Eigen mengtafel en fx-rack meenemen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sandman
    • Apr 2007
    • 67

    Eigen mengtafel en fx-rack meenemen

    Is het normaal/handig/acceptabel om je eigen mengtafel + fx-rack mee te nemen naar festivals waar je een vaste band moet mixen? Er van uit gaand dat er een standaart multikabel (ampco norm gesoldeerd) in jouw mengtafel kan worden ingeplugd?

    Dit lijkt mij zeer handig omdat je de tafel en de appartuur kent. Zodoende kun je veel stress en onzekerheden aan de kant zetten en je meer gaan richten op het juist mixen van de band. En veel settings kun je laten staan.
  • MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

    #2
    Het kan inderdaad fijn zijn een eigen mix setup mee te nemen naar de locatie waar je moet mixen, bestaande uit mixer en fx rack(s).

    Je kunt er echter niet altijd zomaar van uit gaan dat er een multikabel klaarligt die je gewoon kunt inprikken in je eigen tafel. Daarvoor zijn er te veel verschillende systemen en aansluitnormen.

    Als je je eigen tafel e.d. wilt gebruiken zul je mijns inziens ook altijd je eigen multi mee moeten nemen. Als je dan toch bezig bent zou ik ook meteen de microfoonset en monitoren meenemen, dan weet je zeker dat het goed zit.

    Comment

    • keenoncoolstuff
      • May 2003
      • 695

      #3
      Hallo Sandman,

      Het ligt er een beetje aan wat voor festival het is, en welke "status" de band heeft. Meestal staat op de doorsnee festivals een FOH waar iedere tech in principe mee overweg zou moeten kunnen. Mocht je speciale wensen hebben wat het siderack betreft kun je dit normaal gesproken aanvragen bij het facilitair bedrijf. Als zij jouw wens niet kunnen vervullen (of als de organisatie weigert het te betalen) kun je je eigen (exotische) spul meenemen. Denk hierbij aan vintage compressoren of net dat ene effectje wat bijvoorbeeld alleen maar met een DP4+ te creeeren is.
      Dat je je eigen mengtafel meeneemt wordt vaak niet graag gezien. Tenzij je een digitale tafel hebt en je bijvoorbeeld via diezelfde tafel 8 verschillende stereo inear-mixen maakt die per nummer verschillend zijn, en tegelijkertijd een 8-sporenmachine mee hebt lopen met allemaal sampletjes bijvoorbeeld. Dan is het weer sneller en makkelijker om jouw tafel in te prikken.
      Maar het moet niet te gek worden, alles heeft zijn beperkingen...

      Greetz, Rob.
      Last edited by keenoncoolstuff; 27-02-08, 19:33. Reason: typo's
      All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
      If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

      Comment

      • Beldog
        • May 2004
        • 140

        #4
        Mij lijkt het niet handig . Op veel festivalletjes wordt verwacht dat de change-over 20à30 min duurt, op die tijd moet er een band van en op het podium. Mics moeten worden weggenomen en na het opstellen van de band moet alles terug worden opgemiked en nog even snel gesoundchecked worden...wanneer men mij zou vragen om dan nog effen van mengtafel te wisselen zou mijn antwoord neen zijn.
        Naar mijn mening gebeurt dit erg weinig, misschien enkele zeer grote jongens, maar dan nog.(plus die hebben dan ook genoeg volk bij) Aan de andere kant doen tapeacts het weer wel, maar meestal niet op grotere evenementen.
        Praktisch gezien heb je nog een tweede probleem : meestal zijn de booths, tentjes , afdakjes (hoe je het ook noemen wil of wat het ook is) waar de sound en lichttech's staan, niet groot genoeg om nog een mengtafel bij te planten.

        Comment

        • berolios
          • Sep 2005
          • 1538

          #5
          Er zijn genoeg grotere bands die dit doen. Maar het alleen meenemen van de tafel heeft natuurlijk niet meer zo veel zin als de bekabeling en microfonie elke dag anders zijn ;-).

