Live versterken Muziektheatergroep

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • patcast
    • Dec 2007
    • 9

    Live versterken Muziektheatergroep

    Regelmatig moet ik het geluid voor een muziektheatergroep van jongeren versterken. Hierbij wordt met gesproken dialogen en zang van wisselende solisten en koor gewerkt. Hierbij gebruik ik dan 4 micorfoons voor het podum (richtingevoelig, nier, condensatormicrofoons). De solisten gebruiken een handmicrofoon. De groep bestaat meestal uit ongeveer 15 personen.

    Het probleem is om het koor voldoende te versterken, zodat de muziek (op CD) op een lekker volume kan worden afgespeeld. Dit lukt mij echter zelden.

    Heeft iemand voor mij tips over microfoonopstelling, typen en aantallen die hiervoor beter geschikt zouden zijn. Alternatieven zijn zeer welkom.

    Met vriendelijke groet,

    Patrick
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

    #2
    Geef jij dan even op met welke materialen en welke opstelling je nu bezig bent?
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

    Comment

    • w00Dy
      • May 2006
      • 257

      #3
      Ik werk met een reeks SM 58's, 1 per 2 zangers. Voor sopranen durf ik wel eens een AKG C 1000 nemen. Ook 1 per koppel.

      Dit werkt prima voor mij, ik heb steeds nog een kleine marge volume over die ik kan bijgeven.

      Het is belangrijk dat je zangers weten wat een microfoon doet en hoe hij werkt.
      Ik ben vaste tech. bij een popkoor en daar weten ze ondertussen dat ze naar de microfoon moeten zingen voor een goed resultaat. Ook wij werken met muziek op band (MD).

      De meeste koren zingen altijd recht voor hun uit richting de dirigent maar dan is close miking echt een ramp. Zet ze gewoon in clusters met daar een mic voor en je komt een heel eind. En met een beetje goeie wil van het koor kunnen ze echt wel richting microfoon zingen en toch de dirigent zien.
      Alles begint bij Neutrik

      Gitaren verdienen beter dan een SM 57

      Comment

      • BvE
        • Oct 2004
        • 385

        #4
        Een sm58 is echt niet geschikt voor deze doeleinden! Een sm58 werkt alleen zoals hij is bedoeld als je hem in de hand houdt recht voor je bakkes.

        Wat in de televisiewereld wordt gedaan: Twee 412's aan de zijkanten van en koor, gericht naar 1/3 vanaf de rand van de groep, in het midden meestal een ortf opstelling. Maar deze wordt meestal gevlogen vanaf een truss o.i.d.

        De manier is voor uitversterken: Richtpijpjes gebruiken, en uitfluiten die handel!

        Probeer geen monitors bij het koor te zetten

        P.s. Om het koor verstaanbaar te krijgen kan je de beste / meest geschikte mics gebruiken die er zijn, maar als de zangers niet goed zingen is er niks van te maken. Articulatie moet * 10 en het volume moet ook voldoende op niveau zijn. Probeer dit eerst maar eens goed te krijgen (en weg met die 58's )
        Last edited by BvE; 26-12-07, 21:17.

        Comment

        • w00Dy
          • May 2006
          • 257

          #5
          Originally posted by BvE
          Een sm58 is echt niet geschikt voor deze doeleinden! Een sm58 werkt alleen zoals hij is bedoeld als je hem in de hand houdt recht voor je bakkes.
          Onzin, een SM 58 werkt prima. Zoals altijd geldt ook hier, het doel heiligt de middelen. Een Beta 57 is ook een instrumenten mic. maar meer en meer rockbands schuiven hem als lead vocal mic.

          Zoals al zei, 2 zangers/essen per mic, op minder dan 30cm van hun mond (discipline is een mooi woord).

          Richtpijpjes zijn leuk, maar niet iedereen heeft dat budget.
          Alles begint bij Neutrik

          Gitaren verdienen beter dan een SM 57

          Comment

          • patcast
            • Dec 2007
            • 9

            #6
            Bedankt voor de reacties. De opmerking over articulatie klopt zeker. Er zit een heel verschil tussen de ene speler en de andere. Wat betreft de versterking bij een kooropstelling kom ik nog een heel eind. De situatie is echter meestal anders.

