Podium mix

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SayCheese
    • Jun 2008
    • 19

    Podium mix

    Ik wil onze band graag voorzien van een podiummix. Ik ben zelf één van de muzikanten en denk dat het handig is om via een extra mixertje met 4 auxen de monitoring op mij te nemen.
    Op dit mengpaneeltje (Soundcraft Spirit Rackpac) kunnen we dan de microfoons en instrumenten aanlsuiten en via de direct-out doorkoppelen naar het stageblok voor de zaalmixer.
    Mijn vraag is of dit technisch een juiste oplossing is? Of het functioneel handig zullen we proefondervindelijk gaan vaststellen.

    Technisch gezien vraag ik mij af of de directout (lijnsignaal) via een di-box naar gebalanceerd moet worden gebracht voordat het via de multikabel naar de zaalmixer gaat. De handleiding van de Soundcraft meldt dat ieder line-signal een output van 10kOhm heeft. Zelf zie ik overigens als nadeel dat de direct-out wordt afgetapt na de fader voor het kanaal, dus ook na de eq en gain.

    Graag jullie mening en expertise.
  • RHulshof
    • Jan 2008
    • 66

    #2
    Hoi saycheese.

    waarom geen breakout op je stagebox ? als je zorgt dat je je aarding van 1 punt afhaalt is dat een mooiere oplossing.

    heb je in iedergeval op bijde tafels een eigen mix mogelijkheid geen invloeden van uit een andere tafel.

    groetjes Ronnie

    Comment

    • MarkRombouts
      • Jan 2005
      • 1391

      #3
      Het gebruiken van een mixer op het podium om het monitorgeluid te verzorgen is zeker een goed idee.

      De koppeling zoals je die in gedachte hebt voor de FOH tafel zeker niet. Er kleven erg veel nadelen aan deze manier van werken, o.a. clippen van de pre-amp in de monitortafel is hoorbaar in de zaal. Heb je op de FOH positie een keer een mooie tafel, moet je toch eerst door de pre-amps van de spirit mixer, niet echt bevordelijk voor de geluidskwaliteit. Zo zijn er nog wel meer dingen te noemen, maar dit zijn toch de belangrijkste volgens mij.

      Je kunt dit oplossen door je kanalen netjes te splitten en één van de uitgangen te gebruiken voor je monitormixer en een andere uitgang voor je FOH tafel. Je kunt hiervoor gewoon passief splitten, als je het helemaal netjes wilt doen gebruik je hiervoor een actieve splitter.

      Comment

      • RayM
        • Jan 2006
        • 742

        #4
        Op zich is het goed te doen.
        Alleen moet je nooit de direct outs gebruiken naar het stageblock toe.
        Je moet ervoor zorgen dat je xlr splitters hebt. Hiermee kun je de Spirit en het FOH onafhankelijk van signaal voorzien.
        Voorbeeld:http://www.copystars.com/images_prod...121_s20622.jpg
        Via de direct out wordt het signaal altijd beinvloed door de Spirit, afhankelijk van de routing.
        Als FOH mixer ben je daar niet blij mee.
        Heerlijk die stilte

        Comment

        • Timo Beckman
          • Jul 2006
          • 1298

          #5
          Als je het signaal van je direct outs pakt krijg gaat er een signaal van je zaaltafel inc. channel eq richting je monitor mix . Lijkt me niet een verstandige oplossing . nb het level wat je op je monitor mixer binnen krijgt is afhankelijk van je fader stand op de zaal mixer . Ook niet een goed idee .
          De beste oplossing is gewoon elk kanaal wat je op je monitors nodig hebt splitten

          Sorry heb het niet goed gelezen je gebruikt van de monitor mixer de direct outs om naar de zaal tafel te gaan . Ik ben een foh tech (+/- dan) en zou nooit akkoord gaan met deze manier van werken . Ik heb dit 2 x zo moeten aansluiten op 2 verschillende festivals ivm in ear monitoring van het betreffende bandje maar was blij dat ze een eigen tech hadden daar het niet om aan te horen was .
          Veel te scherp en geen steady input op de foh desk (in een geval een crest en ook een a&h geloof ik).
          Last edited by Timo Beckman; 03-07-08, 13:20.

