FBQ2496 input verzwakking

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Guus
    • Oct 2003
    • 104

    FBQ2496 input verzwakking

    Beste collegae,

    voor de monitors gebruik ik sinds kort naar tevredenheid de FBQ2496. een goedkope en bruikbare oplossing om feedback tegen te gaan.
    Na het zoeken van de feedbackfrequenties die op verschillende podia steeds opnieuw terugkomen heb ik die handmatig vast met bandfilters ingesteld. De FBQ wordt verder alleen gebruikt voor het geval er toch nog een pieptoon naar voren komt. Komt dan overigens zelden voor.

    Er gebeurd echter iets vreemd bij de input van de FBQ.
    De input (gebalanceerd) kan met een schakelaar 10dB verzwakt worden.
    Het volgende is me opgevallen:
    - bij -10dB input verzwakking: alles functioneert perfect;
    - op de reguliere inputstand 0 db, en geen signaal op de input van de FBQ, valt bij de versterker op dat die blijkbaar toch een signaal binnen krijgt. De signaalledjes van de versterker (S-1200) branden juist. Zelfs als je de input connector van de FBQ eruit trekt.
    Op de aangesloten monitor luidspreker is niets te horen dus het moet bijna een frequentie buiten het reguliere frequentiegebied (20Hz -20kHz) zijn.

    Het is niet exemplarisch. Ik heb er 2 FBQ2496 en beide exemplaren hebben dit verschijnsel.
    Vraag:
    - Is dit verschijnsel bekend?
    - Zou het kunnen zijn dat de FBQ staat te genereren op een erg hoge en niet hoorbare frequentie?
    Vreemd genoeg treedt dit verschijnsel niet op met een inputstand van - 10dB niet.

    De aangesloten mixer is OK en betreft een Venice 320.

    m vr gr
    de Guus
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1696

    #2
    Lijkt me toch iets om even met een oscilloscoop te bekijken. Als er op de output wat staat, kun je dat meteen zien. Het maakt een hele discussie overbodig. Blijft wel de vraag als er wat staat, waarom er dan iets aanwezig is. Wat gebeurt er als je de ingang kortsluit?
    Speakertech
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

    Comment

    • DJ Antoon
      • May 2005
      • 1681

      #3
      Hoor je niet wat extra ruis op die stand? Want op sommige versterkers gaan de leds al bij erg weinig signaal aan.
      Ik neem aan dat je eindversterker geen gelijkspanning versterkt anders kan het dat theoretisch ook nog zijn. (Vroeger eens gehad met een Crown PSA-2, deze versterkt ook DC)

      Tja en een oscillatie boven het hoorbare frequentie gebied is ook echt goed mogelijk en dat zie je dan enkel met een goede scoop

      Comment

      • Leks
        • Oct 2007
        • 330

        #4
        Hang de output van je fbq ( zonder dat je em input geeft) eens aan je venice.( als je geen mooie scope hebt)
        Zo kan je op je pfl kijken of hier ook " iets " te vinden is.

        Want ik verwacht dat het gewoon ruis is wat er uit het doosje komt.
        en dat merk je blijkbaar minder met de -10 db switch
        ( zo'n 10 db minder?)

        en zit er verder geen x-over/processor tussen? die dus alleen maar alles tussen 15Hz en 20KHz doorlaat? ( voorbeeld)


        * beetje offtopic:
        gaan signaal lampjes branden met DC? het is toch geen echt " signaal" ?
        ( vanuitgaande dat de versterker wel DC versterkt zoals elke Dap etc)

        Leks
        Nerd is geen belediging, het is een compliment.

        Comment

        Working...