In-Ear monitoring vragen.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NicovanHeck
    • Aug 2008
    • 4

    In-Ear monitoring vragen.

    Hallo beste muziek en geluid liefhebbers,

    Sinds kort ben ik bezig met de aanschaf van een In-Ear monitoring systeem.
    Als drummer zijnde heb ik geen behoefte aan dure draadloze systemen en ben ik samen met mijn vader (ikzelf ben nog niet zo oud), die redelijk wat verstand van geluid heeft, en de winkelbediende tot een zeer aangename oplossing gekomen.

    Na een lang gesprek met vele oplossingen (die niet zouden werken) zijn we uiteindelijk tot een oplossing gekomen. Hij vertelde dat als ik een klein mengpaneeltje had als vervanging van het dure kastje van Shure bijvoorbeeld, en als uitgang van de Mengtafel de AUX zou nemen, dat ik dan veel geld kon besparen en dat dit net zogoed zal werken.
    Even schematisch voor de mense die dit even niet konden volgen: AUX uitgang van mengtafel naar Mic ingang van mijn mengpaneeltje. Koptelefoon uitgang naar mijn In-Ear oordopjes.

    Met deze manier zou ik zo'n 300/400 euro uitsparen en nogsteeds de mogelijk hebben om zelf het eind volumen te bepalen.
    Toch heb ik hierover mijn twijfels want ik heb dit nog niet kunnen testen.
    Weet iemand van jullie toevallig of dit wel zou kunnen werken, of dat dit absoluut niet werkt?
    Zo ja, dan zou ik dit graag met verklaring willen weten.
    Zou u misschien ook een oplossing weten voor het probleem wat u hierin ziet, dan zou ik dat net zograag horen.

    Bij voorbaad dank,
    Nico van Heck
  • gertgeluid
    • Dec 2006
    • 520

    #2
    Dit is een zeer bruikbare situatie. Sterker nog: je kunt op de mixer ook dingen als een metronoom steken en in je eigen oortjes terug horen. Of je vraagt aan de monitormixer meerdere lijnen, zodat je zelf het niveau daartussen kunt bepalen (moet je wel heel lief voor hem zijn ).

    Stop de aux van de mixer liever in een line ingang. Grote kans dat de mic ingang het te warm krijgt.

    Succes!

    PS: Bespaar niet op in-ears zelf! Thuis luister je ook niet naar je muziek op een wekkerradio, zorg dan dat je op het podium ook een mooie afluistering gebruikt! Daar heb je jaren plezier van.

    Comment

    • RenéE
      • Oct 2006
      • 291

      #3
      Wanneer je enkel maar een mono of stereo signaal dat je krijgt van de monitormixer op je oortjes gaat zetten dan heb je mijns inziens ook genoeg aan een koptelefoonversterker.

      Comment

      • NicovanHeck
        • Aug 2008
        • 4

        #4
        Originally posted by gertgeluid
        Dit is een zeer bruikbare situatie. Sterker nog: je kunt op de mixer ook dingen als een metronoom steken en in je eigen oortjes terug horen. Of je vraagt aan de monitormixer meerdere lijnen, zodat je zelf het niveau daartussen kunt bepalen (moet je wel heel lief voor hem zijn ).

        Stop de aux van de mixer liever in een line ingang. Grote kans dat de mic ingang het te warm krijgt.

        Succes!

        PS: Bespaar niet op in-ears zelf! Thuis luister je ook niet naar je muziek op een wekkerradio, zorg dan dat je op het podium ook een mooie afluistering gebruikt! Daar heb je jaren plezier van.
        Hartelijk dank voor je snelle en zeer bruikbare antwoord!
        Lief zijn voor de geluidsman is niet zo HEEL moeilijk.. XD
        Zelf was ik ook niet vanplan om te besparen op de In-Ears zelf. Vandaar dat die korting mij uitermate goed schikte.