          Comment

          • SayCheese
            • Jun 2008
            • 19

            #6
            Sorry heb het niet goed gelezen je gebruikt van de monitor mixer de direct outs om naar de zaal tafel te gaan . Ik ben een foh tech (+/- dan) en zou nooit akkoord gaan met deze manier van werken . Ik heb dit 2 x zo moeten aansluiten op 2 verschillende festivals ivm in ear monitoring van het betreffende bandje maar was blij dat ze een eigen tech hadden daar het niet om aan te horen was .
            De 4 auxen van de podiummixer wil ik gebruiken voor de monitorversterkers op het podium. Feitelijk was ik met de main-out van de podiummixer niets van plan. Het is zeker de bedoeling dat iedere stem en instrument apart naar de FOH-mixer gaat.

            Comment

            • Timo Beckman
              • Jul 2006
              • 1298

              #7
              Het zijn niet de 4 auxen of de master out van je monitor mixer die het probleem zijn maar het gebruik van directouts wat niet fijn werkt . Als je via direct outs richting foh werkt dan gaan de cannel eq's mee die ingesteld staan op jullie monitor geluid per kanaal . Stel jij hoort beter wat er gebeurt als je 3,1 khz boost met 3 db op een vocal kanaal dan gaat dit ook met die kleuring naar je foh desk waar het mischien net teveel is en dus rond zingers kan geven .
              Of je geeft iets meer gas op een back ground vocal tijdens een optreden omdat hij of zij het dan net even beter hoort. Bij de meeste direct outs is het level post fader wat wil zeggen als je je fader setting wijzigt dan wijzig je ook het level wat door je dir.out wordt weg gestuurt en dus het level op het kanaal van je foh desk .
              (bij sommige tafels kun dmv jumpers intern veranderen waar je dir.out signaal vandaan komt staat in de manuals)
              Last edited by Timo Beckman; 03-07-08, 14:53.

              Comment

              • berolios
                • Sep 2005
                • 1538

                #8
                Dit is ABSOLUUT NIET wat je wilt !!

                Een van de belangrijkste redenen om een aparte monitormix te maken is dat het podiumgeluid en zaalgeluid dan onafhankelijk van elkaar geregeld kunnen worden en dit haal je op deze manier compleet om zeep.

                Neem gewoon een passieve split... dan laat je alle kanalen over de multi naar je FOH gaan en die kanalen die je op monitors wilt hebben tap je af naar je Spirit tafeltje. Het type Y-splitje dat RayM voorstelde kun je hiervoor gebruiken (hoewel dat niet heel erg profi uitziet natuurlijk ), je kunt evt ook je stageblock uitvoeren met een extra uitgang (of 1-op-1 split op alle kanalen).

                Zoals je het hierboven schetst zou je zaal-geluid dus afhankelijk zijn van de gain- EN EQ- EN fader-stand van je spirit monitor tafeltje... De gedachte alleen al ... nee... zou ik dus niet doen !!!

                Doe het met splitjes of een aangepast stageblock... iedereen blij... Succes ermee!!

                p.s.1: volgende keer effe netjes quoten, ik heb je laatste bericht 3 x moeten lezen voordat ik begreep wat er stond (maar dat kan ook iets over mij zeggen natuurlijk )

                p.s.2: in sommige situaties (digitale tafels in sommige gevallen) kun je ervoor kiezen maar 1 pre-amp per kanaal te gebruiken en gain-sharing te doen, dan bepaald de MON tech de gain-stand bijvoorbeeld.
                Last edited by berolios; 03-07-08, 14:56.
                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                Comment

                • Timo Beckman
                  • Jul 2006
                  • 1298

                  #9
                  p.s. volgende keer effe netjes quoten, ik heb je laatste bericht 3 x moeten lezen voordat ik begreep wat er stond (maar dat kan ook iets over mij zeggen natuurlijk )[/quote]

                  Gebeurt mij dagelijks Ik en computers denk ik dan maar

                  Comment

                  • berolios
                    • Sep 2005
                    • 1538

                    #10
                    Originally posted by Timo Beckman
                    p.s. volgende keer effe netjes quoten, ik heb je laatste bericht 3 x moeten lezen voordat ik begreep wat er stond (maar dat kan ook iets over mij zeggen natuurlijk )[/quote

