Bekabeling stereo in-ears

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peternotermans
    • Oct 2003
    • 156

    Bekabeling stereo in-ears

    Ik ben voor onze coverband een stereo in-ear systeem in elkaar aan 't knutselen (gebaseerd op yamaha LS9-16 , tevens onstage FOH-desk in kleinere gelegenheden die dan draadloos wordt aangestuurd met een tablet-PC).

    Nu had ik een leuk conceptje bedacht dat gebaseerd is op een Neutrik XLR 5-pins kabelsysteem zodat ik maar 1 kabel per muzikant hoef te trekken (allemaal voorzien van inear amps in eigen 19" racks voorzien van bijpassende 5p chassisdelen). Pinbezetting: Links op 1+2, Rechts op 4+5 en GND op 3. Gewenst resultaat: NOG efficienter opbouwen en afbreken...

    Uiteraard wil ik fatsoenlijke kabel gebruiken (dubbele microkabel in 1 mantel, zoals bv. 5p-dmx). Ik wil niet van die zogenaamde "twin-kabel" want dat rolt voor geen meter op. Ik kwam uit op Tasker C287. Nu kan ik die in regio Maastricht / Eindhoven nergens per meter kopen (en een 100m rol is me veel teveel v/h goede).

    Welke merken / types zijn er nog?
    --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

    #2
    Peter,

    Een van de redenen dat 5 polige kabels steeds minder worden gebruikt in de lichtwereld is de kwetsbaarheod van de connector. kan je proefondervindelijk melden dan de 3 polige xlr-en van Canon en Neutrik vele malen steviger zijn dan de 5-7 polige varianten.
    just 2 let u know...
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

    Comment

    • berolios
      • Sep 2005
      • 1538

      #3
      Tsja peter,

      Mijn advies zou zijn: hou het simpel en universeel. Het is natuurlijk leuk om zelf een systeem te verzinnen, maar daar ga je op de lange termijn ECHT niet blij van worden vrees ik voor je!

      Verder denk ik dat je met losse mic-kabels met gewone XLRs ook significant goedkoper uit zult komen. Een andere oplossing kan zijn dat je inderdaad dubbele mic-kabel koopt (DMX kabel kun je niet zomaar gebruiken!! compleet andere impedantie dan je wilt) en dan een break-out maakt aan elke zijde waaraan je alsnog gewone XLR 3-pin connectoren maakt, dan heb je je plezier van het rollen EN je hebt een overzichtelijk systeem EN je houdt je systeem universeel... zo zou ik het dus doen als ik jou was.

      Cheers!

      p.s. om welk bandje gaat het als ik vragen mag?
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

      Comment

      • shure-fan
        • Sep 2003
        • 1046

        #4
        L/R en ground kun je toch ook wel op 3pin xlr-ren kwijt?? en dan een paar verloopjes ervoor maken
        Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

        Comment

        • Robert H
          • Jan 2006
          • 378

          #5
          Originally posted by shure-fan
          L/R en ground kun je toch ook wel op 3pin xlr-ren kwijt?? en dan een paar verloopjes ervoor maken
          Was in eerste instantie ook mijn gedachte, maar toen schoot me opeens te binnen dat sommige tafels (en wellicht ook inearsetjes) erg slecht reageren op dit soort samenvoeg-acties...

          Bovendien heeft een LS9 waarschijnlijk ook gewoon symmetrische bus-/aux-uitgangen. Zonde om dat dan niet te gebruiken.

          Comment

          • berolios
            • Sep 2005
            • 1538

            #6
            Originally posted by shure-fan
            L/R en ground kun je toch ook wel op 3pin xlr-ren kwijt?? en dan een paar verloopjes ervoor maken
            Robert geeft het antwoord al: weg gebalanceerde lijn. Ligt een beetje aan de lengte van je kabel, maar als je gebalanceerd kunt blijven werken, moet je dat zeker doen! En dan ga ik er vanuit dat ik je niet het verschil hoef uit te leggen, zoniet: zoek effe op gebalanceerd of zo...

            In extreme gevallen en lang geleden heb ik het ook wel eens gedaan hoor, maar het is een beetje een peppie-en-kokkie oplossing.
            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

            Comment

            • peternotermans
              • Oct 2003
              • 156

              #7
              Bedankt voor alle advies mannen .

              Ik hou eigenlijk wel van "eigenwijze" oplossingen. Zo gebruik ik ook al jaren XLR 4-pins als midiconnector tussen mijn masterkeyboards en mijn synth-module rack. Jawel, gewoon keyboards openschroeven, gat erin, en zo'n robuust Neutrik XLR chassisdeel erin popnagelen. Zo'n DIN plug is pas echt bagger .

              Nog verder offtopic: mijn synth-/IE-rackje heeft een HAN108 (ampco norm) connector waar onze geluidsman standaard een kabeltje inprikt. Zo heb ik alle kanalen meteen bij de hand (en ik prik daar meteen ook mijn eigen toetsen + zang bij..) en kan ik lekkere IE-mixen maken.

