Voetjes op de monitor

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RayM
    • Jan 2006
    • 742

    Voetjes op de monitor

    Zaterdagavond 21.45, de eerste band staat klaar om te beginnen.
    Je zit relaxt achter je monitordesk en je hebt weinig te doen.
    De band zet een strak optreden neer en na 3 kwartier is het gedaan.
    Band tevreden, ik tevreden.
    Korte ombouw, band 2 begint. Na een paar nummers zit de sfeer er goed in. Dan besluit de zanger om eerst zijn microfoon aan de kabel over het podium heen te zwaaien. Gelukkig heeft hij zijn eigen mic en kabel.
    Dan, tot mijn stomme verbazing, besluit hij om de monitors als een soort van trampoline te gebruiken. Ik zie de frontjes indeuken als hij zich afzet en eraf springt. Dat doet hij zo'n 20 keer. Dan besluit ook de gitarist om hem na te doen. Ik zit inmiddels te koken achter de monitordesk.
    Het liefste zou ik hem van het podium afschoppen,maar dat kun je niet maken natuurlijk tijdens een show. Het enigste wat rest is lijdzaam afwachten tot het optreden voorbij is en proberen om je bloeddruk te laten zakken. Na afloopspreek je hem er op aan. "Sorry, ik zal het niet meer doen" is het antwoord.
    Mijn vraag aan jullie is hoe iedereen hier mee omgaat. Het zijn mijn spullen en nu heb ik 3 monitors met een ingedeukt front.
    Heerlijk die stilte
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

    #2
    Hmm, bij the Darkest Red toevallig?
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

    Comment

    • martijn verkerk
      • Nov 2005
      • 300

      #3
      ligt aan de productie
      amateur niveau meteen en terplekke buhne oplopen en muzikanten terecht wijzen!
      proffesioneel niveau na afloop rekening presenteren

      Comment

      • Freek Fokker
        • Aug 2003
        • 495

        #4
        Proffesioneel het podium oplopen en met een stalen gezicht de speakon van zn monitor losdraaien.
        SR20DET

        Comment

        • Stoney3K
          • Sep 2007
          • 1399

          #5
          Al het bovenstaande, en contact opnemen bij het bandmanagement voor een klein verzekeringsclaimpje. Plus een opmerking over de attitude van gezegde leadzanger.

          Niet echt een technische issue dus. Wel ruk, want je mag je monitoren van nieuwe frontjes gaan voorzien, maar ik weet niet of je er als technicus weing aan kan doen. Een artiest gaat op zo'n moment immers ook totaal uit zijn dak, maar dan nog hoort zo iemand zich professioneel op te stellen.
          First make it work, then make it look pretty!

          Comment

          • keenoncoolstuff
            • May 2003
            • 695

            #6
            Monitorgroepje dichttrekken, wachten tot de zanger pissig jouw kant op kijkt en hem dan met handgebaren duidelijk maken dat ie echt niet gezond bezig is. Lijkt mij de beste oplossing.

            Greetz, Rob.
            All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
            If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

            Comment

            • moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5950

              #7
              Gezond Hollands motto: slopen is kopen...
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

              Comment

              • martijn verkerk
                • Nov 2005
                • 300

                #8
                Originally posted by moderator
                Gezond Hollands motto: slopen is kopen...
                dat was waar ik naar zocht

                Comment

                • Stage-Q
                  • Sep 2007
                  • 389

                  #9
                  Originally posted by Freek Fokker
                  Proffesioneel het podium oplopen en met een stalen gezicht de speakon van zn monitor losdraaien.

                  dat is dus niet de oplossing,

                  zo kom je ook niet als bedrijf professioneel over.

                  ik ga mee met het commentaar van Martijn Verkerk.
                  Mag ik wat meer laag in 't hoog?