                    Gebeurt mij dagelijks Ik en computers denk ik dan maar
                    was richting saycheese eigenlijk
                    Last edited by berolios; 03-07-08, 15:17.
                    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                    Comment

                    • SayCheese
                      • Jun 2008
                      • 19

                      #11
                      Bedankt voor jullie reacties. 'k Ben blij dat ik het ff op het forum gooi.
                      In mijn initiele vraag gaf ik al aan dat de direct-out helaas pas na de gain en eq zit en dat als een probleem zie.
                      Splitsen vooraf had ik het idee dat dat het signaal door 2-en deelt en dus zwakker naar de zaalmixer gaat. Kennelijk is dat geen onoverkomelijk probleem dus.

                      Er bestaan losse mic-splitters die actief worden geregeld. Is dat beter? en bestaan die mogelijk in een 19 '' rack waar er bijv. 6-8 in zitten?

                      Comment

                      • SayCheese
                        • Jun 2008
                        • 19

                        #12
                        Originally posted by berolios
                        je kunt evt ook je stageblock uitvoeren met een extra uitgang (of 1-op-1 split op alle kanalen).
                        Hoe stel ik mij dit voor.
                        Ik open het stageblock, boor bij minimaal kanaal 1 t/m 10 gaatjes aan de zijkant, plaats daar XLR-chassisdelen in en soldeer dat 1 op 1 aan elkaar?

                        Is de quote beter zo?

                        Comment

                        • berolios
                          • Sep 2005
                          • 1538

                          #13
                          Originally posted by SayCheese
                          ...Is de quote beter zo?
                          Ja hoor ...

                          Even een fotootje van marktplaats gejat:


                          Het is wel een groot ding, maar wat je ziet is dat onder elke input connector (XLR female), een output connector (XLR male) zit. Deze zijn gewoon 1-op-1 op elkaar gehangen... dat is eigenlijk wat ik bedoel... en dan kun je gewoon met losse XLR-touwtjes de kanalen op het stageblock 'gaan halen' die je op MON nodig hebt.

                          Originally posted by SayCheese
                          Hoe stel ik mij dit voor.
                          Ik open het stageblock, boor bij minimaal kanaal 1 t/m 10 gaatjes aan de zijkant, plaats daar XLR-chassisdelen in en soldeer dat 1 op 1 aan elkaar?
                          Ja dus !!

                          Een andere manier om dit te doen is in plaats van 1 multi-connector uitgang (voor de multi naar je FOH) er twee te maken... dus eentje extra om naar MON te gaan. Ook deze hang je gewoon weer 1-op-1 aan elkaar... Maar dan zit je wel weer vast aan je eigen multikabelsysteem en de normering daarvan. Met losse XLR-touwtjes ben je helemaal flexibel, dat is dus wat je wilt!!

                          Een actieve split kan, maar is erg duur... voor een splitter unit van BSS, Klark of XTA (de bekende goede splitters dus) kun je 10 Spirit monitor tafeltjes kopen denk ik ... Verder is een actieve split ook echt niet nodig... wij doen de grootste festivals in Belgie (o.a. Rock Werchter, Pukkelpop, etc...) en gebruiken gewoon een passieve split.

                          Waar je wel even op moet letten is je aarding... je moet 1 'sterpunt' nemen waar je je kablage aan aarde hangt... bij ons is dat de FOH tafel.

                          Succes ermee!
                          Last edited by berolios; 03-07-08, 18:02.
                          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                          Comment

                          • Wim Siebelink
                            • Jul 2001
                            • 51

                            #14
                            waar en wanneer zag je die dan op marktplaats?????

                            Comment

                            • Davy Gabriels
                              • Aug 2002
                              • 819

                              #15
                              Originally posted by berolios
                              Ja hoor ...
                              wij doen de grootste festivals in Belgie (o.a. Rock Werchter, Pukkelpop, etc...) en gebruiken gewoon een passieve split.
                              Moet je op dit moment dan niet werken op werchter ipv hier berichten te posten

                              Comment

                              Working...