Shure Beta 87a......fantoom voeding.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TonBeljon
    • Apr 2006
    • 104

    Shure Beta 87a......fantoom voeding.

    Zojuist heb ik voor mijn zangeres een beta 87a gekocht. Ze zong al door een beta 58a, bevalt ook zeer goed maar ja, je probeert weer eens wat anders en misschien nog beter niet waar?
    Mijn vraag: Voor de beta 87a moet ik dus de fantoom voeding van mijn mengpaneeltje (spirit powerstation) inschakelen. Dit is 1 knopje voor alle microfoon kanalen. Als ik de fantoom voeding nu inschakel op het mengpaneel is dat dan niet schadelijk voor mijn aangesloten dynamische microfoons (shure sm58 en shure beta 58a) of schadelijk voor mijn lijnsignalen naar de toetsen?
  • Jacob
    • Jan 2006
    • 152

    #2
    Dit is al de zoveelste keer dat deze vraag voorbij komt. probeer de zoekfuntie eens.

    En ik vind de B87 een hele fijne microfoon.

    Comment

    • MusicSupport
      • Feb 2006
      • 1016

      #3
      Nee is niet schadelijk voor je dynamische mics en op de line ingangen wordt geen 48V gezet en ook als je via een DI werkt voor je toetsen gaat dit prima! Wel een zoekvraag idd
      d&b Audiotechnik

      Comment

      • Edje
        • Jan 2008
        • 29

        #4
        Je moet er wel omdenken dat als je 2 mengtafels opgekoppeld FOH-monitor omzomaar te zeggen dat er dan maar 1 tafel is die fantoom geeft.
        het feest begint pas, als de show afgelopen is.

        Comment

        • TonBeljon
          • Apr 2006
          • 104

          #5
          Oke, ik had al het 1 en ander gelezen met de zoekfunktie maar nu het volgende: ik las ook iets over fantoom die dan op gebalanceerde uitgangen komt te staan? In mijn geval gebruik ik de versterker in mijn spirit powerstation mengpaneel voor de monitors, en ga ik met de gebalanceerde uitgangen van de powerstation naar een actieve e.v. set.....ook geen probleem?
          Ik las namelijk iets over 2 mengtafels op elkaar aansluiten wat niet goed zou zijn. Met mijn gebalanceerde uitgangen naar een actieve set doe ik in principe hetzelfde toch?

          Comment

          • hugovanmeijeren
            • Oct 2004
            • 1436

            #6
            Alleen op de microfooningangen wordt de 48volt fantoomvoeding ingeschakeld. Je uitgangen hebben daar dus geen last van.

            Alleen ongebalanceerde bronnen waarvan pin 3 met pin 1 is doorverbonden kunnen wel problemen opleveren!

            Groeten Hugo
            Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

            "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

            Comment

            • 4uss
              • Aug 2005
              • 578

              #7
              De fantoomspanning wordt over je ingangen gezet, niet over je uitgangen. Dus je actieve E.V. set krijgt het niet voor de kiezen.

              @Edje: ik denk niet dat er in deze setting gebruik gemaakt gaat worden van een seperate FOH & MON opstelling hoor ;-)

              -edit- Hugo was me voor...

              Comment

              • sparky
                • Apr 2002
                • 2104

                #8
                Niet alle basversterkers die een XLR-uitgang hebben kunnen ertegen. Voor de rest nooit problemen gehad.
                Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                Comment

                • RGB
                  • Mar 2008
                  • 5

                  #9
                  Kun je gewoon doen, hoewel ik het zelf ook niet chique vind. Die beta 87 bevalt mij ook erg goed, vooral voor zangeressen idd.

                  Comment

                  • Edje
                    • Jan 2008
                    • 29

                    #10
                    @4uss, dat vermoeden had ik ook al, maar ik dacht laat mij het mij toch maar even melden want ik heb er al een tafel doorgesloopt.
                    het feest begint pas, als de show afgelopen is.

                    Comment

                    • Koert
                      • Nov 2002
                      • 86

                      #11
                      "Je moet er wel omdenken dat als je 2 mengtafels opgekoppeld FOH-monitor omzomaar te zeggen dat er dan maar 1 tafel is die fantoom geeft."

