Wielerwedstrijd

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Draad
    • Apr 2001
    • 122

    Wielerwedstrijd

    Hallo,

    Binnenkort moet ik voor geluid zorgen bij een wielerwedstrijd.
    Vorig jaar heb ik dit ook gedaan, echter vond de presentator dit niet goed genoeg.
    Op mijn vraag wat er niet goed was, kwam als antwoord: "Dat weet ik niet, maar het is niet goed"
    Aan de renners (die afvielen) nagevraagd kwam als antwoord: "We horen sowieso niets, we zijn met de wedstrijd bezig" (Heb dit al meer meegemaakt, een sporter is absoluut niet met jury of publiek bezig, alleen met zichzelf)
    Nu viel mij op dat de mensen die moesten stoppen, dit WEL hoorden. (Moest wel vaak gezegd worden, maar goed.)
    Mijn opstelling was 4x NEXO PS 15, en 4x EV 300 over een lengte van ong. 300 meter voor en 300 meter na de jurywagen.
    Heeft iemand hier enige ervaring mee?

    P.s. Ben geen "hoorntjes" fan. Te schreeuwerig.
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

    #2
    En waar staan die speakers dan allemaal en wat zijn de bijbehorende delays?
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

    Comment

    • Draad
      • Apr 2001
      • 122

      #3
      Alle speakers stonden evenver uit elkaar, de Nexo's dichtbij de jurywagen, daarna de EV's. (oftewel 2 Nexo's voor en 2 na de jurywagen)
      Delays waren ingesteld (op mijn berekening en gehoor) maar weet deze niet meer. Was vorig jaar....dussssss (O2r is verkocht)
      Dit jaar gaat een ander digi mengpaneel mee (DM 1000)
      Mic was EW 165, uitgefloten met een SABINE fb destroyer.
      Graag wat ervaringen met wielerwedstrijden.
      Last edited by Draad; 27-07-08, 18:00.

      Comment

      • shure-fan
        • Sep 2003
        • 1046

        #4
        heb je misschien een tekeningetje van hoe je opstelling was? ik kom namelijk uit op 600 meter (300 voor jurywagen en 300 achter) met 8 speakers uit op een opstelling van op elke 75 meter een speaker (gewoon op lijn gezet). en 75 meter voor 1 speaker is gewoonweg niet dekkend genoeg,

        Ik heb een tijdje geleden ook nog een dergelijk spraaksetje weggezet over een afstand van 120 meter 6 speakers, kijk dan krijg je wel dekking
        Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

        Comment

        • speakertech
          • Jan 2008
          • 1696

          #5
          Originally posted by Draad
          Hallo,


          P.s. Ben geen "hoorntjes" fan. Te schreeuwerig.

          Dat is dan verschrikkelijk jammer, met 8 kasten op 600 meter kom je er niet. Je kasten mogen dan wel 300 wat per stuk zijn, maar 80 tot 90 procent van de energie gaat naar de lagetonenspeaker. Voor spraak kun je lage tonen missen als kiespijn. De spraak wordt er alleen onverstaanbaar door. Voor een stukje van 600 meter gebruiken we minimaal 12 hoorns van 20 of 30 watt. Aan de finish wordt de zaak nog wat aangevuld met zuilen of kasten. Dan werkt het wel. Die 30 watt lijkt niet veel, maar zit geheel in het spraakgebied. Het hoeft geen betoog dat de membraanspeakers het royaal winnen van de kasten. Verder is de openingshoek van hoornluidsprekers veel kleiner, zodat je ze op het publiek kunt richten, terwijl een kast in principe een soort bolstraler is. Het geluid gaat dus alle kanten op, ook omhoog en dat ben je gewoon kwijt.
          Ik weet niet of je de kasten opgehangen hebt, anders wordt het nog veel erger. Ze staan achter het publiek , dat is zowiezo te laag en meestal heeft het publiek daar last van en ze draaien de speakers domweg de verkeerde kant op. Het is niet anders, maar apparatuur voor de buhne is niet geschikt voor wielerrondes. Omdat veel geluidmannen niet weten waar spraakverstaanbaarheid zit, kunnen ze ook niet omgaan met bepaalde soorten luidsprekers. Vervolgens wordt het gek gevonden dat het niet klinkt. Het omgekeerde geldt ook, een hardstikke duur line array klinkt voor geen meter als er mensen mee werken die er de ballen van snappen.

