel veel dingen 'omdat dat altijd zo gedaan werd' en niet omdat dit de beste oplossing is. 'Buiten de hokjes denken' door creatieve oplossingen te verzinnen zie ik dan ook zeker niet vaak (nooit dus ) gebeuren... en al helemaal niet aan de zijde van de organisaties (die durven zich ook (terecht) niet vaak met de inhoudelijk technische aspecten te bemoeien als ze er geen 'verstand' van hebben)... Ik zie het dus ook zeker als onze taak om opdrachtgevers en klanten van opdrachtgevers ervan te overtuigen dat dit belangrijk is en dat er maatregelen genomen moeten worden. Wie heeft het ook alweer gedaan als het geluid niet OK was? Juist ja... diegene die achter de knoppen staat !! Dus ik vind het dan ook zeker zijn taak ook naar dit soort maatregelen te kijken als dit nodig is.

                Wat ik eerder al zei: in mijn ogen moeten dit soort basis-dingen gewoon een onderdeel worden van het standaard gereedschap dat we gebruiken als geluidstechneuten zijnde en moeten we af van die zowieso al verschrikkelijke "doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg" mentaliteit. Als we de neuzen van alle betrokkenen dezelfde kant uit krijgen, maken we in kwaliteit opeens sprongen waar je alleen maar van had kunnen dromen ! En een van de speerpunten van mijn betoog: het hoeft niet eens (veel) meer geld te kosten als je het slim aanpakt !!
                Last edited by berolios; 04-09-08, 10:08.
                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                Comment

                • Koen van der K
                  • Aug 2005
                  • 1146

                  #9
                  Interessant, kan me er een heel stuk in vinden, aanpassing van "de andere helft" (akoestiek) kan mijns inziens dan ook in veel gevallen je geluid 2x beter maken (heb je nog 'n partner voor je nieuwe "drop & demp" toko nodig ;-).

                  In kleinere ruimtes is het iig zeer doeltreffend, kijk / luister maar eens in kantoortuinen waar men (welliswaar met enig budget) de omstandigheden aanzienlijk prettiger maakt met schermen, canvasdoeken en andere esthetisch verantwoorde creativiteit. In dat segment is het al jaaaaaren algemeen geaccepteerd.

                  Mooi streven iig, wanneer beginnen we ?

                  Groetos !
                  Meer is minder, minder is meer

                  Comment

                  • berolios
                    • Sep 2005
                    • 1538

                    #10
                    Ha ha ... "Drop & Demp BV" ...
                    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                    Comment

                    • RayM
                      • Jan 2006
                      • 742

                      #11
                      Op het podium kun je zelf nog het e.e.a. doen met backdrops e.d.
                      Maar wat als je in een echte feesttent met een schuine kap terecht komt. Of in een (sport)hal waarbij je galmtijd al veel langer is dan je zou willen.
                      Heb je het podium keurig akoestisch geschikter gemaakt.
                      Blijven over die vele vierkante of kubieke meters waar het publiek zich bevind.
                      Daar bevind zich voor een groot deel het probleem. Dat moet je toch niet willen om dat ook te voorzien van allerhande dempingsmateriaal.
                      Je zit ook met voorschriften m.b.t. de brandveiligheid.

                      Kun je wel een extra busje meenemen + een paar extra handen om dat voor elkaar te krijgen.
                      Tenzij we 'Drop en Demp' in kunnen huren natuurlijk. Doen die het voor ons.
                      Tegen een schappelijke prijs.

                      Ik ben het helemaal met je eens maar praktisch gezien lijkt het me moeilijk uitvoerbaar.
                      Heerlijk die stilte

                      Comment

                      • Koen van der K
                        • Aug 2005
                        • 1146

                        #12
                        Originally posted by RayM
                        Blijven over die vele vierkante of kubieke meters waar het publiek zich bevind.
                        Daar bevind zich voor een groot deel het probleem. Dat moet je toch niet willen om dat ook te voorzien van allerhande dempingsmateriaal.
                        Je zit ook met voorschriften m.b.t. de brandveiligheid.

