31-band EQ noodzakelijk?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Peter Giesbers
    • Dec 2007
    • 4

    31-band EQ noodzakelijk?

    Klopt het dat een EQ ook geluidsfouten veroorzaakt?
    Ik ben (was) van plan een 31-bands EQ aan te schaffen.

    Door een fabrikant wordt gemeld dat het gebruik van en EQ zo ongeveer het slechtste is wat je kunt doen om het systeem recht te trekken,
    Heeft iemand hier ervaring mee?
    Last edited by moderator; 03-01-08, 13:50. Reason: ongewenste reclame/ link verwijderd
  • ostracized
    • May 2002
    • 214

    #2
    Is maar net wie m gebruikt en waar...

    Als je een deugdelijke PA(en mi dito artiest) hebt is de main-eq vaak minimaal benodigd. Mijn ervaring is alleen wel dat je m regelmatig nodig hebt juist voor eigen freq van locaties... en wat ze dan zeggen over een lage q gebruiken doe je dan juist niet. Met een hoge q kun je heel nauwkeurig die bepaalde frequentie eruit trekken, bovendien is een paar dB dan vaak voldoende... (hoewel een grafische eq vaak vaste q voor alle banden heeft...)

    Maar nogmaals, dan moet je wel een deugdelijke PA hebben... ik denk dat een eq-tje van 250 eurie een hele verbetering voor je systeem kan zijn als je niet helemaal tevreden bent met het huidige geluid...

    Wat is je toepassing, main of monitor... probeer t eens en kijk of jij er tevreden mee bent... ik denk namelijk dat iedere PA bouwer van betekenis wel van mening is dat eq op zijn set niet nodig is(bovendien een kwestie van de altijd aanwezige smaak...).
    (...)

    Comment

    • Freek Fokker
      • Aug 2003
      • 495

      #3
      Een EQ veroorzaakt een phase verandering. Bedoel je dat soms?
      SR20DET

      Comment

      • kokkie
        • Nov 2003
        • 1166

        #4
        Prachtig verhaal op die website, maar die fantastische foto van een boerenkar met subje topje en een spanband ontkracht het hele zaakje wel weer.

        Waarom nergens een nette foto te vinden van een wat grotere opstelling die meer het gevoel geeft dat het om een serieus produkt gaat?
        Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

        Comment

        • ralph
          Banned
          • Aug 2000
          • 2649

          #5
          Wanneer ze Alcons verkochten: punt gemaakt.

          Nu: Mwoehahaha!!!!!!

          Comment

          • jakkes72
            • Dec 2003
            • 1015

            #6
            Bijna weer een reclame praatje van TS.
            Eerdere topics gingen ook al over het merk waar de link naar toe verwijst.

            Deze topics zijn verwijderd....

            Comment

            • Timo Beckman
              • Jul 2006
              • 1298

              #7
              wat veel mensen over het hoofd zien is dat de meeste eq's aanwezig in een x-over (xta/bss/galileo/whatever) vaak meer dan voldoende zijn om een systeem goed te laten klinken maar niet bereikbaar door dat er geen labtop in foh staat om ze te veranderen. Dit zijn parametrische filters en low/high/allpass filters . Daar de mogelijkheid er niet is om ze te benutten grijpt men vaak terug naar een 31-bands eq .
              mocht die lab-top er wel staan liefst met een meet programma als sat-live of smaart en iemand die weet hoe de info op het scherm te intrepeteren zul je de 31-bands eq eigenlijk alleen gebruiken om feed-back freq. er uit te trekken en het systeem aan te passen aan de smaak v/d tech van het bandje wat speelt.
              nb. Een systeem wat "recht" is ingeregeld zal bij de meeste tech's (veel) te weinig laag hebben dus zullen ze vaak gelijk aan het laag gaan trekken.
              Last edited by Timo Beckman; 03-01-08, 12:59.

              Comment

              • Peter Giesbers
                • Dec 2007
                • 4

                #8
                Originally posted by Freek Fokker
                Een EQ veroorzaakt een phase verandering. Bedoel je dat soms?
                Precies, komt dit door de opbouw van de filters?

                Comment

                • purplehaze
                  • Jul 2004
                  • 692

                  #9
                  Originally posted by Peter Giesbers
                  Klopt het dat een EQ ook geluidsfouten veroorzaakt?
                  Ik ben (was) van plan een 31-bands EQ aan te schaffen maar heb na het lezen van dit artikel mijn bedenkingen.

