Meyer CQ-1 array

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ward
    • Aug 2000
    • 352

    Meyer CQ-1 array

    Wij gebruiken
    - 4x CQ-1
    - 4x USW-1P

    Wat is de ideale hoek waaronder de speakerfronten zouden moeten hangen om het perfecte spreidings gedrag van één CQ-1 te behouden als je er twee naast elkaar hangt?

    Bij het vliegen met de kasten strak tegen elkaar krijg je een enorme boost van vooral 800 - 2000Hz (ruwe schatting) als je recht voor de array staat. Aangezien dit in mijn geval niet noodzakelijk is diepte zaal is maar 15 meter. De bundeling is dus het eigenlijke probleem.

    Aansturing doen we voorlopig met 01v96-v2 (ook niet bepaald de meest ideale speaker manager)
    Groet,
    Ward
  • design
    • Nov 2003
    • 57

    #2
    Ideale hoeken zijn 50 en 70 graden. Dit betekend 100graden horizontaal bij 50 graden en 150graden bij de 70.
    Zie ook de manual pagina 14, [FONT=Univers]CQ-1 Array Coverage and Maximum SPL Chart[/FONT]
    [FONT=Univers][/FONT]http://www.meyersound.com/pdf/produc...es/cq-x_oi.pdf

    Design

    Comment

    • Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

      #3
      'ff mapp-online aanvragen , op de meyersite, kun je t zelf allemaal uitrekenen

      Comment

      • Ward
        • Aug 2000
        • 352

        #4
        Inderdaad MappOnline lijkt wel de oplossing te zijn.

        De oplossing lijkt de binnenste CQ1 3 ms te delayen en tussen 3 en 6 dB te verzwakken. De spreiding wordt dan weer vrij egaal zonder lobs.
        Tevens is dan de hoek van de speakers niet meer zo essentieel. Ik kan dan met enige spreidingsvariaties de hoek varieren tussen 20 graden (trapezium van de kast) en 60 graden voor 90-110 graden spreiding.

        Nu lijkt 3 ms de belangrijkste aanpassing. In de theorie is dit dus prachtig maar zou dit nog vervelende fase verschuivingen opleveren? Of kan ik Mapp Online vertrouwen?

        Aangezien we maar 4 USW'tjes hebben twijfel ik een klein beetje aan de capaciteit van het laag hoewel je deze ook wel aardig kan uitwonen voordat ze echt in de limiter gaan.
        Groet,
        Ward

        Comment

        • Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

          #5
          Originally posted by Ward
          Inderdaad MappOnline lijkt wel de oplossing te zijn.

          De oplossing lijkt de binnenste CQ1 3 ms te delayen en tussen 3 en 6 dB te verzwakken. De spreiding wordt dan weer vrij egaal zonder lobs.
          Tevens is dan de hoek van de speakers niet meer zo essentieel. Ik kan dan met enige spreidingsvariaties de hoek varieren tussen 20 graden (trapezium van de kast) en 60 graden voor 90-110 graden spreiding.

          Nu lijkt 3 ms de belangrijkste aanpassing. In de theorie is dit dus prachtig maar zou dit nog vervelende fase verschuivingen opleveren? Of kan ik Mapp Online vertrouwen?

          Aangezien we maar 4 USW'tjes hebben twijfel ik een klein beetje aan de capaciteit van het laag hoewel je deze ook wel aardig kan uitwonen voordat ze echt in de limiter gaan.
          mapp klopt best aardig, qua afstraling... dus dat gaat wel lukken..

          enne usw'tjes? dat buldert wel, heb er 8, ( en een paar over, evt)
          Last edited by Gast1401081; 14-01-08, 00:29.

          Comment

          • nielsjanssennl
            • Aug 2004
            • 101

            #6
            Originally posted by Ward
            Inderdaad MappOnline lijkt wel de oplossing te zijn.

            De oplossing lijkt de binnenste CQ1 3 ms te delayen en tussen 3 en 6 dB te verzwakken. De spreiding wordt dan weer vrij egaal zonder lobs.
            Tevens is dan de hoek van de speakers niet meer zo essentieel. Ik kan dan met enige spreidingsvariaties de hoek varieren tussen 20 graden (trapezium van de kast) en 60 graden voor 90-110 graden spreiding.

            Nu lijkt 3 ms de belangrijkste aanpassing. In de theorie is dit dus prachtig maar zou dit nog vervelende fase verschuivingen opleveren? Of kan ik Mapp Online vertrouwen?

            Aangezien we maar 4 USW'tjes hebben twijfel ik een klein beetje aan de capaciteit van het laag hoewel je deze ook wel aardig kan uitwonen voordat ze echt in de limiter gaan.
            Mmmm hoe kom je op de gedachte om de binnenste kast 3 ms delay te geven?
            Qua fase: ja er onstaat een fase probleem:
            3ms is de periode van 333 Hz.
            Freq=1/Tijd => 1/0,003 = 333Hz
            Dat is een (1) golflengte: probleem onstaat bij 1/2 golflengte (1/2 golflengte = 180 gr. en dat is volledige uitdoving/canceling) en dat is +/- 160 Hz.
            Freq response laat dat zeker zien, alsmede ook bij 500Hz en in mindere mate bij 800 en 1k2. Ofwel: 500Hz is 1,5 golflengte van 160Hz af en 830 is 2,5 golflengte van 160Hz af. 3,5 = 1k2Hz
            1,5 = 333+160 = +/- 500Hz
            2,5 = 333 + 333 +160 = +/- 800Hz enz.
            Dit is wel bekend als kamfilter.

