In-ear, mono of stereo?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jadjong
    • Oct 2003
    • 654

    In-ear, mono of stereo?

    Ik zit er al een hele tijd aan te denken en Gino begon er net over. Stereo is natuurlijk beter, maar is het de extra kosten die het met zich meebrengt ook waard? In mijn geval gaat het om 11 personen, wanneer die allemaal stereo moeten is de eerste betaalbare mixer een M7cl.
    Als je (gedeeltelijk)mono werkt is er een stuk meer keus en houdt je een hoop geld over.

    Dus voor mij de vraag: mono?, stereo?, een combinatie?, of stereo met twee muziekanten op dezelfde mix?
    Mono: Iedereen tevreden, maar wel een 'platte' mix.
    Stereo: Helemaal geweldig natuurlijk, maar wel redelijk aan de prijs.
    Combinatie: Dat zou de mooiste zijn, maar wie stereo?, wie mono?
    Delen van mix: Mijn minst favoriete optie, omdat het voordeel van ieder zijn eigen mix er niet meer is.



    De kwaliteit van de technicus is een ander verhaal en wilde ik buiten dit topic houden, ik kan het allebei niet
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

    #2
    Voor mij als keyboardman : stereo, ik weet dat het voor sommigen lastig is , maar deze zijn allemaal geprogr. in stereo, als je dan mono moet gaan , liever mijn eigen monitors dan maar .
    sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

    Comment

    • showband
      • May 2001
      • 4524

      #3
      De gitaar,bas,toetsenist hebben een stereomix.
      de beide zangdames een mono mix. (niet doorvertellen. We hebben gegokt dat ze het niet zouden merken dat het mono is. En, oh wonder, ze merken het niet )
      Dat laat ruimte om de rest van de band eventueel allemaal nog een prive-mono mix te geven. De eerste die gaat proberen is de baritonsax.

      We zijn de drumster aan het overhalen. Dat zou wel eens een verplichte stereo kunnen worden.
      lekker belangrijk!

      Comment

      • Robert H
        • Jan 2006
        • 378

        #4
        Absolúút stereo! Als bij mij iets kapot zou gaan en ik zou een avond mono moeten draaien, leg dan maar een stel floortjes neer (we hebben standaard een setje bij ons). Geen haar op m'n hoofd die eraan denkt om in geval van nood mono te draaien!

        Okee, ik geef toe. Bovenstaande spontane reactie lijkt een beetje overdreven, maar ik wil graag benadrukken hoe vreselijk dramatisch het verschil is. Met aangemeten (afgesloten) oortjes wordt je met een monomix helemaal gek van dat rare geluid midden in je kop. Bovendien moet je automatisch harder draaien om alles een beetje mee te krijgen. Met walkman-oortjes zal dit wel meevallen vanwege de akoestische ambience, maar met dichte doppen is het absoluut erg vervelend. Een stereo-mix is zoveel breder, waardoor je makkelijker de belangrijke zaken eruit pikt. Ik heb persoonlijk dan ook niet alleen de logische dingen als toetsen en gitaar stereo, maar geef ook alle andere signalen hun plekje in het stereobeeld. Ook de vier stemmen heb ik (zij het bescheiden) gepand. Tevens zijn de drums ook gemixt zoals ik het in de zaal zou doen.

        Ik moet echter wel toegeven dat 11 stereo-mixen wel een problematisch verhaal wordt. De straatprijs van de Postcodeloterij zou behoorlijk helpen, maar anders wordt het toch improviseren. Er bestaan uiteraard monitortafels met 24+ uitgangen, maar die zul je in het reguliere (lees: prettig geprijsde) segment niet snel tegenkomen. Wellicht is het spreekwoord "Wat niet weet, wat niet deert" toch de beste optie. Als iemand kan wennen aan een mono-mix, tja... Waarom zou je die persoon dan wijzer maken? ;-)

        Ik zit me overigens ook al een tijdje te oriënteren op de spullen van Aviom. Ieder bandlid heeft met dat systeem z'n eigen mixertje (afstandsbediening) voor een centraal monitorsysteem. Check die website maar eens, echt vernuftig!