            In de meeste gevallen werken we niet in kooropstelling. Er wordt geacteerd en bewogen over het podium (meestal 8 bij 5 meter). Het maken van groepjes rond een microfoon is dan niet mogelijk. Ik heb in enkele situaties ook gebruik gemaakt van 7 mic's (condensator, nier)
            * 4 x samson C01 (eigen, redelijk helder)
            * 2 x rode NT5
            * 1 x superlux

            3 ervan hangen halverwege het podium, 4 staan ervoor.

            Het meeste last heb ik van feedback, die het niveau van de microfoons sterk beperkt.

            Zijn hier nog alternatieve opstellingen voor?

            Ook heb ik nog wel wat vragen rondom monitoring, die terugkomt via de mic's; dat maakt het geluid modderig.

            Comment

            • 4uss
              • Aug 2005
              • 578

              #7
              Ik ken SuperLux alleen maar als merk die niet zulke denderende dingen op de markt zet... ik weet niet hoe dat bij deze microfoon is, maar ik vrees dat je hierbij ook aardig wat feedback krijgt.

              Wat vragen aan je:
              1 - Wat voor mixer gebruik je (en dan vooral: wat voor EQ heb je per kanaal? Heb je netjes hoog, 2x mid met sweep en een laag; misschien wel digitale mixer, of is het veel beperkter?)
              2 - Heb je een EQ op de zaalspeakers? (Om delen van feedback te verminderen)
              3 - Heb je een EQ op je monitors? (om te voorkomen dat je 'modder' terug krijgt)
              4 - Hoe ver staan je speakers voor het podium? (i.v.m. feedback)

              Als er veel budget is zou ik gewoon 15 zendersetjes met DPA-druppel aanschaffen, ben je meteen klaar, is dan ook alles wat je nodig hebt, maar helaas is er zelden zoveel budget.

              Zorg er ook voor dat je microfoons naar mondhoogte gericht zijn. Ik zie nog veels te vaak dat men probeert het dak te versterken, of de vloer, maar niet de monden, waar toch echt het geluid uit komt.

              Het probleem zit hem naar mijn idee gedeeltelijk in het feit dat je verschillende microfoons door elkaar heen gebruikt, waarbij feedback op verschillende frequenties en verschillende niveau's optreedt. Je kunt voor de C01 misschien een subgroep pakken op je mixer, hier een 31 bands EQ op inserten, en deze dan netjes uitfluiten. Ik gok dat deze voor het podium staan, en daar zullen ze het meest last hebben van feedback.

              Comment

              • BvE
                • Oct 2004
                • 385

                #8
                En toch zou ik voor richtpijpjes gaan...

                Comment

                • dexter
                  • Jul 2005
                  • 433

                  #9
                  Wat bedoel je met die 412's?
                  En wat voro pijpjes zoujij ervoor nemen ik heb vergelijk baar iets geprobeerd met Sennheiser 614 pijpjes en was niet echt denderend helaas.

                  Comment

                  • BvE
                    • Oct 2004
                    • 385

                    #10
                    Neemt u mij niet kwalijk, ik bedoel de 416's van sennheiser. Dit hoort goed te werken. 614's zijn naar mijn weten iets gevoeliger aan de randen dan een 416.

                    Comment

                    • patcast
                      • Dec 2007
                      • 9

                      #11
                      Ik heb wat antwoorden op je vragen:

                      Originally posted by 4uss
                      Ik ken SuperLux alleen maar als merk die niet zulke denderende dingen op de markt zet... ik weet niet hoe dat bij deze microfoon is, maar ik vrees dat je hierbij ook aardig wat feedback krijgt.

                      Het valt mee, deze micorfoon is redelijk rustig.

                      Wat vragen aan je:
                      1 - Wat voor mixer gebruik je (en dan vooral: wat voor EQ heb je per kanaal? Heb je netjes hoog, 2x mid met sweep en een laag; misschien wel digitale mixer, of is het veel beperkter?)
                      Meestal werk ik met een mixer met 1x hoog, 1x mid sweep (soms zonder) en 1x laag. Daar kan ik de zwaarste feedbackfreq. er direct uitfilteren.
                      Mijn ervaring is overigens dat als je alle mic's hebt uitgefloten en je ze allemaal aanzet er weer nieuwe gfeedbackfrequenties opduiken.