                  Heeft iemand hier ervaring mee?
                  ff beetje off topic: als je de link volgt kom je uit bij System One Audio
                  -> volgens mij is Wil Hofman een nieuw concept aan het opzetten met een minder kermis-uitstraling dan Hofman :-)

                  Comment

                  • moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5950

                    #10
                    Originally posted by jakkes72
                    Bijna weer een reclame praatje van TS.
                    Eerdere topics gingen ook al over het merk waar de link naar toe verwijst.

                    Deze topics zijn verwijderd....
                    En ook dit onderwerp even aangepast, Wij zijn in geen enkel opzicht een verlengstuk van de onzin die een site verkoopt.
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                    Comment

                    • sis
                      • Jul 2003
                      • 3305

                      #11
                      Ik wil graag mijn ervaring hier neerplaatsen ( heel kort )
                      Mijn vorige set was van EAW ( velen weten dat hier wel ondertussen )
                      Deze had echt wel een 31 bands nodig , vooral de frequenties tussen 2.5 en 6 Khz moesten echt naar beneden en niet te weinig op sommige locaties .

                      Daarentegen heb ik nu sedert november 2007 de RCF ART 525 A met een Dynacord CMS 1000

                      De master EQ heb ik nog niet gebruikt, die kasten klinken echt geweldig, rustig en goed uitgebalanceerd op alle gebied en ze klinken vooral niet aggressief ondanks de 2" hoogdriver ( wat wel eens het geval kan zijn )

                      Ik denk dat vooral het luidsprekersysteem, processing, eindtrappen, mengtafels de doorslaggevende factor zijn voor een goed geluid

                      In ieder geval er komt nog een klein setje bij nl. de TT08 met dat kleine subje TTS 12 A

                      sis
                      Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

                      Comment

                      • RayM
                        • Jan 2006
                        • 742

                        #12
                        Als ie echt niet nodig was zou het waarschijnlijk ook (bijna) nergens in de racken zitten.
                        Ik ben er nog steeds blij mee ongeacht wat voor set er staat, geprocessed/niet geprocessed.
                        Al is het maar om die ene ietwat irritante frequentie de kop in te drukken.
                        Heerlijk die stilte

                        Comment

                        • sis
                          • Jul 2003
                          • 3305

                          #13
                          Originally posted by RayM
                          Als ie echt niet nodig was zou het waarschijnlijk ook (bijna) nergens in de racken zitten.
                          Ik ben er nog steeds blij mee ongeacht wat voor set er staat, geprocessed/niet geprocessed.
                          Al is het maar om die ene ietwat irritante frequentie de kop in te drukken.
                          Dikwijls is dat prestige " zie hier , kijk kijk, ik heb een Klark in mijn rack zitten "
                          Wetende dat er veel techniekers niet eens weten waar ze moeten en of mee bezig zijn wat EQ betreft .
                          Daarvan heb ik al genoeg prutsers bezig gezien .
                          Oren en horen en je hersens gebruiken zijn nog altijd de beste remedie.
                          sis
                          Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

                          Comment

                          • RayM
                            • Jan 2006
                            • 742

                            #14
                            Originally posted by sis
                            Dikwijls is dat prestige " zie hier , kijk kijk, ik heb een Klark in mijn rack zitten "
                            Wetende dat er veel techniekers niet eens weten waar ze moeten en of mee bezig zijn wat EQ betreft .
                            Daarvan heb ik al genoeg prutsers bezig gezien .
                            Oren en horen en je hersens gebruiken zijn nog altijd de beste remedie.
                            sis
                            OK, OK Moderator...je hebt gelijk. Excuses.

                            Zoveel Klarks kom ik niet tegen hoor. Hooguit in de grotere zalen en de festivals.
                            En ik mag toch aannemen dat daar goed ontworpen systemen hangen? En toch zie je de eq daar ook. En het wordt gebruikt.
                            En het zijn toch niet allemaal prutsers die je daar tegen komt.
                            Ik zie het gewoon als een nuttig stukje gereedschap die ik alleen gebruik als het nodig is. Hoe minimaal ook.
                            Last edited by RayM; 03-01-08, 16:38.
                            Heerlijk die stilte

                            Comment

                            • moderator
                              Moderator
                              • Apr 2001
                              • 5950

                              #15
                              @Ray, je gaat straal voorbij het punt va dit ondwerwerp; Bij een goed ontworpen PA systeem heb je geen EQ nodig.... Dat is het discussie onderwerp.
                              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                              Comment

                              Working...