01v96 synq error

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • flurk
    • May 2003
    • 409

    01v96 synq error

    Mijn eerste stappen in de digitale wereld!!!

    Tot zover alles ok. Ik heb een extra 8 kanalen bij aangesloten op de o1v96 en krijg nu de message"synq error". Nochthans werken de extra 8 kanalen perfect (kanaal17-24).Moet ik ergens iets aanpassen aan de instellingen van de 01v96?
  • martijn verkerk
    • Nov 2005
    • 300

    #2
    wat heb je aangesloten??
    alsje een adda8000 aangesloten hebt via adat op de achterkant schakelaar op wc adat zetten en o1v op 41of 48 khz zetten

    Comment

    • DJ Antoon
      • May 2005
      • 1681

      #3
      Originally posted by martijn verkerk
      wat heb je aangesloten??
      alsje een adda8000 aangesloten hebt via adat op de achterkant schakelaar op wc adat zetten en o1v op 41of 48 khz zetten
      Ik heb hetzelfde meegemaakt met een DM1000 en een ADA8000. Als je de wordclock out van de mengtafel aansluit op de wordclock in van de ADA8000 en je zet het schakelaartje van de ADA8000 op wordclock dan ben je er vanaf. (Tenmiste bij mij)

      Comment

      • Dikke Foaf
        • May 2003
        • 618

        #4
        Je moet zorgen dat je altijd 1 master en (meerdere) slave(s) hebt.
        Wellicht staan beide apparaten nu als master. Het gevolg hiervan is dat beide samplefrequenties ongelijk gaan lopen en daardoor krijg je meestal licht gekraak in je signaal.
        Je 'clock source' kan adat of wordclock (extra coax kabel) zijn.
        Neem altijd de meest stabiele clock als master.
        Als je met meer dan 1 preamp wil gaan werken zal je de 01v master moeten maken en de preamps slave.
        Als je even zegt welk apparaat je hebt aangesloten kunnen we even kijken hoe je best master/slave en adat of wordclock doet.

        Comment

        • flurk
          • May 2003
          • 409

          #5
          Heb een behriner ultra gain pro-8 digital erbij aangesloten.Aangesloten via adat. Als ik hem op de 2de adat aansluiting neem heb ik dat probleem niet.Ik heb ook nog een focusrite 8 kanaals staan.

          Comment

          • martijn verkerk
            • Nov 2005
            • 300

            #6
            Originally posted by flurk
            Heb een behriner ultra gain pro-8 digital erbij aangesloten.Aangesloten via adat. Als ik hem op de 2de adat aansluiting neem heb ik dat probleem niet.Ik heb ook nog een focusrite 8 kanaals staan.
            geef eens een duidelijke situatieschets

            je hebt een o1v96 sample rate op???
            je hebt een focusrite gesynct via??
            je hebt een behringer ada8000 stand van schakelaars? alleen via adat aangesloten???
            gebruik je de aandat aansluiting van de o1v of heb je een aparte kaart ????

            zoals dikke foaf al aangeeft
            1 (01v96) is master (in geval van ada8000 moet je sample rate op of 44.1k of op 48k staan hoe het met focusrite staat weet ik niet)
            de 2 ad converters (focusrite/behringer) zijn slaves

            wc is niks anders dan een signaal wat zegt waneer je eerste databit begint.
            dus o1v zegt start en de slaves starten met data op dat moment (ze luisteren naar het startsignaal)
            hierdoor kunnen alle apparaten de data lezen zonder wc "weten" de machines niet hoe ze de data moeten verwerken.
            hierdoor krijg je fouten (die je hoort in de vorm van tikken etc)
            dus meer info om je te kunnen helpen

