EV sxA 250 vs. JBL EON 15 G2

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Furby
    • Apr 2008
    • 36

    EV sxA 250 vs. JBL EON 15 G2

    Hoi mensen,

    kan iemand mij vertellen hoe de EV sxA 250 zich verhoudt tot de JBL EON 15 G2? Zijn dit min of meer gelijkwaardige speaker qua vermogen en prestaties?

    specs van de JBL (correct me if i'm wrong):
    - 350W 15" speaker
    - 50 W 1,75" speaker
    - plastic kast

    specs van de EV sxA 250
    - 150 W continuos (350W max) 15" speaker
    - 50 W continuos (80W) 1,25" speaker
    - houten kast, 7 laags multiplex

    Is het genoemde vermogen van de JBL's het maximum vermogen of het continuos vermogen? Wat betekent rms in relatie tot het vermogen?

    Welke van de 2 genoemde geeft naar jullie mening beter geluid en waarom?

    Wij willen met onze band binnenkort een zangset aanschaffen. De speakers moeten als we (ooit) groter gaan ook goed inzetbaar zijn als monitor. Ik ben van de genoemde speakers wel gecharmeerd (d.w.z. ik heb goede ervaringen met de EON's en met EV. De EV sxA 250 heb ik tot nu toe nog niet gehoord of als monitor gehad tijdens optredens) maar ik ben benieuwd naar jullie meningen.

    Graag reactie!

    grtz, Furby
  • Furby
    • Apr 2008
    • 36

    #2
    Ik ben er inmiddels achter dat RMS het vermogen is dat een versterker continu kan leveren bij 1000 Hz.

    De EV sxA 250 heeft dus een RMS vermogen van 150W LF en 50W HF en een burst van 350W resp. 80W.
    Bij de JBL EON 15 G2 kan ik niet vinden of de vermogens 300W LF en 100W HF de burst vermogens zijn of de RMS vermogens.

    Als je hier een antwoord op hebt, graag! Ik wil weten of het vermogen van de versterkers in de speakers gelijkwaardig is. Of bij lange na niet.

    Comment

    • theo
      • Nov 2001
      • 503

      #3
      weet de vermogens van de eons niet.
      Wat ik je kan vertellen en dat is mijn mening dat ze vies agressief klinken.
      Vooral als ze tegen hun max staan te spelen.
      Maar dat is mijn mening en meningen zijn er zovelen.
      Deze ev speaker ken ik niet wel de zx5 en die klinkt vele malen vriendelijker. maar goed das geen actieve speaker.

      Comment

      • 4AC
        • Nov 2007
        • 1791

        #4
        De vermogens van de JBL EON 15 G2 zijn:
        300 watt RMS LF en 100 watt RMS HF.
        Ik heb helaas geen ervaring met beide luidsprekers, maar wat ik je wel kan zeggen is dat ik in die prijsklasse zou gaan voor een paar RCF ART speakers. De 15- of de 12 inch. Die klinken namelijk goed en hebben zich voor die prijs al bewezen.

        De enigste twijfel is dan dat die EV sxA 250 een houten kast is, wat dan weer over het algemeen beter klinkt...
        uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
        Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

        Comment

        • J.S. Coolen
          • May 2008
          • 254

          #5
          Ik heb veel ervaring met de SXA van EV, ik vindt ze goed klinken. Ervaring leert dat je met 4 speakers ongeveer een feestje 150 man aan kan. Maar dan moet je niet teveel bass willen.
          Account niet meer actief.

          Comment

          • 4AC
            • Nov 2007
            • 1791

            #6
            Originally posted by J.S. Coolen
            Ik heb veel ervaring met de SXA van EV, ik vindt ze goed klinken. Ervaring leert dat je met 4 speakers ongeveer een feestje 150 man aan kan. Maar dan moet je niet teveel bass willen.
            Dat is vrij veel. Hoe functioneren ze als mid/high unit boven een leuke sub?
            Last edited by 4AC; 18-05-08, 14:54.
            uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
            Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

            Comment

            • bones2001
              • Aug 2003
              • 741

              #7
              Dat is vrij veel. Hoe functioneren ze als mid/high unit onder een leuke sub?
              Niet zo best denk ik,
              ik zou ze er bovenop zetten
              Mixen is net als schilderen.
              Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

              Comment

              • J.S. Coolen
                • May 2008
                • 254

                #8
                Ik heb ze tot nu toe twee keer gebruikt met 2 subkasten. Dus 4 top 2 sub. Mooie 4 punts opstelling.

                Er was toen een bekende DJ die samenwerkte met een live sax speler. Dit was voor een mannetje of 100 en klonk echt heel goed. Dit was in een grote tent.

