Crest CA9 of CA12

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

    Crest CA9 of CA12

    Heren,

    we zitten in de volgende situatie: het assortiment in luidsprekers is bij ons wat uitgebreid, echter de benodigde versterkers zijn wat achterwege gebleven.

    Wij zijn nu bezig om een nieuw plan te maken hoe we de diverse sets willen gaan aansturen, als we uitgaan van een grote set dan hebben we het volgende op het front staan: 4x Renkus-Heinz C3-sub, 1x Renkus-Heinz CT5/64K top en 1x Renkus-Heinz SR6/9 infill. (Per kant uiteraard).

    Beide toppen worden bi-amp aangestuurd.

    Op de subs hebben we momenteel 2 Crest CA12 versterkers hangen (1 per kant, 2 subs per kanaal is een belasting op 2Ohm).
    Op het mid-laag (van de CT5) hangt een CA9 en op het hoog een CA6.

    Voor de SR6'jes heb ik momenteel nog niet voldoende eindtrappen, en daar zit nu het probleem.
    Op mid-laag wil ik graag een CA12 gaan zetten (zowel bij de CT5 als SR6), kan rustig met die toppen en klinkt direct een stuk voller.

    Echter als ik de CA12 doorschuif naar het hoog, dan zit ik met de subs, daar moeten dus andere eindtrappen op komen.

    De subs worden met een originele Renkus Heinz processor (met Sense) aangestuurd (het hoog met een XTA DP200 digitale processor).

    Het kwam even ter sprake om nu op de subs maar een stel CA9's te zetten, dat scheelt een stuk in ruimte en gewicht, en bovendien hoef ik dan nog 1 CA9 bij te kopen (i.p.v. 2 CA12's). Beide amps kunnen het qua vermogen makkelijk trekken, de Sense van de processor grijpt bij zowel een CA9 als een CA12 al ruim voor de clip in.

    Ik heb vanmiddag een luistertest gedaan en vond eigenlijk een CA12 op het laag iets vetter klinken dan een CA9.


    Ik heb toch de neiging om voor 2x een CA12 erbij te kiezen, maar qua prijs en ruimte is 1x een CA9 wel aantrekkelijker. Wat is jullie mening?

    Momenteel aanwezig:

    3x Crest CA6
    1x Crest CA9
    2x Crest CA12


    Groeten Hugo
    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

    "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Ga voor de CA12, zoals je zelf al schrijft klinkt die wat voller op de subs doordat er gewoon meer reserve is.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • arie
      • Feb 2003
      • 550

      #3
      ik zou ook gewoon voor de ca 12 gaan, ca 9 is gewoon niet de ideale versterker om op subs te gebruiken(als je het echt mooi en vet wilt doen zou ik dan voor 2x een pro8001 gaan), groeten arjan

      Comment

      • beyma
        • Oct 2002
        • 1614

        #4
        Nog een week door sparen en voor de CA12 gaan, of inderdaad een PRO8001
        Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

        Comment

        • Koen van der K
          • Aug 2005
          • 1146

          #5
          Volgens de tekeningen hebben de CA12 en de 8001 dezelfde endstages ("outputmodules"). De voeding van de 8001 is wat dikker.

          Veel beukplezier !
          Meer is minder, minder is meer

          Comment

          • hugovanmeijeren
            • Oct 2004
            • 1436

            #6
            Hmm, lijkt mij dus wel duidelijk dat het geen CA9 wordt.

            Twee 8001's is ook een mogelijkheid, maar zie je helaas niet zo vaak voorbij komen, tenzij iemand hier nog 2 wil dumpen?


            Bedrijf hier uit de buurt heeft overigens 7001's achter de C3's hangen, is dat nog iets om te overwegen?


            Feit is wel dat we nu alles al op CA series hebben, en dat het wel netjes is om hierop door te gaan, zijn ook wat jongere versterkers.


            Groeten Hugo
            Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

            "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

            Comment

            • hugovanmeijeren
              • Oct 2004
              • 1436

              #7
              En ze zijn binnen:

              het zijn uiteindelijk toch twee pro 8001's geworden.

              Gisteravond al even op een stel subs gehad en klinkt inderdaad erg vet.

              Zal binnenkort eens A/B vergelijken met een CA12, maar ben erg tevreden. Over die 4kg per versterker extra zullen we maar niet al te moeilijk doen.

              Bedankt voor de hulp dan maar weer,

              Groeten Hugo
              Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

              "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

              Comment

              • Koen van der K
                • Aug 2005
                • 1146

                #8
                Originally posted by hugovanmeijeren
                ... Zal binnenkort eens A/B vergelijken met een CA12 ...
                Mooi werk, post je bevindingen nog even, ben benieuwd ... !
                Meer is minder, minder is meer

                Comment

                • hugovanmeijeren
                  • Oct 2004
                  • 1436

                  #9
                  Originally posted by Koen van der K
                  Mooi werk, post je bevindingen nog even, ben benieuwd ... !
                  Hallo Koen,

                  heb zojuist even de CA12 ernaast gelegd en ben nu toch nog niet helemaal tevreden.

