SM91 vs Beta91

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bartje
    • Jun 2005
    • 95

    SM91 vs Beta91

    beste forum members, tot op heden gebruik ik nog altijd een SM91 voor de basdrum.

    De bedoeling is deze te vervangen door een Beta91 mijn vraag is echter of dit wel nodig is.
    Zijn er grote verschillen tussen deze types, is het de moeite de beta91 aan te schaffen i.p.v de SM91.

    De beta wordt verkocht als Basdrum microfoon waarvoor de SM91 in eerste instantie niet bedoeld was maar wel voor toegepast wordt.

    de verschillen die ik zo kon bedenken:

    - Beta91 is zwaarder(gewicht) dus stabieler in de kick.
    - SM91 is nog te voeden met een 9v blok i.p.v. fantoom
    - SM91 (preamp) heeft een laag-af filter.

    maar zijn er bijvoorbeeld klank matig ook nog verschillen?
    Lees goed na je geen woorden overgeslagen hebt.
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

    #2
    @Bartje, ik heb geen antwoord op jouw vraag, maar heb even een vraag die wel erg goed in dit onderwerp past.

    Ik wil wel eens experimenteren met een grensvlak/boundary microfoon in de kick, maar kan dit ongestraft met elke grensvlak?

    Ik zou het dan wel eens willen proberen met een Audio Technica U851R, deze microfoon heeft een max SPL van 134 dB. Is dat voldoende voor de gemiddelde bassdrum?

    Groeten Hugo
    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

    "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

    Comment

    • Bartje
      • Jun 2005
      • 95

      #3
      @Hugo

      ja is geen enkel probleem de SM91 kan 146 db hebben, en die 2 db maken het nu ook niet. gewoon proberen. Ook leuk om mee te experimenteren is om en een grensvlak en dynamische microfoon te gebruiken (91 en 52 bijvoorbeeld) Druk gegarandeerd.. wel even opletten soms is het dan noodzakelijk de microfoons uit fase te zetten maar niet altijd, dat hoor je vanzelf.

      even over de plaatsing dan een stukje.. even globaal (niet voor alle situaties).

      Iets uit het midden ongeveer 6 cm van de klopper - meeste bas veel geluid (TIK, TAK TOK) van de klopper. (hangt een beetje af van de frequentie die je ervoor kiest, Tik hoog in de frequentieband (4K.... of zo) Tok lager in de frequentieband (1K..... of zo). top 40 bandjes en rock probeer ik meestal eerst zo.

      in het midden ongeveer 20 cm van de klopper - gebalanceerde sound. (bijna altijd werkbaar en naar smaak te EQen, voor wat rustigere muziek zeker doen).

      het is bijna altijd nodig een kussen of deken in de drum te plaatsen, maakt het geluid veel minder "hol".

      Vul maar aan als er voor hugo nog meer tips zijn..
      Lees goed na je geen woorden overgeslagen hebt.

      Comment

      • sparky
        • Apr 2002
        • 2104

        #4
        Originally posted by Bartje
        @Hugo

        ja is geen enkel probleem de SM91 kan 146 db hebben, en die 2 db maken het nu ook niet. gewoon proberen.
        Ik zie toch echt een verschil van 12dB hoor... en dat maakt wel degelijk uit.

        Ik heb de SM91 ook nog wel gebruikt, maar niet vaak. In mijn herinnering deed dat ding het niet schokkend veel anders dan het beta-broertje. Bij de SM-versie zit geloof ik nog wel een echt eng dun kabeltje, bij de betaas heb ik altijd de wat dikkere gehad. Het losse voedingkje in stekkervorm is een kwetsbaar punt van de Beta, hoop dat dat bij een opvolger nog eens in de mic zelf verwerkt wordt.
        Last edited by sparky; 19-08-08, 10:28.
        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

        Comment

        • Bartje
          • Jun 2005
          • 95

          #5
          @sparky inderdaad 12 db dan heb ik me even verlezen.. maar moet wel lukken.

          Kabel was inderdaad dun maar daar is meteen een andere aan gezet.
          Last edited by Bartje; 20-08-08, 10:34.
          Lees goed na je geen woorden overgeslagen hebt.

          Comment

          • hugovanmeijeren
            • Oct 2004
            • 1436

            #6
            Ik kan het natuurlijk sowieso wel even een keer problemen, klinkt het niet dan is hij ook zo weer weggehaald.

            Maar is 134dB in principe voldoende voor de kick? Kan me nauwelijks voorstellen dat een bassdrum over de 134dB heen gaat...?!

            Groeten Hugo
            Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

            "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

            Comment

            • sparky
              • Apr 2002
              • 2104

              #7
              Nou in het gat van het voorvel zou het me niet eens verbazen als de druk zelf nog wel wat hoger ligt, maarja daar gaat ie niet in natuurlijk.
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

              Comment

              • laserguy
                • Jun 2003
                • 2755

                #8
                Kan me nauwelijks voorstellen dat een bassdrum over de 134dB heen gaat...?!
                Hangt natuurlijk ook van de drummer af. Wanneer je de microfoon in de drum zelf plaatst kun je met een hevige drummer zelfs tot bijna 150 dB halen...
                Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                Comment

                • SoundOfSilence
                  • Mar 2007
                  • 766

                  #9
                  Originally posted by hugovanmeijeren
                  Kan me nauwelijks voorstellen dat een bassdrum over de 134dB heen gaat...?!
                  Laatst bij een opnamesessie als uitprobeersel een Neumann U89 schuin voor het gat geplaatst (buiten de kick dus). Die ging dus vol over zijn nek terwijl ie toch 140 dB moet kunnen hebben.

                  Is vast niet voor de kat zijn viool dat een Beta52 max 174 dB kan hebben
                  It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

                  Comment

                  Working...