Koor + Showband uitversterken. Welke mics voor koor? Welke PA? (outdoor)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stefan90kauw
    • Jun 2005
    • 189

    Koor + Showband uitversterken. Welke mics voor koor? Welke PA? (outdoor)

    Goede avond,


    25 Mei moet ik een korenfestival voorzien van geluid.
    Daarbij is de gehele set van de showband waar ik het geluid voor doe gehuurd.
    Maar onze eigen PA-set is niet toereikend en zullen dus moeten huren.
    Ik heb het hier puur over de speakers.

    Ik verwacht dat er maximaal 1000 man op het plein kan komen. Het plein ligt aan een weg waarna er begroeiing en wat verdwaalde vrijstaande huizen. (zuid / zuid-west)
    Aan de andere kant (noord, noord-oost) ligt er een grote supermarkt en een redelijk grote kroeg. Ik kom zelf niet uitdie plaats en ligt ook niet op fiets afstand van mijn huis af. Aangezien ik echt heel weinig tot geen tijd heb om er langs te gaan wordt het moeilijk inschatten.

    Maargoed,, back to the point.
    Ik wil 4 mic's gebruiken om een wijd stereobeeld te creeeren in combinatie met een lekker vol (dus sub zeker aanwezig!!!!) en open zuiver geluid (dus lekkere zuivere tops)

    De vraag is dus:
    - Welke mic's kan ik het beste hiervoor huren (deze zijn niet in eigen bezig, omdat wij met draadloze mic's werken, iedere zanger(es) heeft eigen mic)
    - Waar moet ik vooral naar kijken bij de PA-set.

    Lijkt mij best logisch dat ik beter niet met Funktion One kan aankomen (wat de plaatselijke verhuurboer verhuurd).
    Het andere PA systeem dat ze hebben heb ik gehoord op een buitenevenement hier in het dorp.
    Das toch wel tegen de 2000 man, als het niet meer is.



    Hopende dat jullie het herkennen.
    Het ziet er rustig uit, en is niet hetzelfde podium wat wij krijgen.
    Maar dit was vroeg in de middag, op dat festival is het dan meestal erg rustig. 'S avonds gaat iedereen helemaal uit hun dak.

    Maar ik hoop dat iemand deze set herkend. En mij kan vertellen of ik het hiermee kan/ga redden.

    En niet te vergeten, welke mics?

    Alvast bedankt!
    Last edited by stefan90kauw; 22-04-08, 21:43.
  • DJ Antoon
    • May 2005
    • 1681

    #2
    Originally posted by stefan90kauw
    Lijkt mij best logisch dat ik beter niet met Funktion One kan aankomen (wat de plaatselijke verhuurboer verhuurd).
    Waarom niet?
    Je hebt zo wie zo een goed hoorn geladen systeem nodig, (Of een in de mode zijnde line array) wil je nog iets gain before feedback over houden.
    Ik zou niet weten waarom het systeem (ik ken het niet) op de foto zoveel beter zou presteren als F1, kun je dat eens uitleggen.
    4 microfoons voor een koor, zou ik voor 1000 man in de open lucht niet aandurven. Als je dit doet zorg dan in ieder geval voor goede plopkappen of andere bescherming tegen de wind, voor als het waait.
    In ieder geval veel succes met deze niet makkelijke klus.

    Comment

    • RayM
      • Jan 2006
      • 742

      #3
      Waar ik nieuwsgierig naar ben is:
      -wat voor koren zijn het (klassiek, pop enz)
      -zingen ze met of zonder begeleidingsmuziek
      -zijn er solisten

      Dit zijn dingen die ik toch van belang vind om te bepalen welke microfoons je in moet zetten.
      Ik heb een paar keer in de Stadshaven in Heusden een korenfestival gedaan. De koren hadden geen begeleidingsmuziek op één koor na. Subs had ik dus bv. niet nodig.
      Last edited by RayM; 22-04-08, 22:18.
      Heerlijk die stilte

      Comment

      • Timo Beckman
        • Jul 2006
        • 1298

        #4
        Effe een vraagje Komt het koor op de voorgrond en de band er achter zo ja dan zou ik iig zorgen dat er pa wings komen daar je anders een soort van uitdaging hebt .
        Hoe groot zijn de koren die je moet versterken ? 4 micro's is krap zeker buiten .

        Comment

        • stefan90kauw
          • Jun 2005
          • 189

          #5
          Originally posted by RayM
          Waar ik nieuwsgierig naar ben is:
          -wat voor koren zijn het (klassiek, pop enz)
          -zingen ze met of zonder begeleidingsmuziek
          -zijn er solisten

          Dit zijn dingen die ik toch van belang vind om te bepalen welke microfoons je in moet zetten.
          Ik heb een paar keer in de Stadshaven in Heusden een korenfestival gedaan. De koren hadden geen begeleidingsmuziek op één koor na. Subs had ik dus bv. niet nodig.
          Laat ik van het ergste uitgaan:

          -wat voor koren zijn het (klassiek, pop enz)
          Vanalles door elkaar
          -zingen ze met of zonder begeleidingsmuziek
          Met begeleiding
          -zijn er solisten
          Ja.

          solisten probleem lossen we op door middel van onze eigen draadloze mics.
          Subs heb ik 100% nodig, want me eigen band speelt daarna er achter aan.


