Tape-rackjes

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Outline
    • Feb 2006
    • 1434

    Tape-rackjes

    Wat ik me al jaren afvraag: waarom heeft eigenlijk iedere TapeAct-mixer zo'n enorm, onhandig groot (16-20HE) rack?

    We werken hier zelf met gesplitste units van menger/md/galm/eq en microfoon/in-ear-ontvanger/zenders. Dit houd in dat we wel een paar extra XLR's te steken hebben maar dat we ook flexibeler zijn. Dwz. je kan met dezelfde mixer een tape-actje doen maar ook een dinershowtje. Gewoon ander en/of meer mic's/iem's meenemen. Daarbij wil ik met zo'n groot rack niet een trapje tegenkomen...
    Last edited by Outline; 03-01-08, 21:28.
  • w00Dy
    • May 2006
    • 257

    #2
    Met alles in 1 rack ben je rap klaar. 2 lijnen richting FOH en klaar is kees.

    Opruimen net van hetzelfde, kap erop en klaar.
    Alles begint bij Neutrik

    Gitaren verdienen beter dan een SM 57

    Comment

    • Outline
      • Feb 2006
      • 1434

      #3
      We hebben met gesplitste rackjes welgeteld 1 minuut langer nodig, dus dat kan het toch niet zijn?

      Comment

      • stekelvarke
        • Dec 2004
        • 1062

        #4
        Ik kan me best voorstellen dat er Taperack artiesten zijn die elk weekend op pad zijn. En dus ook overal hun technicus bij hebben inclusief rackje.
        Dan blijft er voor de technicus(en rackje) nog maar weinig tijd over om iets anders te doen (op uitzonderingen na dan).
        Dus dan is het makkelijker om alles in één rack op wielen te hebben.
        Alles is dan in één keer uit de bus/auto te halen, het meeste is al aangesloten (dus minder kans op fouten) enzoverder.
        exit night into LIGHT

        Comment

        • gertgeluid
          • Dec 2006
          • 520

          #5
          Een beetje tape-artiest zit dusdanig vaak op de weg dat die best een dedicated rack kan gebruiken. Als je dezelfde mixer ook voor andere klussen gebruikt, wordt de technicus gek. Die heeft 5 minuten om de boel werkend te krijgen, en die heeft dan echt geen trek om andermans rotzooi op te ruimen, laat staan eventuele defecten te ontdekken als de artiesten al in de coulissen staan.

          Trap? Dan staat er een mannetje voor je klaar. Zo staat het in de rider.

          Comment

          • Outline
            • Feb 2006
            • 1434

            #6
            Mannetje staat er heel vaak ook niet hoor...

            Dedicated rackje snap ik wel, maar het ging mij om het lompe formaat ervan. Bij de meeste grote rackjes die ik zie, bv. 20HE zit er voor 10HE aan laatjes en afdekpanelen in. Dus waarom? Kwestie van kudde-dierengedrag? En wie is er ooit mee begonnen?

            Nog iets wat ik niet kan begrijpen: tape-mixers die zelf de hele tijd met oortjes in staan te mixen en dan bij *** niet weten hoe het in de zaal klinkt. Wat is daar het nut van? Of is het gewoon mode? Ken hele (oa Tilburgse) volksstammen die zo werken...

            En voor meerdere artiesten na elkaar met hetzelfde rackje: Welcome to the digital age! Preset laden en klaar is u...

            Comment

            • stekelvarke
              • Dec 2004
              • 1062

              #7
              Originally posted by Outline
              Dedicated rackje snap ik wel, maar het ging mij om het lompe formaat ervan. Bij de meeste grote rackjes die ik zie, bv. 20HE zit er voor 10HE aan laatjes en afdekpanelen in. Dus waarom? Kwestie van kudde-dierengedrag? En wie is er ooit mee begonnen?
              Hiervan zie ik ook het nut in, een hoger rack moet je niet meer op een tafel oid. zetten om de juiste werkhoogte te bekomen.
              Een 10 HE rack is nogal laag. Dus met een hoger rack op wieltjes heb je dus ook geen problemen als er niets voorhanden is om je rackje op te zetten.
              exit night into LIGHT

              Comment

              • Outline
                • Feb 2006
                • 1434

                #8
                Zoals wij het doen: versterkerrack (9HE), Micro/IEM-rack (5HE) en dan mixerrack (6HE front, mixer daarboven gemonteerd).

                Maar goed, laat het rack-gedeelte maar zitten. Zal wel een kwestie van smaak/handigheid van werken zijn.

                Zou wel graag reactie's hebben over het hele tijd met oortjes in mixen. Kan daar met m'n gezonde verstand al helemaal niet bij!

                Comment

                • MC Party
                  • Sep 2003
                  • 481

                  #9
                  Je hoort met oorjes beter wat je doet... maar doe ze daarna wel even uit om in de zaal te checken.
                  Tevens kan je met je in ears ff meeluisteren wat de "artiest" over ze oortjes hoort.

                  Wel grappig voorbeeld. Heb eens een zeer ervaren tech z'n vaste band (in combi) met in ears horen mixen. Resultaat De mix klonk een stuk beter/strakker.


