Uitversterken djembe's

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kees22
    • Feb 2007
    • 110

    Uitversterken djembe's

    ik moet op mijn school voor de aftrap voor een actie van een goed doel een 6 tal djembe's uitversterken. het is de bedoeling dat het spectaculair overkomt, dus een hoog volume is gewenst.

    hiervoor hebben we beschikbaar

    -5x shure SM57
    -4x AKG CK91
    -4x Shure SM 58
    -3x sennheiser E604
    -1x shure D112

    ik zat zelf te denken om gebruik te maken van de E604 in combinatie met de SM57 ik heb ook al zitten deken om de CK91's als overhead te gebruiken. maar gezien de slechte akoestiek ben ik bang voor feedback.

    wat zijn jullie ideeën hierover?????

    bijhuren is geen optie

    grt kees22
    Ik kan niet zingen, maar mijn installatie helaas wel.
  • New Star Productions
    • Nov 2007
    • 4

    #2
    ik had het zo gedaan sm 57 boven op de vel voor de attack van de slag.
    een sm 58 achter bij het gat voor een mooie laag

    sm 57 lekker 2kHz beetje booste en bij de sm 58 het laag lkkr boosten.

    maar je hebt niet 6x 57 en 6x 58
    dus miss het volgende

    kijk of je de e604 er makkelijk op kan clicken zonder dat ze eraf vallen.
    dus boven op:
    2x 604
    4x sm 57

    en achter bij het gat:
    4x sm 58
    1x d112
    1x sm 57

    grtz Martyn

    Comment

    • BvE
      • Oct 2004
      • 385

      #3
      Houd het simpel, ga voor de 57's op de top, en voor de 6de draai je simpelweg het kapje van de 58 af.

      Voor het "laag" kun je bij 1 of 2 djembe's gaan voor een extra mic zoals de d112

      Het kan allemaal anders, maar dit is mijn mening....

      Comment

      • salsa
        • Jan 2007
        • 1315

        #4
        je zal dan wel de SM58 die je wil gebruiken onder de Djembe moeten inverten oftewel uit fase zetten.
        Dit truukje is normaal ook goed toepasbaar voor Timbales om extra meer definitie te geven.Voor de drums en dan de snare is dit standaard.

        Overigens kwa mic's is het altijd te proberen.
        Ik ben een type die 'meer is minder' toepast kwa mics, maar da's ervaring en spelen met de plaatsing.

        Succes!

        Dave
        [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

        Comment

        • New Star Productions
          • Nov 2007
          • 4

          #5
          jha je zal idd naar ff kijke of dr geen fase verschille zijn. soms is dit niet nodig. en dat idee van sm 58 werkt idd ook erg goed is dat bijna identiek aan een sm 57.
          Last edited by New Star Productions; 25-11-07, 09:54. Reason: sm 58 zonder kop

          Comment

          • bones2001
            • Aug 2003
            • 741

            #6
            Hoe groot is die zaal dan wel ??
            Djembe's gaan van hun zelf al knetterhard
            Ik doe regelmatig een band die af en toe als gast een djembespeler
            heeft en waar de gehele band over het PA gaat behalve de djembe,
            en dan is ie vaak nog te hard...
            Mixen is net als schilderen.
            Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

            Comment

            • kees22
              • Feb 2007
              • 110

              #7
              ik denk dat ik ga voor

              bovenop:
              4x SM57
              2x E604

              en dan bij 2 djembe's aan de onderkant een D112 en een E604

              goed idee???????
              Ik kan niet zingen, maar mijn installatie helaas wel.

              Comment

              • Koert
                • Nov 2002
                • 86

                #8
                Ja!

                ---------------

                Comment

                • Poelmans
                  • Feb 2004
                  • 806

                  #9
                  Moesten er djembes tussen zitten die rondgesjouwd worden tijdens de act, maar je hebt geen wireless condensator: Een e604 met duct-tape vastmaken wil wel lukken. Heb ik ooit djembespelers zélf mee zien afkomen. Zeker als ze bij een DJ spelen, en de microfooningang van hun mengtafel gebruiken, en er dus geen fantoom voorhanden is.

                  Verder gebruik ik voor zulke drums e604 als het vastklikbaar is, en SM57 indien niet. een e602 (of andere bassdrum mic) voor het laag? niet mis gevonden, weer wat bijgeleerd Maar dat is dus niet bij elke djembe nodig, je ziet zelf wel welke djembe de bass verzorgt.
                  Last edited by Poelmans; 26-11-07, 22:21.