                        Kun je wel een extra busje meenemen + een paar extra handen om dat voor elkaar te krijgen.
                        Tenzij we 'Drop en Demp' in kunnen huren natuurlijk. Doen die het voor ons.
                        Tegen een schappelijke prijs.
                        Enkel podium akoestisch aanpassen is voor de muziekers wel fijn maar idd niet voldoende; aanbrengen van de juiste (hoeveelheid) materialen op de juiste plekken in een ruimte / zaal kan erg verrassend uitpakken ... vaak kun je met het "dempen" van 1 kant van een ruimte al een gigantische voortuitgang boeken !

                        Het is mijns inziens toch een taak van desbetreffend geluidsverhuurbedrijf om te adviseren in een geluidstotaalplaatje en de klant te overtuigen van het nut van zoiets ?

                        Minder "boxen" en meer doek ... viva Drop & Demp
                        Meer is minder, minder is meer

                        Comment

                        • berolios
                          • Sep 2005
                          • 1538

                          #13
                          Originally posted by Koen van der K
                          ...Het is mijns inziens toch een taak van desbetreffend geluidsverhuurbedrijf om te adviseren in een geluidstotaalplaatje en de klant te overtuigen van het nut van zoiets ?...
                          Precies, dat is wat ik bedoel en exact waar ik vind dat er wel wat vaker 'buiten de hokjes' gedacht mag worden.

                          Natuurlijk heb ik het niet louter over demping op het podium. Het zal je verbazen wat voor resultaat het geeft als je al enkele doeken strategisch ophangt in de zaal.
                          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                          Comment

                          • Stoney3K
                            • Sep 2007
                            • 1399

                            #14
                            Originally posted by berolios
                            Precies, dat is wat ik bedoel en exact waar ik vind dat er wel wat vaker 'buiten de hokjes' gedacht mag worden.

                            Natuurlijk heb ik het niet louter over demping op het podium. Het zal je verbazen wat voor resultaat het geeft als je al enkele doeken strategisch ophangt in de zaal.
                            ... en hoeveel mooier de zaal uit zal zien als er hier en daar doeken hangen omdat het de regelmatige structuur van een zaal (de saaie betonhal/tent) breekt, mogelijkheden biedt tot decoratie en reclame(!) op te hangen en het de video-crew ook nog eens blij maakt omdat ze gratis schermen krijgen waarop ze kunnen projecteren.

                            Ik ben zeker voor een 'Drop & Demp' mentaliteit, sinds het vaak ook nog eens inhoudt dat het mixen makkelijker wordt, je niet hoeft te klooien met randapparatuur om iets 'goed' te krijgen als de zaal niet meezit, en je met minder vermogen weg kan, wat ook weer goed is voor de toeschouwers zodat niet iedereen met piepende oortjes naar buiten hoeft.

                            Een concertzaal zul je van een doorsnee voetbalstadion niet zomaar kunnen maken (tenzij je Rieu heet) maar je zal een hoop kunnen doen met een aantal doeken op strategische plaatsen ophangen. Die dingen zijn immers niet voor niets van dat dikke velours, niet alleen omdat dat er sjiek uitziet.
                            First make it work, then make it look pretty!

                            Comment

                            • TabakabaT
                              • Jul 2008
                              • 10

                              #15
                              Maar nu de werkelijkheid

                              Tja klinkt allemaal heel interessant en dat is het ook, maar de realiteit is en zal altijd blijven dat een feesttent als een echte feesttent klinkt, en het enige wat je daaraan kan doen is met beleid je PA wegzetten en of hangen, en ook Conventioneel kun je wel zeker goed richten, en als je denkt dat er genoeg sub staat, verdubbel dat dan...
                              wat natuurlijk ook wel werkt is om degene die op het podium staan er van te overtuigen dat het allemaal wat rustiger moet, muziekanten zijn net als mensen in staat om te luisteren, als je maar met goede argumenten komt.
                              " ja meneer Sub zegt Boem..... "

                              Comment

                              Working...