Drums en microfoons

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RHulshof
    • Jan 2008
    • 66

    Drums en microfoons

    Hallo Allen.

    Afgelopen week zag ik bij JOE BONAMASSA dat bij de drumkit bij de toms en de snare de clip on microfoons aan de onderkant zaten.
    Weet iemand wat het verschil is ik doe ze normaal altijd boven op de toms en snare maar ben wel benieuwd het klonk wel strak.

    Het lijkt mij dat je bij een verkeerd gespannen ondervel veel nare effecten krijgt.

    Groeten Ronnie
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

    #2
    ALLEEN aan de onderkant, of zowel aan de boven-als onderkant?
    Lijkt me vrij waarschijnlijk dat het tweede het geval zal zijn, ZEKER voor de snare !!

    Als het echt alleen onder was, weet je dan wel zeker dat dit mics waren en geen triggers?

    Normaal gezien is het ondervel van een trommel anders gestemd dan het bovenvel. Hoeft niet per se zo te zijn, maar is wel doorgaans bij prof gebruikers.

    Eerst maar eens antwoord op de eerste twee vragen, voordat ik weer een heel verhaal ga schrijven... we horen het wel van je!
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

    Comment

    • Berend
      • Feb 2006
      • 85

      #3
      Dat wordt nogal eens gedaan, bijvoorbeeld als ze aan de bovenkant in de weg zitten. Of om overspraak te beperken. Meestal idd zoals Berolios zegt boven EN onder.
      Als je dit wil doen, moet je opletten met fasen, 1 van de twee moet je 180 graden in fase draaien omdat ze elkaar anders opheffen qua signaal.
      dusssss.........

      Comment

      • RHulshof
        • Jan 2008
        • 66

        #4
        Ik heb nog even gekeken toen we weg liepen maar het waren naar mijn idee echt microfoons en geen triggers bij de snare zou wel kunnen dat er daar nog een mic boven zat maar bij de toms zeker niet.

        het leek mij ook dat je met die stemming komt te zitten omdat boven en onder vaak afwijken.

        of hij zou boven en onder gelijk moeten hebben gehad qua stemming.

        heeft dat verder geen effect als je dit zou toepassen op een drumkit ik ben er wel erg benieuwd naar namelijk gezien ik regelmatig met bands zit die last hebben van de microfoons
        Last edited by RHulshof; 13-03-08, 14:47.

        Comment

        • 4uss
          • Aug 2005
          • 578

          #5
          Bij een opname van The Eagles (Hotel California) van heel lang geleden zie je ook dat de toms met twee microfoons (SM57 o.i.d.?) van onder worden gepakt. Maar als het zo eens zie zitten er geen ondervellen op die toms, dus dan is het wel een ander verhaal.

          Comment

          • RHulshof
            • Jan 2008
            • 66

            #6
            hier zaten wel vellen op de onderkant dat dan weer wel ik snap als het ondervel er niet op zit dat het dan mogelijk is maar met ondervel die kende ik nog niet

            Comment

            • bones2001
              • Aug 2003
              • 741

              #7
              Hij gebruikt ze inderdaad alleen onder de vellen,


              En tel voor de gein ook eens het aantal "underheads"
              Mixen is net als schilderen.
              Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

              Comment

              • berolios
                • Sep 2005
                • 1538

                #8


                En hier heeft ie ze wel gewoon erboven, voor zover ik kan zien... Hij heeft ook een B52 (als ik 't goed zie) IN de ketel zitten, wat normaal gezien ook niet mijn keuze zou zijn (nier-karakteristiek geeft beste klank in het gat), dus wie weet zit de betreffende geluidstechneut lekker mee te 'coken' in de pauze ;-). Het klonk wel gewoon goed zeg je? Dat kan natuurlijk.... Simon Philips heeft ook B52's IN zijn bassdrum gemonteerd en dat klinkt ook goed... maar het blijven toch on-alledaagse (en in mijn ogen ook niet optimale) manieren om te miken.

                Ik heb het 'alleen onder miken' nog nooit meegemaakt moet ik je eerlijk zeggen en zou het ook niet snel doen omdat je de aanslag met de stok op deze manier volledig mist. Echter, het missen van deze aanslag kan ook juist een reden zijn om alleen de onderkant te miken. Wat voor soort muziek is dit? Dat is natuurlijk ook belangrijk om te bepalen of het geschikt is.