                  Ja en dan de discussie losse stolpen vs groter rack. Heeft veel te maken met de locatie van de optredens. Hebben hier beide staan.. op de serieusere locaties is een groter rack geen probleem. Je wilt echter niet in een kelder staan met een rond afbuigende trap..
                  Maar zoals hiervoor al aangehaald.. dan zorgen de klant voor hulp.. zo niet.. snackbar zoeken
                  Midas verona 400 + KS audio-T12 + BSS DPR fx => i'm lovin' it ! ;-)

                  Comment

                  • sjoerd
                    • Apr 2004
                    • 341

                    #10
                    en hoe wil je over diezelfde trap dan je speakers sjouwen? die zul je ook nodig hebben lijkt me.
                    Even een andere vraag over dit onderwerp: om nog bij oa de aansluitingen van de mixer te kunnen komen is het handig dat de case open kan. Wat is hiervoor het handigst, zo'n deurtje of een kist maken die op de achterkant ook een deksel heeft?

                    Comment

                    • shure-fan
                      • Sep 2003
                      • 1046

                      #11
                      Originally posted by MC Party
                      Je hoort met oorjes beter wat je doet... maar doe ze daarna wel even uit om in de zaal te checken.
                      Tevens kan je met je in ears ff meeluisteren wat de "artiest" over ze oortjes hoort.
                      blijkbaar ben ik dus niet de enige die meeluistert, maar waarschijnlijk wel de enige die dat draadloos doet
                      Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

                      Comment

                      • FOHans
                        • Jan 2008
                        • 3

                        #12
                        [quote=sjoerd;474230]en hoe wil je over diezelfde trap dan je speakers sjouwen? /quote]


                        Sjoerd, Speakers sjouwen ? We hebben het hier over een tapeshow hoor !

                        Inderdaad zoals vele hier ook schrijven gaat het over de snelheid, ik draai ook gemiddeld 5 tot 7 tapeshows per week.Ik ben freelancer en doe dit voor de 3 grootste geluidsbedrijven van Nederland.
                        Ik zal je een voorbeeld geven onder wat voor tijdsbestek we dit doen.

                        3 weken geleden met 2 brothers on the 4 floor, 21.30 uur uit in Maarsen, 23.15 uur uit in de Heineken music hal,01.00 uur uit in Hoorn.

                        Ik doe dit alleen met een stationswagen. Inderdaad zoals er meerdere schrijven, moet het zijn rack uit de auto, binnen rijden, deksel eraf, stroom erop, l & R inprikken, lijnchecg, en na 2 minuten gaan met die banaan.
                        Zangeres en rapper houden gewoon belpack en handheld bij zich in de tourauto. Tourmanager wisselt ondertussen de baterijen als de artiest de make up bijwerkt.

                        Op de gemiddeld 200 tapeshows die ik doe per jaar, wisselend van 1 zanger tot 4 meiden incl in ear en handheld. Maak ik maar plm 15 keer mee dat er een geluidsset moet worden neergezet, de rest is altijd inprikken.

                        En als er geluidsset moet worden geplaatst, doen de roadies van het desbetrefende geluidsbedrijf dit.

                        Die reizen dan bv vooruit.

                        Met vriendelijke groeten,
                        FOHans

                        Comment

                        • flash-a-new-generation
                          • Nov 2006
                          • 228

                          #13
                          Hoeft niet altijd.

                          laatst een meegeweest met een aantal showtjes. rombley en daarna Gio in de Hollywood music hall en wij nemen gewoon tapeshowtje mee een een monitorsetje (4 d&Bmaxen). gewoon vast rack op wielen met kabelkistje en een stolpje met max ampen en nog een zendersetje.. gaat allemaal in een VW caddy. maar wat FOHans zegt klopt wel in grote lijnen. prikken en gaan. en zo 3 à 4 op een avond als je pech hebt.. maar dan wel krappe pendel naar volgende locatie

                          toch moeten wij vaak nog een monitorsetje bouwen.. wel weer extra ruimte en werk
                          EAW SB850 en DVA T-4 array:D

                          Comment

                          • shure-fan
                            • Sep 2003
                            • 1046

                            #14
                            Originally posted by flash-a-new-generation
                            Hoeft niet altijd.

                            laatst een meegeweest met een aantal showtjes. rombley en daarna Gio in de Hollywood music hall en wij nemen gewoon tapeshowtje mee een een monitorsetje (4 d&Bmaxen). gewoon vast rack op wielen met kabelkistje en een stolpje met max ampen en nog een zendersetje.. gaat allemaal in een VW caddy. maar wat FOHans zegt klopt wel in grote lijnen. prikken en gaan. en zo 3 à 4 op een avond als je pech hebt.. maar dan wel krappe pendel naar volgende locatie

                            toch moeten wij vaak nog een monitorsetje bouwen.. wel weer extra ruimte en werk
                            klinkt als pv showservice
                            Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

                            Comment

                            • Olaf Duffhuës
                              • Oct 2000
                              • 2477

                              #15
                              klinkt als pv showservice
                              Er zijn meer bedrijven met D&B...;-)

                              Ik heb zelf een aantal jaren met wat aardig bekende tapeacts gewerkt, maar wij bouwde 9 van de 10 keer eigen PA...

                              Mengtafel met galm, eq's, compressor, zenders en spare MD speler in 1 kist, daar naast een rackje met MD spelers en DAT, losse monitor amp en amp rackje...Dit bouwde we binnen 20 min. met 850 PA en LA sidefill's...
                              Olaf Duffhuës

                              **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

                              Comment

                              Working...