draadloos in ear op grotere afstand

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • shure-fan
    • Sep 2003
    • 1046

    draadloos in ear op grotere afstand

    mensen..

    ondanks mijn ervaringen met draadloze systemen heb ik toch een klein vraagje

    binnenkort moet ik een tape setje doen en voor monitoring moet ik een flinke afstand afleggen (50 meter)

    ik werk voor deze tape act met 2 x een mipro in ear setje (niet door mij uitgekozen) met de standaard antennes

    maar ik maak me zorgen over de radio overdracht, ik ben namelijk bang dat ik 50 meter niet ga redden met de standaard sprieten in de kist en wil het volgende gaan doen.

    ik wil de standaard sprieten eraf halen en op 1 zender een bnc T-stukje aansluiten en op de andere zender een kort stukje coax (50 ohm uiteraard)

    dan wil ik de overgebleven kant van het T-stukje aansluiten op een Sennheiser A2003 antennne (paar meter kabel er tussen uiteraard)

    ik heb de a2003 nog over (om het zo maar te zeggen) maar geen antenne combiner (helaas)

    dus mijn vraag is : is het mogelijk om dit te doen?


    anders ben ik alsnog genoodzaakt om floors neer te leggen
    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

    #2
    zenders op podium, lijntje via de multi. Lijkt me weinig spannends aan of mis ik iets?
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

    Comment

    • shure-fan
      • Sep 2003
      • 1046

      #3
      ik kan helaas niet veel vertellen over dit optreden behalve dus dat ik zoizo op het podium ben met het tape rackje (waarbij ik helaas niet de mogelijkheid heb om de boel te demonteren) en kan geen lijntjes sturen via een multi (behalve dat ik me L/R lijntje doorstuur naar foh)
      Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

      Comment

      • Leks
        • Oct 2007
        • 330

        #4
        hmm lijkt me te kunnen ( never tried)

        maar denk dat ie dan vooral over de A2003 probeert te communiceren ( sterker signaal.

        om wat voor in ear zender gaat het eigenlijk?

        en geen multi mogelijk? hoe ga je anders floors van signaal voorzien :P?

        anders los antennetje huren + wat meters 50ohms kabeltjes ( mail maar als je ze niet los kan vinden)

        leks
        Nerd is geen belediging, het is een compliment.

        Comment

        • shure-fan
          • Sep 2003
          • 1046

          #5
          nou theoretisch lijkt het mij ook te kunnen, maar ik wil het zeker weten en ga geen risico's nemen aangezien het niet mijn apparatuur is.

          ik snap niet helemaal wat je bedoelt met communiceren over de A2003 maar die zou dan idd gebruikt worden om 2x een in ear signaal te sturen richting de ontvangers (50 meter verderop)

          het gaat (zoals ook vermeld in de TS om 2x een mipro systeem)

          ik neem eventueel (als in ear niet kan) een losse amp mee met 60 meter 1,5 mm kabel mee die in de floors eindigen

          losse antenne huren is geen optie, ik heb geen budget daarom neem ik eventueel dus de losse amp mee omdat die nog aanwezig is

          wat ik vergat te vermelden is : mipro zender heeft tnc aansluiting en ik kan verloopjes bestellen naar bnc (worden / zijn dan eigen bezit)
          Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

          Comment

          • moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5950

            #6
            en mipro zenders en Senh. vlag gaat werken?
            Lijkt mij iets om ff te testen...
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

            Comment

            • shure-fan
              • Sep 2003
              • 1046

              #7
              Originally posted by moderator
              en mipro zenders en Senh. vlag gaat werken?
              Lijkt mij iets om ff te testen...
              kwa frequentie en antenne matching is het geen probleem dat werkt wel.

              zo zie ik vaak genoeg setup's met ene merk zenders andere merk vlaggen

              zolang de frequentie past binnen de antenne is er niks aan de hand
              Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

              Comment

              • Radar
                Moderator
                • Jul 2002
                • 890

                #8
                Als ik het goed begrijp wil je dus 2 zenders gaan kopellen aan 1 antenne?
                Nu heb ik in mijn jonge leventje als elektronica monteur al aardig wat meegemaakt, maar ik krijg hierbij een raare smaak in de mond.
                Helemaal duiden kan ik het probleem niet maar ik voorzie problemen, komt in mijn ogen neer op het in bijvoorbeeld bij elkaar knopen van 2 versterkers op 1 luidspreker.
                Wat ik wel zeker weet met zulke afstanden is dat de tjdens het testen behaalde resultaten geen garantie geven voor de uitvoering!
                Ik doe niet aan bijgeloof.
                Dat brengt ongeluk.