                      2 - Heb je een EQ op de zaalspeakers? (Om delen van feedback te verminderen) Ik heb een paar keer een 30 bands graphic EQ gebruikt. Levert wel verbtering, maar er moeten redelijk veel freq uitgefilterd worden, wat weer ten koste van het geluid gaat. Omdat de podium mic's via apparte mixer gingen tussen deze en de rest van de installtie gezet.

                      3 - Heb je een EQ op je monitors? (om te voorkomen dat je 'modder' terug krijgt) Ik heb helaas maar 1 equalizer.
                      4 - Hoe ver staan je speakers voor het podium? (i.v.m. feedback)


                      Als er veel budget is zou ik gewoon 15 zendersetjes met DPA-druppel aanschaffen, ben je meteen klaar, is dan ook alles wat je nodig hebt, maar helaas is er zelden zoveel budget. Soms wordt ik wakker uit zo'n blijde droom, maar dat budget is nu volgens mij nog niet beschikbaar. Wat zou dat ongeveer kosten?
                      Geeft het geen problemen met zoveel zenders?

                      Zorg er ook voor dat je microfoons naar mondhoogte gericht zijn. Ik zie nog veels te vaak dat men probeert het dak te versterken, of de vloer, maar niet de monden, waar toch echt het geluid uit komt.

                      Het probleem zit hem naar mijn idee gedeeltelijk in het feit dat je verschillende microfoons door elkaar heen gebruikt, waarbij feedback op verschillende frequenties en verschillende niveau's optreedt. Je kunt voor de C01 misschien een subgroep pakken op je mixer, hier een 31 bands EQ op inserten, en deze dan netjes uitfluiten. Ik gok dat deze voor het podium staan, en daar zullen ze het meest last hebben van feedback.
                      Wordt het makkelijker met allemaal gelijke mic's? Is er nog een bepaald type dat bewezen goed werkt (goed richtinggevoelig en goed rendement)?

                      Comment

                      • patcast
                        • Dec 2007
                        • 9

                        #12
                        Beste BVE,

                        Je adviseert richtpijpjes te gebruiken. Gezien het type mic dat je noemt, bedoel je shotgunmic's. Kan je hier het hele podium mee bestrijken?

                        Comment

                        • kees22
                          • Feb 2007
                          • 110

                          #13
                          15 zenders is geen probleem
                          heb zelf ook een keer aan een productie mee gewerkt met 17 zenders
                          werkt probleemloos

                          mits je hier dus vlaggetjes voor gebruikt in combinatie met antenne combiners en zorgt dat de frequenties van de zenders ver genoeg uit elkaar liggen.

                          correct me if i'm wrong

                          maar volges mij moet dit met de juiste spullen(en budget) geen probleem zijn
                          Ik kan niet zingen, maar mijn installatie helaas wel.

                          Comment

                          • patcast
                            • Dec 2007
                            • 9

                            #14
                            Originally posted by kees22
                            15 zenders is geen probleem
                            heb zelf ook een keer aan een productie mee gewerkt met 17 zenders
                            werkt probleemloos

                            mits je hier dus vlaggetjes voor gebruikt in combinatie met antenne combiners en zorgt dat de frequenties van de zenders ver genoeg uit elkaar liggen.
                            Dat klinkt vrolijk: vlaggetjes, maar ik ben teveel leek om dit goed te begrijpen. Kan je dit voor mij wat uitleggen of misschien een artikel hierover wijzen?

                            Comment

                            • kees22
                              • Feb 2007
                              • 110

                              #15
                              vlaggetjes zijn antenne's
                              zulke


                              deze zijn in plaats van de losse antenne's op de ontvangers zodat deze elkaar niet storen.
                              je hebt dus 2 signalen van 2 antenne(omdat de de meeste ontvangers aan A en een B antenne aansluiting hebben)
                              de signalen dus moeten gesplitst worden om bij alle ontvangers te komen (je hebt dus splitters nodig en geen combiners foutje van mijn kant)
                              Ik kan niet zingen, maar mijn installatie helaas wel.

                              Comment

                              Working...