vermogen monitors bij bands

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gerjanb
    • Jan 2005
    • 21

    vermogen monitors bij bands

    Dag allen,

    Als het doorgaat, ga ik binnenkort een vast bandje doen.
    Nu kan ik, doordat ik ook geluid doe bij een koor, aan 4 monitors komen om voor heel weinig te huren.
    Het gaat hierom de: Grooth SJ110, deze is 150w RMS bij 8 ohm. met een 10 inch speaker.

    Zal dit voldoende zijn voor een rockbandje, of adviseren jullie mij toch wel wat zwaardere monitors?
    Ze spelen meestal in een klein cafe'tje.

    Groeten Gerjan
  • Mark-LED
    • May 2004
    • 822

    #2
    Juist in kleine ruimtes wordt het vaak 1 grote brei van geluid, iedereen staat dicht op zijn versterker of instrument en iedereen wil zowat alles op de monitoren. Meestal pleur ik 15" monitoren neer, ongeacht de locatie, echter is 12" vaak ook al afdoende.

    Vergeet niet, het aantal inch zegt niet zo heel erg veel, vermogen is ook niet zaligmakend. Kijk eerder naar hoeveel headroom zo'n ding heeft en of je versterkers zwaar genoeg zijn om ze goed aan te kunnen sturen.

    Comment

    • salsa
      • Jan 2007
      • 1315

      #3
      Kortom, informeer naar de max.SPL dat zegt voor mij meer dan vermogen.

      In kleine cafe's zet ik normaal formaatje NEXO PS10 op statief voor naast het podium a la side-fill.
      Op die manier hoort de gehele Band zich zelf door maar twee monitoren en het podium is vrij toegankelijk...

      Dave
      [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

      Comment

      • Gitarist 62
        • May 2006
        • 278

        #4
        In een kroeg is podium vaak zo klein dat de zanger met z'n hoofd bijna tussen de bekkens van de drummer staat. Wil die wat van zichzelf horen dan moet je vaak flink wat vermogen in zijn wedge blazen... 10"is vaak wat klein om door het geluid van de rest van de band heen te prikken lijkt me, maar ik ken deze kasten niet. Wat vak wel helpt is om de zanger op z'n monitormix wat extra hoog-mid te geven. Klinkt niet direkt mooi, maar hij/zij hoort zichzelf beter zonder dat je een enorme bak herrie staat te produceren
        ~Clearsound~

        Comment

        • jakkes72
          • Dec 2003
          • 1015

          #5
          advies:
          Gebruik ze niet voor rock-bandje, voor een koor oid zullen ze goed voldoen.
          Dat gaat drivertjes kosten.....


          Zelf gebruik ik van Highlite CX10. Deze hebben al diverse bandjes volledig overleeft.

          Zelfs met luide bandjes geen probleem.

          Comment

          • vasco
            • Oct 2003
            • 2567

            #6
            Ik denk dat je met een rockband in cafe's tekort gaat komen met deze monitoren, zeker als je ze op de klassieke manier op de grond gaat leggen. Het podiumgeluid is vaak al hard en probeer het er dan nog maar boven uit te krijgen zodat de zanger(s) zichzelf ho(o)rt(en).

            Ik maak meestal bij kleine podia een side-fill opstelling. Hiermee win je vaak al heel veel aan verstaanbaarheid op het podium en kun je vaak ook met minder monitoren toe wat weer kostbare ruimte op het podium scheelt.

            Comment

            • jens
              • Aug 2004
              • 1067

              #7
              ik heb ook die positieve ervaring met 2 sidefils in kleinere ruimte's

              zelfs aan het begin van mijn shuifcarriere heb ik het zo opgelost aangezien ik maar 2 monitors had alleen de drummer had wat meer moeite om de rest te horen...

              maar of 2 10"/150 watt speakers voldoende vermogen geven voor een rockbandje...ik heb liever wat meer achter de hand

              Comment

              • Gerjanb
                • Jan 2005
                • 21

                #8
                Ik heb zelf wel veel ervaring met de Nexo ps-10 als monitor. en het zijn inderdaad perfecte monitors, maar dat betaal je dan ook voor.

                Ik ben benieuwd welke alternatieve er zijn met monitors die niet zo groot zijn (formaat ps10) en niet te duur, maar wel goed klinken en een goed vermogen leveren voor dit soort klusjes (en dus geen dap en behringer troep, daar kan je ook niet mee aankomen).

                Verder ben ik al aardig op weg geholpen wat betreft het gebruik als sidefill, daar had ik nog niet aangedacht.