          Je kunt wel iets maken met kasten, maar dat worden er dan een stuk of twintig, gevlogen. Je levert dan een kwaliteit, die de klant niet eens vraagt. Bovendien zijn de vergoedingen in de wielersport niet dusdanig dat je voor 600 meter geluid 1500 tot 2000 euro kunt vragen. Dus toch maar hoorns, netjes aansturen, lekker wat compressie op de spraak en gaan. Waterdicht ook nog eens als er een fikse regenbui valt.
          Zelf draaien we al vanaf 1960 met hoorns, (daarvoor conventionele luidsprekers met aangeschroefde hoorns, dat zou thans met een duur woord "horn loaded" heten, dus wat is er nieuw op de wereld) We zijn nimmer weggestuurd met klachten over het geluid of de verstaanbaarheid. 600 meter is trouwens maar een "stukkie". Normaal hangen we zo´n 1,5 tot 2,5 kilometer weg.

          Ik las ook nog dat je de zaak "uitgefloten" en ook nog eens gedelayed hebt, moet niet aan de bekabeling denken en de eindtrappen die daarbij horen. Doordat we meer hoorns gebruiken zijn de onderlinge afstanden een stuk korter. Een speciale manier van ophangen levert een prima verstaanbaar resultaat op. Enige looptijdvertraging heb je wel zonder delay, maar het is geen concert en zolang de spraakverstaanbaarheid er niet onder lijdt, is het voor een wielerkoers geen enkel probleem. Fluitende microfoons hebben we bij de (ervaren) rondespeakers (Kees Maas etc.) totaal geen probleem mee.

          Speakertech
          Last edited by speakertech; 27-07-08, 21:19.
          Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
          ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

          Comment

          • speakertech
            • Jan 2008
            • 1696

            #6
            Originally posted by shure-fan
            heb je misschien een tekeningetje van hoe je opstelling was? ik kom namelijk uit op 600 meter (300 voor jurywagen en 300 achter) met 8 speakers uit op een opstelling van op elke 75 meter een speaker (gewoon op lijn gezet). en 75 meter voor 1 speaker is gewoonweg niet dekkend genoeg,

            Ik heb een tijdje geleden ook nog een dergelijk spraaksetje weggezet over een afstand van 120 meter 6 speakers, kijk dan krijg je wel dekking
            T'ís eigenlijk nog dunner. Tussen 8 speakers zitten 7 tussenruimtes. Dat delen op de 600 meter, geeft een afstand van iets meer dan 85 meter per lspkast. Als er vier pal naast de jurybus staan, die ca 20 meter lang is, dan wordt het nog slechter. Dat is om de 100 meter een kast.

            Speakertech
            Last edited by speakertech; 28-07-08, 09:57.
            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

            Comment

            • sparky
              • Apr 2002
              • 2104

              #7
              Originally posted by speakertech
              T'ís eigenlijk nog dunner. Tussen 8 speakers zitten 7 tussenruimtes. Dat delen op de 600 meter, geeft een afstand van iets meer dan 85 meter per lspkast.

              Speakertech
              Ik neem aan dat de TS zijn kastjes tegen de rijrichting in zet en niet haaks op het parcours, delayen zou anders een raar verhaal worden zo. In dit geval gaat het dus welzeker om 75m per kastje. Deze opstelling is ook zeker mogelijk als de kastjes een 90 graden afstraling hebben.


              Aan de topicstarter: Hoe beoordeel je zelf het resultaat van vorig jaar? Het zijn hoe dan ook veel te weinig kastjes, het is absoluut ontoereikend om 75 meter per kastje te doen, mijn ervaring met spraak buiten is dat je niet veel meer dan 25 meter met dit soort topjes moet proberen. Zonder delays werken is mij tot nu toe prima bevallen, looptijdverschillen zijn aanwezig, maar de gevolgen aceptabel.


              Overigens vind ik de spraakverstaanbaarheid van 100V hoorns niet best door de absurde hoeveelheid vervorming die hierbij komt kijken, maar als er niet meer geld is....
              Last edited by sparky; 28-07-08, 12:08.
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