                Comment

                • shure-fan
                  • Sep 2003
                  • 1046

                  #9
                  ik krijg er zelf ook niet bepaald een lekkere smaak van in mijn mond, en theoretisch moet het mogelijk zijn... theoretisch gezien he...

                  ik wil alleen niet dat ik de zenders kapot maak omdat ik in principe gewoon de antenne uitgangen aan elkaar koppel, dus testen is geen optie tenzij ik bewijzen zie dat het wel mogelijk is zonder dat ik de boel sloop

                  nogmaals, de apparatuur is niet van mij
                  Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

                  Comment

                  • laserguy
                    • Jun 2003
                    • 2755

                    #10
                    maar ik krijg hierbij een raare smaak in de mond.
                    Ik ook. Als dit idd zo mocht dan hadden ze nooit een antennecombiner uitgevonden!
                    Ten eerste klopt je impedantie van de kring niet meer!! Elke zender ziet de andere zender + de antenne als belasting: i.p.v. 50 Ohms heb je dus 25 Ohms! Daar gaat je SWR!
                    Ten tweede is elke zender een belasting voor de andere zender... dat gaat dus niet goed! Je riskeert dus wel dat je iets kapot maakt maar het is niet te voorspellen wat.

                    Je hebt dus meer kans om afstand te verliezen i.p.v. te winnen.

                    Uit mijn cursus HF Elektronica van vele jaren geleden meen ik mij trouwens te herinneren dat er in zo een antennecombiner geen elektrisch contact is tussen de zenders maar dat alles gebeurt via EM-koppeling via strip-line techniek.
                    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                    Comment

                    • shure-fan
                      • Sep 2003
                      • 1046

                      #11
                      hmmm... wat laserguy zegt klinkt aannemelijk.....

                      ik ga morgen even bellen met de act om te vragen of het mogelijk is de in ear zenders tijdelijk uit het rack te halen en ze in de buurt neer te zetten van "the performance area" gelukkig zijn de uitgangen van de tafel gebalanceerd

                      waarschijnlijk is het gewoon geen optie maar vragen kan geen kwaad.



                      al sta ik nog steeds open voor suggesties,
                      Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

                      Comment

                      • cobi
                        • Aug 2002
                        • 1083

                        #12
                        Originally posted by shure-fan
                        hmmm... wat laserguy zegt klinkt aannemelijk.....

                        ik ga morgen even bellen met de act om te vragen of het mogelijk is de in ear zenders tijdelijk uit het rack te halen en ze in de buurt neer te zetten van "the performance area" gelukkig zijn de uitgangen van de tafel gebalanceerd

                        waarschijnlijk is het gewoon geen optie maar vragen kan geen kwaad.



                        al sta ik nog steeds open voor suggesties,
                        Lijkt mij de enigste optie, zender zo dicht mogelijk bij de ontvanger. Zelfs met Sennheiser of Shure vind ik 50m overbrugging al veel, ook met vlaggen.

                        Ook bij concerten in de Arena, Gelredome en Ahoy zie jevaak vlaggen staan het het begin van de catwalk en of de gebruikte in-ear setje helemaal standaard zijn betwijfel ik ook. En zelfs dan liggen er nog floors (backup en als aandikking van je in-ear sound). Jou floortjes dus zowiezo neer leggen lijkt me geen overbodige luxe.
                        Spelingvouten onder voorbehout...

                        Comment

                        • shure-fan
                          • Sep 2003
                          • 1046

                          #13
                          nou... het is niet de enigste optie, 50 meter overbruggen is helemaal geen probleem maar dit doe ik normaal met hand / beltpack zenders en niet met in-ear.

                          concerten die vaak in toko's als Arena, Gelredome en Ahoy staan worden voor dingen als in ear geluid vaak zogenaamde " helical" antennes gebruikt, deze antennes werken anders dan de normale vlaggen.

                          het is trouwens kiezen, of floors of in ears, nadeel voor de floors is dus de extra bekabeling + amp + floors die ik mee moet slepen
                          Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

                          Comment

                          • joe
                            • Jan 2003
                            • 446

                            #14
                            Een simpel t stukje zou ik niet doen als ik jou was.
                            De meest simpele oplossing is 2 richt antennes, elk afzonderlijk op een zender.

                            Een ander optie is een combiner met 1 richt antenne.
                            Als je een passive combiner neemt heb je +/- 4 dB verlies.

                            Een iets duurdere oplossing is: (maar kan erg nuttig zijn als je door een muur heen moet
                            passive combiner, bv. 100m antenne kabel, amp en 1 antenne.
                            de amp/booster stel je af op het vermogen wat je wil uitzenden (bv. 50dBm)
                            Mocht je boosters nodig hebben, ik heb ze liggen tot 3 watt.


                            Groeten,
                            Marco

                            Comment

                            • gezellug
                              • Sep 2007
                              • 13

                              #15
                              Hallo Shure-Fan
                              Die 50 meter is met beltpack zenders idd geen probleem, ontvangers met diversity zorgen er meestal wel voor dat er geen signaal dipjes zijn.
                              Andersom heb ik met onze sennheiser EW 300 in ear zenders een bereik van niet meer dan een meter of 20.. En als we de antennes niet achterop het rack laten zitten en "naar buiten" brengen met een verlengkabel en een antenne op een statief, is het bereik misschien tien meter meer. Vijftig meter is onder goede omstandigheden, met antennes met "zichtcontact" wel mogelijk maar onbetrouwbaar. Een metertje verschuiven en je signaal valt weg..

                              groeten,

                              Pieter

                              Comment

                              Working...