Martin W8-set

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bogaert-y
    • Nov 2006
    • 53

    Martin W8-set

    Zit met een vraagje waar goeie raad wel welkom is.

    Binnenkort zitten we met een event voor 1500 personen.
    En nu zit ik te twijfelen wat de beste manier zou zijn om de klank
    te plaatsen.

    Het gaat om een zaal van een goeie 30*21m en heb 8xWSX + 8 W8c
    ter beschikking.

    Was is volgens jullie de beste setup.
    - L/R 4xWSX + 4 W8C?
    - subs/tops naast elkaar, 2+2 op elkaar?
    - L/R 2xWSX + 2x W8C met delaystack L/R 2WSX+2W8C
    - ook zie je tegenwoordig meer en meer dat subs over bepaalde
    afstand voor het podium verdeelt staan per 1 of per 2. ( D&B heeft zo
    een setup met B2's ) Welk voordeel geeft dit eigenlijk.

    groeten,

    Yannick
  • ljlarzzzie
    • Aug 2003
    • 92

    #2
    Een goed werkende setup voor zulke zalen is bijvoorbeeld

    2x 3 wsx per kant met daarop 4x w8c. Toppen goed richten.

    wat je zou kunnen doen, maar ik weet niet of dit aantal subs daarvoor toepasbaar is, om ze te verspreiden over de breedte van je podium/zaal. Met een bepaalde afstand tussen de subs ontstaat er een gewenste situatie. Hoe dit precies zit, zou je kunnen vragen aan Timo Beckman hier op dit forum die heeft hier ervaring mee en zou je het precies kunnen vertellen, als je dit netjes vraagt.

    succes.

    Comment

    • Timo Beckman
      • Jul 2006
      • 1298

      #3
      Netjes vraagt??? Zo erg ben ik niet meer de laatste tijd
      Ik heb nu effe geen tijd maar werkt wel een sub array voor de buhne de gewenste afstand centre to centre per sub is ongeveer 1.45 tot 1.8 mt afhankelijk van het x-over punt. Uit mijn hoofd was dit rond de 125 a 160 hz om de w8c toppen te ontlasten mooier zou zijn om er per kant 2 compact subs bij te zetten zodat de subs lager gecrossed kunnen worden . Dan gaat het sub meer richting krijgen maar goed Stuur anders effe een mailtje aub

      Comment

      • bogaert-y
        • Nov 2006
        • 53

        #4
        Timo,

        waar vind ik je mail adres staat niet in je profiel of ik kijk er
        naast


        Y.

        Comment

        • Mathijs
          Moderator
          • Aug 2002
          • 1353

          #5
          Beste Timo.

          Je mag het ook op het forum vertellen.
          Daar is het voor....

          Comment

          • Timo Beckman
            • Jul 2006
            • 1298

            #6
            Het ging er niet om of ik via het forum wou antwoorden maar had geen tijd . Ok De wsx subs zijn geen omni subs dus een sub array werkt niet zo goed als met bv de subs van Meyer of sound-projects maar het werkt ok mits je de afstand tusseen de subs niet te groot maakt .
            Ik heb een soort van array gebouwd op de super rally in busloo waar per podium 18 wsx subs in blokken van 3 werden gebruikt (ik had ze liever in een lijn gehad maar ja dat gaf een kabel probleem alle kabels waren net effe te kort)
            De blokken van 3 werden gedelayed naar de L/R stack (9 x w8c per kant)waar van de middelste 2 blokken (van 6) de kleinste waarde hadden en dan naar buiten steeds een 2 of 3 ms meer . (Je kan ze ook allemaal de zelfde waarde geven maar dan gaat het sub als een 3 hoek dekken en niet het hele vloer oppervlak ). Door de buitenste blokken iets meer delay te geven spreid je het sub ook naar de buiten kant .(electronisch een arc maken)
            Het geheel heeft vanaf dag 2 dekkend gewerkt (dag een niet door een denk fout van mij maar goed) en heeft geresulteerd in een geluiddruk in foh van ongeveer 105 dba SPL en tot op een meter of 80 was het geluid ok ondanks het tent zeil wat toch een beetje in de weg zat voor de mensen die niet meer in de tent pasten en dus buiten op het terein stonden . Zeker bij Action in DC en Zahlzeit was het geluid zeer goed daar de gast tech's erg goed waren en deze bands weten hoe ze een goeie sound moeten maken op het podium .

            Timo's World all around the globe (Hier vind je ook mijn email als het goed is)

            De link is naar de foto's op mijn space van busloo er zit ergens een foto van het publiek bij geeft je een indruk hoe diep deze set kwam

            Qua zaal oppervlak/hoeveelheid wsx-w8c heb je een behoorlijke overkill Bij je maar liever te veel dan te weinig en inderdaad een combi van 3wsx tegen 2 w8c is best fijn . Als je een sub array maakt ga alleen wat problemen krijgen om je toppen op hoogte te krijgen of heb je vlieg materiaal?
            Last edited by Timo Beckman; 08-03-08, 23:45.

            Comment

            • bogaert-y
              • Nov 2006
              • 53

              #7
              Timo,

              al bedankt voor een eerste uitleg.
              Foto's zien er wel indrukwekkend uit de sub arc serie daar damm .