                  Comment

                  • salsa
                    • Jan 2007
                    • 1315

                    #10
                    Originally posted by New Star Productions
                    jha je zal idd naar ff kijke of dr geen fase verschille zijn. soms is dit niet nodig. en dat idee van sm 58 werkt idd ook erg goed is dat bijna identiek aan een sm 57.
                    Ja..jij begrijpt het dus niet....
                    Ik bedoel juist WEL bewust uitfase omdat je werkt met twee verschillende trillingsvelden boven en onder.
                    Doe je dit niet, zal de klank niet mooi krachtig en strak zijn, sterker ze zullen zeer raar klinken!

                    Dave.
                    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

                    Comment

                    • SPS
                      • Mar 2004
                      • 1662

                      #11
                      Originally posted by salsa
                      Ja..jij begrijpt het dus niet....
                      Ik bedoel juist WEL bewust uitfase omdat je werkt met twee verschillende trillingsvelden boven en onder.
                      Doe je dit niet, zal de klank niet mooi krachtig en strak zijn, sterker ze zullen zeer raar klinken!

                      Dave.
                      Even verduidelijken misschien:
                      Als je een klap geeft op een vel (trommel/djembe etc.), dan zal het vel als eerste beweging naar binnen bewegen (trommel in). Dat creert een onderdruk boven het vel, en een overdruk onder het vel (in de trommel)
                      maw, als je met twee mikes werkt, dan zal de ene altijd een tegengestelde druk hebben dan de andere. En dus 180 graden uit fase.
                      Paul.
                      Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                      Comment

                      • sparky
                        • Apr 2002
                        • 2104

                        #12
                        Maar aangezien de mic aan de achterkant zeker 70cm verder van het vel staat dan de top-mic, waardoor een looptijdverschil ontstaat, is er een kans dat je beter af bent als je de fase niet omkeert.

                        Overigens zelf ook een Djembe gehad in een theatershow, dat ding hoefde echt niet uitversterkt te worden terwijl de rest toch ook niet zacht was hoor. (hiphop) Ging overal goed, zelf in een bak als het Lucent danstheater. Maar goed, in die show was de Djembe een onderdeel van het totaal, kan me voorstellen dat als je alleen Djembees hebt en het moet knallen dat je ook het lage gedeelte van het spectrum wil vullen, dan is uitversterking wel lekker.

                        Probeer of je goed de tijd kunt nemen hiervoor, zodat je uit kunt zoeken, wie nu precies wat speelt. Met de mickeuze zoals je die nu in gedachten hebt, moet het goedkomen.
                        Last edited by sparky; 27-11-07, 20:38.
                        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                        Comment

                        • New Star Productions
                          • Nov 2007
                          • 4

                          #13
                          idd. als de mic nou aan allebij de kanten even ver van het vel zitten dan heb je zeker een fase verschil.
                          Heb gister avond Dick Le Mair gedaan. Had een super gaaf kit en vibraphone en ook een djembe. Had ook een 604tje voor dr op alleen kon niet worden geklickt. heb hem toen op een statiefje gedraait. werkt ook.
                          achter in een d112. werkt top!

                          Comment

                          • BvE
                            • Oct 2004
                            • 385

                            #14
                            Wat Sparky zegt klopt als een klok. Je moet er nooit vanuit gaan dat de onderste mic moet worden ge-phase-reversed. De enige manier is luisteren!

                            Zo kwam ik in de studio erachter dat met 2 OH's en 2 mics bij de snare, je niet de top maar bottom snare moet omkeren. Doe je dit andersom (zoals de meesten uit gewoonte doen), mis je opeens alle snareattack in je totaalbeeld omdat er meestal een ruime meter tussen de OH's en snare top zitten. Maar dit is in studio, ik denk dat je in live je OH's opstelt als een soort van spotmiking voor de cymbalen en niet voor een mooi totaalbeeld

                            Groeten

                            Comment

                            • MusiQmaN
                              • Sep 2006
                              • 328

                              #15
                              Originally posted by kees22
                              een 6 tal djembe's uitversterken. het is de bedoeling dat het spectaculair overkomt,
                              meer dan 2 djembe's komen al spectaculair en hard over

                              2 mics per djembe trouwens? zijn het ervaren spelers, anders zal een mic (laat staan 2) alleen maar irritatie en in de weg zitten opleveren, en dus meer problemen.

                              Mijn visie als drummer die soms de percussie ter hand neemt
                              Drummer en techniek freak.
                              _____________________________________________

                              Comment

                              Working...