              On-topic: Als je als amateur-toetsenist (met LS9 submixer hehe..) ook nog diverse IE-kabels tussen muzikanten moet trekken dan wil ik dat zo simpel en snel mogelijk. Er is werk / stress genoeg op zo'n avond. Dus als ik maar 4 kabels hoef te trekken in plaats van 8 ben ik bereid om daar in te investeren.

              Robuustheid v/deze connectoren is idd een issue; maar omdat 't onze eigen spullen zijn gaan we er erg voorzichtig mee om. Hier verwacht ik dan ook geen problemen mee. Reservekabels zijn standaard onderdeel v/d inventaris..

              De LS9 heeft standaard gebalanceerde uitgangen en ons in-ear materiaal heeft gebalanceerde ingangen. Ik wil bromgezeur door gebruik van ongebalanceerde signalen vermijden als 't ff kan..

              "Goedkoop" is (voor ons als amateurmuzikanten) geen drijfveer. Serieus je hobby uitvoeren met fatsoenlijke spullen voor een fatsoenlijk budget wel. Wij lopen eigenlijk geen enkel risico om er karren vol geld mee te verdienen want helaas zijn wij niet gezegend met de "kwaliteiten" *kuch* van de Gordons, de Jolings, de Smits, etc..

              Originally posted by berolios
              p.s. om welk bandje gaat het als ik vragen mag?
              U vraagt erom:
              <schaamteloze promotie aan>

              Fahrenheit (Home) uit Geleen en omstreken (Nederlands Zuid-Limburg dus)
              <schaamteloze promotie uit>

              Originally posted by berolios
              Een andere oplossing kan zijn dat je inderdaad dubbele mic-kabel koopt.
              Merk, type? Valt die Tasker C287 daar ook onder..? Of heb je een ander advies?
              Last edited by peternotermans; 21-01-08, 18:57. Reason: uit de nek geklets
              --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

              Comment

              • berolios
                • Sep 2005
                • 1538

                #8
                Ah ja, dat ken ik wel ja... ben oorspronkelijk van Bunde... Guido deed vroeger toch jullie geluid, of niet? Met die pimpelpaarsrode bus van 'm ... toffe peer, fijne collega, ik werk met regelmaat met 'm. Die mannen uit Noorbeek met dat groene logo hebben dat toch ook een tijd gedaan, of vergis ik me? Afijn, weer genoeg gekletst....

                Heel effe gegoogled op die Tasker C287, maar dat is DMX kabel en eigenlijk niet het type kabel dat je wilt. Dergelijke kabels (net zoals AES/EBU kabels) zijn geoptimaliseerd voor een bepaald digitaal overdrachtsprotocol, bepaalde impedantie tegen reflecties enzo; RS485 in het geval van DMX. Je moet echt microfoonkabel nemen.

                Het zou goed kunnen dat een 2-parige mic kabel niet (ofwel tegen een belanchelijke prijs) te krijgen is... in dat geval zou het niet eens verkeerd zijn om een 4-way te nemen, laat je de twee paartjes die je niet gebruikt lekker los. Er zullen genoeg plekken zijn waar je zoiets per meter kunt krijgen hoor, ik kan je er bij jou in de buurt zo 3 of 4 noemen waar je met 90% zekerheid terecht kunt.

                Ik blijf bij mijn advies van alles universeel te houden, wat zijn die extra 4 plugjes nu? Kabels rollen kost inderdaad tijd, maar dat hebben we al met die 2- of 4-way opgelost ;-). Persoonlijk vind ik audio-kablage wel wat anders dan MIDI-kabeltjes die je om kwaliteitsredenen ombouwd... maar goed, dat komt dan vooral uit mijn geluidsachtergrond misschien. Als jullie ALTIJD dezelfde opstelling, podiumafmetingen en zo hebben kan het best werken... maar ik blijf erbij dat je het jezelf wel onnodig moeilijk maakt op deze manier.

                Succes in ieder geval
                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                Comment

                • Carl
                  • Nov 2000
                  • 907

                  #9
                  Je hebt de IEM-amps bij de mengtafel, dus dan transporteer je toch alleen "luidspreker" signaal naar de muzikanten?
                  Of hebben ze ook nog een actief beltpackje?
                  Als het idd. alleen LS signaal is kun je met gewone 3-ad. mic. kabels werken, desnoods nog een doosje met stereo-potmeter bij de muzikanten ertussen voor volumeregeling, is meteen een handige overgang van XLR naar minijack.

                  Comment

                  • shure-fan
                    • Sep 2003
                    • 1046

                    #10
                    @ carl:

                    Wat Peter dus aangeeft, alle bandleden hebben hun eigen 19" rack met daarin de in-ear amps, en hij wil dus de makkelijkste manier zien te vinden om die aan te sluiten.