              Comment

              • speakertech
                • Jan 2008
                • 1696

                #8
                Originally posted by sparky

                Overigens vind ik de spraakverstaanbaarheid van 100V hoorns niet best door de absurde hoeveelheid vervorming die hierbij komt kijken, maar als er niet meer geld is....
                Dat is nou precies wat ik bedoel. De luidsprekers hebben een beperkt frequentiegebied, iets van 200 tot 8 a 9000 Hz, maar de vervorming is beneden de 5 % grens en dat is voor omroepdoeleinden uitstekend.
                Helaas moet ik vaststellen dat niet alle lieden die met membraans werken, weten waarmee ze bezig zijn. Ze oversturen de versterkers, hebben er veel te veel laag inzitten etc.
                Ter info: De audiokwaliteit die wij op de luidsprekerlijn zetten, ligt beneden 0,5% THD, Het frequentiebereik van ca 60 tot 18KHz. Er staan wel laag-af filters aan.. Door zorgvuldig te comprimeren en juiste instelling van de limiters wordt de vervorming ook nauwelijks hoger als de reporter helemaal uit zijn dak gaat. Het signaal op de lijn is zo goed, dat we er zondermeer via een trafoaftakking volgversterkers op aansluiten en eventuele podia langs het parkoers, die ook een stuk van het geluid willen meenemen. Ook lokale radio etc wordt vaak op die manier van audio voorzien, omdat die niet altijd in de buurt van de geluidsregie staan. Al met al is de spraakkwaliteit dus heel behoorlijk.
                Het is zeker niet te vergelijken met de knetterende verweggistan speakers op een auto met een totaal overstuurde en bovendien verkeerd aangepaste 10 watt transistorversterker, ingesteld, door iemand uit de buurt die altijd met stereo's aan het knutselen is.
                Als de geluidskwaliteit zo beroerd was, waren er al lang veel betere systemen geweest, die hard, duidelijk, weersbestendig, licht en ook nog eens betaalbaar zijn.

                Verder is het vrijwel onmogelijk om een paar kilowatt audio rond een parkoers te zetten, zonder dat daar of heel zware speakerkabels aan te pas komen, dan wel voedingskabels en audiokabels voor actieve kasten. Draadloos audio zou nog kunnen, maar het moet inderdaad ook nog betaalbaar zijn voor de klant. Net als bij andere evenementen zijn de budgetten voor geluid niet onbeperkt, anders konden ze allemaal wel de top van de geluidsleveranciers laten opdraven. Er zijn nog steeds geluidsleveranciers, die met EV, Meyersound en andere gerenommeerde merken etc werken, terwijl er systemen zijn die stukken beter presteren zo zit dat nou eenmaal in elkaar.
                Zoals de topicstarter al betoogde was de klant niet tevreden, ondanks alle inspanningen. Het is dus tijd voor een andere benadering.

                Speakertech
                Last edited by speakertech; 28-07-08, 13:09.
                Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                Comment

                • Draad
                  • Apr 2001
                  • 122

                  #9
                  Allereerst iedereen bedankt.
                  Naast de jurywagen staat 1 top per kant.
                  Hiervoor gebruik ik dus de NEXO's, en fluit ze uit omdat de omroeper buiten loopt. Deze wil nogal eens de neiging hebben om voor de speakers te gaan staan. Moet mss ook wel, want de renners luisteren niet allemaal even goed, en dit wordt dan door hem opgelost. (Soms op een wel erg botte manier, maar goed)
                  De topjes staan er met name (volgens de omroeper) voor de renners, maar het publiek heeft op start/finish volgens mij ruim voldoende geluid.
                  Nu worden te toppen die verder van de jurywagen staan, zowat haaks op het parcours gezet, omdat het geluid voor de renners bedoeld is (zoals eerder gemeld) Hier kun je het mee oneens zijn, maarja als de organisatie dit wil!!
                  Dat er meer topjes moeten staan: BUDGET! (Eerder deed iemand van de org. dit zelf, dus dan weet je het wel)
                  M.b.t. de hoorntjes, ik vind ze meestal slecht verstaanbaar, maar dat kan ook andere redenen hebben las ik.
                  Oh ja, delay. Ik moet toch ook wat te doen hebben! Anders verveel ik me dood.

                  P.s. Is het zo dat een renner het geluid van achteren beter oppakt dan van voren? Is mij verteld, dit i.v.m. rijwind.

                  @ speakertech: waar woon je? Ik heb nl. geen idee wie hier in de buurt (Oosten v NL) hoorntjes verhuurd.
                  Last edited by Draad; 28-07-08, 13:00.