          Wel komt het vaak genoeg voor dat er gedraaid wordt op een extra 'local' multi-kabel die de PA-leverancier alvast neer heeft gelegd. We hebben bij Rock Werchter bijvoorbeeld een extra 48 kan. analoge multi liggen voor guests alsook een digitale multi (waar altijd ZEER dankbaar gebruik van wordt gemaakt!). Tafels en infrastructuur zijn dan van de bans zelf, behalve de multi (meeste hebben deze trouwens ook zelf bij).

          Als je het hebt over het regionale circuit (of over wat voor bandje heb je het??) zijn er niet zoveel bands die echt met een eigen set op pad zijn, eigen monitor-tafel komt nog wel regelmatig voor, maar compleet met voorkant erbij zie je niet zo heel gauw. Ligt er ook maar aan over welk circuit je spreekt. Natuurlijk zijn er dan de Blofs, Ilse's, Kane's en Marco's die wel met een complete eigen set op pad zijn, maar ik concludeer uit jouw post dat ik jouw toepassingsgebied niet in die hoek moet zoeken, of wel? In deze gevallen gaat het veelal om snelheid, kwaliteit en onafhankelijkheid van derden.

          Leg anders even uit waarom je deze vraag stelt... ben je bang dat je in de knoop komt met tijd op festivals, of wat zit erachter? Tafel en apparatuur kennen lijkt me niet direct een goed argument... vrijwel alle tafels werken hetzelfde, dus als je de ene snapt, moet de andere ook geen probleem zijn... tuurlijk, soms zit je effe te klooien met typische dingetjes voor specifieke tafels (PAN/ GAIN op een PM bijvoorbeeld), maar daar ben je in no time aan gewend.

          Festivals wordt je vanzelf sneller in ... zelf heb ik ondertussen niet meer zoveel tijd nodig als mijn apparatuur eenmaal is aangesloten (wat je vaak al gedurende de vorige change-over/ band voor een deel kunt neerzetten)... Tip is in ieder geval: maak het jezelf niet te ingewikkeld als je maar weinig tijd hebt... en maak waar dat kan evt gebruik van instellingen die anderen hebben achter gelaten. Als uitgangspunt is dat soms niet eens zo slecht. Als je dadelijk wat sneller wordt, ga je dingen toch wel op je eigen manier doen... in het begin is het vooral zaak dat de band niet op jou hoeft te wachten met optreden ;-).

          Wil je op een gegeven moment spullen gaan gebruiken die je niet in de normale racken terug vind (buizen compressors, pre-amps, tape-echo's, whatever), dan kun je er altijd nog voor kiezen wel een eigen extra FX-rack mee te nemen (doe ik ook). Zo kun je toch je 'eigen' sound maken, zonder daarvoor met een complete tafel aan te hoeven komen.

          Dan is er natuurlijk ook nog de vraag: wat wil de band? Speelt de band op plekken waar ze dit kunnen eisen/ vragen. Op de doorsnee regionale festivalletjes is de FOH tent gewoon @%& en vaak nog erg klein ook. Een 'local multi' aanvragen moet echt in je rider staan... en je moet dit ook persoonlijk check een paar dagen vantevoren, want het zou niet de eerste keer zijn dat mensen daar overheen lezen. Als zo'n multi op APR-norm zit zou fijn zijn voor jou... maar een beetje PA-bedrijf levert ook een break-in en break-out als ze zo'n local multi voor je neerleggen.

          Nou goed, hopelijk heb je er wat aan. Geef effe wat meer info?!

          Cheers!
          Last edited by berolios; 27-02-08, 17:11.
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

          Comment

          • Sandman
            • Apr 2007
            • 67

            #6
            Bedankt voor de reacties tot nu toe!