                  Comment

                  • R. den Ridder
                    • Sep 2000
                    • 1500

                    #10
                    Tja..die grote jaren'80 jbl dubbel15" of martin monitors zijn een ideale springplank..de moderne kastjes kunnen dat dus niet altijd hebben..idd..rekeningetje die kant op..mogen ze zelf hun WAverzekering (die ze natuurlijk hebben..kuch) aanspreken. als het een band is waar je vaker mee gaat werken..toch maar eens op zoek naar oud hout

                    Comment

                    • berolios
                      • Sep 2005
                      • 1538

                      #11
                      Originally posted by RayM
                      Zaterdagavond 21.45, de eerste band staat klaar om te beginnen.
                      Je zit relaxt achter je monitordesk en je hebt weinig te doen.
                      De band zet een strak optreden neer en na 3 kwartier is het gedaan.
                      Band tevreden, ik tevreden.
                      Korte ombouw, band 2 begint. Na een paar nummers zit de sfeer er goed in. Dan besluit de zanger om eerst zijn microfoon aan de kabel over het podium heen te zwaaien. Gelukkig heeft hij zijn eigen mic en kabel.
                      Dan, tot mijn stomme verbazing, besluit hij om de monitors als een soort van trampoline te gebruiken. Ik zie de frontjes indeuken als hij zich afzet en eraf springt. Dat doet hij zo'n 20 keer. Dan besluit ook de gitarist om hem na te doen. Ik zit inmiddels te koken achter de monitordesk.
                      Het liefste zou ik hem van het podium afschoppen,maar dat kun je niet maken natuurlijk tijdens een show. Het enigste wat rest is lijdzaam afwachten tot het optreden voorbij is en proberen om je bloeddruk te laten zakken. Na afloopspreek je hem er op aan. "Sorry, ik zal het niet meer doen" is het antwoord.
                      Mijn vraag aan jullie is hoe iedereen hier mee omgaat. Het zijn mijn spullen en nu heb ik 3 monitors met een ingedeukt front.
                      'Slopen is kopen' is iets waar je je écht aan moet houden, zeker bij iets triviaals als op wedgen staan. Elk normaal denkend mens snapt heel goed dat die dingen daar niet voor gemaakt zijn en zou dus beter moeten weten. Direct tour-manager erbij halen en dat regelen is mijn advies. Ónder het optreden heb je de dikste stok achter de hand, immers: stekkertjes eruit = einde show.

                      Bij een amateur-band inderdaad gewoon even het podium oplopen tussen twee nummers in met het vriendelijke verzoek dit niet meer te doen. Meestal werk je hier ook met wedges die absoluut niet stevig genoeg zijn voor deze ongein, dus goed op je spullen letten!

                      Wat ik wel eens bij grotere shows heb gedaan is een stuk witte gaffa oid nemen en daar opschrijven: DO NOT STAND ON WEDGES PLEASE (of in het nederlands als dat toepasselijk is). Dan laat je de backliner dat op de betreffende wedges pakken en meestal is de boodschap dan wel duidelijk. Gaan ze toch door, kun je nog altijd zwaardere maatregelen nemen zoals alles in de mute gooien zodra ze weer op een wedge springen.

                      Echter, mijn ervaring is dat de meeste muzikanten (ja, ook diegenen die met alles gooien 'voor de show') écht wel naar je luisteren als je op een normale manier duidelijk maakt dat ze jouw spullen zijn aan het slopen (bijv met gaffa-trucje). Vaak is het dan ook direct afgelopen.

                      Als een band binnenkomt op een festival neem je toch nog effe de podiumopstelling en priklijst door, dan kun je direct vragen of de kans er is dat ze op wedgen gaan staan en dat dan bij voorbaat afvangen. Bij een jazz-combo zal dat niet nodig zijn, maar bij een punk-bandje of zo is het in ieder geval verstandig daar o pvoorhand rekening mee te houden. Zoals ik al zei, meestal luiteren de mensen echt wel zonder problemen.