        Nogmaals bedankt voor de tips, en ik hoop dat ik ze snel kan teste.
        Binnekort zit ik in utrecht. Misschien kan ik daar langs een winkels lopen om mij te laten advizeren over de In-Ears.

        Groeten,
        Nico
        Last edited by NicovanHeck; 06-08-08, 14:58.

        Comment

        • xxxfpnxxx
          • Jun 2006
          • 92

          #5
          ik snap niet waarom je niet gewoon een hoofdtelefoonmixer neemt als het maar om één lijn gaat. BEn je ten eerste goedkoper uit en ten tweede des te minder kan er kapot gaan/fout gaan.

          Comment

          • showband
            • May 2001
            • 4524

            #6
            gewoon dit gebruiken:
            FISCHER AMPS IN-EAR MONITOR BP
            FISCHER AMPS IN-EAR MONITOR BP - U.K. International Cyberstore
            werkt bij ons erg goed. En is de best klinkende meest professionele wired beltpack die ik ken. Kortom een investering voor het leven voor minder dan die goedkope wegwerpmixer.

            voor drums/toetsen is de versie met shaker nog mooier.
            FISCHER AMPS DRUM INEAR AMP - PAKET - U.K. International Cyberstore


            ook goed en goedkoop:
            SAMSON S-MONITOR
            voor 50 euro klaar en ook beter dan een behringermixertje.

            voor alle geldt ook: AUX uitgang van mengtafel naar ingang van dedicated apparaat. Koptelefoon uitgang naar In-Ear oordopjes.
            Last edited by showband; 05-08-08, 15:55.
            lekker belangrijk!

            Comment

            • berolios
              • Sep 2005
              • 1538

              #7
              De post van Showband sluit ik me wat betreft de wired beltpack/ shaker volledig bij aan.
              Originally posted by NicovanHeck
              ...Misschien kan ik daar langs een winkel lopen om mij te laten adviseren over de In-Ears...
              Hier moet je even goed mee opletten... Probeer ook zeker langs meerdere winkels te gaan en probeer ook goed uit te vinden welke van deze verkopers nu ook daadwerkelijk WEET waar hij over praat !! Met alle respect, maar in vrijwel alle gevallen worden je gewoon spullen verkocht die zij toevallig in het assortiment hebben, in plaats van het materiaal dat voor jou het beste is... als je begrijpt wat ik bedoel.

              Veel verschillende oortjes uitproberen leert je ook snel wat je ligt en wat niet, dus zeker zo veel mogelijk doen. Let hierbij ook op de oor-dempers (opzetstuk om je gehoorgang af te sluiten, weet ik veel hoe dat precies heet ) die je erbij gebruikt: die zacht-plastic dingen klinken echt anders dan de bekende gele schuimpjes (ik vind schuimpjes persoonlijk minder aggressief en prettiger, maar of dat ook voor jou geld moet je zelf uit proberen).

              Als je oortjes gaat uitproberen, neem dan even je iPod oid mee, zodat je steeds met hetzelfde liedje en dezelfde input kunt luisteren... dan hoor je de verschillen echt in de oortjes en niet in het input-signaal.

              Wanneer je gaat luisteren, let dan aan de ene kant op de klank, maar ook op de volledigheid van afsluiten van de gehoorgang --> hoe beter jouw gehoorgang wordt afgesloten, hoe minder omgevingsgeluid je waarneemt, hoe zachter je oortjes kunnen om lekker te spelen.


              Als je niet heel dik in het geld zit kan ik je UM-2's van Ultimate Ears/ Westone [klik] aanbevelen... wel nog universele doppen, maar ze klinken erg goed... ik heb ze zelf ook.

              Succes verder!
              Last edited by berolios; 05-08-08, 16:54.
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

              Comment

              • outvorst
                • Jul 2005
                • 84

                #8
                Originally posted by berolios
                Als je niet heel dik in het geld zit kan ik je UM-2's van Ultimate Ears/ Westone [klik] aanbevelen... wel nog universele doppen, maar ze klinken erg goed... ik heb ze zelf ook.