            Het zit zo: ik ben benaderd door een (semi) professionele band . Zij zochten een vaste geluidsman en ik ben gevraagd om er over na te denken.

            Nu lijkt het mij een top ervaring om met die band mee te toeren, maar ik heb nog nooit op dat niveau gewerkt. Laat staan dat ik van alle soorten merken mengtafels en effectenracken verstand heb. De basis opbouw is vaak hetzelfde, maar voor een beginner is dat misschien al te veel in de 20/30 minuten stress ombouwtijd om alles voor elkaar te krijgen. Uit die hoek komt de behoefte om eigen (bekende) spullen mee te nemen.

            Uiteindelijk ga ik niet in op de vraag omdat ik nog niet "skilled" genoeg ben, maar ik was gewoon benieuwd of mensen veel hun eigen spullen meenamen.

            Comment

            • berolios
              • Sep 2005
              • 1538

              #7
              Dus je hebt al afgezegd?
              Jammer...

              In het semi-professionele circuit moet je niet je eigen tafel gaan meenemen, dat is not done. Kom anders ook eens langs de 16e in Waalwijk, zijn vast een hoop mensen waar je wat van kan leren.

              Je hoeft niet te bang te zijn om ies te gaan doen dat je nog nooit gedaan hebt... je zult ooit de stap moeten maken en op festivals zijn er vaak ook huistechneuten waar je op terug zou kunnen vallen als je er niet uit zou komen, uiteindelijk ben je toch met geluid bezig en als je dat bij een normale show afgaat, hoef je geen onoverkomelijke problemen op festivals te verwachten denk ik, misschien is het dan toch de moeite waard nog eens na te denken over dit bandje.
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

              Comment

              • keenoncoolstuff
                • May 2003
                • 695

                #8
                Originally posted by Sandman
                Het zit zo: ik ben benaderd door een (semi) professionele band . Zij zochten een vaste geluidsman en ik ben gevraagd om er over na te denken....
                Uiteindelijk ga ik niet in op de vraag omdat ik nog niet "skilled" genoeg ben
                Welke regio?

                Greetz, Rob.
                All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

                Comment

                • shure-fan
                  • Sep 2003
                  • 1046

                  #9
                  Originally posted by Sandman
                  Bedankt voor de reacties tot nu toe!


                  Uiteindelijk ga ik niet in op de vraag omdat ik nog niet "skilled" genoeg ben, maar ik was gewoon benieuwd of mensen veel hun eigen spullen meenamen.


                  ik denk juist wel dat je erin mee moet gaan, kun je echt enorm veel van leren.

                  Ik heb zelf ook wel het vaste monitor geluid gedaan voor een band die veel als 2de of 3de band op het podium stonden, dit vaak zonder soundcheck, wij hadden ook pas het podium voor het eerst tot onze beschikking tijdens de changeover, in die tussentijd doe je gewoon wat je moet doen om een redelijk acceptabele mix te maken, echt finetunen kun je tijdens het eerste nummer wel doen, of als er tijd is voor een snelle line-check dan even doen.. (drummer die alvast zit vast checken, en het nodige naar zijn monitor sturen)


                  maar ik heb zo wel verscheidene poppodia hier in nederland gezien, de ene setup wat makkelijker dan de andere, en de ene crew wat vriendelijker / behulpzamer dan de ander..

                  maar je kunt er een hoop van leren, en natuurlijk netwerken..
                  (en je bent een avond van de straat...)
                  Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

                  Comment

                  • jadjong
                    • Oct 2003
                    • 654

                    #10
                    Originally posted by Sandman
                    Bedankt voor de reacties tot nu toe!

                    Het zit zo: ik ben benaderd door een (semi) professionele band . Zij zochten een vaste geluidsman en ik ben gevraagd om er over na te denken.

