compressie op vocals alleen via subgroepen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kees22
    • Feb 2007
    • 110

    compressie op vocals alleen via subgroepen

    ik zit met een probleem

    ik moet binnen kort een band uitversterken met 4 vocalen. ik wil graag op alle 4 compressie. nu is het probleem dat ik maar 2 compressors tot mijn beschikking heb. ik had zelf bedacht om alle vocalenn naar een stel subgroepen te routen en dan op deze subgroepen compressie te zetten.

    is dit een goed idee of niet???????

    ps bijhuren laten we buiten beschouwing. ik zal hier nog wel naar informeren.
    Ik kan niet zingen, maar mijn installatie helaas wel.
  • Timo Beckman
    • Jul 2006
    • 1298

    #2
    Is een goed idee zeker als de monitors vanuit dezelfde tafel geschoven worden

    Comment

    • stefan90kauw
      • Jun 2005
      • 189

      #3
      Hoi Kees,

      In principe moet dit geen probleem zijn.
      Dat plug je ze in op de INSERTS van de subgroepen.
      Niet als Send & Return.

      De subgroepen zijn vaak stereo, en dus heb je voor links en recht een compressor nodig.
      En je hebt er in principe dus 2, dus moet het lukken op de INSERTS van je subgroepen.

      Die worden dan weer door gestuurd naar je master... etc.

      Comment

      • kees22
        • Feb 2007
        • 110

        #4
        oke

        hartelijk dank


        met aansluiten en verdere routing ben ik wel bekend

        ik ga dit proberen.

        grt kees
        Ik kan niet zingen, maar mijn installatie helaas wel.

        Comment

        • stefan90kauw
          • Jun 2005
          • 189

          #5
          Succes ermee!


          Met onze band doen we dit ook altijd... hebben we met 2 compressoren zo'n 10 zangers/zangeressen gecompressed.
          En klinkt gewoon goed, op de INSERTS.

          Comment

          • kees22
            • Feb 2007
            • 110

            #6
            zozo

            klinkt veelbelovend zoals ik al zei heb ik maar 4 vocals. zijn er nog dingen waar ik in het bijzonder op moet letten????
            Ik kan niet zingen, maar mijn installatie helaas wel.

            Comment

            • BvE
              • Oct 2004
              • 385

              #7
              In principe kan je de vocalen mono laten en daarom hoef je dus maar 1 kanaal van je compressor gebruiken. Die andere heb je dan over voor een kick, snare of basgitaar!

              Comment

              • berolios
                • Sep 2005
                • 1538

                #8
                Originally posted by BvE
                In principe kan je de vocalen mono laten en daarom hoef je dus maar 1 kanaal van je compressor gebruiken. Die andere heb je dan over voor een kick, snare of basgitaar!
                Als je in een beetje zaaltje werkt op een beetje PA-tje moet je dit dus eigenlijk niet doen. Je panning is een van de belangrijke elementen waarmee je instrumenten een plaats in je mix kunt geven (EQ, volume, panning...)... vocalen zomaar allemaal mono draaien kan soms niet lekker werken. Of omgedraaid: als er bijv. 1 vaste leadzang is en de andere drie backing vocalen, zet die andere drie dan eens uit het midden (bijv. een 40% L, een in het midden en de derde 40% rechts)... je zult merken dat de koortjes opeens een stuk opener klinken. Waar je op moet letten is dat je het niet te extreem maakt in een live-situatie... dat je maar de helft van het koortje hoort als je in de linker kant van de zaal staat bijvoorbeeld ;-).

                Verder werkt compressie op subgroepen prima hoor... ik gebruik het ook veel... en echt niet alleen bij kleinere shows...

                Succes!!
                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                Comment

                • kees22
                  • Feb 2007
                  • 110

                  #9
                  ik ben het hier eens met berolios

                  ik vind het zelf ook altijd prettig om dingen uit te kunnen pannen.

                  grt kees
                  Ik kan niet zingen, maar mijn installatie helaas wel.

                  Comment

                  • stefan90kauw
                    • Jun 2005
                    • 189

                    #10
                    Originally posted by kees22
                    ik ben het hier eens met berolios

                    ik vind het zelf ook altijd prettig om dingen uit te kunnen pannen.

                    grt kees
                    Jah, naja het is toch zo...
                    Zo kan je echt een heeeerlijk wijd beeld maken van je band.
                    Drumstel staat bij ons keurig van links naar rechts uitgepanned.

                    Comment

                    • SPS
                      • Mar 2004
                      • 1662

                      #11
                      Originally posted by stefan90kauw
                      Jah, naja het is toch zo...
                      Zo kan je echt een heeeerlijk wijd beeld maken van je band.
                      Drumstel staat bij ons keurig van links naar rechts uitgepanned.
                      Zeker, panning is leuk. Maar zoals al gezegd, niet overdrijven.
                      Anders is het alleen maar echt leuk op de FOH plek.
                      Ga bij een extreem gepanned drumstel maar eens links vooraan luisteren, bij een drumsolo. Wordt je echt niet vrolijk van. Lijkt het de helft van de tijd alsof de drummer al naar de kleedkamers onderweg is...

                      Paul.
                      Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                      Comment

                      Working...