                      Trouwens, veel wedgen in het professionele (rock 'n roll) circuit kunnnen wel een stootje hebben hoor, vaak is de grill dik en stevig genoeg om iemand te kunnen dragen. Hoewel het nog altijd niet netjes is hoeft echte paniek dus niet direct uit te breken ;-).

                      Hopelijk heb je er iets aan.
                      Cheers!
                      Last edited by berolios; 15-10-07, 08:53.
                      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                      Comment

                      • MarkRombouts
                        • Jan 2005
                        • 1391

                        #12
                        Vooraf gaan vragen of ze misschien op de monitors zullen gaan staan/springen vind ik persoonlijk een beetje ver gezocht. Als je hieraan begint heb je straks voor aanvang van een optreden een waslijst met vragen, die eigenlijk niet gesteld zouden hoeven te worden aan normaal denkende mensen.

                        Staan/Springen op monitoren is niet normaal, die dingen zijn daar ook niet voor bedoeld, daar zijn namelijk trampolines voor uitgevonden. Doen ze het toch, dan zou ik ze tijdens het optreden al proberen discreet duidelijk te maken dat dit niet de bedoeling is en ze zeker eventuele schade laten vergoeden.

                        Comment

                        • vasco
                          • Oct 2003
                          • 2567

                          #13
                          Heb dit ook een keer gehad met een punk band in amateur sigment. Sinds die tijd staat er in de voorwaarden slopen is kopen en die ondertekenen ze bij de opdrachtbevestiging. Gewoon rekening indienen bij zowel amateur als pro.

                          Comment

                          • Poelmans
                            • Feb 2004
                            • 806

                            #14
                            Originally posted by MarkRombouts
                            Vooraf gaan vragen of ze misschien op de monitors zullen gaan staan/springen vind ik persoonlijk een beetje ver gezocht. Als je hieraan begint heb je straks voor aanvang van een optreden een waslijst met vragen, die eigenlijk niet gesteld zouden hoeven te worden aan normaal denkende mensen.
                            Mee eens: als je dit forumgedeelte alleen al afschuimt kom je meerdere van deze straffe stoten tegen. Normale mensen doen dit niet.

                            Principe van slopen is kopen... Mja, maar stel dat het je eigen spulletjes niet zijn, maar je bent werknemer/freelancer: Dan mag je baas/opdrachtgever doen wat hij wilt, maar hij zal jou wél met een scheef oog bekijken van 'waarom deed jij niks om hun tegen te houden?'.

                            Afhankelijk van het segment:
                            * Ofwel stage oplopen en kerel gewoon aanspreken (ofwel door de talkback)
                            * MUTE knop induwen
                            * En als het echt een grote band is: tja de tourmanager zal het wel betalen.

                            En dan nog: Moest de topicstarter dit geval niet op het forum gezet hebben zou ik de eerste keer dat dit mij overkwam met verstomming geslagen zijn en niet weten hoe hierop te reageren. In de zin: ik geloof men eigen ogen niet... Straks gaan ze na de show de monitordesk nog opfikken bij wijze van 'rock n roll gehalte hoog houden'. Zoiets doe je gewoonweg niet.
                            Last edited by Poelmans; 15-10-07, 19:36.

                            Comment

                            • RayM
                              • Jan 2006
                              • 742

                              #15
                              Bedankt voor jullie reacties.
                              Enne..Sparky, bingo! Jij kent ze?
                              En Poelmans heeft gelijk, ik was met stomheid geslagen.
                              Ik heb overwogen om het podium op te lopen maar met met een hele colonne pogo-ende fans voor het podium, al dan niet onder invloed, leek het mij niet verstandig.
                              En wat die deuken betreft, die krijgen we er wel weer uit.
                              Het gaat mij hier vooral om de fatsoensnormen. Die zijn soms ver te zoeken.
                              En als er toch schade is dan is de manager de pineut, die heb ik ook aan zijn jas getrokken.
                              Heerlijk die stilte

                              Comment

                              Working...