analyzen met laptop/pc

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • xxxfpnxxx
    • Jun 2006
    • 92

    analyzen met laptop/pc

    Hallo,

    Ik ben de laatste tijd opzoek naar een analyzer. Nu vroeg ik mij af, zijn er programma's voor de pc om dit mee te doen (het liefst zelfs freeware). Ik heb namelijk een kwalitatief redelijke geluidskaart in mijn pc zitten (emo 0404) dus ik zat te denken als ik daar nu een meetmicrofoon op aansluit, zou dit dan mogelijk zijn?

    Alvast bedankt
    Last edited by xxxfpnxxx; 04-06-08, 20:17. Reason: titel verandert.
  • Timo Beckman
    • Jul 2006
    • 1298

    #2
    Er zijn een aantal programa's die dit kunnen . Smaart/satlive/wave capture/easera geen van alle gratis . Ik heb zelf goede ervaringen met sat live zeker voor het geld alleen wat wil je ermee gaan doen ?

    Comment

    • xxxfpnxxx
      • Jun 2006
      • 92

      #3
      Het is vooral bedoelt voor live toepassingen, om toch even te helpen met het inregelen van de eq.

      Comment

      • Timo Beckman
        • Jul 2006
        • 1298

        #4
        SATlive® Audio Measurement Tool
        Kijk hier maar eens naar en veel plezier . Lees aub eerst de gebruiksaanwijzing zeker als je er nog geen ervaring mee hebt.

        Comment

        • xxxfpnxxx
          • Jun 2006
          • 92

          #5
          Mooi programmma, bedankt voor de tip! Ik ben nu beetje aan het klooien met de demo en het werkt super.

          Heeft iemand anders misschien ook nog tips?

          Comment

          • RayM
            • Jan 2006
            • 742

            #6
            Is het misschien een idee om een soort van 'analyze praktijk middag/avond' te organiseren? Met de testdag in de Tavenu was Timo aanwezig met een indrukwekkende hoeveelheid software ed. En ik vond het zeer interresant, mijn kennis van dat soort zaken is niet bijster groot.
            Ik zou daar best wat meer van willen weten middels een praktijk uitleg.
            Waarbij je bv. het beeld via een beamer/scherm wat groter weer kunt geven zodat iedereen een goed beeld heeft.
            En zo kom ik weer bij Timo terecht. Die heeft de kennis en de spullen.
            Last edited by RayM; 05-06-08, 13:53.
            Heerlijk die stilte

            Comment

            • Timo Beckman
              • Jul 2006
              • 1298

              #7
              Kleine correctie Ik heb een beetje kennis en een paar spullen . Wat ik wel kan aanraden aan de mensen die serieus zijn is een meyer syt. optimalization coarse te doen van meyer . Daar worden zaken als fft analyzers alsmede onderwerpen als fase line aray's en speaker opstellingen behandeld en uitgelegd en beter als dat ik dat kan .
              Ik heb ooit een keer een seminar over smaart bij gewoont bij megasound wat mijns inziens weg gegooit geld was maar ja wist ik veel .
              Last edited by Timo Beckman; 05-06-08, 15:29.

              Comment

              • RayM
                • Jan 2006
                • 742

                #8
                Originally posted by Timo Beckman
                Kleine correctie Ik heb een beetje kennis en een paar spullen .
                OK, misschien overdreef ik een beetje maar zo bescheiden hoef je nu ook weer te zijn Timo.
                Ik heb best wel wat geleerd die middag (en anderen waarschijnlijk ook) en zou dat best eens in een praktijksessie uit willen bouwen. En een complete cursus wil ik (nog) niet volgen.
                Heerlijk die stilte

                Comment

                • Timo Beckman
                  • Jul 2006
                  • 1298

                  #9
                  Als jullie weer voor de broodjes zorgen???????

