Geluidsinstallatie jeugdhuis

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • No-way
    • Mar 2005
    • 14

    Geluidsinstallatie jeugdhuis

    Hallo,

    deze zomer gaan wij verbouwen in het jeugdhuis, en daar hoort ook een vervanging van de geluidsinstallatie bij (voorlopig enkel eindversterking). Het jeugdhuis wordt ook gebruikt als fuifzaal, waarbij we een Vlarem II vergunning hebben (voor de Belgen wel bekend), maar waardoor we ook begrensd zijn op 94dB.

    De zaal is 10m op 10m, met een hoogte van 5 meter. Het is een betonnen gebouw, maar de wanden en het plafond zijn uitgerust met akoestische isolatie. Qua akoestiek is er dus niet echt een probleem.

    Momenteel hebben we volgende installatie:
    - 6 x RCF Art300
    - 4 x Master LN8 (8 inch top 120watt)
    - 2 x zelfbouw baskast met 18" RCF L18S800 erin
    - 2 x monitor (merk onbekend)

    - 2 x QSC USA1300 (1 x voor Art 300, 1 x voor Master LN8)
    - 1 x QSC USA850 (voor monitoring)
    - 1 x QSC RMX2450 (voor bas)

    - 3 x Audiolock limiter (low, art300 en master LN8 zijn apart gelimiteerd)
    - 1 x limiter DOD (voor de monitoring)
    - 2 x dynacord powermax 230 X-over
    - 3 x EQ Behringer Ultragraph Pro 2x31bands

    Hiervan willen we zeker de luidsprekers vernieuwen, enkel de versterkers willen we zoveel mogelijk houden. Voor de rest staan we voor alles open, maar als we bepaalde onderdelen kunnen hergebruiken doen we dat natuurlijk liever. Doel is om het geluid zoveel mogelijk te spreiden (limitering van 94dB...)

    Momenteel heb ik een offerte gekregen voor de luidsprekers:
    - 10 x Hortus VS8e
    - 1 x Hortus C2MKII

    Ik heb zo het gevoel dat dit wat "oversized" is, maar natuurlijk, het materiaal moet degelijk zijn, want de zaal wordt ook verhuurd (en het materiaal dus spijtig genoeg dikwijls eens "misbruikt"). Liever deftig materiaal en nooit vervangen, dan regelmatig herstellingen doen. Het budget ligt rond de 5000 euro (enkel luidsprekers).

    Heeft iemand ervaring met "Hortus" of deze kastjes? Zijn bepaalde andere merken meer aan te raden? Welke onderdelen van de EQ en X-overs zouden best vervangen worden? Valt er met dit budget meer uit te halen? Dit telkens met de voorwaarden rekening houdende (limitering - hufterproofheid)...

    Gr,
    No-Way
    No-way
  • No-way
    • Mar 2005
    • 14

    #2
    Aangezien Hortus niet echt bekend blijkt, zijn we wat verder gaan kijken. Ook het budget wordt momenteel herbekeken.

    We hebben een 2e handse installatie gevonden waar we momenteel over twijfelen.

    Die bestaat uit:
    8 x Meyer Sound UPM
    1 x Meyer Sound USW

    Gerekend dat de zaal dus 10m op 10m en 5m hoog is, veronderstel ik dat dit wel kan voldoen. Qua budget past dit volledig.

    Iemand ervaringen of tips hiermee? Is 1 USW voldoende? Kan dit voldoen aan onze vraag hierboven? Ik heb wel wat gevonden via de zoekfunctie, maar voldoet deze set voor een vaste installatie, waar vooral pop en rock gedraaid wordt (disco set, geen live versterking)?

    Gr,
    No-Way
    No-way

    Comment

    • Carl
      • Nov 2000
      • 907

      #3
      Nou, zonder dat ik ooit van Hortus gehoord heb, (plantenkweker ofzo??) durf ik te beweren dat je met die Meyer spullen VEEL beter uit bent.
      Zo'n USW geeft een boel druk, als je geen "bloed uit je oren" laag nodig hebt, kan dat best genoeg zijn. Maar dat zal je helaas alleen maar kunnen testen, een betonnen gebouw heeft waarschijnlijk weinig lekkage, dus blijft er een hoop bas binnen.
      En als je 8 UPM-en ophangt, denk ik dat daar voldoende laagmid uitkomt om te zorgen dat je subwoofer het niet al te zwaar heeft.