                    Uiteindelijk ga ik niet in op de vraag omdat ik nog niet "skilled" genoeg ben, maar ik was gewoon benieuwd of mensen veel hun eigen spullen meenamen.
                    Wel doen! Gelijk bellen en zeggen dat het een tijdelijke vlaag van verstandsverbeistering was, met hetzelfde type band ben ik ook begonnen en zonder hun was ik nooit zover gekomen. Doordat je met een vaste band werkt gaat na verloop van tijd een hoop dingen op de automatische piloot en kan je een stuk meer experimenteren. Klinkt het niet zoals je wilt? Dan doe je het de volgende week toch anders...

                    Comment

                    • frankvv
                      • Jun 2007
                      • 56

                      #11
                      En het nog niet 'skilled' genoeg zijn kun je opvangen met een extreem goede voorbereiding, dat komt wat mij betreft een stuk professioneler over dan een piepo die eens kijkt wat ie eens zal gaan doen.

                      Bij de meeste klussen is het netjes van te voren even te bellen of de rider goed is aangekomen en of alles begrepen is, dan kun je terloops even vragen naar de tafel en effecten en kun je daar de handleiding in ieder geval van lezen.

                      frankvv

                      PS. Het kan zijn dan bovenstaande punten niet waar zijn op dat zogenaamd hoge niveau, maar het lijkt me dat ze universeel gelden.

                      Comment

                      • shure-fan
                        • Sep 2003
                        • 1046

                        #12
                        tijdje geleden nog een gast mixer gehad op monitors voor een band... jongen komt aan stelt zich vriendelijk voor, en laat me meteen weten dat het de eerste keer voor hem was dat hij met de band mee was en dat het de eerste keer voor hem was dat hij monitors deed..

                        dat getuigt voor mij meteen een stukje eerlijkheid / professionalieit vanuit die jongen.... hij durfde het tenminste aan te geven ipv dat ie ging kloten met de spullen (uiteraard heb ik hem geholpen met het neerzetten van een basismix)
                        Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

                        Comment

                        • rolanddeg
                          • Nov 2004
                          • 337

                          #13
                          Het is in mijn optiek helemaal niet erg om een beginnende technicus te zijn, zolang je het zelf ook maar aangeeft en open staat voor adviezen. Ik vind het echt héél erg leuk om mensen iets te leren, en ben er ook echt trots op dat ik een aantal technici dusdanig veel op weg heb geholpen dat ze nu zelfstandig een volledige mix kunnen maken. Beginnend zijn is helemaal niet erg, we zijn allemaal als niks begonnen. Ik herinner me nog goed dat ik voor het eerst zelfstandig een bandje moest mixen op m'n 15e in het plaatselijke jongerencentrum. Amaaaai wat ging het fout zeg!! Was tevens de meest leerzame dag in m'n hele carrieëre...

                          Ga vooral achter die mengtafel staan, maar sta zeker open voor begeleiding en adviezen. Laat het zelfs over je heenkomen dat er misschien een keer een huistechnicus je bandje staat te schuiven, maar blijf er wel met je neus bovenop zitten!

                          Terug naar de originele vraag: ik kom zelden een groep mee met een eigen mengtafel. Zelfs een compleet eigen FX rack kom ik niet vaak tegen. Wat wél vaak gebeurd is dat een technicus een eigen rackje meeneemt met bijvoorbeelt wat preamps of wat compressor/ gates wat ie lekker vindt werken.

                          Comment

                          • Sandman
                            • Apr 2007
                            • 67

                            #14
                            Oh, bedankt voor de reacties!

                            Ik heb nog niet nee gezegd tegen de band, maar ik ga daar zeker nog eens goed over denken.

                            Comment

                            • sparky
                              • Apr 2002
                              • 2104

                              #15
                              Doen! Spring in het diepe, daar leer je het meest van, je zult kapot gaan van de zenuwen tijdens de eerste shows, maar het is toch echt waar je het meeste van leert!
                              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                              Comment

                              Working...