                  Comment

                  • speakertech
                    • Jan 2008
                    • 1696

                    #10
                    Originally posted by Draad

                    @ speakertech: waar woon je? Ik heb nl. geen idee wie hier in de buurt (Oosten v NL) hoorntjes verhuurd.
                    Speakertech woont in West Brabant. Enkele andere grote jongens zitten in Echt (limb) Römers Geluid, Zeeland (Sanrobi) en Oosterhout NB (BackxGeluid). Klanten zijn ondermeer Bloemencorso Zundert (100.000 bezoekers, paar kilometer geluid), NK wielrennen, Acht van Chaam, Draai vd Kaai Roosendaal (30.000 bezoekers) en talloze andere projecten op wielergebied. Uiteraard ben je er met wat luidsprekers niet, ook de verbindingen, reportagesets en FM omroepzenders worden geleverd
                    Speakertech
                    Last edited by speakertech; 28-07-08, 13:22.
                    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                    Comment

                    • Upgrading your system
                      • May 2003
                      • 1684

                      #11
                      Tsjah, mischien is het mijn steenkolen denken, maar als we hier tot de conclusie komen dat dit aantal speakertjes niet toereikend is dan lijkt het mij niet vreemd om het aantal speakerkasten te vergroten. bijvoorbeeld iedere 20 mtr een kast.

                      Wat ook mogelijk is, een kleiner deel van de baan het geluid zeer duidelijk te maken zodat het hier voor de renners optimaal hoorbaar is.

                      horentjes is toch altijd hetgeen het meeste gebruikt wordt. dit zal niet voor niets zijn. zelf heb ik hiermee weinig ervaring, dus zal niemend voor de wielen rijden in deze. Uiteindelijk denk ik dat het een kwestie van logisch nadenken of overstappen op een ander systeem wordt.
                      Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

                      Comment

                      • speakertech
                        • Jan 2008
                        • 1696

                        #12
                        Originally posted by Upgrading your system
                        Wat ook mogelijk is, een kleiner deel van de baan het geluid zeer duidelijk te maken zodat het hier voor de renners optimaal hoorbaar is.
                        Als de wedstrijd onder KNWU verreden wordt, is er ook voorgeschreven over welke afstanden voor en na de finish geluid aanwezig moet zijn. Ik heb de lengtes even opgezocht in de reglementen van de KNWU.
                        "2.2.013.02 Er dient een geluidsinstallatie aanwezig te zijn waardoor de microfonist op een afstand van tenminste 500
                        meter voor de finish tot en met 500 meter na de finish duidelijk verstaanbaar is."

                        Meestal spannen we toch helemaal rond, zodat vrijwel altijd aan de voorwaarden voldaan wordt.
                        Speakertech
                        Last edited by speakertech; 28-07-08, 15:33.
                        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                        ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                        Comment

                        • Draad
                          • Apr 2001
                          • 122

                          #13
                          Tsja, overstappen op een ander systeem. Voor 2x per jaar?
                          Meer topjes= meer budget!

                          En ja, BUDGET!

                          Ff aanpassen,

                          Dacht dat het een officiele wedstrijd was (vallen punten te halen, beloftes rijden mee) maar weet dit niet zeker.
                          De organisatie vind de afstand waarover geluid te horen is voldoende, alleen de officials niet. (zal dus wel knwu zijn)
                          Als ik KNWU was, zou ik idd die voorwaarden stellen, met een lijstje van geluidbedrijven. (Die wel aan hun voorwaarden voldoen)
                          Last edited by Draad; 28-07-08, 15:44.

                          Comment

                          • Upgrading your system
                            • May 2003
                            • 1684

                            #14
                            @speakertech. ok, duidelijk, zoals ik al zei.. echt ervaring met de situatie heb ik niet, laat staan met de regelementen.

                            @draad. tsjah, je zal wat moeten. In dit geval OF meer speakerkasten, Of een ander systeem met overstappen bedoel ik "gebruikmaken van" dit kan ook inhuren zijn.
                            Of besluiten dat dit mischien een klus is die voor jou niet weggelegt is of niet luceratief. Immers, het gaat OF meer kosten, Of jij gaat er op inleveren door meer mee te slepen of in te huren.
                            nu bekijken wat je het liefste wil, je komt hier immers niet om te horen dat het zo goed was, want dat het niet was wat het moet zijn was je zelf al achter gekomen.
                            Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

                            Comment

                            • Draad
                              • Apr 2001
                              • 122

                              #15
                              @ Upgrading, ik denk dat ik voor de optie ga dat een ander er plezier aan mag beleven.
                              Is toch niet helemaal mijn "ding" ben ik bang voor.
                              Geluid blijft een hobby voor mij, dus dan wordt het al wat anders als dat ik er van moet leven.
                              Maar iedereen bedankt voor de info, ben sowieso weer wat wijzer geworden!

                              Comment

                              Working...