                  De 8001 klinkt erg lekker, geeft een mooi diep laag, maar als ik nu wissel naar de CA12 dan geeft dat een wereld van verschil: CA12 geeft véééééél meer druk en gaat veel harder. De processor filtert (als het goed is) de subs af op 86Hz maar heb het idee dat de CA12 veel meer aanwezig is op het laag in plaats van sub (in ieder geval ligt de nadruk in het laag met een CA12 een stuk hoger dan bij de 8001).

                  Dit vind ik eigenlijk best vreemd, ik heb zo het vermoeden dat er dan ergens ook iets niet helemaal goed gaat. Zou het kunnen dat de gain instellingen van beide versterkers ongelijk staan?

                  Wat in ieder geval opvalt is dat de groene 'signal' ledjes van de CA12 veel eerder oplichten als die van de 8001. Als de leds van de CA12 al volledig branden, flikkeren de leds van de 8001 nog maar zwakjes...

                  Ik vind dit verschil eigenlijk wel heel erg groot, meestal zijn de verschillen tussen verschillende versterkers klein, maar dit is niet redelijk meer.
                  Iemand een idee waar ik moet zoeken?

                  (Overigens is de 8001 op pin 3 hot, heb er een fasedraaier tussen gestoken).

                  Groeten Hugo
                  Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

                  "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

                  Comment

                  • jakkes72
                    • Dec 2003
                    • 1015

                    #10
                    Zit er toevallig nog een gain instelling achterop ofzo?
                    Zijn de gain instellingen gelijk?

                    Comment

                    • Koen van der K
                      • Aug 2005
                      • 1146

                      #11
                      Gain van de 8001 is enkel via de pots op het front in te stellen.

                      Ik heb hier een 8001 en 6001 in mijn setje en moet met de processor voor de 8001 ook zo'n 6dB gas erbij geven tov de 6001 om tot cliplevel te komen.

                      Even de specsheets erbij gehaald; 1,75VRMS voor de 8001 en 775mV standaard sensitivity bij de CA12 (standaard jumpersettings), dat scheelt precies 6dB. Even je gainstructuur anders inregelen dus.

                      Ben benieuwd of er waarneembare klankverschillen zijn ... we horen het wel !

                      Groeten en succes !
                      Last edited by Koen van der K; 15-09-08, 17:37.
                      Meer is minder, minder is meer

                      Comment

                      • hugovanmeijeren
                        • Oct 2004
                        • 1436

                        #12
                        Originally posted by Koen van der K
                        Even de specsheets erbij gehaald; 1,75VRMS voor de 8001 en 775mV standaard sensitivity bij de CA12 (standaard jumpersettings), dat scheelt precies 6dB. Even je gainstructuur anders inregelen dus.

                        Ben benieuwd of er waarneembare klankverschillen zijn ... we horen het wel !
                        Zo, zojuist nog even getest: pots op de CA12 naar -6dB gedraaid en inderdaad het verschil is aanzienlijk veel kleiner geworden. Signal ledjes gaan nu ook vrijwel gelijk op.

                        Verschil in druk is nu op het oor gewoon gelijk, dus dat is al een probleem de wereld uit. Klankmatig zijn de verschillen eigenlijk ook zeer klein, ik blijf erbij dat de 8001 iets beter in het echte sub presteert en de CA12 iets meer druk geeft bij de wat hogere frequenties (overigens alleen bij wat meer volume).

                        8001 lijkt iets 'vetter/wolliger' te klinken, maar verder eigenlijk geen aanmerkelijk verschil. Kan het op klus in een wat grotere zaal natuurlijk wel beter inschatten dan bij mij in de opslag, dus dat is nog gewoon even afwachten.

                        Overigens kan ik de gain op mijn subprocessor (Renkus-Heinz X-120) niet instellen, dus zal dat zo laten. Misschien dat ik het hoog op de XTA iets terug draai.
                        In een normale situatie gebruik ik dan straks ook niet beide series (CA en 8001) op dezelfde kasten, dus denk niet dat ik er verder nog problemen mee ga krijgen.


                        Nu alleen nog nieuwe ampracken bouwen, als de hele partij klaar is dan zal ik eens wat foto's in het foto-forum plaatsen.


                        Bedankt maar weer!

                        Groeten Hugo
                        Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

                        "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

                        Comment

                        • Outline
                          • Feb 2006
                          • 1434

                          #13
                          Zoals iemand hier wel eens pleegt te roepen: Bouwen, Kreng!

                          Comment

                          • arie
                            • Feb 2003
                            • 550

                            #14
                            De pro 8001 gebruikt exact de zelfde eindtrap alleen de voeding is zwaarder/anders. ik vind de 8001 lekkerder, ik houd wel van een beetje sub wel is het de kunst om met je proccessor er voor te zorgen dat ze niet te ongecontroleerd gaan klinken, en dat je dus wel een beetje strak laag houd, groeten en veel plezier er mee arjan

                            Comment

                            Working...