"Player" met "crossfade functie"

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gertgeluid
    • Dec 2006
    • 520

    "Player" met "crossfade functie"

    Heren,

    Volgende week start ik met een muziektheatertour. Op enkele punten in het stuk zijn alle muzikanten aan het "acteren" en zijn ze dus niet achter hun instrument. Er zijn enkele instarts vanaf FOH waarop de muzikanten reageren en geleidelijk weer hun instrumenten opzoeken en het muzikale deel overnemen.

    Ook zijn er instarts die snel op elkaar moeten volgen. Bijvoorbeeld een instart van soundscape X die strak moet worden opgevolgd door soundscape Y zodra de drummer z'n stokken vast heeft. Tijdens de repetities heb ik het gedaan met een iPod en een laptop met Pro Tools . De iPod voor de minder strakke instarts, en Pro Tools voor de dingen die strak op moeten volgen. Dit gaat prima, maar het kan natuurlijk makkelijker...

    Wat ik eigenlijk zoek is een "player" die bestand X kan afspelen, en met een druk op een toets binnen een instelbaar aantal seconden een crossfade maakt naar bestand Y.

    Nu zijn er vast DJ programma's die dat kunnen, maar dat is nogal omslachtig. Is er iets kleiners dat dat ook kan? Het gaat om doodgewone stereo wav files.

    Bijkomend voordeel is dat ik weer twee inputs vrij heb, want ik zit tjokvol.

    Alvast dank.
  • Dennis vd Dool
    • Jan 2007
    • 72

    #2
    Check Qlab even.
    Is freeware en gewoon te downloaden.
    Ik draai met dit programma een theatervoorstelling met div crossfades en vind dit erg fijn werken.

    Als je het gebruikt, laat even weten hoe dit draait op Leopard

    Comment

    • gertgeluid
      • Dec 2006
      • 520

      #3
      Te gek. Dit lijkt helemaal de oplossing te zijn.

      Maar... Hoe krijg ik in ***snaam een fade werkend? Ik neem aan door die fade tussen twee wavs in te slepen en dan op Go te drukken... Nou, niks fade.. Hij start gewoon de tweede WAV en dan blijven ze allebei spelen.

      Comment

      • Mathijs
        Moderator
        • Aug 2002
        • 1353

        #4
        Ik neem aan dat je er al naar hebt gekeken, maar Ableton is toch wel een top programma.

        Super strak starten, mooie crossen kan je maken.
        Wordt erg veel voor instarts gebruik, maar ook door DJ's om mee te mixen etc.

        Comment

        • gertgeluid
          • Dec 2006
          • 520

          #5
          Heb nu een methode gevonden om iets te crossfaden, alleen wel raar dat ik er twe fade cues voor moet gebruiken. Beetje omslachtig..

          Ableton heb ik nog niet bekeken. Ben echter al over budget heen en heb al redelijk zelf geinvesteerd voor deze tour

          Comment

          • Dennis vd Dool
            • Jan 2007
            • 72

            #6
            Er zitten inderdaad wat klein onlogische dingen in.
            Maar ja, het is gratis.

            Heb je het continue vinkje ook gebruikt?

            Comment

            • gertgeluid
              • Dec 2006
              • 520

              #7
              Originally posted by Dennis vd Dool
              Heb je het continue vinkje ook gebruikt?
              Ja, Ik heb nu twee fades onder elkaar. De een fade het eerste geluid uit, de ander fade de tweede in. Als je ze allebei op "continue" zet, lukt het aardig.

              Fijn ook dat je meerdere lists kunt maken, zodat je meerdere "sequenties" kunt maken voor één show. Morgen try out. Ben benieuwd

              Comment

              • Dennis vd Dool
                • Jan 2007
                • 72

                #8
                Well break a leg then.
                Laat je het even weten hoe het is bevallen?

                Comment

                • gertgeluid
                  • Dec 2006
                  • 520

                  #9
                  Originally posted by Dennis vd Dool
                  Well break a leg then.
                  Laat je het even weten hoe het is bevallen?
                  Aan Qlab heeft het niet gelegen... Dat ging als een speer.. Jammer alleen dat het de meest chaotische voorsteling was die we ooit gehad hebben

                  Nog bedankt voor de winnende tip. Dit is echt wel een zeer bruikbaar stukje software.

                  Comment

                  Working...