                  Comment

                  • theo
                    • Nov 2001
                    • 503

                    #10
                    hallo dit is interessant mag ik me aanmelden met mijn meyerset.
                    zekers omdat ik ook zit met mijn cq1 uit fase verhaal, en het gat tussen de hp700 en msl4.
                    Heb ter beschikking:
                    4hp700 4xmsl4 en 2x cq1 en een ld2 linedriver.
                    tevens in bezit van smaartlive wel met een ebc 8000 van behringer.
                    gr theo

                    Comment

                    • nielsjanssennl
                      • Aug 2004
                      • 101

                      #11
                      Originally posted by theo
                      hallo dit is interessant mag ik me aanmelden met mijn meyerset.
                      zekers omdat ik ook zit met mijn cq1 uit fase verhaal, en het gat tussen de hp700 en msl4.
                      Heb ter beschikking:
                      4hp700 4xmsl4 en 2x cq1 en een ld2 linedriver.
                      tevens in bezit van smaartlive wel met een ebc 8000 van behringer.
                      gr theo
                      :-) wat dacht je ervan Timo of ondergetekende eens een dagje in te huren.

                      Comment

                      • nielsjanssennl
                        • Aug 2004
                        • 101

                        #12
                        Originally posted by xxxfpnxxx
                        Het is vooral bedoelt voor live toepassingen, om toch even te helpen met het inregelen van de eq.
                        Tja, daar gaan we weer. Voor de duidelijkheid: software is om inzicht te krijgen in het systeem respons (=luidspreker+ruimte) en kan je helpen evt. problemen te onderzoeken: EQ is absoluut geen redmiddel om iets wat krom is recht te maken. Het werken met op FFT gebaseerde software en bijbehorende hardware vereist wel enige kennis van elektro akoestiek.
                        Anders gezegd: met 1 meetpositie krijg je te zien wat er alleen op die plek gebeurt. En dan? hoe EQ je dan? tot alles recht is? Dan ben ik benieuwd hoe het klinkt 1. op andere plaatsen, 2. algehele klankkleur:-) Denk dat dat wel een leuk experiment is...
                        Gratis tip: Denk dat je veelal zonder software een heel eind komt, door te kijken welke frequenties je op de kanaal EQ het meest uitdraait. Die kun je zo overnemen in je master EQ.

                        nb gratis software zul je niet vinden, behalve de demo's van verschillende fabrikanten die Timo al noemde. FFT software zit behoorlijk complex in elkaar en daar gaat veel tijd inzitten om te programmeren. Denk dat het onnodig is te zeggen: ga je software serieus gebruiken en krijg je zelf ook betaald voor je werk: koop deze software en koop datgene wat bij je past en wat je aanspreekt. Ik zie te vaak allerlei technici met cracks op hun laptop. Dat is broodroof, stel je voor dat iemand anders jouw werk afpakt door het gratis te doen!
                        nb daarom kun je dus demos downloaden die vaak volledig of enigzins beperkt werken, om te kijken of het iets voor je is :-)

                        Comment

                        • theo
                          • Nov 2001
                          • 503

                          #13
                          :-) wat dacht je ervan Timo of ondergetekende eens een dagje in te huren.

                          uiteraard welkom nu wil t toeval dat ik een 6 persoons appartement heb.
                          En dat t met t goede weer hier helemaal nietverkeerd verblijven is.
                          Woon 5 min van t strand dus bij deze een vakantie van mij.
                          Wil heus voor uitleg en technische bijstand ook nog wel effe in de knip duiken.
                          Maar vorige week groot festival gedraait en klonk als een klok maar kan altijd beter uiteraard.
                          Zeker omdat ik neig naar of nog 2 hp700 of 2 ds midkasten erbij te doen.
                          Gr theo

                          Comment

                          • xxxfpnxxx
                            • Jun 2006
                            • 92

                            #14
                            ikzelf heb ook nog een tip voor de mensen die het niet beroepsmatig willen gebruiken maar het meer leuk vinden er een beetje mee te spelen (waar ik ook grotendeels onder val:P). Er is een beta van smaart 6 te downloaden, deze heeft geen tijdlimiet en heeft ook de volledige functionaliteit. Het is dus wel een Beta!

                            Comment

                            • Timo Beckman
                              • Jul 2006
                              • 1298

                              #15
                              Reken maar dat er een tijdslimiet op zit of dat er nog bugs inzitten . Het is niet voor niets een beta versie .

                              Comment

                              Working...