            Comment

            • flurk
              • May 2003
              • 409

              #7
              Originally posted by martijn verkerk
              geef eens een duidelijke situatieschets

              je hebt een o1v96 sample rate op???waar kan ik dit controleren?
              je hebt een focusrite gesynct via??
              je hebt een behringer ada8000 stand van schakelaars? 44.1 master
              alleen via adat aangesloten???alleen via adat
              gebruik je de aandat aansluiting van de o1v of heb je een aparte kaart ????op een apparte kaart
              Op de adat van de ov1 zelf heb ik het probleem.

              zoals dikke foaf al aangeeft
              1 (01v96) is master (in geval van ada8000 moet je sample rate op of 44.1k of op 48k staan hoe het met focusrite staat weet ik niet)
              de 2 ad converters (focusrite/behringer) zijn slaves

              wc is niks anders dan een signaal wat zegt waneer je eerste databit begint.
              dus o1v zegt start en de slaves starten met data op dat moment (ze luisteren naar het startsignaal)
              hierdoor kunnen alle apparaten de data lezen zonder wc "weten" de machines niet hoe ze de data moeten verwerken.
              hierdoor krijg je fouten (die je hoort in de vorm van tikken etc)
              dus meer info om je te kunnen helpen
              Ben echt nog een leek voor wat betreft de digi world.Maar zal toch de een of de andere dag es moeten werken op een digitale tafel,dus nu in mijn verlof even experimenteren.

              Comment

              • martijn verkerk
                • Nov 2005
                • 300

                #8
                maakt niet uit daar heb je een forum voor.

                zet de schakelaar van de behringer eerst maar eens op slave adat in.
                of je o1v op 44.1 of 48k staat (ff uit m'n hoofd) in het menu format (ff setup en dio menu doorlopen zie je vanzelf menu met samplerate instellingen (let op dat de o1v master is!!!)

                Comment

                • flurk
                  • May 2003
                  • 409

                  #9
                  Ik vind niet zo direct of de o1v in master staat. Maar ik heb nu ook de focusrite aangesloten en heb het volgende:
                  kanaal 1-16 op de o1v
                  kanaal 17-24 op de focusrite (via adat op de o1v)
                  kanaal 25-32 op de behringer ( via de extra adat kaart).

                  Alles werk,ik heb alleen verder de melding"MESSAGE synq error!(ADAT in).
                  Als ik de adat verbinding naar de focusrite uittrek verdwijnt ook de melding.Als ik de focusrite op de extra adat aansluit hebik ook geen melding.
                  Last edited by flurk; 06-08-08, 15:26.

                  Comment

                  • Dikke Foaf
                    • May 2003
                    • 618

                    #10
                    Niet lopen voor je kan gaan.

                    Gebruik eerst eens alleen de ADA8000 en zorg dat je die op de juiste manier werkend krijgt.

                    1) Je hebt alleen ADAT kabels en gebruikt de in en outputs van de ADA8000:

                    - Zorg dat bij DIO/SETUP op het tabblad 'wordclock' 'INT 44.1' aangekruist staat.
                    Nu gebruikt de 01v z'n interne clock en is hij dus 'master'.
                    - Leg een ADAT kabel van de 01v ADAT OUT naar de ADA8000 ADAT IN en zet de schakelaar op 'slave/ADAT IN'.
                    Deze ADAT kabel geeft nu tegelijk clock en audiosignaal door (ADAT signaal is zodanig opgebouwd dat uit de data de clock gereconstrueerd kan worden) naar de ADA8000, de ADA8000 'volgt' zo weer het ritme van de 01v (belangrijk dat ze in hetzelfde ritme lopen). Tegelijk heb je nu 8 extra outputs op de ADA8000 van signaal voorzien.
                    - Je wil nu wss ook de 8 extra inputs gebruiken, leg dan een ADAT kabel van de ADA8000 ADAT OUT naar de 01v ADAT IN.

