Monitor Eq aanschaffen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Watt Xtra
    • Oct 2004
    • 1119

    Monitor Eq aanschaffen

    Beste mensen.

    Ik ben weer eens aan het updaten en heb mij daarom een 4kanaals monitor versterkertje gekocht. Deze zal gebruikt worden om 4 groepjes monitoren aan te sturen.
    Voornamelijk op de toch redelijk kleine podia, in kroegen en kleinere zalen.

    gebruikte monitoren tot nu toe pas212.

    Ik heb bewust voor een 4kanaals versterker gekozen zodat alles compact blijft.
    Hiervoor wil ik nu ook een eq hebben zodat ik toch een aantal freq. kan wegdrukken. Opzich hebben de pas kastjes niet eens zoheel veel eq nodig, rondzingen doen ze niet zo snel.

    Mijn vraag is.. zit er groot verschil in de 31 bands en de 15 bands eq's op monitoren?
    Is het uberhaupt goed bruikbaar? met 15bands eq kan ik namelijk uit met 2he ruimte in mijn rackje en heb dan 4 kanalen eq wat nog past in mijn rackje en het dan nog compact houdt. Ik heb evt 3he ruimte.

    Zijn 15bands eq's bruikbaar en zo ja welke merken, modellen raden jullie dan aan?

    Het hoeft niet "uber" goed of duur te wezen, als het maar bruikbaar is.

    Ik hoor graag jullie bevindingen.
    Last edited by moderator; 22-02-08, 23:48.
    JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2139

    #2
    Waar een 15 bands eq nog net zou gaan voor systeem eq in simpele toepassingen kom je met zo een eq toch te kort bij monitors. Dikwijls ga je dan zoveel weghalen om het ronzingen te voorkomen dat er nog weinig uit je monitors komt. Daardoor vragen de artiesten meer monitor en ga je uiteindelijk toch weer rondzingen krijgen... .

    Vandaar is een 31 bands eq op monitor toch echt wel handig. Zo kan je veel precieser een rondzingfrequentie aanpakken en minder aan je "mix" verknoeien.

    Er bestaan best wel eq's met 31 banden die maar 2HE hoog zijn. Je hebt dan wel korte faders, dus een grote uitslag op zo een fadertje heeft meteen veel invloed...

    Eq's in een los rackje is ook handig. Dit kan je gewoon bij de foh tafel zetten dan. Als er dan tijdens de show iets piept, kan je vanuit de foh nog wat rechtzetten. Als dit rackje op het podium staat, gaat dit niet.

    Verder kan je kwa eq's eens kijken naar DBX, BSS, APEX, KT, ...
    Er bestaan zeker nog andere merken die veel goedkoper zijn, maar dan heb je eerder ruisbakken als eq's!
    niet zagen, gewoon doen!

    Comment

    • Carl
      • Nov 2000
      • 907

      #3
      Alesis heeft een 2 x 31 bander in 1 He, ik heb er nog eentje liggen, maar hem eigenlijk nooit gebruikt. Ik heb dus eerlijk geen idee of hij ruist en of wel bruikbaar is voor deze toepassing. Eerlijk gezegd gebruik ik nooit eq's op mijn (eigen ontwerp 12"/1")monitoren, ik doe max. 6 groepjes voornamelijk in het kroegencircuit, Jazz/Blues etc.

      Comment

      • GuntherM
        • Jan 2006
        • 163

        #4
        Originally posted by Carl
        Alesis heeft een 2 x 31 bander in 1 He, ik heb er nog eentje liggen, maar hem eigenlijk nooit gebruikt. Ik heb dus eerlijk geen idee of hij ruist en of wel bruikbaar is voor deze toepassing. Eerlijk gezegd gebruik ik nooit eq's op mijn (eigen ontwerp 12"/1")monitoren, ik doe max. 6 groepjes voornamelijk in het kroegencircuit, Jazz/Blues etc.

        Ik heb zelf zo'n Alesis en vind de te korte faders toch niet echt leuk werken.
        Ook zijn de ingangen en uitgangen ongebalanceerd, wat ik ook een nadeel vind.

        Comment

        • Watt Xtra
          • Oct 2004
          • 1119

          #5
          Ronny, je hebt helemaal gelijk. Het is inderdaad veel handiger om de eq's los bij je te hebben. echter zit ik met het probleem dat alles zo compact mogelijk moet.

          Het gaat vooral om de klussen in kroegen en kleinere zalen. De uitbater ziet het liefst een paar personen meer in de keet staan als een mixer.. laat staan een extra rack.

          Klussen worden nu dus gedraaid met een wizard. ik neem zo maar plek in van een persoon. Alles los meenemen is dus niet echt een optie. Ook gezien de extra multibekabeling die er weer aan te pas moet komen.