          Originally posted by Timo Beckman
          Effe een vraagje Komt het koor op de voorgrond en de band er achter zo ja dan zou ik iig zorgen dat er pa wings komen daar je anders een soort van uitdaging hebt .
          Hoe groot zijn de koren die je moet versterken ? 4 micro's is krap zeker buiten .
          Koor komt hoe dan ook op de voorgrond. Wij mogen 's ochtends al onze hele band neerzetten.
          Inclusief versterkers, drums, percussie, etc etc. Ons is alleen gevraagd het geluid te voorzien voor de koren (en natuurlijk de eigen band)

          Ik las ook nog ergens Plopkappen, dat is opzich ook wel een hele goede.
          Ook belangrijk.

          Ik ga morgen zowiezo in contact proberen te komen met de organisator.
          Ik wil dan gewoon weten hoe groot de koren zijn en welke PA ik moet hebben.


          Waarom niet F1? Omdat ik deze zelf echt extreem schel en niet lekker vond klinken, op hetzelfde festival als op de foto's.
          Het festival kende tot nu toe dezelfde apparatuur als jaren ervoor maar andere PA. Ook het mixend persoon was hetzelfde.

          En heb dus duidelijk het verschil gehoord tussen die twee sets. En via via heb ik gehoord dat ze dit jaar terug komen met de set als op de foto.
          Last edited by stefan90kauw; 22-04-08, 22:28.

          Comment

          • stefan90kauw
            • Jun 2005
            • 189

            #6
            Ik heb contact gehad met de organisatie.
            Ik ga het gewoon zelf doen.

            De PA klinkt gewoon heel zuiver en ik ga het proberen op verhoogde wings.
            Misschien ongeveer 2 meter aan beide kanten van het podium af.

            Zoals de stack nu opgesteld staat wil ik hem ook gaan gebruiken.
            De set is een eigenbouw set, las ik net op hun website.

            Anyway,,, de koren zijn vanaf 10 tot ongeveer 25 man. Daarbij vanuit gaande tot maximaal 35 man.

            Ik wil ze uitversterken met 4 Mics, dit kom ook wel mooi uit met onze eigen multikabels.
            Alles behalve de mics en de speakerset is van onze band zelf.
            Onze eigen PA-tops wil ik als sidefills gaan gebruiken.

            En dus, welke mics gaan het worden?

            Comment

            • shure-fan
              • Sep 2003
              • 1046

              #7
              als je je PA wings 2 meter naast het podium zet dan zou ik ook eens serieus gaan nadenken over infills voor het podium
              Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

              Comment

              • jans
                • Feb 2003
                • 869

                #8
                4 micro's in het midden gepanned geeft niet zo'n breed beeld, wel als je ze netjes panned en eventueel wat delay toe past (maar kijk hiermee uit als je dit nooit gedaan hebt).

                Nogmaals Succes ermee![/quote]

                Graag wil ik een opmerking plaatsen over de delay. Ben met Gino eens dat je dit niet moet toepassen als je dit nog nooit gedaan hebt, of je moet voldoende tijd hebben om dit te proberen.
                Wat ik zeker zou doen is de PA delayen op de koren. Klinkt het vooral voor de mensen vlak voor het podium heel natuurlijk, en het scheelt in je gain befor feedback.
                Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

                Comment

                • flash-a-new-generation
                  • Nov 2006
                  • 228

                  #9
                  De positie van de koren is van levensbelang net als de postitie van de bassen sopranen etc. ik zou het aantal mic's (indien gebruik wordt gemaakt van condensator) aanpassen op de soorten koren. indien je met diverse "typen" zangers hebt te maken zeg bijvoorbeeld 6 groepen. dan zou ik voor het volledige beeld 6 mic's gebruiken. de mic's die wij vaak gebruiken voor deze klussen is de AKG CK-91, Micro gefell M70 en M94 serie en de oude vertrouwde Neumann KM184. solisten (Afhankelijk van "type" stem) een KM105 of shure 87.

                  Ik zou, indien het budget het toelaat, een aantal "oplossingen" meenemen en luisteren welke het beste erbij past

                  succes met de klus, en laat maar weten hoe het is afgelopen!
                  EAW SB850 en DVA T-4 array:D

                  Comment

                  • stefan90kauw
                    • Jun 2005
                    • 189

                    #10
                    Inmiddels heb ik een ander verhuur bedrijf gevonden.
                    Praktisch gezien op de hoek,,, geloof het of niet.

                    Die hebben een Stage Accompany set staan van:

                    2x 2x18"subs
                    2x Horn Loaded Tops.
                    1x Amp rack 32A gevoed.

                    Deze heb ik gister bij ons in het dorp mogen horen met een goede band en een goede geluidsman (goh, doet ie bij ons ook niet af en toe wat mixwerk? )

                    Ik vond de set zeer zuiver in het hoog en lekker diep in het laag. Gewoon een mooie zuivere set.
                    Dus die gaat het absoluut worden.

                    Nu alleen nog de mics uitzoeken. De mics die jij zei lijken mij in principe goed... En ik mag aannemen dat je ervaring mee hebt. Dan heb ik ook weer meer zekerheid.

                    Ik wil dan zowiezo 6 mics mee hebben en die wil ik VOOR de koren neerzetten.
                    Het podium is waarschijnlijk niet overdekt en niet afgedekt aan de zijkanten. Dit maakt het echt bijzonder moeilijk om de wind niet mee te nemen.
                    Ik denk dat, door de mics VOOR het koor te plaatsen, de wind er minder vat op kan krijgen omdat de koren in principe deels de wind tegenhouden.

                    Tell me if i'm wrong.

                    Comment

                    Working...