                    @ peter,

                    Ik heb de foto's op de site bekeken, maar een zanger en gitarist die aan een kabel verbonden zijn met hun iem signaal klinkt in mijn ogen niet helemaal lekker, omdat de zanger dan niet meer vrij is in het bewegen (zelfde voor gitarist).

                    voor drummer en toetsen in een rackje kan ik begrijpen
                    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

                    Comment

                    • Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

                      #11
                      gewoon standaard houden, en multieen met gaffa, of tieraps..
                      2kabels aan mekaar getaped is ook maar 1 kabel.. En dan jkomt de c128/301 of whatever er ggoed van pas..
                      voordeel : bij een defecte kabel vis je zo een nieuwe uit de kabelkist

                      Comment

                      • shure-fan
                        • Sep 2003
                        • 1046

                        #12
                        ja oke, voor een gitarist kan ik me daar prima in vinden (zolang deze met kabel speelt) maar een zanger met zendermic en dan een "staart" achter z'n broek?? klinkt gewoon niet logisch in mijn oren
                        Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

                        Comment

                        • peternotermans
                          • Oct 2003
                          • 156

                          #13
                          @
                          Originally posted by shure-fan
                          @ carl:
                          Ik heb de foto's op de site bekeken, maar een zanger en gitarist die aan een kabel verbonden zijn met hun iem signaal klinkt in mijn ogen niet helemaal lekker, omdat de zanger dan niet meer vrij is in het bewegen (zelfde voor gitarist). voor drummer en toetsen in een rackje kan ik begrijpen
                          Zanger heeft eigen wireless micro + IE-rackje. Gitarist wil niet aan IE en gebruikt een wedge. Ik moet 3 stereo IE lijnen trekken (geen 4; vautje).

                          @Berolios: Ik zit er pas vanaf oktober bij, maar ken Guido wel (het vroegere "Watt's Up" uit Beek); toffe gast. Dat groene logo ken ik ook wel (als concullega); het merendeel van hun optredens heb ik namelijk zelf het geluid verzorgd (verhuur + mixen). Vraagje: zou je me een PM'tje willen sturen met die adressen? Op de plaatsen waar ik geweest hebben ze dit soort kabels niet in het standaard assortiment en mag ik dus een 100m rol afnemen.. Maar misschien heb ik een zaak over 't hoofd gezien..

                          @Mac: multi's maken van losse kabels met gaffa is zooo 2007 . Mijn multi tussen keyboards en rack heb ik nu gemaakt met bromfietsenbinnenband. Ventiel ertussenuit knippen, kabels erdoorheen en aan een kant zo'n blauw klittenbanddinges om alles bij elkaar te houden.

                          @iedereen: misschien had ik er nog ff bij moeten vermelden dat ik 3 XLR-gaten te kort kwam in mijn rack en dat ik vertikte 't om alleen daarvoor een nieuwe kist te bouwen. Of nog veeel erger: meuk weglaten. Oftewel: ik moest iets verzinnen om 3 stereo IE-signalen naar buiten te krijgen. En jawel, aan de voorkant. Geen gepruts achterin aub...
                          Last edited by peternotermans; 22-01-08, 07:06.
                          --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

                          Comment

                          • hugovanmeijeren
                            • Oct 2004
                            • 1436

                            #14
                            Kun je niet gewoon een 6 parige multikabel nemen waar je aan beide kanten 6 keer een 3 polige XLR aan monteerd?

                            Heb je maar 1 kabel, en hoef je alleen nog maar de connectors op de juiste plaats in te prikken... En het systeem blijft nog te vervangen door een losse XLR kabel.

                            Stukje 6 parige multie kun je overal wel per meter kopen.

                            Groeten Hugo
                            Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

                            "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

                            Comment

                            • SjoerdOptLand
                              • Jul 2003
                              • 261

                              #15
                              Originally posted by berolios
                              Heel effe gegoogled op die Tasker C287, maar dat is DMX kabel en eigenlijk niet het type kabel dat je wilt. Dergelijke kabels (net zoals AES/EBU kabels) zijn geoptimaliseerd voor een bepaald digitaal overdrachtsprotocol, bepaalde impedantie tegen reflecties enzo; RS485 in het geval van DMX. Je moet echt microfoonkabel nemen.
                              Zonder me verder over de andere overwegingen uit te laten: dit klopt volgens mij niet. Inderdaad: die Tasker is geoptimaliseerd voor DMX (110 Ohm karakteristiek dacht ik), maar is ook prima bruikbaar voor audio hoor. Mijn vuistregel is: over karakteristieke impedanties gaan nadenken bij kabels van een tiende van de golflengte. Voor audio is de kortste kabel waarbij dit interessant wordt dus (20 kHz):

                              lambda = v/f = (2/3 c) / f = (2 * 10^8) / (2 * 10^4) = 10^4 m = 10 km

                              Dat lijkt me dus nog niet relevant. Demping van hoge frequenties door de capaciteit is natuurlijk wel van belang, maar die is voor DMX waarschijnlijk nog beter dan voor audio. Daar zou ik eigenlijk de datasheet voor moeten naslaan, maar zonder gefundeerd tegenargument zou ik zeggen: gewoon die Tasker gebruiken. (Tenzij er inmiddels natuurlijk andere argumenten zwaarder wegen.)

                              Groeten,
                              Sjoerd

                              Comment

                              Working...