      Comment

      • Hillaars
        • Oct 2006
        • 18

        #4
        De beschrijving van jullie jeugdhuis doet me aardig denken aan ons geval. Wij zijn vorige zomer ook verhuisd, ook naar een betonnen kelder met ongeveer dezelfde grootte.

        Toen hebben we ook geinvesteerd in een geluidsinstallatie. We hebben ook een offerte gekregen voor Hortusspeakers (zelfde types als jij aanhaalt).
        We hadden een budget van 11.000 EUR, maar moesten ook nog versterkers, platenspelers ed aankopen.
        De Hortusspeakers pasten net niet in ons budget, en we zijn overgestapt naar gelijkaardige speakers, van het merk 'Orphée'.
        Nu zitten we ongeveer 8 maaden in onze nieuwe stek, en zijn we heel tevreden over de geluidskwaliteit.
        In onze ruimte hebben we al geregeld (ruige) feestjes gegeven van 500 man, en onze installatie moest niet inboeten aan kwaliteit.

        Om het geluid te spreiden, hebben we gekozen voor 4 topkasten, in iedere hoek. Boven het podium hangt nog een centertop. In twee hoeken staat een basskast.
        Zo is ons geluid mooi verdeeld over de ruimte, en hebben we langs geen kanten problemen met geluidsoverlast naar buiten toe.

        Comment

        • crash
          • Sep 2004
          • 88

          #5
          500 man in een ruimte van ca. 10x10 meter , wat zijn dat voor feestjes?

          Comment

          • vasco
            • Oct 2003
            • 2567

            #6
            Originally posted by Hillaars
            In onze ruimte hebben we al geregeld (ruige) feestjes gegeven van 500 man...
            Gaan we even rekenen.
            In een ruimte van 10x10 meter heb je bij 500 man binnen dan 20 vierkante centimeter per persoon. Moet er verder natuurlijk niks in de ruimte staan anders wordt dat nog minder. Overdrijven is een vak appart!

            Comment

            • Hillaars
              • Oct 2006
              • 18

              #7
              Originally posted by vasco
              Gaan we even rekenen.
              In een ruimte van 10x10 meter heb je bij 500 man binnen dan 20 vierkante centimeter per persoon. Moet er verder natuurlijk niks in de ruimte staan anders wordt dat nog minder. Overdrijven is een vak appart!
              Ik zei dat ons jeugdhuis ongeveer zo groot was... De precieze afmetingen zijn 17*20m.
              En inderdaad, op zo'n feestjes heb je maar heel weinig ruimte om te bewegen..

              Maar met zo'n discussies helpen we de TS niet verder zeker?

              Comment

              • MPA
                • Jan 2006
                • 40

                #8
                Uh ?

                10m x 10m = 100m² = 1.000.000 cm²

                1.000.000 cm² / 500 man = 2000 cm² / man = 0,2 m² / man

                Nog krap, maar blijkt dat overdrijven inderdaad een vak apart is !

                Comment

                • vasco
                  • Oct 2003
                  • 2567

                  #9
                  Originally posted by MPA
                  1.000.000 cm² / 500 man = 2000 cm² / man = 0,2 m² / man
                  Oeps, inderdaad rekenfoutje mijn kant.
                  Originally posted by hillaars
                  Ik zei dat ons jeugdhuis ongeveer zo groot was... De precieze afmetingen zijn 17*20m.
                  Ik ga ervan uit dat als iemand zegt ongeveer dezelfde afmeting dat dit zo is. Wat jij nu noemt is bijna twee keer zo groot. Noem ik niet meer ongeveer net zo groot.

                  Maar zoals je zelf al aangeeft heeft de TS hier verder niet veel aan maar jou bericht was nogal opvallend.

                  Comment

                  • Hansound
                    • Apr 2006
                    • 832

                    #10
                    Nog steeds off topic, die bezoekersaantallen worden altijd erg overdreven, zowel door technici, opdrachtgevers, zaaleigenaren etc etc

                    Comment

                    Working...