                Succes verder!
                Kijk dan ook nog ff naar Ultimate Ears Super.fi 5 pro. Die klinken met de juiste foampjes ook erg goed en worden tegenwoordig hier en daar voor stuntprijzen aangeboden. Kijk maar eens via google...

                Comment

                • Elmo
                  • Jun 2006
                  • 208

                  #9
                  of ipv de Fischer welke showband aanhaalde, de Shure FP22 maar dat is denk uiteindelijk waar je eigen voorkeur naar uitgaat.

                  voordelen,
                  - kost minder dan de oplossing die je nu hebt bedacht.
                  - je krijgt gewoon je mix aangeleverd door de MON technicus, en bent dus zelf niet tussentijds aan het klooien
                  - waarschijnlijk is de kwaliteit beter, (het is vast niet een exotisch mengtafeltje wat je op het oog hebt)
                  - meer functionaliteiten dan de headphone amp van Fischer of Shure ben je waarschijnlijk niet nodig

                  Comment

                  • MusiQmaN
                    • Sep 2006
                    • 328

                    #10
                    Ik vond de fischeramps met shaker maar niks (groot log, shaker was te licht en niet erg vriendelijk om mee te werken) zelfde geld voor de samson beltpack. Ik heb deze bijde een tijdje gebruikt

                    ik gebruik nu een mg8 fx mixertje van yamaha. Daarop prik ik mn metronoom, macbook (en waar nodig mn drum module voor de triggers) op in.

                    Dit werkt erg geod, snel en die effecten (btje galm) zijn een verrijking.

                    Ik werk met Voicteronic VT-05 inears. Dit zijn dual drivers met dezelfde sound en kwaliteit als de op maat gemaakte, alleen dan universeel. Op den duur ook weer een hd-25 gebruiken (iets zachter voor de oren, en een fijne afwisseling)

                    Als shaker kan ik de shakers van Buttkicker aanbevelen. Heb deze gevoeld (en hoe...) bij John Legend vorig en dat voelde je van 1 meter afstand (met de drums op de rizers) nog. Wel prijzig en lastig te verkrijgen (Buttkicker Live)
                    Drummer en techniek freak.
                    _____________________________________________

                    Comment

                    • NicovanHeck
                      • Aug 2008
                      • 4

                      #11
                      Bedankt alle voor de snelle en uitgebreide antwoorden!
                      Toch hebben jullie je (waarscheinlijk) vergist over het mengpaneeltje wat ik heb. Deze werd zelfs al als wegwerpmixer beschreven.
                      Oke, ik moet toegeven dat het niet de beste is maar mijn behringer Xenyx 502 MIXERS / POWERED MIXERS - XENYX MIXERS SERIES - XENYX 502 : Premium 5-Input 2-Bus Mixer with XENYX Mic Preamp and British EQ doet volgens mij toch de job. Ik heb hem al maar het is niet erg als hij alsnog vervangen wordt door een kastje. Deze kleine paneeltjes zijn altijd bruikbaar.

                      Bedankt voor de waarschuwing "Pak zoveel info als mogelijk, en ga dus langs meerdere winkels". Niet dat ik hier zelf niet aan had gedacht, maar dat ik weet dat ik niet zomaar met een mooi-praatjes-koper wordt.
                      Voor de In-Ears zelf ben ik absoluut niet omkoop baar voor harde/solide In-ears. De zachte werken net zo goed en zijn goedkoper. Het belangrijkste vind ik nog dat de solide IE's ontzettend zeer gaan doen na verloop van tijd, aangezien je oor kan en moet bewegen en deze IE's dat niet kunnen.

                      Met mijn vader zal ik deze opties nog even doorlopen, maar laat dat u aub niet weerhouden van het posten van opties en oplossingen.