                      Dit is niet waar...
                      Beide tafels kunnen tegelijkertijd phantom geven. Ik heb het zelfs een keer meegemaakt dat een di niet genoeg spanning kreeg van de monitor-tafel. Toen de FOH 48V erbij aan gezet en toen werkte het wel!
                      Misshien dat er voor de goedkopere tafels een uitzondering is...

                      Groeten, Koert

                      Comment

                      • Koen van der K
                        • Aug 2005
                        • 1146

                        #12
                        Wat het in de praktijk doet heb ik niet eerder geprobeerd maar theoretisch mag aanschakelen van phantom op beide tafels volgens mij ook geen probleem zijn; phantom wordt met pakweg 10K van de 48V op pin2+3 gekoppeld, dat is zelfs kortsluit-proof.

                        Groeten !
                        Meer is minder, minder is meer

                        Comment

                        • Mathijs
                          Moderator
                          • Aug 2002
                          • 1353

                          #13
                          phantom wordt met pakweg 10K van de 48V op pin2+3 gekoppeld, dat is zelfs kortsluit-proof.
                          Klopt. phantom spanning wordt standaard over 6,8k na de pre-amp op de lijn gezet.
                          Hierdoor kan je bijna geen kortsluiting maken.

                          Het probleem zit hem er echter in, dat bij veel goedkope mixers de ingangen niet goed ontkoppeld zijn.
                          Als hier dus phantom spanning op komt te staan kan de ingangs trap het begeven door een te hoge spanning op de ingang.

                          Comment

                          • Koen van der K
                            • Aug 2005
                            • 1146

                            #14
                            Originally posted by Mathijs
                            Klopt. phantom spanning wordt standaard over 6,8k na de pre-amp op de lijn gezet.
                            Hierdoor kan je bijna geen kortsluiting maken.

                            Het probleem zit hem er echter in, dat bij veel goedkope mixers de ingangen niet goed ontkoppeld zijn.
                            Als hier dus phantom spanning op komt te staan kan de ingangs trap het begeven door een te hoge spanning op de ingang.
                            ... dat probleem heb je dan toch enkel als je ongebalanceerd op de tafel inprikt (fantoom kan enkel op gebalanceerde ingangen zoals die van een FOH / Mon tafel worden weggestuurd) ?
                            Een differentiaalingang "ziet" die DC als het goed is niet eens.

                            Groeten !
                            Last edited by Koen van der K; 15-03-08, 16:47.
                            Meer is minder, minder is meer

                            Comment

                            • DJ Antoon
                              • May 2005
                              • 1681

                              #15
                              Het grootste risico is misschien nog wel dat je de stroom die de microfoon of DI ingaat 2x zo groot kan maken als je 2 tafels parallel zet met op beide fantoom aan.
                              De andere kant is dat vele goedkopere mengtafels niet erg veel condensator microfoons/DI's gelijktijdig kunnen voeden, maw de 48V waar deze stroom uitkomt dondert dan in elkaar. In deze gevallen zal voeden uit 2 tafels wat lucht geven...
                              Zie het bijna (kort door de bocht ik weet het) alsof 1 tafel een voeding heeft van 96V door 6k81 naar de microfoon, of 48V/(6k81/2) met dus de halve weerstand ertussen...

                              Alle mengtafels die ik van binnen ken zijn allemaal uitgerust met dikke koppel elco's op de ingangen. Het risico zit hem meer in de protectie die daar achter zit en de inschakelpiek (Elco laadstroom) veilig begrenst wordt tot binnen de voedingsrails van de ingangstrap. Als dit niet goed voorzien is dan loopt de spanning tever op en blaas je (tegenwoordig) de ssm2017 of equivalenten er wel eens uit. Sommige mengtafels zijn daar al op bedacht door deze in IC voeten te steken, maar dat kan weer andere problemen met zich mee brengen door slechte contacten over de jaren heen. (Elk voordeel heb zun nadeel volgens de meester)

                              Comment

                              Working...