                Afijn, wel weer genoeg over gekletst.
                Adios!
                Last edited by berolios; 13-03-08, 16:16.
                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                Comment

                • Berend
                  • Feb 2006
                  • 85

                  #9
                  Ik heb het 'alleen boven miken' nog nooit meegemaakt moet ik je eerlijk zeggen en zou het ook niet snel doen omdat je de aanslag met de stok op deze manier volledig mist. Echter, het missen van deze aanslag kan ook juist een reden zijn om alleen de onderkant te miken.
                  Je bedoelt "ik heb het alleen ONDER miken nog nooit meegemaakt. "
                  denk ik? anders snap ik je verhaal even niet helemaal..
                  dusssss.........

                  Comment

                  • berolios
                    • Sep 2005
                    • 1538

                    #10
                    Originally posted by Berend
                    Je bedoelt "ik heb het alleen ONDER miken nog nooit meegemaakt. "
                    denk ik? anders snap ik je verhaal even niet helemaal..
                    staat er toch ?
                    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                    Comment

                    • bones2001
                      • Aug 2003
                      • 741

                      #11
                      Hij heeft ook een B52 (als ik 't goed zie) IN de ketel zitten, wat normaal gezien ook niet mijn keuze zou zijn
                      Volgens mij ligt er ook nog een mic voor de kick, op de grond.

                      Hier een foto van een andere show, deze is wat duidelijker.
                      Mixen is net als schilderen.
                      Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

                      Comment

                      • bones2001
                        • Aug 2003
                        • 741

                        #12
                        En zo klinkt het dan...

                        YouTube - BOGIE @ BB's
                        Mixen is net als schilderen.
                        Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

                        Comment

                        • rolanddeg
                          • Nov 2004
                          • 337

                          #13
                          Dit trucje valt altijd uit te proberen op de testdag, zondag... Dan komen we er snel genoeg achter hoe het werkt!

                          Comment

                          • berolios
                            • Sep 2005
                            • 1538

                            #14
                            Originally posted by bones2001
                            Volgens mij ligt er ook nog een mic voor de kick, op de grond.
                            Bedankt voor deze waardevolle bijdrage. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden he ? En zo dus blijkbaar ook bij de tech die dit bandje mixt en het bij verschillende optredens anders aanpakt. In de reeks van de eerder geposte foto's (die ik voor de verandering eens bekeken had) had de bassdrum toevallig een gat met een B52 (oid) IN de bassdrum en die zag ik toevallig, dus vandaar de opmerking. Hier heeft hij er een M88 voor zitten inderdaad... zou ook mijn keuze zijn... (vette mic, zou ik graag nog een keer uittesten !!)

                            Om eerlijk te zijn interesseert het me totaal niet wie wat op welke manier uitversterkt 'just for the sake of it'... dat hoort naar mijn mening thuis bij de afdeling 'wie heeft de langste', welke op zijn beurt weer in de categorie 'redelijk kansloos' valt .

                            Wat ik WEL interessant vind is de redenatie achter de keuze het op deze manier te doen en aan te pakken... alsook het uiteindelijke resultaat dat het oplevert en of dat enigzins overeen komt met de initiele intentie die erachter stak. Ik zal dan ook zeker af en toe eens wat experimenteren als daar voldoende aanleiding voor is (tips van collega's, ergens iets gezien dat ik wel eens wil proberen, etc) en daar toevallig de ruimte ook voor is (kanalen gewoon dubbel miken / steken en kijken wat het beste werkt bijvoorbeeld), maar ik zal altijd mijn keuze in de eerste plaats op mijn eigen ervaring baseren en niet op die van iemand anders.

                            Allicht goed idee voor zondag inderdaad, ben erg benieuwd.
                            Adios!
                            Last edited by berolios; 13-03-08, 18:44. Reason: zal het effe wat vriendelijker zeggen ;-)
                            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                            Comment

                            • 4uss
                              • Aug 2005
                              • 578

                              #15
                              Originally posted by bones2001
                              En zo klinkt het dan...

                              YouTube - BOGIE @ BB's
                              Ondanks mijn ruim 10 jaar drumervaring voel ik me nu een absolute beginner

                              Maar kan iemand mij vertellen waarom die kabel die de kick in gaat zo heel heftig meebeweegt met de kick? Alsof hij de kabel aan de voorkant aan zijn pedaal heeft vastgeknoopt ofzo...

                              On-topic:
                              Het lijkt mij niet verkeerd te klinken. Wellicht heb je op deze wijze minder overspraak van de rest van het drumstel op de tom-micjes? Als jullie het nu de 16e eens uitproberen hoor ik graag het resultaat .

                              Comment

                              Working...