                Ik zit er zelf aan te denken om 8 van deze kasten te kopen, mede omdat er 2 bedrijven hier in de regio zitten die ook meerdere kasten hebben.
                Account niet meer actief.

                Comment

                • djproffi

                  #9
                  ik heb alleen ervaring met de Eon's, en ik vind dat ze behoorlijk schel gaan klinken als ze je ze volop gebruikt. Het hoog klinkt echt niet lekker. Maar ik vind je prima geschikt voor bandjes, waarbij je ze maar half open hoeft te zetten..

                  Comment

                  • sis
                    • Jul 2003
                    • 3305

                    #10
                    De EON's zijn zowat de slechtste kasten die nu op de markt zijn .
                    Koop deze niet want je bent de l*l ,
                    sis
                    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

                    Comment

                    • sparky
                      • Apr 2002
                      • 2104

                      #11
                      Hoho Sis, ieder apparaat heeft wel iets goeds he, bij mij zijn er eens een zootje van de klep gevallen, zo de gracht in . De krengen bleven gewoon drijven en na een paar nachtjes drogen werkte alles nog zoals het daarvoor deed.

                      Ik heb bij die EON's bijna het idee dat die laagdriver er voor de sier zit en alles eigenlijk uit die hoorn komt, zelden een speaker met zo weinig ballen gehoord.

                      Ik heb redelijk wat kleine EV-kastjes gehoord, maar helaas niet degene waar jij nu naar vraagt, heb er dus geen mening over.
                      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                      Comment

                      • Furby
                        • Apr 2008
                        • 36

                        #12
                        Ik concludeer uit onderstaande reacties het volgende:

                        2 kasten EV SXA 250 hebben veel minder vermogen dan de EON's. In die zin zijn ze niet geschikt. Wel lees ik dat ze warmer klinken, mede vanwege de houten kast.

                        Als ik zo de meningen hoor, vind men over het algemeen de EON's in het hoog veel te schel (als ze te hard staan). Ik heb meerdere malen met de EON's gespeeld en heb dat helemaal niet zo ervaren. Wellicht stonden ze toen ook niet voluit te knallen?!

                        Ik lees ook dat de RCF ART 15" een prima alternatief zou zijn. Dit is ook een plastic kast.

                        Zijn er verder nog (actieve!) alternatieven in ongeveer dezelfde prijsklasse met een zelfde vermogen als de EON's? De geluidskwaliteit moet gewoon goed zijn.

                        Wij willen de speakers met de band gebruiken als zangset in kroegen e.d. De instrumenten gaan gewoon over hun eigen versterker/speakerkabinet. drums zijn onversterkt. Als we ooit groter gaan moeten de speakers goed als monitor in te zetten zijn.

                        Comment

                        • TonBeljon
                          • Apr 2006
                          • 104

                          #13
                          Zelf heb ik de e.v. sxa 360. errrrug mooi!

                          Comment

                          • sis
                            • Jul 2003
                            • 3305

                            #14
                            Furby, ik heb zelf sedert november 2007 de RCF ART 525 A .
                            18 kgr , 750 watt vermogen , fast limiter en een behoorlijk hoog rendement voor zo'n kastje.
                            daarvoor had ik EAW,
                            tot op heden heb nog geen moment spijt gehad van mijn beslissing .
                            sis
                            Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

                            Comment

                            • rolanddeg
                              • Nov 2004
                              • 337

                              #15
                              Ik heb met zowel de EON's als de SxA250 gewerkt.

                              Die EON's mogen voor mijn part allemaal de gracht in, zelden zulke vreselijke kasten meegemaakt. Zelfs met aanvulling van die EON subs blijft het een schel geheel. Als je de set strak wil EQ'en moet je zo veel wegsnijden voordat het een beetje normaal klinkt, ben je zoveel vermogen kwijt dat het alsnog nergens meer naar klinkt.

                              De SxA250 heb ik een aantal malen op monitor gebruikt. Bizar wat gaan die dingen hard, en blijven nog strak klinken ook! Heeft een paar dipjes nodig, dan heb je echt super speakers voor het geld. Niets dan goede ervaringen met deze kasten.

                              Echter een aantal collega's hebben wel iets mindere ervaringen met de ingebouwde amp. Het schijnt nog wel is te gebeuren dat de de thermische beveiliging in vliegen. Het is mij nooit gebeurd, aangezien ik ze niet voor langere tijd op vol vermogen heb belast. Ik kan je daar dus ook weinig over vertellen, wellicht iemand anders hier?

                              Wat je ook kan doen is de speakers een daagje huren... In Rotterdam weet ik een bedrijf die de EV's verhuurt. Ask 4 more info...

                              Comment

                              Working...