          Nu las ik iets van een 4 voudige parametrische eq.. heeft iemand hier ervaringen mee? en is dit gemakkelijk onder de knie te krijgen door personen met basiskennis van geluid?
          JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

          Comment

          • sparky
            • Apr 2002
            • 2104

            #6
            Even een andere invalshoek... al digitaal overwogen? 01V96, 4 bands parameet op de uitgangen, niks geen los rek meer. En meteen wat compressie voor de zang en evt ook andere zaken.
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

            Comment

            • Carl
              • Nov 2000
              • 907

              #7
              al digitaal overwogen? 01V96
              Ja, meer dan overwogen zelfs. Aangeschaft. Lekker he?
              Kist staat te drogen as we speak, 'k ga zometeen alu zagen.
              Compacter als een 01V kun je niet gaan lijkt me. Het bevalt mij al een jaar of 4 perfect, begonnen met een 01V, heb er nu een 01V96 bijgekocht, die wordt 32 in en 6 mon. uit (+L/R natuurlijk)

              Comment

              • Watt Xtra
                • Oct 2004
                • 1119

                #8
                digitaal helaas geen optie omdat er meerdere mensen werken met de sets. Daarnaast gaat de tafel ook regelmatig "los" weg.

                deq is mij nu een aantal keren aanbevolen, echter lees ik verschillende verhalen over de "problemen" die dit apparaat kunnen veroorzaken.. Niet echt handig dus lijkt mij.

                Misschien toch maar een 2tal eq's los in een rackje pakken met iets van een xtra multistekker ofzo zodat er indien gewenst snel kan worden opgebouwd maar dmv een aansluitpaneel ook gewoon los kan worden gebruikt.
                JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

                Comment

                • martijn verkerk
                  • Nov 2005
                  • 300

                  #9
                  tc eq station??

                  Comment

                  • dicotm
                    • Jun 2005
                    • 23

                    #10
                    Originally posted by martijn verkerk
                    tc eq station??
                    Mee eens!! kan je kiezzen tussen 4ch en 8ch...
                    Licht, het maakt altijd herrie!

                    Comment

                    • Stage-Q
                      • Sep 2007
                      • 389

                      #11
                      Klark technics eq's 31 bands.
                      Vind de klank van de klark's toch altijd wel erg prettig

                      Zou voor monitoring zeker geen 15 bandjes nemen.
                      Zoals al eerder vermeld, je gaat te veel frequenties weghalen die je niet weg wil halen.
                      Mag ik wat meer laag in 't hoog?

                      Comment

                      • shure-fan
                        • Sep 2003
                        • 1046

                        #12
                        ik denk dat (naast de frequentie) de Q factor van de betreffende frequentie een grotere rol speelt om voor een 31 bands eq te kiezen
                        Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

                        Comment

                        • sparky
                          • Apr 2002
                          • 2104

                          #13
                          EQ -station, ja heel mooi... Maar om nu 5x meer centen uit te geven aan je EQ's dan aan je mixertje...
                          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                          Comment

                          • sparky
                            • Apr 2002
                            • 2104

                            #14
                            Ik wil toch nog even een lans breken voor de digitale optie. Ik begrijp het argument dat mensen met een basale kennis van livegeluid een show moeten kunnen draaien, ik hoor en zie het dagelijks, vooral in het facilitair-AV en tape-act-circuit. Maar ik denk dat het niet digitaal willen gaan toch voor een groot gedeelte uit vooroordelen en koudwatervrees bestaat. Als iemand een band kan leren mixen met 4 groepen monitors, dan moet het geen enkel probleem zijn om digitaal te leren werken, zo moeilijk is het niet.

                            Toch is het om deze redenen dat ik op aardig wat plekken een analoog bakje met een klein rekje outboard zie staan terwijl dat buiten die reden om niet de handigste of financieel aantrekkelijkste optie is. Nog een nadeel is dat een hele catagorie technici op deze manier simpelweg niet in aanraking komt met digi-tafels, waardoor zij er ook niet mee leren werken, waardoor hun opdrachtgevers weer geen digitaal aanschaffen...

                            En dan is het cirkeltje rond.

                            Nogmaals, iemand die een band leert mixen kan dat ook digitaal leren, het is een gewoon kwestie van willen.
                            Last edited by sparky; 24-02-08, 21:25.
                            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                            Comment

                            • Watt Xtra
                              • Oct 2004
                              • 1119

                              #15
                              Originally posted by sparky
                              EQ -station, ja heel mooi... Maar om nu 5x meer centen uit te geven aan je EQ's dan aan je mixertje...
                              Juist belachelijk wat een bedrag zeg voor een dergelijk apparaat.
                              Is compleet uit verhouding met de rest. meende dat het ook wel in mijn inleidend verhaal stond.

                              Nu heb ik even zitten zoeken op dergelijke apparaten en kom uit bij het merk ALTO.

                              iemand ervaringen met dit merk? is niet zo heel veel over te vinden.

                              gaat dan vooral om de Control 60.
                              Alto heeft verder ook erg interressante apparaten.

                              Sparky, je hebt misschien ook wel gelijk. Echter is het een risico die je moet afwegen. Je zult de stap dan moeten maken om tot aanschaf over te gaan en je verder verdiepen in de materialen.

                              Gezien het feit dat de rest van de klussen gewoon doorgaan en je zodoende dus extra tijd kwijt bent en je moet een flink bedrag investeren is het misschien wel de angst die overwint en nog niet zet tot opstap op digitaal.

                              Daarnaast moeten je klanten de digitale mixer ook willen huren...
                              Last edited by Watt Xtra; 24-02-08, 14:53.
                              JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

                              Comment

                              Working...