                    (OPTIONEEL)
                    Stel je wil je ADA8000 als clock master gebruiken (normaal niet nodig):
                    - Behoud de verbindingen zoals hierboven beschreven maar zet de schakelaar op de ADA8000 op 'master/44.1kHz'
                    - Vanaf hier zal je weer een error krijgen, je ADA8000 loopt op z'n eigen ritme en je 01v ook omdat die nog op 'int 44.1' staat.
                    Zet nu bij DIO/SETUP een kruisje bij de ADAT ingang waarop je wil syncen (die waar je je ADA8000 op hebt aangesloten).
                    Nu volgt de 01v het ritme dat de ADA8000 aangeeft (zie het als de dirigent van een orkest, als er eentje uit de maat loopt...)

                    DE Octopre:
                    - In het geval van een Octopre LE is dit net hetzelfde als bij de ADA8000, 2 adat kabels leggen en de Octopre met de knop 'clock' vooraan op 'ADAT' zetten.
                    Het nadeel van dit systeem zie je hopelijk ook, als je die extra outputs (16 ondertussen) niet nodig hebt, heb je toch je 2 adat outs van je 01v in gebruik enkel en alleen voor de clock over te brengen. Als je die outputs naar een ander apparaat wil brengen, gaat dat niet meer. Dan kan je beter naar wordclock overstappen.

                    2) Je hebt wordclock kabels:

                    - Zorg dat bij DIO/SETUP op het tabblad 'wordclock' 'INT 44.1' aangekruist staat.
                    Nu gebruikt de 01v z'n interne clock en is hij dus 'master'.
                    - Leg je wordclock kabel (vervoert geen audiosignaal, alleen clocksignaal) van 01v wordclock out naar wordclock in van de ADA8000 en zet de schakelaar achterop op 'slave/wc in'. De wordclock kabel brengt nu de klok van de 01v over naar de ADA8000, zodat ze beide in hetzelfde ritme lopen.
                    - Leg nu een ADAT kabel van ADAT out op de ADA8000 naar ADAT IN van de 01v.


                    Leg ook de handleiding van de 01v er even naast, daarover staat ook wat uitleg over wordclock enz.
                    Is het de Octopre of de Octopre LE van focusrite? want deze hebben verschillende mogelijk heden (met of zonder adat in).

                    Een gevolg van extern 24 bit gaan: Kijk ook even op het tabblad 'format', zet daar bij dither alles op 24 bit. Probleem is dat de 01v intern nauwkeuriger werkt 32 bit en ADAT houdt maar rekening met de eerste 24 bits, er worden er dus 8 genegeerd. dmv Dither kan je toch profiteren van de hogere interne resolutie (google: dither). Dit is niet noodzakelijk, je kan deze gewoon 'off' laten staan, dat werkt even goed, maar dat zou niet erg slim zijn.

                    Hoe komt dat je toch een error krijgt en niks verkeerd hoort? Je hebt beiden waarschijnlijk als 'master' ingesteld staan en op dezelfde samplerate (=ze lopen op dezelfde snelheid, maar niet altijd gelijk).
                    De ADA 8000 geeft data uit: sample --- sample --- sample --- sample
                    De 01v leest deze date in: lees --- lees --- lees --- lees
                    Je ziet dat de sample soms maar half aankomt bij de 01v als die een hele sample verwacht (komt omdat ze niet gelijk lopen).
                    Nu zal er slechts af en toe een glitch voorkomen die bijna niet hoorbaar is. Zet eens een zuivere basgitaar of lage sinusfrequentie en luister wat dat geeft, nu zul je een 'crackle' horen. Erger wordt het als je de ene op master 44.1 en de andere master op 48kHz hebt staan, nu komen er continu glitches voor, dat zou echt hoorbaar moeten zijn. Als je naar stilte luistert zul je ook amper de glitches horen...
                    Last edited by Dikke Foaf; 06-08-08, 20:04.

                    Comment

                    • flurk
                      • May 2003
                      • 409

                      #11
                      Bedankt Dikke Foaf
                      Dat was klaar en duidelijk.Alles werkt zoals het hoort en ik heb de error message niet meer.

                      Voor mij mag het item worden afgesloten.

                      Comment

                      Working...