                      Groeten,
                      Nico
                      Last edited by NicovanHeck; 06-08-08, 14:57.

                      Comment

                      • berolios
                        • Sep 2005
                        • 1538

                        #12
                        Originally posted by NicovanHeck
                        Bedankt voor de waarschuwing "Pak zoveel info als mogelijk, en ga dus langs meerdere winkels". Niet dat ik hier zelf niet aan had gedacht, maar dat ik weet dat ik niet zomaar met een mooi-praatjes-koper wordt.
                        Graag gedaan
                        Originally posted by NicovanHeck
                        Voor de In-Ears zelf ben ik absoluut niet omkoop baar voor harde/solide In-ears. De zachte werken net zo goed en zijn goedkoper. Het belangrijkste vind ik nog dat de solide IE's ontzettend zeer gaan doen na verloop van tijd, aangezien je oor kan en moet bewegen en deze IE's dat niet kunnen.
                        Wat bedoel je hier precies mee? Als het gaat om de gele schuimpjes en hun plastic tegenhangers: ook die tegenhangers zijn flexibel en niet kei-hard!

                        Als je het over gegoten (dus op maat gemaakte) doppen hebt, kun je deze vergelijken met octoplastieken (gehoorbeschermers op maat)... zowel hard als zacht hebben zo hun voor en nadelen... ik heb altijd harde gehad, maar dat heeft ook met hygiene te maken.

                        Succes verder en houd ons op de hoogte!
                        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                        Comment

                        • showband
                          • May 2001
                          • 4524

                          #13
                          deze xenix is wegwerp sorry. De mackieversie daarvan is wel cool trouwens.
                          Maar bouw hem in een degelijke koffer met patchpanel en je overleeft het wel een tijdje.
                          Headroom of definitie zijn bij xenix mixers beneden alle peil. De EQ is totaal onbruikbaar (maar jouw versie is zo klein dat die dat waarschijnlijk niet eens heeft) fasegedrag is erg slecht. bij grotere versies krijg je dezelfde voeding als de kleine, die uitfikt bij gebruik van te veel inputs. Nog een paar redenen nodig waarom ik ze minder vind?



                          de buttkickers zitten ook gewoon bij fischer in het pakket en zijn in dezelfde webshops te koop als de fishers. Een gewone buttkicker moet wel 400 tot 1000 watt amp hebben... Wat wel een grote stap ineens is.
                          lekker belangrijk!

                          Comment

                          • moderator
                            Moderator
                            • Apr 2001
                            • 5950

                            #14
                            ....Maar dan schop het wel kont

                            sorry, warm weer....
                            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                            Comment

                            • MusiQmaN
                              • Sep 2006
                              • 328

                              #15
                              Originally posted by showband
                              deze xenix is wegwerp sorry. De mackieversie daarvan is wel cool trouwens.
                              Maar bouw hem in een degelijke koffer met patchpanel en je overleeft het wel een tijdje.
                              Headroom of definitie zijn bij xenix mixers beneden alle peil. De EQ is totaal onbruikbaar (maar jouw versie is zo klein dat die dat waarschijnlijk niet eens heeft) fasegedrag is erg slecht. bij grotere versies krijg je dezelfde voeding als de kleine, die uitfikt bij gebruik van te veel inputs. Nog een paar redenen nodig waarom ik ze minder vind?


                              de buttkickers zitten ook gewoon bij fischer in het pakket en zijn in dezelfde webshops te koop als de fishers. Een gewone buttkicker moet wel 400 tot 1000 watt amp hebben... Wat wel een grote stap ineens is.
                              De Fischers uit het drumpakket zijn anders dan de ''orginele'' buttkickers.



                              en de Fisher Shaker:


                              Die laatste werkt op zn zachtst gezegd, slap.
                              Drummer en techniek freak.
                              _____________________________________________

                              Comment

                              Working...