        Comment

        • MusiQmaN
          • Sep 2006
          • 328

          #5
          uit de drummershoek (ben zelf drummer)


          liefst stereo. zoveel meer een mooie sound op mn in-ears. Als t niet anders kan neem ik uiteraard genoegen met mono (heb toch een butkicker) maar liefst stereo. Voor mij iig geen floor wedge

          Werk nu met een m8 fx van Yamaha heerlijk uitgebreid monitor mixertje. Als ik ooit nog s geld voor iets nieuws heb, komt er een Aviom. Gewoon top spul.
          Drummer en techniek freak.
          _____________________________________________

          Comment

          • gezellug
            • Sep 2007
            • 13

            #6
            Stereo op de FOH is al iets waarvan ik het nut in sommige lokaties, feesttenten enzo, al zeer betwijfel. Natuurlijk, in een perfecte zaal, zal de kenner zeker verschil horen. Stereo op de in ear monitor? Perfect natuurlijk, maar besef dat dat prachtige stereobeeld op de oortjes vooral voor jou weggelegd is... de zaal krijgt er in de meeste gevallen niets van mee. Maar goed, als je er veel geld voor over hebt... In een band van 11 muzikanten moet je dan niet alleen denken aan een mengtafel die dat aan kan, maar ook aan de in ear zenders, omdat een combinatie van elf stuks lastig wordt met de betaalbare klasse van Sennheiser of Shure.
            (anders kun je nl. ook gewoon dubbel mono uitzenden op 6 apparaten, in de ontvangers panpot links of rechts, focus on.. en voila 12 aparte kanalen)

            Comment

            • Stage-Q
              • Sep 2007
              • 389

              #7
              wat zeg je me nou?

              Betwijfel je het nut van stereo op het PA-Systeem?

              weet niet hoe mix-technisch jij bent op FOH, maar ik vind het wel degelijk belangrijk.
              Last edited by Stage-Q; 01-10-07, 20:12.
              Mag ik wat meer laag in 't hoog?

              Comment

              • gezellug
                • Sep 2007
                • 13

                #8
                Prachtig voor degene die in de (perfecte acoustische zaal) precies in het stereo beeld op de juiste afstand van de li / re stack staat? Tuurlijk
                Dat zal ik niet ontkennen. En natuurlijk zal ik "keurig"een stereo beeld op de tafel instellen. Het punt is alleen dat ik zelf maar heel zelden een situatie tegenkom waarin dit stereobeeld ook daadwerkelijk goed tot z'n recht komt.
                Last edited by gezellug; 01-10-07, 20:19.

                Comment

                • MarkRombouts
                  • Jan 2005
                  • 1391

                  #9
                  Het klopt toch wel in mijn ogen.

                  Voor stereobeleving van een grote PA in een feesttent of andere locatie is een behoorlijke afstand van het podium en de set noodzakelijk anders hoor je namelijk vaak maar één kant. Bij een behoorlijke stereo plaatsing van bepaalde instrumenten/stemmen mis je dan dus een heleboel. Voor dergelijke grotere opstellingen zou je dus in mijn ogen eigenlijk altijd moeten werken met mono-nearfield fills, zodat de mensen vooraan ook een complete beeld van de optredens/muziek meekrijgen.

                  Maar dit even naast het topic in-ear mixen

                  Comment

                  • Stage-Q
                    • Sep 2007
                    • 389

                    #10
                    uiteraard is de situatie vaak niet ideaal...( tentfeest o.i.d. ), maar ondanks dat, probeer ik toch altijd een goed "stereo-beeld" te maken.

                    kan me voorstellen dat het voor In-ear geweldig is. Hoor muzikanten ook vaak zeggen...als je ooit in-ear hebt gespeeld, wil je niet meer anders.
                    Mag ik wat meer laag in 't hoog?

                    Comment

                    • cobi
                      • Aug 2002
                      • 1083

                      #11
                      Originally posted by showband
                      De gitaar,bas,toetsenist hebben een stereomix.
                      de beide zangdames een mono mix. (niet doorvertellen. We hebben gegokt dat ze het niet zouden merken dat het mono is. En, oh wonder, ze merken het niet )
                      Dat laat ruimte om de rest van de band eventueel allemaal nog een prive-mono mix te geven. De eerste die gaat proberen is de baritonsax.

                      We zijn de drumster aan het overhalen. Dat zou wel eens een verplichte stereo kunnen worden.
                      De zangeressen horen misschien niet dat het mono is, maar je zult wel merken dan je mix preciezer komt. In een stereo mix kan je een hoop een plaatsje geven in je stereo beeld waardoor instrumenten mekaar minder in de weg zitten.
                      Spelingvouten onder voorbehout...

                      Comment

                      • cobi
                        • Aug 2002
                        • 1083

                        #12
                        Originally posted by jadjong
                        Ik zit er al een hele tijd aan te denken en Gino begon er net over. Stereo is natuurlijk beter, maar is het de extra kosten die het met zich meebrengt ook waard? In mijn geval gaat het om 11 personen, wanneer die allemaal stereo moeten is de eerste betaalbare mixer een M7cl.
                        Als je (gedeeltelijk)mono werkt is er een stuk meer keus en houdt je een hoop geld over.