              Ja weet dat het beetje overkill is maar idd liever te veel dan te weinig.

              Had graag een paar dingen geprobeerd met de set, heb toch enkele
              uurtjes over de dag voor de uitvoering.
              Materiaal om de toppen te vliegen is er niet wel heb ik nog genoeg
              layher over om 2 torens te maken om de toppen op te stacken.

              groeten

              Y

              Comment

              • Timo Beckman
                • Jul 2006
                • 1298

                #8
                Even een kleine raad Meld je aan voor map on line van meyersound Door hier mee te spelen krijg je een beetje een indruk wat er mogelijk is met sub en totale sets . Werkt alleen met meyer speakers maar je krijgt een beter idee wat bijvoorbeeld een (arc) array een end fired of matrix (gradient)doet Bovenstaande namen zijn mocht je ze niet kennen verschillende manieren om met sub om te gaan .
                Last edited by Timo Beckman; 14-03-08, 10:26.

                Comment

                • Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

                  #9
                  Originally posted by Timo Beckman
                  ................
                  Beckman.geluid apestaartje wanadoo.nl met duidelijk je naam erbij daar er nog al wat spam voorbij komt op dit email adres .........
                  vind je dat gek??

                  Comment

                  • bogaert-y
                    • Nov 2006
                    • 53

                    #10
                    @ Timo: heb mij geregistreerd voor die map online van meyer maar blijkbaar loopt er daar toch iets mis. Heb nu beetje aant experimenteren
                    geweest met arraycalc van D&B en dit geeft ook wel een redelijk duidelijk
                    beeld van wat er mogelijk is met verschillende set ups met je subs.

                    Moest je nog tips hebben laat maar weten heb nog een weekje tijd en dan
                    is het zover

                    Comment

                    • martin audio
                      • Feb 2008
                      • 3

                      #11
                      hoi timo,

                      Kun je mij een indruk geven hoeveel mensen je met een set van 3 wxs en 2 w8c zou kunnen draaien.

                      tevens vroeg ik me af of je de w8c toppen per laag van 3 appart versterkt een aanstuurd. zodat je de bovenste harder set en de onderste zachter.

                      als je de w8cs gaat gebruiken draaie je dan wsx, w8cs en w8c. Ga je dan 5 weg draaien.
                      Wat voor drumfill gebruik je ( w3 met een ws2a )
                      verder mooi setje lijkt me.

                      groetjes
                      MA

                      Comment

                      • Timo Beckman
                        • Jul 2006
                        • 1298

                        #12
                        Ik heb alleen op busloo met 18 toppen in totaal gewerkt . We hadden ook een aantal andere uitdagingen per podium 1 processor per kant waar alles op moest draaien dus ook 3 appart gedelayde sub kanalen en daarnaast ook nog de 9 toppen per kant. We hadden wel plenty amps .
                        Normaal zou ik voor de toppen iig de hoogste van 3 rijen van 3 meer top hoog geven daar die het diepst moesten komen en je nog al wat hoog verliest op lange afstand maar daar waren geen processors voor . (er waren ook geen compact subs over daar die op een ander podium stonden dus was het wsx/w8c)
                        Er waren ook geen fly frames dus moesten we stacken en klooien met stack houtjes wat bij deze kasten niet fijn is qua veiligheid .
                        De 1ste 3 uitgangen van de xta werden gesplit om toch te kunnen levellen per rij w8c wat we dus ook gedaan hebben op de amps . Verre van ideaal maar je moet wat .
                        Ik ben een aantal keer verder het veld op gelopen en wat er op een meter of 60 a 80 van deze set afkwam vond ik absoluut niet tegen vallen . Een line array had ook niet echt zin gehad daar de afstand einde tent - podium een 30-40 meter was Daar het dak v/d tent ongeveer op 3 meter zat had igv een line array de boven kant van die array heel fijn tegen dat tent zijl aan staan ketsen ook geen fijn plan .

                        Ik heb een keer van een 3 x wsx 2 x w8c conf. een 117 tot 120 db af horen komen . Ben na een paar minuten weg gelopen daar de tech van dat bandje er een was die wel erg goed was en wist wat hij wou maar bij dat soort volumes peer ik hem wel Ik wil over een jaar of 10 ook nog kunnen werken . Dit was buiten en er stonden rond de 1000 man voor de pa om je een idee te geven .
                        Op Busloo stonden er bij zahl-zeit ik schat zo'n 15000 motor fanaten voor de pa

                        Comment

                        • Techno_sapien
                          • Jun 2007
                          • 40

                          #13
                          Hoi, sta mss. op punt van een setje w8 tekopen bestaande uit 4x w8c top, 4x w8cs bas en 4* apw subs gepowerd op lab-gruppen en geprocessed met bss. Is deze set nog steeds in running? Of zou ik mezelf iets anders moeten aanschaffen? Zit zelf nog met zelfbouw toppen en Disco 200 van jbl te werken. Zou vooral voor optredens moeten dienst doen.
                          Hoe je die cd moet laten spelen??? Gewoon op het driehoekje drukken meneer...

                          Comment

                          • Timo Beckman
                            • Jul 2006
                            • 1298

                            #14
                            Is een goeie set hangt er alleen van af wat het gaat kosten . Bedoel je geen wsx subs?

                            Comment

                            Working...