            Heb je dat ook gechecked in mapp. Dit is nl. te zien doordat er in het midden van het array een canceling (diep blauw./zwart) gebied ontstaat (soundfield bij 160Hz). Of een microfoon plaatsen in het midden van de array en dan kijken op SIM scherm: er is duidelijk een kamfilter te zien.

            De juiste oplossing voor dit array is de hoek tussen de twee luidsprekers te veranderen. EVT. level aanpassen van de binnenste kast kan geen kwaad daar dit niet van invloed is op het fase gedrag.

            Mapponline geeft zeker een goed beeld van hoe een luidspreker systeem zich gedraagt, maar kijk dan wel op een hogere resolutie minimaal 1/3 octaaf. En plaats microfoons zodat je de frequentie response kan controleren op evt. kamfilter.

            Als je teveel spreiding hebt dan zou ik een luidspreker of weg halen of in level aanpassen. Maar nooit delay in een horizontale array!!!

            @********: ik had je wel wat hoger ingeschat dat je deze "fout' NIET was opgemerkt. ! strafpunt.
            Last edited by nielsjanssennl; 17-01-08, 18:29.

            Comment

            • nielsjanssennl
              • Aug 2004
              • 101

              #7
              Originally posted by Ward
              Wij gebruiken
              - 4x CQ-1
              - 4x USW-1P

              Wat is de ideale hoek waaronder de speakerfronten zouden moeten hangen om het perfecte spreidings gedrag van één CQ-1 te behouden als je er twee naast elkaar hangt?

              Bij het vliegen met de kasten strak tegen elkaar krijg je een enorme boost van vooral 800 - 2000Hz (ruwe schatting) als je recht voor de array staat. Aangezien dit in mijn geval niet noodzakelijk is diepte zaal is maar 15 meter. De bundeling is dus het eigenlijke probleem.

              Aansturing doen we voorlopig met 01v96-v2 (ook niet bepaald de meest ideale speaker manager)
              De oplossing is door een kast minder te vliegen. Met twee CQ-1 het gedrag te willen krijgen (=spreiding) van een (1) CQ-1 is niet mogelijk. Tightpack (strak tegen elkaar) is niet echt ideaal zoals je zelf al zegt.

              Wil je toch meer power en de spreiding van een CQ-1 dan kan dit alleen maar met twee CQ-2's. Deze hebben dezelfde verticale spreiding maar de helft van de horizontale spreiding van een CQ-1. En deze zijn geschikt om tightpack te vliegen. Meer druk, minder fasestress en (ongeveer) zelfde horizontale/verticale spreiding dan een CQ-1.

              Comment

              • Ward
                • Aug 2000
                • 352

                #8
                Het idee van 3ms komt door spelen in MAPP. Mijn gevoel zei al zoiets van dit kan niet... Erg ervaren ben ik niet met MAPP dat mag wel duidelijk zijn.

                Nu heb ik de testopstelling gemaakt en mijn gevoel bleek waarheid. De uitdovingen waren extreem goed te horen, erg dun geluid om het zo maar even te omschrijven.

                Daarna om toch aan de 'correctie met delay' vast te houden even op 0 begonnen en opdraaien per 0,1ms. Resultaat is dat je gelijk bij 0,1ms al een enorme spreidings verbetering kan constateren. Dit werd beter naarmate ik opvoerde tot 0,5ms. Hierbij even klank niet meegenomen.
                Na jouw berekening mee te nemen kom ik bij 0.1ms rond de 10k dus.
                De klank ervaring is dat ik veel minder extremen te horen kreeg waar goed mee te werken is, in ieder geval veel beter dan de bundeling die zonder 'correctie' optreed.

                Meestal draaien we op één CQ1 per kant en dan heb je geen probleem. Helaas zijn zaterdag de geluidseisen zo dat we toch echt meer druk nodig hebben, mijn oordoppen liggen al klaar.

                Als ik het niet vergeet zal ik wel wat beeldmateriaal plaatsen na het weekend.
                Groet,
                Ward

                Comment

                • Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

                  #9
                  Originally posted by nielsjanssennl
                  @********: ik had je wel wat hoger ingeschat dat je deze "fout' NIET was opgemerkt. ! strafpunt.
                  ben je gek.. laat die jongens eerst maar s pielen.,. kan ze de hele stack wel gaan corigeren, maar tegenwoordig mogen ze eerst zelf en eind wegspelen met de handel.
                  daarna komen ze wel terug..lol

                  enne de ouwe msl3 truuk : Op elkaar, met de hoogdrivers naar elkaar toe is dan vaak de beste methode...

                  Comment

                  Working...