                        11 stereo mixjes moet je behoorlijk creatief zijn op je M7. Op een LS9 heb je trouwens ook 16 auxjes en nog wat matrixen (net zoals op de M7). Zou dus ook nog een optie kunnen zijn voor op monitors. De 32 fader versie van de LS9 kost ongeveer de helfd van een M7

                        Je kan ook per muzikant bekijken wie er een stereo mix gaat krijgen. Zat muzikanten zweren bij 1 in ear in en de andere uit. Zonde om daar een stereo mix voor te maken. Je kan ook nog een mixje maken voor de blazers en ieder een klein mixer geven waarop ze zichzelf en de andere blazers erbij kunnen mixen. Scheelt ook weer.

                        Het Aviom gebeuren werkt ook erg goed maar dit kost natuurlijk wel geld en de muzikanten moeten er mee leren om gaan.

                        Nog een voordeel van aviom: Somige instrumenten waar je geen submix van hoeft te maken (gitaar, bas) kan je rechtstreeks vanuit het stageblok aviom insturen, heeft de gitarist zijn sounds niet voor mekaar dan zal de gitarist zelf gedwongen zijn om iets aan zijn geluid te doen. Ook weer een goede zaak.

                        Maar goed, ik draaf weer door, we hadden het over de vraag: Stereo of mono in-ears....
                        Spelingvouten onder voorbehout...

                        Comment

                        • showband
                          • May 2001
                          • 4524

                          #13
                          Low butget oplossing.
                          drie SHURE AUXPANDERS. Eventueel aan subgroepen van je mengtafel

                          voor 200 euri heb je een viermans band aan de stereo in ear.

                          Met drie van die dingen heb je een 8 naar 12 stereo matrixmixer.
                          lekker belangrijk!

                          Comment

                          • MusiQmaN
                            • Sep 2006
                            • 328

                            #14
                            Originally posted by cobi

                            Aviom is een werelduitvinding!!!...voor in de studio of orkestbak...
                            De uitstraling van een band komt van het plezier van samenspelen en de kick van het optreden. Geloof me ik heb genoeg ervaring met Aviom om te zeggen dat er 0% interactie overblijft als iedereen in zijn eigen wereldje zit (lees bezig is met zijn eigen mix), het is een prachtsysteem, maar mijn inziens niet geschikt voor live (strijkers en of blazers in een grote setup daar gelaten) en zeker niet voor een leuke gezellige coverband. Tevens zou je schrikken van wat het allemaal met zich mee brengt en kost(zeker voor 11 man).
                            En heir sla je de spijker op zn kop.

                            Ik speelde 2 jaar geleden op de uitmarkt met een wedge, omdat inears niet meer mogelijk was qua tijd.

                            En wat was dat opeens een vrij gevoel, wel moet je wat beter luisteren (of de bak harder zetten, maar ik wil over 20 jaar ook nog horen) maar wel een stuk vrijer

                            Ik speelde toen wel altijd met een gesloten hd 25, en nu met inears, en dat merk je ook wel (alweer een stukkie vrijer qua gevoel en beleving)

                            Zowiezo moet je altijd je mix klaar hebben voordat je opgaat, dan wacht men maar even, maar anders oet je tussende nrs door kloten, en dat komt het helemaal niet ten goede.
                            Drummer en techniek freak.
                            _____________________________________________

                            Comment

                            • Martin-vdB
                              • Oct 2003
                              • 85

                              #15
                              Originally posted by Gino Krishnadath
                              @cobi; het feit dat sommige muzikanten met maar 1 oortje in spelen is het slechtste wat je kunt doen. De monitormixer kan naar huis, want die heeft geen enkele referentie meer van wat jij hoort en kan dus niet meer betrouwbaar mixen en het is zeer schadelijk voor de oren. Je moet wel 6 tot 9 dB harder draaien in dat ene oortje om toch een definitie eruit te kunnen halen. De enige reden waarom het gebeurd is een prutser achter de knoppen die voor een slechte mix zorgt. Heb je geen monitormixer zoals Robert, dan kan het ook gebeuren en ook dan is de mix gewoon niet goed, maar dan is het je eigen schuld.
                              In principe ben ik het helemaal met je eens MAAR:[LIST][*]Vaak doen zangers een oortje uit om de reactie van het publiek beter te kunnen horen of zelfs wat meer interactie te kunnen hebben. Of bestaan er echt in-ear sets met maar één oortje? Nee toch?[*]Een goede of slechte mix is een kwestie van smaak. Het gaat er om dat jij als monitor mixer een mix maakt die de muzikant graag wil. Of die dan goed of niet is maakt niet uit, dat is de keuze van de artiest. Je kan natuurlijk wel tegen hem/haar een paar suggesties doen zoals jij denkt dat het beter en/of prettiger kan.[/LIST]Maar verder ben ik het met je hele verhaal wel eens.

                              Comment

                              Working...