                Comment

                • jens
                  • Aug 2004
                  • 1067

                  #9
                  dynacord m12 heb ik wel eens mee gehad.. 12 actief " en die gingen heel best in de kroeg!

                  scheelt je ook weer een versterker en zijn ook zeer compact!

                  verder vind ik de hk pro serie ook leuke kastjes voor het geld

                  tuurlijk is nexo ook mooi maar voor dat geld heb je ook 4 hktjs nieuw gok ik

                  zelf doe ik het nog met zelfbouw beyma's coaxen, kon ze voor een prikkie overnemen en na wat aanpassingen klinken ze als een huis
                  vooral voor de punk rock & alternatieve bands die ik vaak doe is het voor mijn doeleinden prima...ook voor mij is het een hobby en nexo mag ik aleen van dromen

                  ik weet niet of je aleen monitors moet huren en vor de rest een complete set heb?

                  nou jah succes

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Originally posted by jens
                    dynacord m12 heb ik wel eens mee gehad.. 12 actief " en die gingen heel best in de kroeg!

                    scheelt je ook weer een versterker en zijn ook zeer compact!

                    verder vind ik de hk pro serie ook leuke kastjes voor het geld

                    tuurlijk is nexo ook mooi maar voor dat geld heb je ook 4 hktjs nieuw gok ik

                    zelf doe ik het nog met zelfbouw beyma's coaxen, kon ze voor een prikkie overnemen en na wat aanpassingen klinken ze als een huis
                    vooral voor de punk rock & alternatieve bands die ik vaak doe is het voor mijn doeleinden prima...ook voor mij is het een hobby en nexo mag ik aleen van dromen

                    ik weet niet of je aleen monitors moet huren en vor de rest een complete set heb?

                    nou jah succes
                    Die beyma coaxen heb ik ook in mijn monitoren zitten (12/2").
                    Lab 1600 erop en je hebt een dijk van een monitorgeluid, heel transparant en daardoor super verstaanbaar.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • Gerjanb
                      • Jan 2005
                      • 21

                      #11
                      [LEFT]Wat info over de Grooth speaker:

                      SJ-110
                      is a two-way full-range speaker whose woofer is designed to have a big longstroke
                      symmetrical magnetic circuit with a small Q, great damping , no separate vibration
                      and good directivity of horns. Its combinations of different models in different numbers are
                      suitable for use on different occasions.

                      FREQUENCY RESPONSE 70Hz-20KHz
                      COMPONENTS 10"×1
                      DIRECTIVITY ANGLE 80°H×80°V
                      IMPEDANCE 8 Ohm
                      LONG-TERM POWER(RMS) 150W
                      POWER PEAK 200W
                      SENSITIVITY 95dB
                      MAXIMUM
                      SPL(CALCULATED) 100dB
                      CONNECTION 2×NL4R SPEAKER
                      DIMENSIONS(W×H×D) 315×530×300mm


                      Als je dit nu leest hebben jullie mss wat meer duidelijkheid om te kunnen zeggen dit gaat wel of juist niet[/LEFT]

                      Comment

                      • SPS
                        • Mar 2004
                        • 1662

                        #12
                        Wel,

                        Een sens. van 95 dB max 100 dB gaat dus niet werken met een bandje-cafe-drums.
                        Kort gezegd, je zult de monitor niet eens horen spelen als de band (drums/gitaar) begint. Ook het publiek zal in een kroeg na een half uurtje de disco aan, al meer geluid produceren dan de monitor op 2 meter.....

                        NIET doen dus... Zet gewoon 2 stuks SX300 op een paaltje en geen problemen meer.
                        (Lekker ook 65 graden horizonteel, dus weinig leakage/spill)
                        Of inderdaad liggend op een kratje.
                        Neem wel een kratje met lege flesjes, anders jatten ze de drank onder je handen weg

                        Paul
                        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          Originally posted by Gerjanb
                          [LEFT]Wat info over de Grooth speaker:[/LEFT]



                          SJ-110
                          [LEFT]is a two-way full-range speaker whose woofer is designed to have a big longstroke
                          [LEFT]symmetrical magnetic circuit with a small Q, great damping , no separate vibration
                          and good directivity of horns. Its combinations of different models in different numbers are
                          suitable for use on different occasions.[/LEFT]

                          [LEFT]FREQUENCY RESPONSE 70Hz-20KHz
                          COMPONENTS 10"×1
                          DIRECTIVITY ANGLE 80°H×80°V
                          IMPEDANCE 8 Ohm
                          LONG-TERM POWER(RMS) 150W
                          POWER PEAK 200W
                          SENSITIVITY 95dB
                          MAXIMUM
                          SPL(CALCULATED) 100dB
                          CONNECTION 2×NL4R SPEAKER
                          DIMENSIONS(W×H×D) 315×530×300mm[/LEFT]



                          [LEFT]Als je dit nu leest hebben jullie mss wat meer duidelijkheid om te kunnen zeggen dit gaat wel of juist niet[/LEFT]
                          Dit is een monitor die prima te gebruiken is voor toneel, rustige jazz en dat soort toepassingen maar zeker niet voor rock.
                          Zoek een monitor met een rendement van rond de 100 dB, dat scheelt al de helft van het vermogen.
                          Bedenk je goed dat een optreden valt of staat met een goed monitorgeluid en dan kun je beter veel over hebben dan een klein beetje tekort komen.
                          Wat ik in een eerdere post al schreef gebruik ik voor mijn floortjes lab 1600's, deze geven al snel iets van 500 watt @ 8 Ohm en dat op een monitor met een rendement van 99 dB.
                          Voor de drumfill heb ik zelfs een dubbel 15", 6", 1" monitor welke op een kantje van een lab 4000 draait, dus 2300 watt @ 4 Ohm.
                          Tekort heb ik nooit, welk volume de band ook wil hebben op het podium en dat werkt wel zo comfortabel.
                          [/LEFT]
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          Working...